Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Koen

Koen

29-10-2014 om 18:24

Mag mijn 16 jarige zoon stoppen met zijn MBO?

Hallo iedereen,

Mijn zoon is 16 jaar en heeft het op zijn opleiding helemaal niet naar zijn zin. Hij gaat misschien meedoen met een heroriëntatieproject als de HAVO geen optie is en wij zelf nergens op kunnen komen. Waar ik me dan wel zorgen om maak, is dat hij natuurlijk gewoon het jaar af moet maken. Ik zie aan hem dat hij depressief wordt van deze opleiding omdat hij het gewoon helemaal niks vindt. In een gesprek met zijn mentrix zei zij dat zodra hij een andere opleiding gevonden zou hebben, wij met de leerplicht ambtenaar in gesprek kunnen gaan om mijn zoon eventueel de optie te geven om dit jaar te gaan werken en volgend jaar weer verder te gaan met een andere opleiding (en dus te stoppen met dit jaar). Ik vond dit persoonlijk een beetje raar klinken omdat dit gewoon zou betekenen dat hij een tussenjaar zou hebben wat helemaal niet mag op zijn leeftijd. Ook vind ik het vervelend dat zij mijn zoon misschien valse hoop heeft gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dankuwel!

mirreke

mirreke

29-10-2014 om 18:35

Ouders en school?

Ik zou deze vraag stellen in de rubriek ouders en school. Er lopen daar enkele forumgangers rond die erg veel van dit soort zaken weten.

Zelf uitzoeken

Ik zou toch niet gaan wachten op de leerplichtambtenaar. Je zoon wordt depressief van deze beroepsopleiding, daar zit hij niet goed. Daar zou ik gewoon mee stoppen. Vraag de school of ze behulpzaam kunnen zijn bij een loopbaantraject, keuzetoetsen en misschien excursies en meedraaidagen om te kijken wat wel bij hem past.
Daarnaast zou hij wat mij betreft een baantje kunnen zoeken of anders ergens vrijwilligerswerk gaan doen voor de rest van het jaar.
Kan de school je daarbij niet helpen zoek het dan elders in je omgeving, misschien wel bij het DWI. Of anders op internet, als je zelf een beetje handig bent.
En kijk samen met je zoon wat er aan BBL of BOL opleidingen in de omgeving zijn waar je je ook op zou kunnen orienteren. Al moet je even wachten, ga recht op je doel af en laat je niet afleiden.
Wat kan de leerplichtambtenaar nou helemaal doen, behalve preken en boeten, jij bent goed bezig voor je zoon dus als ze dat zien en goed beoordelen heb je nog kans dat ze je daarbij kunnen helpen.
Al krijg je een boete, maak bezwaar, jij zet je in voor de toekomst van je kind. Zo hoort het.
Je zoon is niet de enige die niet goed zit op school of in de richting die hij 'gekozen' heeft. Dat valt nou eenmaal niet mee en behoeft regelmatig bijstelling.

Fiorucci

Fiorucci

29-10-2014 om 20:18

Nou...

De leerplichtambtenaar weet precies wat wel en niet mogelijk is binnen de wet, en kan meedenken en tips geven. Ze doen meer dan beboeten en preken...

Klopt Fiorucci

Toch zou ik me er eerst zelf in willen verdiepen en een plan maken om goed beslagen ten ijs te komen. Je weet meestal niet wie je voor je krijgt en dat kan nogal verschillen.

Klopt

Als je zoon staat ingeschreven op de andere opleiding en hij mag daar starten kan je vrijstelling vragen bij leerplicht tot dat de andere opleiding weer begint.

Is dus geen valse hoop, dus zorg dat hij snel ergens ingeschreven staat kan hij lekker een jaar werken!

bibi63

bibi63

29-10-2014 om 21:15

inderdaad

Stoppen met opleiding (met 'alleen' een VMBO) diploma mag niet voor je 18e. Geen SK. Switchen mag natuurlijk wel. Dus het belangrijkste punt: wat wil hij dan wel? En kan hij nu nog instromen? En zo niet, wat kan (en wat zijn de mogelijkheden) hij dan dit schooljaar doen om te tijd te overbruggen? Ik denk dat het beste wat je kunt doen is de onderwijsinspectie bellen en vragen wat mogelijk is als hij niet direct ergens anders in kan stromen.
Bibi

four

four

29-10-2014 om 22:31

leerplicht

Hier heeft de onderwijsinspectie niets mee te maken. De leerplichtambtenaar kan vrijstelling geven, maar hoeft dat niet te doen. De enige logische stap is dus met de plaatselijke leerplicht ambtenaar te overleggen over wat er in dit geval mogelijk is. Daar zijn geen algemene uitspraken over te doen.

Four

Over het algemeen is het zo dat je wel vrijstelling krijgt als hij staat ingeschreven op een andere opleiding.

Ik ken meerdere jongeren uit verschillende regio's waarbij dat gelukt is.

Daarbij

Zou ik de mogelijkheden en de toekomst en het welbevinden van je zoon het zwaarste laten wegen. Je kunt een kind niet ten koste van zijn welbevinden dwingen om naar school te gaan omdat de leerplicht dat wenst. Je kunt proberen een middenweg te vinden, wel naar school, geen toetsen meer, maar de interesse, de motivatie, en de mogelijkheden van je zoon zouden leidend moeten zijn. Naast wat er in je omgeving natuurlijk mogelijk is aan scholing en opleiding.

Barvaux

Barvaux

30-10-2014 om 15:20

Vergeet niet dat er ook opleidingen in februari starten!

Monique D*

Monique D*

30-10-2014 om 16:22

Het LEC

Is het misschien een idee dat jouw zoon zich aanmeldt bij het LEC (Loopbaan Expertise Centrum) om een beroepenkeuzetest te doen?

zie deze link: http://www.rocva.nl/mbo/overrocva/voorleerlingen/hulp_en_advies/pages/default.aspx

Dit gaat wel over het ROC in Amsterdam, maar ik denk dat mbo's in andere regio's dit ook zullen hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.