Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Johanna

Johanna

01-03-2017 om 13:34

mavo/havo/vwo brugklas: kans op onder nivo presteren vwo-er?

Hallo,

Wie heeft ervaring met een mavo/havo/vwo brugklas? Mijn zoon heeft vwo advies en kan evt naar een school waar ze pas na 3 jaar gaan kiezen tussen vmbo-t/havo/vwo vivo. Tot die tijd zit alles door elkaar.

Hoe groot is de kans dat vwo-ers zich gaan voegen naar het nivo van de vmbo-ters? Kan iemand het juist aanraden of juist afraden?


Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-03-2017 om 13:49

Ja dat kan

En dat hangt van het kind af. Mijn oudste zou haar best doen ongeacht de omgeving, en de jongste zou aansluiting zoeken bij de onderkant van de middenmoot. Helaas is dat hier degene met een dubbeladvies en krijg ik haar niet geplaatst in een 'hogere' brugklas want dat is regionaal dichtgetimmerd.

Lente

Lente

01-03-2017 om 15:47

Is onderzoek naar gedaan

Des te langer de brugklas duurt, des te lager de kans dat iemand met een vwo-advies op het vwo eindigt. Ik weet de percentages niet meer. Misschien is dat onderzoek nog te vinden.

Lente

Lente

01-03-2017 om 15:51

zelf gegoogeld

https://www.vosabb.nl/lange-brugklas-vermindert-kans-op-succes-vwoers/

Een artikel en de link naar het onderzoek

Excellent

Dat gaat over de 5% meest intelligente ("excellente") leerlingen, niet over alle vwo'ers. Verder zeggen grote getallen niet zoveel over individuen. Het hangt enorm van je kind af (zie post Phryne). Voorts zijn er (ik heb ff snel gegrasduind in het onderzoek) nog achtergrondvariableen die sterk meespelen.

Johanna

Johanna

01-03-2017 om 18:35

kind moet nog puberteit in

Dank voor jullie reacties en de link. Mijn zoon hoort niet tot de 5% excellente leerlingen denk ik, maar is nu best een redelijk gemotiveerde leerling. Maar ondanks dat: hij moet nog de puberteit in. Geen idee hoe hij er over 2 jaar in zit. Als hij dan wil duiken en kiezen voor het gemak een tandje of 2 lager te werken, dan kan dat dus met gemakt. Hij hoeft niet naar een andere school, sterker, hij hoeft niet eens naar een andere klas!

Zijn er ouders die uit ervaring kunnen spreken hoe hun kind dit heeft ervaren en gedaan?

Angela67

Angela67

01-03-2017 om 18:42

voor scholen hartstikke makkelijk

ik denk dat het voor de ontwikkeling van een kind handiger is om niet ingedeeld te worden, zo vroeg als we doen in NEderland. Maar zo'n systeem werkt natuurlijk alleen als het doel is om het beste niveua het kind te halen. En dat is niet het doel van scholen in Nederland.
Dus zij zullen niets doen om dit op zich goede idee ten gunste van kinderen uit te voerne, want dat kost veel te veel moeite.
Ze zullen gewoon stof aanbiedne op havo niveau en als je eronder zit ga je naar de mavo en als je erboven zit ga je naar vwo.
Ze hoeven helemaal niets te doen, nog minder dan nu. nu moeten ze nog elk jaar normen vaststellen, tenminste, als ze al de mogelijkheid bieden om van bijv. 2 havo naar 3 vwo te kunnen. Meestal gebeurt dat ook niet, en kan dat alleen naar de brugklas.
En in drie jaar gemengde brugklas hoeven ze alleen maar Gods water over Gods akkeren te laten vloeien en 1 eindstreep te schetsen.
Tel uit je winst. . .
gr Angela

Johanna

Johanna

01-03-2017 om 20:28

nog een ander artikeltje

Ben zelf ook nog even gaan googelen. Stuitte op dit artikel in Trouw:

https://www.trouw.nl/home/leerlingen-van-alle-niveaus-door-elkaar-alsjeblieft-niet~ad1c3243/

Hm. Weet niet wat de autoriteit is van deze schrijver, maar vrees dat ik mijn reserves tegen dit soort lange brugperiodes alleen maar zie toenemen.

Zon

Zon

02-03-2017 om 10:45

extra's

Hier in de buurt is ook zo'n school maar dat is juist wel een school met een begaafdheidsprofiel en trekt zeker ook HB-leerlingen. Die bieden ze dan ook extra's zoals science, Chinees en Spaans en de mogelijkheid om sneller door de stof te gaan.

