Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

MBO op 14 jarige leeftijd

Wij overwegen om onze zoon (nu 3 havo, Asperger , hoogbegaafd en nog wat etiketjes) naar het MBO te laten gaan. HIj loopt vast op profielkeuze en als het tegenzit (we zijn in gesprek op school) kan hij zijn profiel niet sluitend krijgen..

Nu kwam in gesprek met begeleiding de optie MBO-4 voorbij (overgang naar 4 havo is niet het probleem). En na wat uitleg klonk het ons wel logisch..

Hij doet dan alleen vakken die echt nodig zijn voor zijn studierichting dus geen vakken die hij nu moet kiezen om zijn profiel sluitend te krijgen.. Hij doet iets waar zijn interesse ligt (en als je enigszins verstand hebt van Asperger kinderen dan weet je dat waar de interesse ligt ook daadwerkelijk alles maar dan alles in het hoofd daarover zit) , opleiding zal hem dus motiveren en goed voor zelfvetrouwen.. eindelijk ergens goed in zijn.. en dus de kans dat hij die MBO-4 sneller afrond is er dan ook.. en die mogelijkheid is er ook op MBO.. kortom.. het zou voor hem niet verkeerd zijn..

3 jaar MBO (even er vanuit gaan dat hij de normale route loopt) en dan daarna HBO en zoals hij er nu instaat TU.. Hij zou eigenlijk geen vertraging oplopen, alleen geen havo diploma..

Maar ja.. hij is 14. hij is versneld en zit nu al net 14 jarige in 3 havo tussen 15-16 jarigen.. Zelf geeft hij aan dat hij dit geen punt vindt omdat hij dan, volgens hem, tussen mensen zit die hetzelfde leuk vinden als hij dus passen ze bij elkaar.. verder is hij niet echt sociaal en hecht hij weinig waarde aan vriendschappen..

Anyway.. lang verhaal kort.. Wie heeft er ervaring met zo'n jonge leerling op het MBO..

We gaan sowieso in gesprek met school en beoogde MBO-school dus weet ik nog niet exact hoe ze dit zien, maar ervaringen van anderen lijken me niet verkeerd.. O ja.. dat het op sommige MBO-scholen een puinhoop is weet ik.. school die wij op oog hebben komt er niet slecht uit iig..

Ik ben benieuwd

Twijfel

Een mbo verwacht veel zelfstandigheid en flexibiliteit van een student. Dat is al moeilijk voor een 16 jarige laat staan voor een 14 jarige met Asperger...

Bij mij op de opleiding is het voor studenten met ADHD of Asperger heel moeilijk, ze missen gewoon veel executieve functies die wel verwacht worden.

Misschien toch handiger om te kiezen voor havo met extra begeleiding.

bieb63

bieb63

15-02-2016 om 21:25

denk het ook wat marsy zegt

Op het MBO is, naast veel zelfstandigheid, het zelf uitzoeken, minder voorgekauwd, ook samenwerken een behoorlijk punt. Daarvoor is wel interactie nodig. En verder zijn de theorie- en praktijkvakken wbt zijn interesse/richting, maar een deel (ca. de helft of iets meer) van de totale lessen. Een behoorlijk deel bestaat ook uit NL, engels, rekenen en burgerschap/maatschappij. Gewoon theoretische vakken dus. Én, maar misschien is dat juist ook wel positief voor hem, maar wel om even over na te deken, zijn stages (die je grotendeels zelf moet zoeken en regelen) een belangrijk onderdeel van de opleiding. In het eerste jaar nog veel school, buiten ca. 2 stage periodes van een maand, maar daarna en zeker in de 3e, is het hoofdzakelijk stage.

Klara

Klara

15-02-2016 om 22:30

Is maar de vraag

Ts kan hier natuurlijk veel meer zinnigs over zeggen betreffende haar kind, maar de combi met hb geeft niet altijd veel problemen op gebied van exucutieve functies.
Motivatie is vaak een sleutelwoord voor kinderen met deze combi. Voor hun interesse hebben ze doorgaans heel veel over, en blijken ze verrassend goed te kunnen presteren, ook op gebieden die juist moeilijk voor ze zijn. Zonder de motivatie lukt het écht niet.

