Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

MBO of HAVO?

Dochter doet eindexamen op MAVO dit jaar. Als ze het redt (gemiddeld 6.7 staan) wil ze naar de HAVO. Ook heeft ze al gekeken voor een MBO-opleiding voor als HAVO niet lukt.
Nu vind ik het een goed idee dat ze HAVO wil gaan doen. Maar als ze MBO doet dan heeft ze al wel een beroepsopleiding gedaan. Als ze klaar is met de HAVO heeft ze eigenlijk nog niets geleerd.
Wat vinden jullie daarvan?
Haar doel is HAVO,VWO en dan Universiteit...Weet niet of ze dat gaat redden.

Angela67

Angela67

14-02-2016 om 12:38

hoe bedoel je niets geleerd

Na de Havo ze heeft toch meer theorie geleerd én meer over zichzelf geleerd? Misschien is haar keuze voor een opleiding dan veel beter gefundeerd, misschien gaat ze alsnog naar een MBO-opleidng, misschien is haar brein dan op stoom gekomen en rolt ze zo verder, prima toch?
Ik krijg de indruk uit je posting (maar ik weet niet of dat klopt) dat jij graag wilt dat ze iets kiest om geld mee te kunnen verdienen omdat je bang bent dat ze havo niet redt, of daarna vwo niet redt of daarna univeriteit niet redt. Of zie ik dat verkeerd?
gr Angela

Ciska22

Ciska22

14-02-2016 om 12:42 Topicstarter

Angela

Je hebt gelijk, ze heeft dan wel de theorie op de HAVO geleerd maar nog geen vak.
Mijn angst is een beetje dat ze dan niet verder komt. Ik ben zelf ook HAVO gaan doen en dat lukte niet en ben toen gaan werken en heb eigenlijk geen beroepsopleiding gedaan. Ben uiteindelijk wel goed terecht gekomen maar had dat achteraf graag anders gehad.
En dat is ook wel zo dat ze dan waarschijnlijk veel beter weet wat ze wil kiezen.
Maar was even benieuwd hoe anderen daar in staan..

Moni

Moni

14-02-2016 om 13:37

Jij bent niet je dochter

Je dochter is gemotiveerd om door te studeren. Havo is daarvoor een betere start dan Mavo. En daarna kan zij opnieuw beoordelen hoe ze verder gaat.

Het is jou niet gelukt maar dat zegt niets over je dochter.
Het is mooi dat zij weet wat ze wil en daarvoor wil gaan.
Stel dat 4 Havo tegenvalt, kan ze altijd nog naar het MBO. Maar dan wel met meer bagage.

Ze heeft een doel.

Dat vind ik al mooi, iemand die een doel voor ogen heeft en dat wil gaan bereiken. Havo-VWO- Universiteit.
De start is straks een Mavo diploma. Het wordt een lange weg maar ze is blijkbaar erg gemotiveerd. Als straks haar gemiddelde cijfer goed is voor de Havo dan zou ik zeker stimuleren dat te doen. Na de Havo kan het ook nog een Hbo opleiding gaan worden. Lukt Havo niet kan ze ook nog overstappen naar Mbo4.
Je dochter heeft ambities maar is ook nuchter en reeël, ze kijkt vast naar Mbo als de Havo niet doorgaat. Pittige dochter die weet wat ze wil, je kan trots zijn.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-02-2016 om 14:07

Havo

Mavo is niet zo heel erg veel, en als basis voor MBO4 kun je ook beter havo hebben dan mavo. Bovendien is ze dan ook weer wat ouder en wil ze misschien toch weer wat anders. Ik zou altijd mikken op een zo hoog mogelijk niveau middelbare school.

zebra

zebra

14-02-2016 om 16:10

toch juist fijn

dat ze zo'n duidelijk doel voor ogen heeft? En ze houdt er ook nog rekening mee dat het eventueel toch nog een mbo opleiding wordt.

Onze zoon heeft er bij de profielkeuze ook rekening mee gehouden dat hij na havo eventueel nog verder kan naar vwo (mits cijfers hoog genoeg) door nog een extra vreemde taal te kiezen. Dat vond ik altijd een goed streven. Nu is hij er nu intussen zeker van dat hij na havo gelijk verder wil naar hbo en ook dat vinden we prima.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.