Het hangt dus heel erg van de school af hoe ze hier invulling aan geven. De school waar in het over heb is een Dalton school met veel vrijheid. Goed voor de gemotiveerde leerling, minder voor de flierefluiter. Kinderen die VWO als motivatie in hun hoofd hebben, komen daar wel maar alles staat of valt met hun instelling.

Lynn

Lynn

02-03-2017 om 11:04

VWO-leerlingen

Zo'n gemengde klas lijkt mij niets voor "echte" VWO-leerlingen. Ikzelf heb gymnasium gedaan en oh wat was ik blij dat ik eindelijk weer wat kon leren op school en uitdaging had. Nog 3 jaar in zo'n gemengde klas ... gruwel (en dan puur vanwege het niveau, niet vanwege de kinderen, het sociale aspect).

Ook mijn kinderen die gymnasium /VWO gingen doen vinden het heel fijn dat ze in een dergelijke klas kwamen.

Voor 6-jes scoorders onder de VWO-leerlingen is zo'n gemengde brugklas denk ik echt gevaarlijk. Mijn zoon zou zo afzakken tot havo of VMBO, terwijl hij nu in 3 gymnasium zit.

Voor VMBO- en havoleerlingen waar (mogelijk) meer in zit is zo'n gemengde klas wel een kans, maar ik vind het zelf erg lang.

Vaak mot je een bepaald gemiddelde hebben om een niveau op te stromen. Dat is makkelijker te halen aan het eind van de 1e dan aan het eind van de 2e, laat staan aan het eind van de 3e (bij ons wordt het in elk geval steeds pittiger). Als een van mijn kinderen havo/vwo advies gad gekregen en naar een havo/vwo klas was gegaan, dan had die naar een school met een 1-jarige brugklas gegaan, niet met een 2-jarige.

Uiteindelijk hangt het erg van de school af hoe die ermee omgaat, maar ALS je niet zeker weer dat die de VWO-leerlingen echt "op niveau" houden, zou ik het dus niet snel doen.

Jaina

Jaina

02-03-2017 om 11:26

Prima

Mijn ervaring met een VWO leerling in een gemengde verlengde brugklas is prima. Het was een fijne school met genoeg aandacht voor de individuele leerling en de sfeer was ook goed. er was ook mogelijkheid tot het volgen van extra vakken of extra uren in vakken waar je minder goed in wassen. Bij bepaalde vakken (zoals wiskunde) konden ze in hun eigen tempo werken.Voor mijn zoon was het een prima omgeving waarin hij zich goed thuisvoelde. Mijn dochter heeft op dezelfde school gezeten maar toen zijn we na het eerste jaar verhuisd dus ik weet niet hoe ze zich verder ontwikkeld zou hebben. De eerste ervaring was echter wederom positief (zowel voor haar als voor ons).

Tamara

Tamara

02-03-2017 om 11:32

maar

Ik geloof niet dat er scholen bestaan die drie jaar een mavo/havo/vwo brugklas op het mavoniveau les geven, ik geloof niet eens dat ze op het havoniveau les geven als ze ook vwo'ers aannemen met dat advies. Welke ouder met een kind met VWO-advies stuurt zijn kind daar naar toe?

Vraag hoe het werkt en maak daarna pas je beslissing.

mirreke

mirreke

02-03-2017 om 11:35

Prima ervaring met drie van onze kinderen

Onze vierde zit nu ook in zo'n brede brugklas.
Twee van onze kids vwo, 1 havo... Jongste moet het nog laten zien, hij heeft havo-advies. Het gaat in ons geval om twee jaar mavo-havo-vwo gemengd en dan nog 1 jaar havo-vwo gemengd. Jongste zit op een andere school, een twee jaar durende brede brugklas, en daarna uitgesorteerd naar niveau.

Scholen hebben inmiddels wel degelijk de insteek om een kind te zien zoals het echt is, en om het kind zelf ook te laten zien wat het kan.

Voor elk 'negatief' onderzoek is er ook een positief onderzoek natuurlijk: http://www.aob.nl/default.aspx?id=220&article=52545&q=&m=

Bovendien is het bewezen slecht om kinderen al op een jonge leeftijd uit te sorteren. Ook sociaal is het onwenselijk om kinderen al vanaf de brugklas te segregeren, omdat dit de kans in de hand werkt dat vwo'ers nooit meer in mavo-kringen gaan verkeren en andersom.