Mbo4

De mbo4 opleiding waar mijn zoon op zit duurt 4 jaar. Blijkbaar een uitzondering.

Ik ben het met Klara eens dat motivatie zeker het sleutelwoord kan zijn.
De keuze is extra lastig omdat hij op overgaan naar H4 staat. Nog 2 jaar en dan naar een Hbo opleiding. Dan is hij weer jong als hij daar begint aan de opleiding. Zijn hele schoolperiode was hij jong, dat zal niet veranderen.
Wel een diploma Havo op zak, prima basis natuurlijk.

Of nu gaan doen waar zijn hart ligt. Ik zou, denk ik, de keuze maken waar hij gelukkig van wordt, als de tegenzin om nog 2 jaar Havo te doen erg groot is.

Praten op dat Mbo, dagje meedraaien misschien en ondertussen doorgaan met het profiel kiezen voor H4. Dat moet toch sluitend kunnen worden gemaakt met wat geschuif.

Het overstappen naar Mbo geeft niet minder zekerheid op de Hbo van zijn keuze? Dat sluit goed aan?

Poldervrouw

Poldervrouw

16-02-2016 om 07:46 Topicstarter

havo met extra ondersteuning

is er niet.. tenzij naar VSO en daar past hij weer niet tussen.. dus dat gaan we iig niet doen.

Aansluiting MBO-HBO is, voor zover wij weten, prima.

Het is een optie, nog geen feit.. We gaan uiteraard eerst in gesprek.. Wat wint hij door niet de HAVO af te maken en naar MBO te gaan ik denk motivatie.. hij worstelt echt met die havo.. niet inhoudelijk, want hij is er slim genoeg voor , maar al die "onzinnige" vakken kosten hem zoveel energie.

Wat Klara zegt dus.. Ik dénk dat hij door die motivatie het makkelijker oppakt en ook meer kan handelen als hij eens strand.. Ook het meer individuele karakter van een mbo opleiding is meer in zijn straatje.. Hij is zó anders in zijn klas.. dat is een gegeven.

Ik heb deze week gesprekken met begeleiding op school, mentor en decaan en hij is nu bezig de websites van de scholen te bekijken om te zien wat het is.. We overwegen ook een meeloop dag inderdaad.. eens zien wat dat doet.

Dat hij altijd jong zal zijn is een feit.. daarom is doubleren in havo 4 ook een optie.. Maar ja.. ik ben bang dat de verveling dan mee gaat spelen en dan is hij niet meer zo leuk in de klas..

Het is best een dilemma en niet zo klip en klaar.. Profiel keuze gaat uiteraard gewoon verder hoor.. we proberen een zo goed passend profiel mogelijk samen te stellen.. maar dit nemen we ook mee..

Triva

Triva

16-02-2016 om 08:10

meer individueel?

Nou, pas daar maar voor op: heel veel samenwerken en zoals je in het andere draadje over MBO kan lezen: heel veel problemen rond de inrichting.

Klara

Klara

16-02-2016 om 08:24

individueel

Ja, kan me wel voorstellen dat er veel samengewerkt wordt.
Maar wat Woodchuck misschien bedoelt, in ieder geval mijn idee, is dat er misschien minder druk is op het hele groepsgebeuren. Vanuit de leerlingen zelf dan, op een vo is de groep vaak alles en wordt daar alles aan opgehangen.
Op mbo zou ik verwachten, ook gezien leeftijden, dat leerlingen meer hun eigen weg gaan kiezen met minder afhankelijkheid naar de groep toe.
Dat is iig mijn ervaring, heb zelf ooit een soort van mbo gedaan.
Naarmate leerlingen ouder worden is de kans groter dat 'anders' meer gewaardeerd wordt en minder afgestraft.
Kans is ook dat hij beter past omdat leeftijd beter bij hem past en idd gedeelde interesse.
Grootste valkuil lijkt me niveau en verveling. Zou mooi zijn als er aanpassingen mogelijk zijn zn, en zal vast nodig gaan zijn.

Hortensia

Hortensia

16-02-2016 om 08:54

MBO met asperger

Even los van de leeftijd...

Mijn kinderen hebben ook Asperger. Ze zitten op het MBO, waar ook goede begeleiding is van mensen die weten wat autisme is. Dat is een geluk, dat vind je niet overal, heb ik van anderen gehoord.

