Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MC

MC

23-05-2020 om 11:01

MBO richting kiezen

Het is heel goed mogelijk dat mijn zoon dit jaar in 4 HAVO blijft zitten. Hij geeft zelf aan dat wanneer dit het geval is, hij niet wil doubleren, maar naar het MBO.

1 probleem: Welke richting?

Ik vind het een hele puzzel. Hij weet totaal niet wat hij wil gaan doen later. Het is een jongen met een heel druk sociaal leven. Veel buiten, chillen met vrienden, app contacten, afwisseling. Ligt goed in de groep.
Geen huiswerkmaker.

Ik zou denken; iets met mensen. Of iets met sport en mensen.

Hoe pakken/ hebben aangepakt jullie het kiezen van een beroepskeuze richting aan?

Hilde

Hilde

23-05-2020 om 12:31

Wat zou hij willen?

Zonder doel een mbo-opleiding doen is net zo erg als doelloos in 4 havo blijven hangen. Wat voor beeld heeft hij van het mbo? Met chillen met vrienden en goed in de groep liggen kom je er niet.
Hij moet die keuze echt zelf maken. Is er niet een decaan waar hij heen kan? Misschien kan die hem in contact brengen met mbo'ers die sport en bewegen doen of iets sociaals.

Website

SBB heeft een website gemaakt: https://www.kiesmbo.nl/

Pennestreek

Pennestreek

23-05-2020 om 17:06

Hier vergelijkbare situatie gehad

Vorig jaar bleef dochter zitten in 4 havo, alleen mocht dat niet op haar school. We hadden het niet echt aan zien komen, dus toen moesten we hals over kop op zoek naar een MBO voor haar. We waren op de mavo al vele mbo’s af geweest, en ze voelde zich nergens echt thuis, dus dat was echt een probleem voor haar.
Met dank aan haar decaan kon ze uiteindelijk terecht op het Mondriaan in Den Haag, opleiding horeca ondernemer/manager. En ze heeft het er toch naar haar zin! Praktische opleiding, beetje schools, leuke docenten, leuke medeleerlingen en een prettig gebouw. En heel belangrijk: een fijne sfeer. Ze voelt zich er op haar gemak. Was voor haar ook heel belangrijk.
Dus mijn advies, zoek naar een school waar hij zich prettig voelt. En waar hij verschillende kanten mee uit kan als hij klaar is. Deze opleiding is heel breed en je kan er mee door naar verschillende hbo-opleidingen.

MC

MC

24-05-2020 om 06:33

Met chillen met vrienden en goed in de groep liggen kom je er ni

Dat heb je goed Hilde,
Maar hij weigert zijn huiswerk te doen (ondanks huiswerkbegeleiding) op de HAVO en weigert zich te verdiepen welke richting hij wil doen op het MBO.
Steekt zijn kop in het zand.
En als de mentor zegt dat het heel belangrijk is dat hij zich gaat orienteren en gaat kijken wat hij leuk vindt, dan is het ja,ja,ja.
Om er vervolgens niets mee te doen.
Wanneer ik hem erbij trek om op websites naar opleidingen te kijken zit hij erbij alsof hij straf heeft.

Pirata

Pirata

24-05-2020 om 06:59

Hmmm

Ik acht de kans op het vinden van een passend MBO niet zo groot als je geen idee hebt wat je wilt en geen inzet hebt....
Mijn eigen soortgelijke zoon doet nu dus juist om die reden havo. De richtingen op het MBO interesseerden hem geen van alle. Die is dus halverwege jaar 1 afgehaakt. Wilde dan maar BBL gaan doen om schoolbank te vermijden. Maar een BBL in een richting die je niet boeit??? Na een goed gesprek heeft hij toen havo gekozen (heeft TL-diploma).

ElenaH

ElenaH

24-05-2020 om 07:36

'Wanneer ik hem erbij trek om op websites naar opleidingen te kijken zit hij erbij alsof hij straf heeft.'

Misschien helpt het als je uitlegt dat hij (!) aan zet is. Als hij naar het MBO wil, zal hij er eentje moeten kiezen. Als hij niets doet (en blijft zitten), zit hij volgend jaar gewoon weer in 4 HAVO. En dat is prima, niet kiezen is ook een keuze

Jij kunt dit niet voor hem oplossen.

