Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ilsepilse

ilsepilse

15-08-2013 om 11:28

Mbo opleiding?

Mijn oudste zoon zit op HBO, de jongste wordt in september 16 en gaat MBO opleiding doen, naar ik begrijp moeten ze dan geen collegegeld betalen zeg maar maar wel boekengeld, ze krijgen geen ov dat moet je dan maar zelf ophoesten ... ik las dat je dan ook nog iets kon terugkrijgen qua kosten , maar zie even de bomen door het bos niet meer.

Hij had zich ook ingeschreven voor ICT maar bij nader in zien wou hij dan manager logistiek doen, maar nu blijkt deze opleiding vol, bij de testen op school kwam sociaal juridisch medewerker of juridisch medewerker zakelijke dienstverlening maar dat zegt hem ook niks ... ik zit echt met de handen in het haar, over 2 weken beging school al...
Hij is een sportieve jongen speelt B1 en wil verder met voetbal maar wil ook geen sport en bewegen doen omdat je met deze studie niet verder komt.... ik had ook al gedacht aan luchtvaartmedewerker,je komt nog ergens id wereld , eerst vond hij het gay, maar ik zeg ook er zitten idd jongens die gay zijn die deze opleiding doen maar ook hetero's ... nog suggesties ???


Praktijk

Is het wat voor hem om een opleiding te doen waarbij hij al stage loopt een BOL of BBL? Is er een ROC bij je in de buurt? Er zijn diverse sites en dan kun je ook zien wat het kost. Met de praktijk erbij kan hij in elk geval ondervinden of het wat voor hem is. Ik kan me voorstellen dat juridisch medewerker wat abstract is en met 16 ben je ook wel wat jong. Heeft hij geen vakantiebaantje of zo gehad waaruit je kunt afleiden mogelijk wat hij leuk vind en goed in is? Hier heeft zoon een vakantiedagkamp begeleid en denkt nu na over de PABO omdat het heel goed bevallen is en het ging hem goed af.
Ik roep maar wat want ik kan me voorstellen dat de frustratie nu je oren uitkomt, 2 weken voor de scholen weer beginnen. Maar goed, rustig doorgaan met ademhalen en het probleem samen met je zoon tackelen. Het zou handig zijn als hij een jaartje mocht gaan werken maar dat mag misschien niet van de leerplicht maar anders zou ik dat ook nog overwegen.

Ervaring

als hij manager logistiek wil gaan doen, maar nog niet op die opleiding terecht kan is het wellicht een idee om een jaar ervaring op te doen als logistiek medewerker. Bijvoorbeeld in een magazijn of iets dergelijks. In twee weken snel een opleiding kiezen maakt de kans groot dat hij een studiejaar weggooit.
Eventueel ondertussen ergens wat extra cursussen, engels bijvoorbeeld.

tsjor

liveka

liveka

15-08-2013 om 23:55

Ik zag in Brabant dat je voor 40 euro per maand onbeperkt mag reizen van ma/vrij. Bedoeld voor 16/17 jarigen. Bestaat zoiets niet voor andere provincies?

ilsepilse

ilsepilse

16-08-2013 om 10:16

Ivenka?

waar kan je dit aan vragen >? dat zou ons al een hele kost minder zijn!

ilsepilse

ilsepilse

16-08-2013 om 10:36

Vakantiejob

hij heeft id vakantie bij c10o0 gewerkt hij wordt pas 16 in september...