Het ene kind gaat als een speer! Blinkt uit in zijn richting en slaagt er zelfs in sociaal te zijn. Dat laatste is superbelangrijk want er wordt veel samengewerkt.
Het andere kind zal helaas moeten stoppen. Blinkt ook uit in zijn opleidingsrichting maar is niet in staat dat sociale op te brengen, leeft als het ware in een bubbel en gaat zijn eigen gang. Supergetalenteerd, maar niet in staat om zich aan te passen aan de opdrachten en samenwerken is ook een ramp. Met stage zal hij zoveel begeleiding nodig hebben, dat is voor een normaal stagebedrijf niet op te brengen (er zijn alternatieven, die kan het MBO niet bieden maar we zijn er mee bezig).

Ik zou zeggen: ga het gesprek aan. Niet geschoten is altijd mis!

Klara

Klara

16-02-2016 om 09:36

nogal ot

Maar is dat niet van de zotte, eigenlijk?
Ik kan me daar zo boos over maken. Uiteraard zijn er érgens grenzen.
Maar toch..Naar mijn idee moet een opleiding zich aanpassen aan leerlingen, niet andersom.
De diagnose ass wordt steeds vaker gegeven, we hebben het niet bepaald over een heel klein gedeelte vd leerlingen. Als een groot gedeelte niet past op een mbo, dan deugt het mbo niet.
Het is zo erg zelfs dat hier al bij voorbaat geroepen wordt 'mbo en diagnose gaan niet samen'. Moeten we dit dan gewoon willen?

Hortensia

Hortensia

16-02-2016 om 10:50

Helaas, Klara

Helaas, wie niet mee kan rennen met de steeds snellere eisen valt uit.
Wel te goed voor de wajong, maar te slecht voor d eisen die tegenwoordig gesteld worden. Zit je talent bij de ict, dab heb je nog wel een kans als autist. Of als je je beperking kunt camoufleren. Wat wel ontzettend veel energie kost.

Poldervrouw

Poldervrouw

16-02-2016 om 11:09 Topicstarter

motivatie

is bij hem het grootste ding wat we kunnen behalen met een eventuele overstap..

Zijn begeleider geeft aan dat hij , omdat hij dan bezig is met wat hem bezighoudt (in dit geval is het ICT) hij dan sowieso gemotiveerd zal zijn.. ook met de vakken die erbij komen die minder boeiend zijn voor hem..

En ja.. hij zal moeten samenwerken, dat kan hij ook wel hoor.. Hij heeft wel duidelijke kaders nodig maar als hij zijn ding kan doen is hij gelukkig.. En hj geeft zelf aan dat hij het prettig zou vinden als hij met mensen zou samenwerken die ook die ICT tik hebben.. ik ga er vanuit dat mensen die die richting kiezen dat ook erg graag doen.. dus voor hem is het een relatief fijn vooruitzicht.

Voordeel is dat ik de SLB ken op de beoogde school.. zij kent hem ook goed, dus qua begeleiding zou dat wel los lopen.. ook regelt zij stages. Er zitten op die school meer kinderen met ASS (mijn middelste gaat er ook heen, die gaat na de zomer starten op MBO-4 maar hele andere richting)dus die begeleiding zal wel loslopen..en ik ben er ook nog.. Goddank wil hij in de ICT.. dus past mooi in het ASS straatje laten we maar zeggen.

Ik zal niet beweren dat het zonder slag of stoot zal gaan..wat we ook zullen kiezen.. Hij is wie hij is en hij neemt zichzelf overal mee naar toe.. maar zoals het nu gaat , gaat het ook niet..

Op dit moment lijkt havo geen toegevoegde waarde te hebben qua diploma omdat de weg naar zijn einddoel eigenlijk niet veel anders zal zijn.. route is even lang.. alleen geen papiertje havo.. HBO doet niet moeilijk over aanmelding.. zolang de MBO - 4 opleiding maar aansluit, ook dat is al uitgezocht.. Geen aanvullende eisen..

We hebben nog een lange weg te gaan tot einde schooljaar.. dus.. Eerst maar stap 1.. gesprek op de scholen en vanuit daar verder...