Doe mij maar een brede brugklas.

Als Mirreke

Ook wij hebben goede ervaringen met een school met brede brugklas. Net zoals bij Mirreke betreft het een school met de eerste twee jaar mavo-havo-vwo en het derde jaar havo-vwo.

Drie jaar echt alle niveaus bij elkaar lijkt me overigens lastig, omdat het vmbo dan al profiel heeft gekozen. Dus ik zou zeker navragen hoe dat dan in de praktijk gaat.

Op 'onze' school wordt jenaplan-onderwijs aangeboden. Voordeel is de mogelijkheid voor kinderen om per vak op hun niveau te werken. Ik heb niet de indruk dat de vwo-leerling hier erg onder lijdt, maar moet wel zeggen dat mijn kind voornamelijk op havo-niveau werkt. De uitstroomcijfers van deze school doen trouwens vermoeden dat er meer leerlingen opstromen dan afstromen.

En wat puberteit betreft houd ik mij altijd vast aan de uitspraak van de leerkracht van groep 8: "Mijn advies is hooguit anderhalf jaar geldig. Pubers kunnen nog alle kanten opvliegen".

lisbeth

lisbeth

02-03-2017 om 13:42

soort kind

ik denk dat hierbij alles staat en valt bij het type kind. voor de mijne zou het niks zijn. Beide zeer slim, maar kinderen die zich op trekken aan het niveau van de klas. ze gaan dus altijd mee met het gemiddelde. is het gemiddelde een niveau lager dan presteren zij ook een niveau lager.heb je gemotiveerde slimme kinderen die toch wel hard werken en zich niks aan trekken van wat de rest van de klas doet zou het prima kunnen werken.

Dees

Dees

02-03-2017 om 13:43

hangt af.

Hangt er denk ik ook vanaf in wat voor klas hij komt. Ik bedoel als ze wel dezelfde lesstof bieden maar leerlingen met een soortgelijk advies bij elkaar zetten maakt het denk ik niet zoveel verschil.

mirreke

mirreke

03-03-2017 om 00:53

Volgens mij

Is de bedoeling van een brede brugklas nou net dat het een gemengde groep wordt, en niet een homogene groep met een soortgelijk advies

Jaina

Jaina

03-03-2017 om 01:14

Inderdaad

Bij mijn kinderen zat iedereen gewoon door elkaar in de klas. Mijn kinderen hadden geen idee welk advies hun klasgenoten hadden. Dat was op die school helemaal niet belangrijk. Daar werd echt nooit over gesproken.

maan.

maan.

06-03-2017 om 12:09

Mijn ervaring ooit..

Zelf ooit ook op school met een vergelijkbaar driejarig systeem gezeten. Vanaf de tweede klas wel extra vakken voor betere leerlingen, werd wel echt het idee gegeven dat je hiermee vwo kon doen. Maar uiteindelijk in de vierde klas bleef tot grote schrik 1 op de 3 leerlingen zitten of stroomde alsnog af. Ieder jaar opnieuw. Onderbouw en bovenbouw was gewoon erg veel niveauverschil.

Volgens mij zijn schoolresultaten online te vinden inclusief zittenblijvers.

mirreke

mirreke

06-03-2017 om 18:59

ik ook

in een gemengde brugklas. Ik ben nu ruim vijftig, dus al lang geleden. Ik heb er nooit iets geks van gemerkt. Ik ging 'gewoon' naar vwo, en ik kan me niet herinneren dat er heel veel mensen bleven zitten...

Blijkbaar vond ik het prima, want ik wil nu juist heel graag dat onze kinderen in een gemengde en verlengde brugklas zitten. Wat tot nu toe ook prima is gegaan. Nu alleen jongste nog.

goed voor wie

Er zijn diverse onderzoeken gedaan en zowel voor- als tegenstanders van de brede brugklassen hebben hier over geschreven.

Wat ik er uit opmaak, en aangevuld met mijn eigen ervaringen, is dit:

Voor een groep als gemiddelde is een brede brugklas beter dan vanaf de 1e klas op niveau splitsen. Zowel voor de sociale cohesie, als het gemiddelde schoolniveau is het dus beter om niet te vroeg te splitsen.