Sociaal jaar

Zelf heb ik het sociaal jaar gedaan ook omdat ik voor de meeste vervolgopleidingen te jong was. Ik kan alleen niets meer op dat gebied vinden. Behalve nota's waarin beleid om dat te gaan regelen, niets aan historie.
Is het een idee om een stage van een jaar te zoeken voor je zoon waar hij een stagevergoeding kan krijgen?
Bijvoorbeeld hier:
http://www.fondsen.org/index.php?page=25&vrijwilliger=2403
Dan wordt hij de rechterhand van de projectmanager en doet allerlei praktische organisatorische dingen waarmee hij ook 'logistieke' ervaring opdoet.
Misschien is het wel aantrekkelijk voor deze organisatie om iemand een jaar te kunnen inzetten. Er zit een stagevergoeding bij.

ilsepilse

ilsepilse

16-08-2013 om 15:41

Anne j

ziet er inderdaad heel interessant uit, maar den haag is ver weg van Flevoland, hij heeft nog geen Ov...
Mijn man komt uit Ghana en wij hadden er ook al aan gedacht om hem een half jaar naar de hoofdstad te sturen om daar high school te lopen zodat hij wel even zag wat een luxe het is om hier te mogen studeren,...maar mijn man is voor 76 % afgekeurd en we wachten op de herkeuring, als hij bv helemaal afgekeurd wordt kan hij mee voor een jaartje om hem id gaten te houden...
Maar dit is niet op korte termijn te verwezenlijken vrees ik..
ik hoorde nu net vd school dat alle logistieke studies volzitten, volgende week is er nog een opendag in Zwolle van Landstede daar gaan we ook nog even kijken...

ilsepilse

ilsepilse

16-08-2013 om 15:42

Mmm

ik zie dat dit hbo niveau is die stage, jammer hij heeft vmbo

Dalarna

Dalarna

16-08-2013 om 16:13

Anne

Als de jongen geen havodiploma heeft mag dat allemaal niet, hij moet door met havo of een mbo opleiding want hij heeft geen startkwalificatie.

Hbo

Ik zag het maar als ik denk dat mijn kind dat wel kan zou ik eens bellen.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1360821
Deze jongen met autisme/asperger kreeg staande de uitzending een stage aangeboden bij een bedrijf als gamedesigner terwijl hij geweigerd was op de opleiding. Veel bedrijven moeten bezuinigen en ja ze hebben ook niet altijd voldoende gekwalificeerd personeel voor begeleiding maar er worden wel steeds meer 'stages' aangeboden en je kunt het ook zelf voorstellen.
Het schoolsysteem kan heel rigide zijn net als een leerplichtambtenaar, maar ik zou er zelf toch maar zo goed mogelijk een oplossing voor zoeken want je wilt toch niet dat ze op de bank hangen of dingen gaan doen die ze nergens brengt of die veel geld kosten maar waar hun hart niet naar uit gaat.

Dalarna

Dalarna

16-08-2013 om 17:23

Geen zin

Ik heb geen zin om een programma te gaan bekijken maar je hebt er HBO boven gezet. Er is geen probleem als er een MBO2 of havo diploma behaald is.

Kan wel, dalarna

Mijn zoon heeft VMBO-diploma, daarna ingeschreven voor een MBO-opleiding, daarmee gestopt, andere MBO-opleiding, ook gestopt. Inmiddels wel aangemeld bij een of ander bureau voor voortijdige schoolverlaters, maar afgezien van enkele zeer prettige (volgens hem) gesprekken met een soort begeleidster (die verder geen invloed had op school of stage) hebben wij daar niets van gehoord.
Hij werkte wel, sinds zijn 16e. En hij werkt daar nog. Is nu 22. Heeft inmiddels een vast kontrakt (NB!) Moet nog zijn startkwalificatie halen. Ik hamer daar wel op, maar ik ben verder de enige. Op dit moment doet hij een opleiding via zijn werk, heel konkreet, vooral veel thuis werken, en het geeft een MBO-3-diploma.

Dus de soep van de startkwalificatie wordt niet zo heet gegeten als die (o.a. door mij) wordt opgediend (gelukkig weet mijn zoon dat niet).
Bovendien heeft het zeker zin om 'te wachten' tot iemand iets kiest waar hij (vooral, of zij) echt voor gemotiveerd is. Anders zijn het weggegooide studiejaren. Maar ondertussen moeten ze wel 'iets' doen dat hen aan het denken houdt over de toekomst. Ik zou zuinig zijn op die studiejaren.