Yura

Yura

16-02-2016 om 12:44

Oude leerlingen

Mijn neefje die gewoon in de nominale tijd het vmbo-t afrondde was dus net 16 toen hij op het mbo begon. Hij was echt veruit de jongste. Velen beginnen al aan de 2e of 3e richting. Daarnaast waren er velen van dik in de 20 die al een kind hadden of een paar jaartjes achter de tralies hadden door gebracht. Dat was voor hem best even slikken, hij voelde zich er totaal niet thuis. Behalve dat iedereen ouder was bleek de voertaal buiten de lessen veelal niet Nederlands te zijn waardoor hij zich buiten gesloten voelde. Dan komt er de enorm slechte organisatie bij. Hij zit nu in zijn laatste jaar en heeft tot op heden nog steeds geen idee wanneer zijn examens zijn en wanneer hij precies klaar is. Soms hoort hij op vrijdag dat er op maandag een groepsopdracht af moet zijn etc. En soms veranderen de regels of eisen opeens gaandeweg een opdracht. Soms hoeft hij in een week maar 2 uurtjes naar school etc. Schijnt allemaal geen uitzondering te zijn op het mbo, daarover loopt hier ook een draadje in deze rubriek. Ik betwijfel of dit een ideale omgeving is voor iemand met asperger.

Door veel praten met oudere familie-leden is hij tot de conclusie gekomen gewoon zo snel mogelijk een diploma te halen en zich niet druk te maken over de randverschijnselen, om daarna aan een hbo-opleiding te beginnen.

Yura

Waar je wiegje staat en welke school je kiest, dat is op het mbo niet anders dan op de basisschool of het VO in de grote stad of dorp.
Mijn zoon is ook als 16 jarige begonnen aan mbo4. Zo'n 25 leerlingen in zijn klas waarvan er 4 leerlingen 18+ zijn. De rest is 16/17 jaar.
Alle leerlingen praten Nederlands, de ouders ook.
Geen criminelen en geen jonge moeders. Geen chaotische bende in een achterstandswijk. Geen gezamelijk gebouw waarin mbo1,2,3&4 huizen, geen gedeelde kantine, schoolplein.

Vreemd dat jou neefje veruit de jongste was. VmboT leerlingen zijn 15/16 als ze examen doen, normale gemiddelde leeftijd dus om aan mbo te beginnen. De zoon van Woodchuck zal waarschijnlijk wel de jongste zijn in de eerste op het mbo.

jongste

Het zal zeker liggen aan de locatie bij ons is twee derde 18 plus

Marsy, beetje o.t.

http://www.mboraad.nl/?page/1641292/Studenten.aspx

Is tweederde van de leerlingen dus al boven de 18 jaar als ze bij jullie instromen op niveau 4?
Zijn dat leerlingen die zijn opgestroomd vanaf niveau 2 en 3?
Ik heb het ook nog even opgezocht. Vorig jaar zijn er zo'n 100.000 leerlingen ingestroomd op mbo onder de 18 jaar en zo'n 30.000 boven de 18 jaar.
Gemiddeld zijn leerlingen op een BBL opleiding ook ouder dan op een BOL opleiding.

Hortensia

Hortensia

17-02-2016 om 09:13

reputatie mbo

Ik weet dat met name onder hoogopgeleiden heel wat vooroordelen leven over MBO's, en ja, er zijn MBO's waar je je keurige kind beter niet neer kunt zetten, maar om elk MBO nou een verzamelplek van deliquenten, tienermoeders, hopeloze dropouts en zo te noemen gaat me echt te ver.

Er zijn goede en slechte MBO's. Er zijn MBO's waar ze alle dropouts verzameld lijken te hebben, en er zijn MBO's die vol zitten met potentiële doorstromers naar het HBO.

