Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

mag school leerling uit examen halen

Onze dochter is een jaar blijven zitten en afgestroomd. Niet omdat ze het niet kan halen, maar ze heeft er te weinig voor gedaan.

Langzaamaan gaat de knop op en beseft zij steeds meer dat het belangrijk is om een opleiding te halen.

Wat zij nu ook doet, elke keer krijgt zij negativiteit vanuit school. Zij haalt goede cijfers, maar moet nog wat toetsen inhalen.

Voordat het een heel verhaal wordt, mijn hamvraag :
de school dreigt elke keer weer dat zij niet mag deelnemen aan het examen. Mogen zij dit zomaar doen?

Moeder

Moeder

19-01-2017 om 17:43

inspectie

Je zou kunnen informeren bij de inspectie. Weten ze daar meteen dat het speelt. Ze moeten wel een verdomd goede reden hebben om een leerling uit te sluiten van het examen. En afstromen, blijven zitten, ongemotiveerdheid is geen reden.
Ik zou ook een afspraak maken bij de leerplicht.

V@@s

V@@s

19-01-2017 om 18:00

regels

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/examen-voortgezet-onderwijs/inhoud/regels-uitsluiting-examens
Als het toetsen betreft die ze gemist heeft zonder geldige reden dan mag school haar uitsluiten.

Ze zal

Wel alle toetsen op tijd moeten maken. En inderdaad, als ze door eigen schuld en laksheid bepaalde toetsen niet gemaakt heeft, kan ze uitgesloten worden. Alles van het PTA moet af zijn

"Nog wat toetsen inhalen".

Misschien is de deadline daarvoor in zicht en krijgt ze daarom de dreigementen? Misschien is je dochter wat laks en hopen docenten dat de dreigementen ervoor zorgen dat ze in actie komt?

Een niet gemaakte toets was hier een 1 en als je die dus niet herkanst zijn de gemiddelden (vaak) niet voldoende. En in het examenjaar moeten bepaalde dingen op tijd afgerond zijn anders is inderdaad uitsluiting mogelijk.

Mach

Wij houden beide van het woord laks. Het is vaak passend in de pubertijd

Wil40

Ja, haha. Laks is hier bijna synoniem aan puberteit. Jee ik word er soms gek van. Hoevaak ik niet zeg: regel dat nou even!!
Maar als het op een leuke date aankomt is alles in no time geregeld. Ze kunnen het wel!

Pauline40

Pauline40

19-01-2017 om 18:41 Topicstarter

alles van pta

Onze dochter is van mavo drie naar kader vier gegaan en wegens tussenstop op andere school (woonde bij vader), dit jaar toch weer gestart in kader vier (terug bij moeder).

Dus telden de cijfers van mavo drie naar kader vier.

Ik heb nu ineens verschillende lijsten met cijfers die deze week ineens zijn ingevoerd. Waar wij geen weet van hadden.
Daar staat een keer een 1 en een 0 voor haar hoofdvak.

Dat dreigen doen ze al vanaf september. Toen ging het om haar cijfers die zouden allemaal onvoldoende zijn. Alleen waren ze toen vergeten deze om te rekenen van MAVO naar kader waardoor er ineens allemaal voldoendes stonden. Oeps foutje, maar het zeggen van uitsluiten examen bleef staan. Eerste cijfer klas vier een ruime acht voor wiskunde. En toch zeggen, het gaat niet goed.

Nu nog wat toetsen inhalen, daar staat nu een planning voor. En kijken naar de cijfers met de nullen ivm inhalen, dus eindcijfer ipv de andere cijfers die gehaald zijn. Dat zijn op 1 na allemaal voldoendes. Variërend van 6 tot ruime achten.

Ik heb nu maar weer een gesprek aangevraagd. Het gaat niet alleen om de cijfers. Ik kan niet heel erg uitweiden, maar ze bemoeien zich zelfs met privé zaken. Het is heel erg wat zij allemaal te horen krijgt van docenten.
Zij probeert keer op keer haar best te doen, maar zij wordt keer op keer neergesabeld door de docenten in negatieve zin. Dat gaat echt heel ver.

Een meisje in de techniek wordt niet door elke docent gewaardeerd, dat wordt ook geuit.
Om moedeloos van te worden.

Waar kan ik het beste aankloppen, zodat ik goed het gesprek in kan gaan en weet wat mijn rechten zijn.
Vooral omdat zij is afgestroomd van mavo 3 naar kader 4, welke pta moet ik dan nemen?

Afstromen van mavo 3 naar kader 4 is ook heel ongewoon en kan eigenlijk nooit. Je mist namelijk een heel jaar praktijk. Dus blijkbaar hebben ze haar iets heel bijzonders laten doen waarvan ze zelf ook nog niet precies weten hoe het werkt. Dat is stom van ze. Daar hebben jullie last van. Aan de andere kant: realiseer je wel dat je heel veel mazzel hebt dat ze het uberhaupt hebben toegestaan. Er moet nogal wat voor geregeld en ingehaald worden. Qua toetsen en praktijk.
Overigens herken ik de benadering van meisjes in de techniek helemaal niet. De meeste leraren vinden dat hier juist erg leuk! Er zijn er helaas nog steeds niet zoveel in de techniek klassen en maken de klas leuker en gevarieerder.

Pta

Je moet het pta nemen van het niveau waar je kind examen in doet. Dan kan je direct ook zien wat ze nog moet inhalen.

Neersabelen.

Dat neersabelen is nog een kwestie van enkele maanden, vervelend, maar te overzien. En of docenten haar keuze om techniek te kiezen niet waarderen is bijna lachwekkend. Kom op zeg, het is 2017.
Je dochter heeft een keuze gemaakt en gaat ervoor, dikke duim!
Toetsen volgens de planning inhalen, voldoendes afleveren, de nullen en enen wegwerken en het examen netjes volbrengen.

Heeft ze een mentor? Je dochter heeft al een planning schrijf je, dan weet ze dus wat ze nog moet doen op de rit naar het examen?

School bemoeit zich met privézaken, daar ben je gelukkig ook over een paar maanden van af. Soms loopt privé en school wat doorelkaar maar in jullie geval dus onnodig begrijp ik.

Pauline40

Pauline40

20-01-2017 om 12:27 Topicstarter

bedankt voor reacties

ik heb op internet ook eea gevonden en daar wordt ook aangegeven dat het niet mogelijk is van mavo drie naar kader vier.

Alleen qua pta e.d. weet ik nog niet hoe en wat.

Ik heb al mijn vragen ook bij de teamleider van kader neergelegd. Volgende week had ik al een gesprek staan, dus ik hoop meer duidelijkheid te krijgen.

Tips of ervaringen zijn nog steeds erg welkom!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.