Wat als

Inderdaad, ik zou me echt terugtrekken nu. Je hebt hem al van alles voorzien, extra begeleiding, adviezen, je bent zelfs al voor hem aan het denken ('iets met mensen'). Maar hij pikt het niet op. Hij wil niet meer onder jouw vleugels. Maar beseft nog onvoldoende wat hij dan zelf moet gaan doen. Zoals een vogeltje op de rand van het nest: de ouders geven geen eten meer, hij weet dat hij zelf moet gaan vliegen, maar durft het nog niet aan. en toch, als de drang te groot wordt, dan blijkt dt hij het wel kan, vliegen. Misschien niet meteen lange stukken, niet meteen naar het goede voedsel, maar dat zijn dan de volgende stappen.
Voor je eigen gemoedsrust: wat kan er gebeuren?
- hij gaat toch over naar 5 HAVO, wil hij dan alsnog naar het MBO?
- hij blijft zitten, wil naar het MBO, maar doet verder niets. Op een dag zal hij ontdekken, dat hij zich had moeten inschrijven, mogelijk al te laat is; en dat de vriendenclub en sociale contacten langzaam wegvallen, omdat iedereen bezig is. Doordeweekse dagen worden saai. Ga je dat al voor hem invullen? Of laat je het hem eerst ervaren, totdat hij er zelf onrustig van wordt?
- je adviseert hem om de ledigheid te vullen met een baantje. Hoe 'streng' ga je daarin worden? Heb je sanctie-mogelijkheden?
- hij kan de leerplichtambtenaar achter zich aan krijgen, laat je hem dat zelf opknappen? Of ga jij dan voor hem zitten pleiten en zorgen dat hij er niet teveel last van krijgt?
Achteraf kun je jezelf afvragen of HAVO wel een goede keuze voor hem was, aangezien HAVO/VWO toch een wat meer theoretische insteek vraagt. Maar dat lijkt hem niet te interesseren. Kun je nagaan hoe die keuze tot stand is gekomen en of er indertijd signalen waren die erop wezen dat hij liever een bepaalde praktische kant uit wilde? Heeft hij helemaal nooit ergens anders interesse voor gehad, behalve chillen met vrienden?

Tsjor
- hij kiest een MBO-opleiding waar hij geen enkele passie voor heeft. Dan zal zijn huidige gedrag zich voortzetten: hij doet niets.

MC

MC

24-05-2020 om 13:21

Tsor

Dank allemaal voor de reacties.
Zoals vaak zit er een heel verhaal achter.
Zoon is dit schooljaar door beslissing van derden van zijn moeder naar mij verhuisd.
Allemaal heel ingrijpend. Hij en ik zoeken onze weg hierin.

Hij is van 2 naar 3 HAVO overgegaan met 6 tekorten. In 3 HAVO blijven zitten. Er is onderzoek gedaan met als uitslag dat HAVO mogelijk met rust thuis en ondersteuning Huiswerkbegeleiding was. 2e mogelijkheid was VMBO, lager niveau, hogere cijfers, meer zelfvertrouwen.

Moeder en zoon hebben gekozen voor HAVO. Hij is toen van HAVO3 naar 4 gegaan.
Ziet er naar uit dat hij dit jaar blijft zitten.
Is de vraag of hij 2x op opeenvolgende jaren mag doubleren of dat hij verplicht naar MBO moet.
Moeder is ook nu nog heel stellig dat hij de HAVO zou moeten afmaken.

Goed stukje Tsor! Ik probeer misschien teveel de zorg (die ik had willen geven) van de afgelopen 10 jaar in te halen. Ik ga er over nadenken.

Triva

Triva

24-05-2020 om 16:16

vaak

mag je een keer in de onderbouw en een keer in de bovenbouw blijven zitten. Dat soort regels vind je in de schoolgids

Bo

Bo

24-05-2020 om 20:12

MBO

Als hij van mensen en sport houdt, is sport & bewegen misschien iets voor hem. Hele populaire opleiding nu, maar of je er werk in vindt....

Welk profiel heeft hij op de Havo en in welke vakken is hij goed? Misschien dat je daarin een brede opleiding kan vinden. Waarschijnlijk is je zoon nog jong en kinderlijk en moet het kwartje (waarom hij het doet) nog vallen. Dat kan ook na het MBO. Hopelijk krijgt hij motivatie als hij iets doet waarin hij interesse heeft.

Pirata

Pirata

24-05-2020 om 20:25

MBO-2

Je kunt ook een jaar MBO niveau 2 overwegen om de kwalificatie binnen te halen. Waarschijnlijk te gemakkelijk maar weinig risico, ook financieel.

Werkgelegenheid

Als je zoon mbo sport en bewegen doet, daarna hbo lerarenopleiding lichamelijke opvoeding dan heeft hij daarna dikke kans op een baan, er gaan straks veel babyboomers met pensioen. Met die opleiding is hij meteen eerstegraads bevoegd (dit i.t.t. hbo lerarenopleidingen voor andere vakken), kan hij alle klassen lesgeven en kan hij qua salaris in de loop der jaren opklimmen naar LD, waarvan het eindsalaris toch een whopping 5,500 euro bruto per maand is.

skik

Marie

Marie

24-05-2020 om 22:10

Veva

Misschien een opleiding bij de Veva? Doen ze in elk geval veel aan sport.

ElenaH

ElenaH

25-05-2020 om 06:09

Horeca?

Als sociaal dier is MBO horeca misschien wel geschikt.