Tsjor

Dalarna

Dalarna

16-08-2013 om 22:20

Tsjor

Toen hij 18 werd was er niets aan de hand en ik begrijp dat hij daarvoor meerdere mbo opleidingen heeft geprobeerd. Voor je 18de alleen stage lopen of werken mag dus niet.

De praktijk

Dalarna, ik heb aangegeven hoe dat in de praktijk gaat. Ja, je wordt aangemeld bij een of ander bureau en er wordt ernstig over gedaan. Maar dat is het dan ook.
Overigens is het verhaal van mijn zoon ook direct een bewijs, dat een startkwalificatie nodig is om te werken niet klopt. Als je met 17 werkt dan heb je al werk.
Enkele jaren doorbrengen op school omdat het moet, zonder dat je een richting hebt gevonden waar je je in wilt bewegen is wel een zware straf. Zo leerzaam zijn de MBO's niet.
Je eigen richting vinden is belangrijker en als dat niet via school kan, dan maar via andere wegen. Daarna is er nog genoeg gelegenheid om te leren. Binnen bedrijven, praktisch en een richting waarvoor je gemotiveerd bent.

Tsjor

Dalarna

Dalarna

17-08-2013 om 10:03

Startkwalificatie

Een startkwalificatie zegt niets over de kans op werk maar de kans op langdurig werk.

Welnee

De startkwalificatie is een volstrekt buraucratisch en arbitrair instrument dat vooral bedoeld is om landen, opleidingsniveaus en werkeloosheid te kunnen vergelijken.
Met de kans op werk of vast werk of langdurug werk heeft het in Nederland niet zo veel te maken.
Groet,
Miriam Lavell

Langdurig?

Ik zei al, zoon heeft een vast kontrakt. Dat is beter dan ik sinds 2006 heb en ik ben superovergestartkwalificeerd.

Tsjor

Fiorucci

Fiorucci

17-08-2013 om 20:59

Addertje

Het vervelende van geen startkwalificatie vind ik het feit dat de overheid op je 25e, als je je baan kwijtraakt, doodleuk kan zeggen: ga maar weer leren. Terwijl je misschien al een gezin hebt bijvoorbeeld. Ik vind dat een addertje onder het gras. Was daar laatst geen draadje over, alhier op OO?

Het addertje

Fiorucci, dat is ook precies het argument dat ik steeds gebruik bij mijn zoon. Maar daar zijn een paar kanttekeningen bij te maken:
- iemand die werkervaring heeft heeft meer kans op werk dan iemand met een diploma zonder werkervaring, kijk de advertenties maar na;
- als je een gezin hebt ben je met twee volwassenen, dus kan het zijn dat de ander voor het inkomen zorgt terwijl de een nog een studie volgt;
- er zijn veel studies mogelijk waarbij je werk en leren combineert, dan heb je toch inkomen;
- het belangrijkste: met name jongens rond de 25 weten vaak beter wat ze willen, kunnen dus betere keuzes maken, zijn beter gemotiveerd voor een studie en de kans dat ze die afmaken is groter. Ik zie dat om me heen. Mijn analyse van dit fenomeen is dat jongens later de speeltijd uit gaan, en tegelijkertijd een ander perspectief hebben op werk: dat is toch iets wat ze dan 'hun leven lang' moeten gaan doen, terwijl meisjes meer 'tijdelijke' keuzes maken. Financieel zorgen voor je gezin ligt nog steeds bij de man en daar zijn ze zich ook bewust van. Voor hen niet het perspectief van 'dan ga ik een tijdje wat minder werken, of niet werken'. Het is voor hen meer levenslang werken. Die keuze willen ze nog niet maken als ze 16 zijn. Maar rond hun 25ste zijn ze daar wel aan toe, zeker als er kinderen (en een vrouw) zijn, waarvoor ze zich verplicht voelen financieel te zorgen.

