Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Koentje Koets

Koentje Koets

07-05-2015 om 10:41

mbo entree jaar

ik heb na zoeken en nalezen 'ontdekt'dat binnen de mbo wereld nivo 1 nu meestal het entree jaar genoemd wordt. Is er een verschil met het eerdere nivo 1 gebeuren of is het gewoon een andere naam?

Ik kan me wel voorstellen dat dat zo zit omdat je met nivo 1 nog niets begint op de arbeidsmarkt, dus dat nivo een ook eerder een opstapje is om door te leren.

Andere vraag: weet iemand of de eisen 'hard' zijn in het mbo? Mijn zoon heeft namelijk dyscalculie en gaat geen hoog rekennivo halen. Daarnaast is hij laagemiddeld inteligent; bij een disharmonisch profiel.
Overigens heeft hij ook ADHD maar dat houden we met medicatie onder controle.
Het zou voor hem zoveel stimulerender zijn als ik hem op de entreeopleiding van zijn keus ga krijgen, als hij vandaaruit mag gaan werken aan zijn rekennivo weet hij meer waar hij het voor doet.Want er kan wel groei inzitten als hij de motivatie heeft.
Hij zit nu op het PRO maar daar is hij een beetje uitgekakt zeg maar. Kennen jullie dat gevoel dat een school op een bepaald moment gewoon niet meer je ding is, dat je toe bent aan die nieuwe prikkel en dat dat hem aan de slag krijgt? Of zie ik het niet helder meer en zie ik wat ik wil zien?

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 10:52

tja

Je zei eerst zelf dat hij nooit naar MBO kan vanwege zijn rekenniveau omdat ze dat op PRO hebben gezegd. Waarom bel je niet zo'n entreeopleiding (want volgens mij heet het zo) en bespreek je het gewoon. Elk kind is anders en eigenlijk zijn er helemaal geen eisen voor deze vorm van onderwijs.

Eisen:
Om een entreeopleiding te volgen moeten leerlingen voldoen aan de volgende voorwaarden:

de leerling voldoet niet aan de vooropleidingseisen voor toelating tot een opleiding mbo-2, mbo-3 of mbo-4;
de leerling is op 1 augustus 16 jaar.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/opleidingen-niveaus-en-leerwegen-in-het-mbo/entreeopleiding-in-het-mbo

En als je 17 bent?

Wat is dat bijzonder geformuleerd. Of worden17 jarigen niet toegelaten?

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 11:12

inderdaad

Hier staat het ook anders: http://www.mbo15.nl/node/384

Maar kind van TS zou dus gewoon aangenomen moeten kunnen worden zonder allerlei blabla van het PRO.

Even contact opnemen dus met de beoogde opleiding, zoals ik al zei en kind gewoon inschrijven.

Koentje Koets

Koentje Koets

07-05-2015 om 12:29

barveaux

Ik heb nooit gezegd dat hij niet naar het mbo zou kunnen, sterker nog, ik heb nooit een draadje gestart hierover. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt hoor!

In ieder geval, uiteraard heb ik ook bij die opleiding zelf geinformeerd, maar dat duurt even natuurlijk. Ik was benieuwd naar de zienswijze van anderen.

Koentje Koets

Koentje Koets

07-05-2015 om 12:38

maar zoals

het in de tweedde link staat, Barveaux, lees ik het goed dat ll moeten voldoen aan niveau 2F?? Want dat red hij niet op rekenen....
Wil iemand eens met mij meelezen of ik dat goed lees? Want

Koentje Koets

Koentje Koets

07-05-2015 om 12:38

naja....

het klinkt tegenstrijdig met scholen mogen deze ll niet weigeren....?

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 13:16

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 13:23

voor de duidelijkheid

De ROC’s gaan in de Entreeopleiding negen uitstroomrichtingen verzorgen. Dit gebeurt in de vorm van kerntaken en werkprocessen. Iedere leerling moet aan het eind van de opleiding voldoen aan de eisen die in ‘de kerntaken en werkprocessen’ worden genoemd. Wanneer aan deze eisen is voldaan krijgt de leerling het diploma. Hebben de leerlingen op dat moment ook laten zien dat ze taal en rekenen op niveau 2F beheersen dan mogen ze naar MBO niveau 2 doorstromen, zo niet dan moeten ze aan het werk.
FOV behelst verder dat er aan de leerlingen na vier maanden verblijf in de Entreeopleiding een studieadvies wordt gegeven. Als dat advies luidt dat de onderwijsovereenkomst beëindigd moet worden, dan is die uitspraak bindend. Dit kan gegeven worden wanneer er onvoldoende vorderingen in de opleiding worden gemaakt, alleen onvoldoende vorderingen op het gebied van taal en rekenen mogen niet leiden tot een bindend advies. De ROC’s bepalen hierbij zelf welke criteria zij hanteren. Leerlingen jonger dan 18 jaar kunnen na een bindend advies aan hetzelfde of aan een ander instituut een andere opleiding gaan volgen, mocht dit niet binnen 8 weken lukken dan mag een leerling uitgeschreven worden, hierbij moet de leerplichtambtenaar worden geïnformeerd. Een leerling ouder dan 18 kan gaan werken als er geen passend alternatief op de instelling aanwezig is; de instelling moet het RMC informeren.
Verder wordt de huidige diploma-financiering vervangen door een systeem waarin ook de verblijfsduur meetelt. Hoe langer de verblijfsduur des te lager de financiering. De totale bekostigde opleidingsduur is maximaal 2 jaar.

Koentje Koets

Koentje Koets

07-05-2015 om 13:24

barveaux

Dank je wel!

Marie

Marie

07-05-2015 om 15:06

ander draadje

Ik vermoed dat Barvaux denkt dat je dezelfde bent die deze discussie gestart heeft:

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/dle-rekenen-van-23-naar-40

Gaat namelijk om eenzelfde soort situatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.