Als als

'Er is onderzoek gedaan met als uitslag dat HAVO mogelijk met rust thuis en ondersteuning Huiswerkbegeleiding was.' Dat zijn veel als-en, waarvan je je moet afvragen of die niet maskeren dat hij het zelf, op eigen kracht eigenlijk niet kan. Er is geen eigen, intrinsieke motor, die maakt dat hij het theoretische leren op pakt. Dat wil overigens niet zeggen dat iemand 'dom' is.
Ik ben een theoretische leerder. Voor een nieuw computerprogramma moet ik een handleiding en een training hebben en dan snap ik er nog niks van. Mijn dochter (VMBO-kader) is een praktische leerder, die heeft me in 2 minuten tijd meer laten zien van het programma dan ik geleerd heb. Je moet haar alleen niet laten rekenen. Daarvoor belt ze mij dan weer.
4 jaar lang iets moeten doen wat eigenlijk niet goed loopt lijkt mij erg demotiverend.
Iets heel anders, mocht hij 18 zijn, een richting waarin wel meer toekomst is, ook al ga je er niet zoveel mee verdienen als met het beroep van gymleraar: https://www.codam.nl/
Een heel andere insteek voor onderwijs. Peer-to-peer. Je moet het dan juist van je sociale contacten hebben.

Tsjor

MC

MC

25-05-2020 om 08:42

als als

Ja, en als je weet dat in het rapport staat dat voor het rekenkundig gedeelte hij boven HAVO niveau heeft en voor taalkundig gedeelte beneden HAVO niveau. Dat zijn hoogste cijfers in HAVO3 Wi, Nat, Sk waren. En dat er dan toch voor profiel E&M is gekozen met een extra vreemde taal (Duits, waarvan de leraar waarschijnlijk niet toevallig zijn mentrix was), dan snap je er waarschijnlijk helemaal niets meer van. Hij staat voor Duits nu gemiddeld een 3. Zegt het hele jaar al dat hij alle cijfers wel kan ophalen, behalve Duits.

Hij heeft een dagje stage gelopen bij de gym van een basisschool voor Corona. Vond hij wel leuk. Maar kreeg prompt 2 punten aftrek vanwege te laat inleveren verslag.

Ik denk zelf ook aan Sport en Beweging. Collega heeft dat gedaan en vervolgens daarna ICT. Zegt altijd dat het geen verloren tijd is geweest en dat hij de kennis nu meeneemt en toepast. Voor grote groepen staan, anderen motiveren. Doet hij nu bij het instrueren van gebruikers in de ICT.

Triva

Triva

25-05-2020 om 09:00

Ik zou inzetten op nog eens havo4 met een ander profiel! Waarom zijn jullie hiermee akkoord gegaan?

Bo

Bo

25-05-2020 om 11:18

Eens

Eens met Triva! Lijkt me de beste keuze voor hem.

MC

MC

25-05-2020 om 12:25

Trivia

Ik ben de vader en had geen inspraak. Vorige school heeft mij wel toestemming gevraagd voor de test, maar weigerde de uitslag met mij te delen en te bespreken. Ook de profielkeuze is niet in overleg met mij gegaan.

Zoon kwam bij mij wonen in de zomervakantie terwijl alle scholen dicht waren. Pas op de eerste schoolweek waren ze weer bereikbaar. Maar allemaal gaven ze aan vol te zitten. Uiteindelijk hogerop gegaan en nog een school gevonden, maar biologie zat al helemaal vol etc. Was allang blij op dat moment dat er een school was.

Zonnetje

Zonnetje

25-05-2020 om 17:06

Vavo?

Misschien is de Vavo wat voor hem? Misschien dat ie dan 4-5 havo in een jaar kan doen.

MC

MC

25-05-2020 om 21:59

over!

Vandaag te horen gekregen dat zoon en ik mogen beslissen of hij over gaat.
Zoon wil dat natuurlijk graag.
Ik ga er vanuit dat hij volgend jaar voor een aantal vakken zal slagen. En dan kan hij de resterende het jaar daarop doen op de 1 jarige VAVO om een volwaardig HAVO diploma te halen.

Merkwaardig

Inderdaad, een merkwaardige pakket keuze, erg jammer. Ik heb een talenknobbel (oftewel: ik snapte niks van natuur-en scheikunde), behalve voor Duits. Bij mij waren de cijfers:8-8-8-3. Kan hij Duits laten vallen? Of ruilen voor een ander vak? Afgelopen schooljaar is relatief kort geweest, aangezien de lessen vanaf 13 maart online zijn gegaan, met wisselend succes.
Ik zou wel de huiswerkbegeleiding eraf halen: als je dit wil, dan moet je het ook doen.

Tsjor

Willie

Willie

25-05-2020 om 22:38

Mmhh

Niet zo eens met voorgaande reacties: ik denk dat je een heel eind kunt komen met sociale vaardigheden en goed in de groep liggen.
Misschien wel veel verder dan met academische vaardigheden. (die mijn zoon juist wel heeft, hij mist sociale vaardigheden.)

Ik zou vooral wat meer vertrouwen gaan kweken in je zoon en wat achterover gaan leunen.
Niet helemaal natuurlijk, dat snap ik ook wel weer.
Maar ga er nu maar vanuit dat het allemaal prima gaat lopen. Wellicht volgend jaar, maar misschien ook pas over 10 jaar, maar het is zijn leven.

ElenaH

ElenaH

26-05-2020 om 07:03

Fijn dat je zoon over is!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.