Tsjor

Fiorucci

Fiorucci

18-08-2013 om 11:23

Tsjor

Eens, mits het werk er ook is. Het gaat mij toch om die momenten dat het gewoon niet lukt om iets te vinden, en dan hoef je dus ook geen uitkering te verwachten als je geen startkwalificatie hebt...

Basis?

'...en dan hoef je dus ook geen uitkering te verwachten als je geen startkwalificatie hebt...' Waar haal je dat vandaan? Ik kan het niet vinden. Als je gewerkt hebt en je wordt werkloos heb je vanaf je 18e recht op ww. Omdat je gewerkt hebt. Dat recht is wel zeer beperkt, want je bouwt maar één maand recht op per gewerkt jaar. Voor mijn zoon zou dat op zijn 25ste 9 maanden zijn. Ik heb wat gezocht op internet, maar ik kan nergens lezen dat jongeren dat recht niet zouden hebben.
Er zijn wel plannen geweest van de regering: geen uitkering tot 27 jaar. Maar dat is voor zover ik het kan zien niet doorgegaan.
Er zijn nu wel weer nieuwe plannen: geen kinderbijslag voor 16/17-jarigen die niet naar school gaan. Maar ook dat is niet doorgegaan. En de kinderbijslag is niet zo heel veel geld. Met een eenvoudig folderwijkje heeft een jongere dat bedrag zelf al verdient.
Wel zal de gemeente aandringen/eisen stellen als een jongere aanklopt voor een bijstandsuitkering. Hoe een gemeente dat doet zal per gemeente verschillen.
Overigens: de werkloosheid onder met name hoogopgeleide jongens stijgt op dit moment heel sterk. De cijfers voor jongeren zonder startkwalificatie zijn ook erg hoog. Maar ik vermoed dat het dan met name om jongeren gaat die niets willen, geen werk, geen school, helemaal niets. Dan kun je ouders de kinderbijslag afnemen, maar of dat helpt?

Tsjor

Fiorucci

Fiorucci

18-08-2013 om 12:01

Tsjor

Wel ww, maar geen bijstandsuitkering! De gemeente zal dan verlangen dat je weer gaat studeren. Dat wordt lastig als je al zelfstandig woont, gebaseerd op een salaris, helemaal als je toevallig al een kind hebt bijvoorbeeld.

Dalarna

Dalarna

18-08-2013 om 12:18

Gaat het niet om

Het gaat er niet om dat jij een prachtig voorbeeld hebt lopen van een kind waarbij het wel goed gaat (tot nu toe dan) maar het gaat om alle kinderen waar het niet goed afloopt en helaas dat zijn er toch echt veel meer.

Kind heeft geen startkwalificatie en is geen 18. Naar school dus en als dat een probleem is ga je één dag naar school en werk je er vier.

Regels

'Kind heeft geen startkwalificatie en is geen 18. Naar school dus en als dat een probleem is ga je één dag naar school en werk je er vier.'

Terug naar het probleem dan. Dit kind wil wel, maar de gekozen opleiding is vol en er zijn nog maar een paar weken om een andere opleiding te kiezen. Op basis waarvan moet je dan kiezen? Willekeurig? Op basis van:
je moet naar school, omdat het moet, want het moet? Bovendien: vier dagen werken en een dag naar school is mooi, maar dan moet je een werkgever hebben die jou een baan aanbiedt voor minimaal 16 uur (dacht ik). En dat moet een leerwerkbedrijf zijn, dat geaccepteerd wordt door een opleiding. Organiseer dat maar in twee weken.

Waarom dan een jaar naar school in plaats van een jaar werken, bij voorkeur bij verschillende werkgevers, zodat de jongen wat ervaring opdoet en ontwikkelt wat hij nu echt wil? Op school komen mét werkervaring in de gekozen sector is echt een groot voordeel. Je bent dan al heel wat wijzer dan kinderen die zo van school komen en geen enkele ervaring hebben, behalve dan met het schoolleven.

