Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mag school dochter verplichten 's avonds naar te komen?

Vorige week kreeg mijn dochter (15 jaar, 4e klas) het bericht dat er donderdagavond a.s. een discussieavond op school zal plaatsvinden en dat zij verplicht is deze bijeenkomst bij te wonen. Later kreeg zij een brief mee naar huis waarmee ook ouders werden uitgenodigd deze avond bij te wonen (vrijwillig). School heeft de bedoeling de leerlingen naar aanleiding van deze avond een vervolgopdracht te laten maken.
Mijn vraag is; mag school dit van onze dochter eisen? Ik vind het altijd leuk als er dingen extra worden georganiseerd, maar dit verplichte strijkt mij tegen de haren in.
Mijn dochter heeft trouwens helemaal geen zin om naar die avond te gaan en ze zou haar oppasavondje er voor moeten afzeggen. Maar als het moet, dan moet het, maar ik vraag me dus af of het wel moet. En wat zijn de consequenties voor de vervolgopdracht, als zij niet bij die avond is geweest?
Wie kan mij vertellen of dochter inderdaad verplicht is om die avond naar school te gaan?
Alvast bedankt voor het reageren.

Soeppie

Soeppie

29-09-2013 om 12:14

Nee, maar....

http://www.leerplicht.net/antwoord-op-uw-vragen/moet-mijn-kind-mee-op-schoolreis-of-schoolkamp.html

In de link kun je lezen dat het niet verplicht kan zijn. Maar aan de andere kant, soms is het wel handig om de weg van de minste weerstand te kiezen. Om mee te bewegen met de bewegingen van de ander. Dan investeer je in de 'emotionele bankrekening' bij die ander. En kunnen latere beslissingen makkelijker in jouw voordeel uitvallen. Dat is een afweging die je zult moeten maken.

Bedankt

Dank je wel voor de link, dit was een vraag die mij ook wat bezig hield, maar dan voor het "verplichte" schoolweekje van mijn dochter naar Tsjechië. Ze is geweest.

De financiële consequenties voor zo'n reisje zijn niet mis, en niet elke ouder zal zich dit kunnen permiteren, zeker wanneer je meerdere kinderen op het voortgezet onderwijs hebt.
Dan is het de Ardennen, dan Tjsechië, dan weer Londen, dan een wintersport, excursie A'dam, Den Haag enz.
Met prijzen variërend van € 60 - € 400.

Quooker

Quooker

29-09-2013 om 17:07 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor jullie reactie. Ik overweeg inderdaad haar naar school te 'sturen' omdat het de weg van de minste weerstand is. Bedankt ook voor de link, het is fijn om die informatie erbij te hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.