Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

31-10-2014 om 09:01

mag ik even spuien, 2 kinderen adhd

twee kinderen met adhd. 1 in groep 8, 1 in groep 5. alletwee zo slim als wat maar ook vreselijk chaotisch. Nu ben ik zelf ook niet de meest ordelijke persoon dus dat werkt goed.
vorige week herfstvakantie gehad, dus niet echt een normaal huiswerk ritme. oudste (dochter) had een werkstuk maken op. Voor haar moeilijk want weinig structuur. maar oke daar heeft ze zich doorheen geworsteld en het is echt goed geworden. Ik had haar een paar keer gevraagd of ze nog ander huiswerk had, nee geen ander huiswerk. er stond niks in haar agenda dus het zou kunnen kloppen. Komt ze dinsdag op school blijkt er een toets te zijn. oeps vergeten. toevallig had ik die middag gesprek met de juf, ja zei die, haar rugzakbegeleidster had haar voor de vakantie gevraagd of er huiswerk was. nee ik geloof het niet had ze gezegd. oke, zullen we dat anders even gaan vragen zei die. Dat doe ik zo wel. Niet dus. zodra ze naar de klas loopt is dat uit haar systeem. ze wil wel, ze zit er ook echt mee maar het zit gewoon niet in haar systeem. Vanochtend komt ze op school. Komt haar vriendinnetje met huiswerk voor de plusklas. Ooh moesten we iets maken. Ook dat stond niet in de agenda. Ik controleer iedere dag haar agenda maar het staat er gewoon niet in.

jongste zoon, sinds een paar weken ook diagnose adhd. Hij is vooral erg bewegelijk. zijn huiswerk hebben we redelijk onder controle dankzij een vrij gestructureerde school. het gaat alleen nog wel eens mis omdat hij zijn huiswerk op rare plekken in de klapper duwt maar daar werken we aan.
Bij hem ligt het probleem in de toetsen. Gisteren met de juf gesproken. Zoon is een kei in rekenen, hij zit versneld in 5 en doet rekenen op groep 6 plusniveau. wat gebeurt er tijdens een toets, ipv meters berekent hij km. als er plus en min door elkaar staat doet hij alles min, of alles plus. Omdat het voor hem vrij simpel is maakt hij het ook nog vrij snel. Ze stuurt hem nog wel eens terug om extra te controleren maar daar ziet hij het belang nog niet zo van in. Hij krijgt de concentratie voor de toetsen niet opgebracht. Voor zijn E4 toetsen had hij een eerste instantie een IV. Toen hebben ze het met hem 1 op 1 over gedaan bleek hij ze foutloos te maken. zijn concentratie zit hem gewoon in de weg. we willen nog niet aan medicijnen beginnen, eerst kijken wat we zo met aanpassingen kunnen bereiken. stappenplannen bij toetsen bijvoorbeeld.
volgende week krijgt hij zijn rapport en ik weet dat ik dan een verdrietig kind heb omdat hij zelf gewoon ziet dat het niet zo goed is.

soms denk ik he het gaat best redelijk maar nu deze week baal ik even.

Ja hoor

Spuien prima. Twee slimme kinderen maar wat een zorg of dat met school allemaal goed gaat.
Kun je beide leerkrachten vragen of ze consequent kunnen controleren of het huiswerk bij je kinderen werkelijk in de agenda is terecht gekomen? Erbij blijven tot het er echt instaat?
Hopelijk is school hiertoe in staat. Bij mijn kinderen snapte niemand waar ik het over had. En dat moest zoon en dochter zelf doen. Dat kon je van leerkrachten niet verwachten.
Hopelijk heeft de school van je kinderen meer feeling.

Evanlyn

Evanlyn

31-10-2014 om 09:29

Lisbeth

Ik snap je helemaal. Maar je weet diep in je hart wel dat ze heus wel hun best doen. En je moet maar denken: er zal nog wel vaker iets fout gaan, maar dat betekent niet dat ze straks niet naar de universiteit kan. En ondertussen worden ze ouder en leren ze met nieuwe dingen omgaan, al is het soms twee stappen voorwaarts, een stap terug.