Tsjor

Dalarna

Dalarna

18-08-2013 om 13:32

Tsjor

Ben je op de hoogte van de werkgelegenheid voor deze groep in 2013?

Ik geloof dat het net zo lang of langer duurt om werk te vinden én toestemming van de lpa dan een opleiding te zoeken en gewoon te beginnen.

En die van hoogopgelieide jongens?

Ja, ik heb daar al eerder iets over gezegd. Dochter van 16 heeft trouwens ook net een arbeidskontrakt getekend. Zij gaat wel nog naar school hoor.
Ik zou niet weten waarom je algemene cijfers wel op deze jongen kunt plakken en specifieke ervaringen niet.
Bovendien, let wel: deze jongen van 16 hoef tnog geen gezinsinkomen te verdienen. Hij hoeft nog geen vrouw en kinderen te onderhouden. Het gat met name om ervaringen opdoen. Zoeken naar werk is op zich al een ervaring. Problemen om d eideale baan te vinden kan zeer motiverend werken voor een studie. Het gaat er met name om dat hij een jaar de tijd kan nemen om te ontdekken wat hij echt wil, in plaats van halshoverkop inschrijven voor een MBO-opleiding om maar ingeschreven te staan.

Heb je wel eens (jonge) mbo-leerlingen gehad als stagiaire?

Tsjor

ilsepilse

ilsepilse

20-08-2013 om 13:55

Tsjor

hij had dus besloten om ICT netbeheer te gaan doen maar midden in de vakantie toch weer niet, ondertussen ingeschreven voor de opleiding Logistiek maar die zat vol, hij zit nu op 2 opleidingen ingeschreven, krijg geen administratie te pakken omdat ze nog op vakantie zijn 2 weken voor school begint lekker handig!

ik ga as donderdag nog even naar een open dag in Zwolle zij hebben dezelfe opleidingen als harderwijk...

ilsepilse

ilsepilse

23-08-2013 om 09:14

Gisteren

nog even naar de open dag geweest in Zwolle, ook een inkijk gekregen in de opleiding Transport en Logistiek, zij gaan vandaag contact opnemen met Landstede in Harderwijk zodat hij alsnog 2 september daar kan beginnen....

Duimen

Ik hoop dat het lukt. Tsjor

ilsepilse

ilsepilse

10-09-2013 om 11:05

gelukt..

vorige week maandag nog even naar de school gereden met zoon, want blijkbaar zat de opleiding dus vol werd hem de vrijdag ervoor nog even verteld...
Die maandag een gesprek gehad met de verantwoordelijken van de opleiding en hij werd id namiddag gebeld dat hij wel nog in kom stromen voor de opleiding.
Nog een laptop aangeschaft wat op de locatie zijn geen pc's (ook lekker handig) en krijg gisteren de 'onderwijsovereenkomst'van school ... mag ik aub nog eerst even 930 euro betalen voor de boeken, etc...
1090 euro wordt door DUO betaald, slik zitten we toch nog even extra aan meer dan 1000 euro omdat er ook nog een laptop nodig is...
oudste zoon ook al 1800 euro voor HBO opleiding ... spaarpotje is bijna leeg, met man id WIA geen vetpot, ik werk al fulltime,
Hoe zit het met tegemoetkoming voor ouders ?
Zijn bus abonnement is ook nog een keer 99 eu per maand...

Je wil je kind toch verder laten studeren maar ik weet het niet meer ...

Wat ik dus niet begrijp is dat in NL alles zo duur is, ik was vorige week in Belgie bij familie, voor een busabonnement voor leerlingen onder de 18jr betaal je 120 euro ....per JAAR,
HBO opleidingen 5 a 600 euro per jaar hier bijna het driedubbele...??
how come ??

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.