En dat is ook bekend bij veel mensen die met die MBO's te maken hebben gehad. Je moet natuurlijk nooit af gaan op één individuele mening, maar als je wat meer om je heen vraagt, zul je gaan merken dat over de ene MBO opmerkelijk vaak slecht wordt gesproken en over de andere MBO opmerkelijk vaak goed.

mams

mams

17-02-2016 om 09:43

leeftijd

Toen mijn dochter dit jaar op mbo 4 begon,moesten ze in de eerste week de gemiddelde leeftijd uitrekenen. De gemiddelde leeftijd kwam uit op 18 jaar en 7 maanden in een klas van 30.
Er zijn er een aantal 20/21 jaar en mijn dochter haalde het gemiddelde,met toen nog 15 lekker omlaag
Dus de cijfers van Wil 40 begrijp ik niet helemaal.
Veel kinderen hebben inderdaad eerst een andere studie gedaan en zijn daar afgehaakt en beginnen nu opnieuw.
Er zitten geen opstromers van niveau 3 in de klas.

bieb63

bieb63

17-02-2016 om 10:45

ik begrijp die leeftijden ook niet zo goed

Ja natuurlijk, er zijn havisten die naar het MBO gaan, er zijn opstromers of leerlingen die eerst een andere mbo richting hebben gedaan enz. Maar ervan uitgaande dat het grootste deel van de VMBO-t leerlingen naar het mbo gaan (niveau 3 of 4), dan lijkt mij dat de instroomleeftijd toch voor een groot deel 16 is. (uiteraard zijn er ook VMBO-t leerlingen die ooit zijn blijven zitten, maar dat is ook maar een klein deel).

afhankelijk van opleiding

mijn opleiding is wel een uitzondering. Andere opleidingen in ons gebouw hebben beduidend jongere studenten.

Mams

Het zijn mijn cijfers niet, ze zijn van de mbo raad

woodchuck

woodchuck

22-02-2016 om 09:53

was even weg..

Heeft even geduurd.. maar we hebben eea aan gesprekken gehad.. goed overlegd, bezoekje beoogde mbo school gedaan.. en eindconclusie.. we gaan het niet doen..

We hebben alles tegen elkaar afgewogen, met de decanen gesproken van VO en MBO, met zijn begeleiders, met zijn mentor, met de zorgcoordinator.. En allemaal komen ze tot de conclusie dat de havo afmaken het beste is voor hem.

En de factoren hierin zijn zijn intelligentie, zijn sociale onreipheid en zijn toekomstplannen. HEt MBO geeft aan dat hij de opleiding als makkelijk zal ervaren (gezien zijn huidige kennis niveau) en de opleiding versneld afmaken kan altijd maar is gezien zijn problematiek niet wenselijk.. Hij is écht beter af op het hbo qua niveau en daar zijn programma's voor leerlingen zoals hij..

Zijn huidige VO school heeft her en der wat toegegeven qua profielkeuze (voor zover dat kan wettelijk) en daaruit is een voor hem werkbaar profiel uitgekomen. Zijn cijfers geven sowieso geen aanleiding tot zorg, naar 4 havo gaat hij sowieso. Eventueel doubleren in 4 havo als het sociaal emotioneel zinvol is is een optie maar zullen we bekijken in de 4e. Dikke kans dat hij dan wel vol stoom door wil omdat hij dan het hbo in het vizier heeft..

DUs na veel , heel veel praten, rondleiding, meelopen etc. blijft hij waar hij is..

Wat een rust..

Yura

Yura

22-02-2016 om 10:51

Regio

Het hangt inderdaad misschien van de regio af wat voor "type" leerlingen er zitten en misschien ook nog van de richting. Hoewel ik vergelijkbare verhalen hoor van moeders op de voetbal, van wie hun kind op het mbo zit. Ik spreek hier over een mbo-opleiding in de Den Haag. Ik weet niet waar die jonkies blijven die gewoon in 1x door het vmbo zijn gerold. Velen switchen een aantal keer van opleiding of stoppen en beginnen daarna weer en natuurlijk een groep doet eerst mbo-2 en daarna 3. Ik zie ook veel die meerdere opleidingen op hetzelfde niveau doen. Dochter van een kennis heeft eerst iets administatiefs gedaan op mbo-2 niveau (afgesloten met diploma) en is nu een kappersopleiding gaan doen. Bij de eerste was ze inderdaad jong (net 16), maar bij de 2e dus al 19.

Voor TO, fijn dat jullie eruit zijn gekomen, zal inderdaad een stuk rust geven.

Hortensia

Hortensia

22-02-2016 om 12:50

Woodchuck

Dat klinkt alsof jullie het allemaal goed met elkaar besproken hebben. Mooi!

Geniet van de rust

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.