Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
@Emma

@Emma

17-02-2018 om 18:27

Magister en privacy

https://nos.nl/op3/artikel/2217838-mijn-ouders-krijgen-een-pushmelding-van-al-mijn-nieuwe-cijfers.html

Ik vind het goed als kinderen wat meer privacy krijgen. Ik keek nooit op Magister.

Zomer

Zomer

17-02-2018 om 22:50

Ik wel

Ik kijk wel op magister want ik begeleid mijn kind met haar huiswerk en het leren. Ik vind dat heel fijn. Cijfers zie ik ook maar die appt dochter altijd meteen naar ons 😏 Als ik al eens een cijfer eerder zie dan zeg ik dat niet tegen haar. Ik herken het verhaal in het artikel ook niet.

Tango

Tango

17-02-2018 om 23:25

Ik ook

Ik kijk ook op magister, hoewel bij zoon heet het trajectplanner maar net zo iets dus. Om dezelfde reden als Zomer. Zoon vindt het geen probleem. Soms ziet hij een cijfer eerder en soms ik. We hebben het er dan samen over hoe het komt dat het wel of niet goed ging.
Zoon is 13 en hoeft dus geen toestemming te geven. Mijn dochter is 16 en ik kan me er ergens wel in vinden dat zij toestemming zou moeten geven. Ik zou dat ook accepteren. Bij haar kijk ik ook veel minder vaak. Eerder had ik voor haar een app op de telefoon maar die heeft ze er af gehaald. Prima, ik kijk nu af en toe op de computer.
Verder ga ik niet bellen of appen over spijbelen of een slecht cijfer. Dat bespreken we later thuis wel. Ook krijg ik geen pushbericht, gelukkig niet zeg!

Niet nodig

Hier is dat niet nodig geweest. Ik keek altijd samen met de kinderen, dat was al vaak genoeg. Ook nu help ik dochter met haar huiswerk maar als ze wil dat ik haar electronische leeromgeving zie, haar school is nog steeds in een soort opstartfase zodat je er toch weinig aan hebt, dan doe ik dat.
Achterblijvende resultaten, gedoe op school, uitval, wist ik hier toch al voordat het geregistreerd werd. Heeft misschien ook met het soort kinderen te maken?
Toch kan ik me het artikel ook wel voorstellen. Ik ben zelf ook nogal allergisch voor een soort politiestaat.
Kunnen ze vast wennen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-02-2018 om 11:11

Magister

Keken we voor onze oudste nooit in. Was niet nodig voor wat betreft planning en organisatie want dat kon ze heel goed zelf. Cijfers deelde ze ook, dus we liepen ook nooit achter.
Voor tweede kijken we wel soms omdat ze zelf nog wel eens dingen mist wbt huiswerk en toetsen. Qua cijfers houdt ze ons ook op de hoogte. Daarvoor hoeven we het niet te doen.

Ik merk dat ik er wel dubbel in sta.
Zoals onze kinderen het doen, heb je als ouders weinig magister nodig. Daar hebben wij geluk mee. Maar als je kind niets vertrelt en je je afvraagt hoe het gaat op school, dan lijkt het me wel zo goed dat je als ouders toch op de hoogte kunt blijven.
Aan de andere kant vind ik het ook wel raar (of moet ik zeggen ‘bijzonder’) dat ouders de magisterapp meerdere malen daags raadplegen en zo ieder cijfer eerder weten dan hun kind. Dan hebben kinderen ook helemaal de kans niet om dingen met hun ouders te delen. Ook om te monitoren welk huiswerk ze hebben, is meerdere keren per dag kijken niet nodig. Dan kun je dat bv 1x per dag doen. Of samen.

Die leeftijd van 16 jaar waarover nu gesproken wordt als moment waarop kinderen hun ouders kunnen toestaan op magister te blijven of hen te weren, snap ik niet zo goed. Met18 jaar zijn ze volwassen en dat lijkt me dan het moment. De school van onze kinderen geeft hen dan trouwens ook die keuze.
De leeftijd van 16 en volledig handelingsbekwaam geldt alleen in de medische wereld.

Aagje

Yaron

Yaron

18-02-2018 om 11:14

Ik wel

Het heet geen magister meer, maar heeft de naam van de school. Alles is in de app te vinden, niet alleen kind gerelateerd, maar ook wanneer de ouderavonden en 10 minuten gesprekken zijn. Uiteraard ook de cijfers, huiswerk en absentie. De cijfers kijk ik naar, maar ik zeg er niks over voor één van de kinderen ze zelf vertellen, ze krijgen geen rapport mee naar huis, dus het is wel fijn af en toe te zien. Huiswerk kijk ik alleen bij de brugklasser naar, die vergeet nogal wat, zegt dat ie de agenda en huiswerk in zijn hoofd heeft, maar dat werkt niet. Eén keer in de week bespreek ik met hem wat er aan huiswerk staat en hoeveel tijd hij ervoor nodig heeft. De oudste kan dat prima zelf. Via de app kunnen we ze ook ziekmelden en contact opnemen met leraren. Ze weten allebei dat we het kunnen volgen en dat vinden ze prima, ik had het fijn gevoel dat mijn ouders dat vroeger ook hadden gekund, misschien waren ze dan wat betrokkene geweest.