Schiet school ook in de stress als zoiets gebeurt? Want dat helpt echt niet. Onze school is fantastisch en betrokken, maar ze schieten soms nog wel in de stress als er iets mis loopt. Ik denk dan: tja, er loopt iets mis, want hij heeft een stoornis. Maar in het algemeen staat alles prima op de rails en hij wordt ook ouder, wijzer en meer ervaren. Juist intelligente kinderen kunnen manieren vinden om met stoornissen om te gaan, maar het kost ze wel tijd en moeite. Ik moet hem daarin dus ondersteunen en vooral niet in paniek raken. En school liefst ook niet.

lisbeth

lisbeth

31-10-2014 om 09:41

ik weet het

maar het is soms zo frusterend
ik wordt niet snel boos hoewel ik ondertussen toch wel de neiging heb op dochter even te mopperen. Maar dan zie ik dat ze ermee zit en dan heb ik ook weer spijt. Maar ook met adhd zal ze toch zelf die verantwoording moeten leren.
School schiet absoluut niet in de stress hoewel juf van jongste het wel moeilijk heeft met die toetsen. ze gunt zoon ook echt goede punten en vind het echt sneu voor het mannetje als hij op deze manier zijn toetsen minder goed maakt.
Hij krijgt vandaag zijn toetsmap mee en ik denk dat ik die niet open doe, ik zeg hem gewoon dat het me niet uitmaakt, dat hij zijn best doet en dat dat het belangrijkste is.

AnneJ, de bedoeling is dat bij oudste de rugzakbegeleidster dit met haar doet, alleen heeft ze ondertussen rugzakbegeleidster nummer 4.
Bij de jongste loop ik met regelmaat nog even mee de klas in om te kijken wat er op het bord staat en of dat klopt met wat er in zijn agenda staat.

Zucht, ik denk dat drie schoolgesprekken in 1 week toch wat veel is.

toetsrooster?

Mijn oudste (gr 6) krijgt begin van het jaar een toetsrooster. Dat hangt bij ons in de keuken en dan weten we precies waar we aan toe zijn. Lijkt mij in jullie geval een prima oplossing, misschien kan je zoiets voorstellen aan de juf/school?

Verder heeft hij nog amper huiswerk. Alleen kinderen die achterlopen of hun taken niet af krijgen, krijgen huiswerk mee. Zijn huiswerk is echt alleen voor de toetsen.

Picachuw

Picachuw

31-10-2014 om 22:10

Hier ook....

Hier 3 kids die hoogbegaafd, chaotisch en impulsief zijn. Ik vind het een lastige combi. Zelf ben ik ook chaotisch van aard. Vaak voel ik me schuldig omdat ik hierdoor ook steken laat vallen. Bv ook niet door heb dat er een toets is. Terwijl ik op het schoolbord had kunnen kijken maar er toevallig ook niet aan gedacht heb. Of dat ik vergeten ben de pianoleraar af te bellen vandaag met Halloween. Pffff soms wordt ik zoooooo moe van dit alles. Bij anderen lijkt alles zo vanzelf te gaan. De gewone dingen zoals gymtas niet vergeten en wekelijkse dingen gaan goed. Het zit hem meer in het onverwachtse dat niet onthouden wordt. Ook willen ze wel goed hun best doen maar door het impulsief zijn gaan de leuke dingen voor en stellen ze alles uit. Gevolg op de ochtend van de toets wordt pas geleerd. Als ze het überhaupt niet helemaal vergeten zijn. Aan het einde van de week ben ik echt heel moe. Ik moet echt overal aan denken en juist daar heb ik ook zo veel moeite mee.

Evanlyn

Evanlyn

01-11-2014 om 18:02

ben zelf niet echt chaotisch...

...maar met 4 kinderen die allemaal zo hun dingetjes hebben, ben ik het overzicht snel kwijt. Gelukkig zorgen de twee oudsten er nu min of meer zelf voor, maar ook daar kan je niet altijd op rekenen. Ik denk altijd maar: ze gaan heus hun eindexamen wel halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.