Er zit wel een keerzijde aan, want daar waar de zwakkere leerling zich kan optrekken aan de sterkere leerling, en daar waar de zwakkere leerling tegelijkertijd makkelijker opstroomt, maken de cijfers ook duidelijk dat de VWO-leerling in de (verlengde) brede brugklas minder goed presteert dan in een VWO-klas. Minder van hen halen in 6 jaar het diploma, en een hoger percentage dat afstroomt en uitvalt.

Vrije schoolkeuze

Brede brugklas, smalle brugklas of een eerste klas op een categorale school; gelukkig kunnen we als ouders (nog) zelf kiezen wat bij onze kinderen het beste past. Ik heb de stemwijzer voor ouders gedaan (zie homepage) en één van de stellingen is dat alle kinderen naar een brede brugklas moeten; ik verbaas me dat zoveel politieke partijen dat dwingend willen voorschrijven.

Johanna

Johanna

07-03-2017 om 21:03

Niet alleen brugklas, maar 3 jaar

Ik snap dat de discussie zich versmalt tot een 'brede brugklas'. Komt ook door titel van de kop van mijn topic. Maar het gaat bij deze school dus niet alleen om de brugklas, maar om 3 leerjaren gemengd.

Maar ik ben eruit hoor. Deze school valt voor ons, eeeeh... ik bedoel: voor zoon af.

Lynn

Lynn

07-03-2017 om 23:24

Johanna

Ik denk een verstandige keuze met jullie VWO-zoon .

Maar begrijp ik dat jullie vooral niet deze school willen? Of denkt zoon er zelf net zo over? En zo ja, wat is zijn reden? (de 3-jarige brugklas of vindt hij de school gewoon niet zo leuk?)

Thursday Next

Thursday Next

08-03-2017 om 11:23

hier ook zoiets,

een school met 3 jaar gecombineerd havo/vwo of mavo/havo.
Voor onze VWO+ dochter misschien niet echt geschikt, verder sluit de manier van leren wel bij haar aan en deze school staat dan ook in haar top 3.
Ik heb school gemaild of ze wat doen voor deze kinderen, hoeveel kinderen met VWO-advies ook daadwerkelijk daar uitkomen. Hierop heb ik nog geen antwoord gekregen...

Johanna

Johanna

08-03-2017 om 13:59

te risicovol

De 3 jarige mix van vmbt-t/havo/vwo durven we toch niet aan. Hij is nu een voorbeeldige leerling maar geen idee hoe hij zich gaat gedragen in de puberteit. Daarbij komt dat er relatief minder vwo-ers in de klassen zitten en meer vmbo-t en havo en zie daar toch een groot risico op gemakzucht en zich voegen naar de middelmaat. Zoon was daarbij niet laaiend enthousiast, dus dat speelde ook mee.

zelf en dochter

Ik heb zelf op school gezeten met driejarig brugklas systeem en (ja daar vond al wel wat differentiatie plaats, zoals grieks of latijn in de tweede voor bepaalde groep). In de derde waren de klassen al wat meer ingedeeld op niveau, maar mijn broer kon vanuit een derde klas met meer mavo profiel wel gewoon door naar 4 havo.
Mijn dochter heeft in brede brugklas gezeten en daarna in 2 h/v klas. Dat ging prima. Overigens is zij ook meer dan gemiddeld slim, dus het is echt niet zo dat hele slimme kinderen zich niet prettig voelen in een heterogene brugklas.

V@@s

V@@s

14-02-2018 om 21:31

bijvoorbeeld deze

https://www.vosabb.nl/lange-brugklas-vermindert-kans-op-succes-vwoers/

Maar hetzelfde geldt ook voor kinderen met een havo advies (in een havo/VWO brugklas hebben ze minder kans om uit te komen op VWO niveau dan in in VWO brugklas). Kan alleen zo snel die cijfers niet terugvinden.

Hoeveel VWO-klassen?

Je kunt toch zien op een school hoeveel VWO-klassen er dan nog zijn, na die brugperiode? Als er 0 zijn, dan presteren de VWO-ers onder hun niveau.

Tsjor

maan.

maan.

15-02-2018 om 18:54

Vierde jaar..

Ik heb vroeger ook in zo'n driejarige brugperiode gezeten, vergelijkbaar met verhaal van Alkes hierboven. Bij ons was vervolgens in 4vwo 33 procent niet over naar 5vwo. Niveauverschil onderbouw bovenbouw was vrij groot.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.