Marjoleine64

Marjoleine64

18-02-2018 om 14:06

Enkele jaren geleden

Mijn zoons studeren allebei, dus mijn ervaring met Magister is alweer ruim een jaar geleden. Maar bij ons werd Magister pas op slot gezet voor de ouders nadat het kind 18 was geworden, dat was bij oudste in het begin van de 6e klas. Dus niet bij 16. En ja, ik keek wel regelmatig, maar no way dat er een push-melding was als er cijfers beschikbaar waren. En heel soms had ik een cijfer eerder gezien, en regelmatig nam zoon niet de moeite om het even te vertellen maar wist hij het al wel als ik ernaar vroeg ('Goh, ik heb gezien dat je een cijfer hebt gekregen wat anders was dan je verwachtte').

Forummer

Forummer

18-02-2018 om 15:13

wat het lastig maakt is dat

onze generatie kijkt naar deze generatie. Deze generatie is gewend aan Magister en vindt het wellicht helemaal niet zo'n probleem want ze weten niet beter. Als jij, als rebellerende leerling lekker wilde spijbelen, slechte cijfers wilde verbergen voor je ouders en niet wilde zeggen of je huiswerk had dan is het lastig om hier naar te kijken.

Mijn oudste heb ik ergens op de havo volledig losgelaten, de moeder van een klasgenoot (is daarna VWO gaan doen, zit nu dus voor het zevende jaar op die school) checkt ALLES nog, van haar beide kinderen. Maar die kinderen, vooral de dochter mag sowieso bijna niets. Kijk dan is de insteek heel anders dan bij mij: mijn jongste heeft de begeleiding nodig, vindt alles prima, en zelfs door samen te checken komen we er vandaag pas achter dat er morgen plotseling een toets staat.

@Emma

@Emma

18-02-2018 om 16:30

Begeleiding

Mijn dochter had ook begeleiding van mij nodig Ze keek dan zelf op Magister. Ik peinsde er niet over in Magister te gaan zitten. Alleen als zij het uitdrukkelijk aan mij vroeg.
Nu zit ze op het mbo en ze mist de structuur van Magister beel erg. Kan ik me wel wat bij voorstellen.

Voor de school

Ik heb het idee dat Magister er vooral is voor de school. Deze heeft er behoefte aan dat ouders meer betrokken zijn, op elke ouderavond wordt daar wel weer aandacht aan geschonken. Hoe ouders er vervolgens mee om gaan is dan een tweede.

Triva

Triva

18-02-2018 om 17:18

drietje

Huh voor de school? Op veel scholen is magister nog steeds niet leidend (omdat het huiswerk niet automatisch doorschuift bij afwezigheid leerkracht bijv) dus ik denk dat het voor de leerlingen ook heel belangrijk is. Ik vind het echt een vooruitgang als al het huiswerk en de cijfers er in staat. Scheelt ook lestijd volgens mij, geen huiswerk opschrijve/oplezen en overschrijven met alle kans op fouten.

Ouderbetrokkenheid

Dat Magister niet leidend is wil niet zeggen dat ik zeker heel goed begrijp dat het voor school een instrument kan zijn om de ouderbetrokkenheid te vergroten. En ik denk ook dat dat nu belangrijker is dan vroeger. Er gaat veel meer om op school, er zijn meer veranderingen, er wordt meer zelfstandigheid verwacht. Daar kunnen ouders hun kinderen zonodig goed in steunen en dat komt de resultaten van de kinderen en de doelstelling van de school ten goede.

Vervelend dat de school het niet alleen af kan met je kind, maar het is niet anders. En veel ouders willen uiteraard ook betrokken zijn.

Het heeft alleen ook een keerzijde. Het kan belemmerend werken voor het gevoel zelf de regie te hebben van een kind. En om vooruit te komen heeft iedereen, ook een kind, voldoende ruimte en autonomie nodig.

Zomer

Zomer

18-02-2018 om 18:38

Is hier geen issue

Dochter en ik kijken meestal samen. Soms is dochter erg moe en dan neem ik de planning even over. Altijd in overleg. Hier is Magister wel leidend en dat geeft mij veel rust. Dochter vindt het moeilijk om opdrachten en huiswerk juist op te schrijven en twijfelt altijd of ze het wel goed heeft. Gelukkig kunnen we dit in Magister checken. Hier is het nooit een discussie geweest. Als dochter dingen niet prettig vindt dan geeft ze dat aan en kijken we hoe we het anders kunnen doen. Geen probleem hier. Mijn oudste dochter zat op een daltonschoot. Daar werd met een weekplanning (en later 2 wekelijks en maandelijks) gewerkt. Daar kon ik echt niks mee. Gelukkig had zij veel minder moeite met plannen. Die was daar veel zelfstandiger in. Het verschilt echt per kind en voor mijn jongste ben ik heel blij met Magister want hierdoor kan ik haar veel beter begeleiden.

Yaron

Yaron

18-02-2018 om 19:49

Wel leidend

Hier is Magister wel leidend, staat iets niet in Magister hoeft het ook niet gemaakt te worden. Laatst stond er een toets niet in, ze moesten hem wel maken van de leraar, maar na protest van de klas is het cijfer verwijderd. De toets werd later opnieuw gemaakt.

Voor school

Ik bedoel het precies zoals AnneJ zegt. Scholen willen betrokken ouders, omdat de resultaten dan beter zijn. Hier wordt er telkens weer op gehamerd dat ouders belangrijk zijn in de begeleiding van kinderen.

Als Magister leidend is, werkt het voor kinderen prettig. Als het niet leidend is wekt het alleen maar verwarring, vind ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.