Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mag een kind zonder enige grond of melding bij ouders een klas terug gezet worden?

De nieuwe school van ons kind heeft in het beleid staan dat de kinderen vnl bij leeftijdsgenoten in de klas geplaatst worden.

Maar voordat ons kind naar deze school ging zat het al in groep 3. Daar was het lkind al met vlag en wimpel naar over. In groep 1 al 'versneld'.
Bij inschrijving ook aangegeven als groep 3 leerling.

Tegen onze wensen in, is op ons kind geplaatst in een groep 1/2/3 klas.
Omdat wij al bekend waren met het enorme aanpassen en onderpresteren van ons kind. Omdat ze in die klas beter kon leren omgaan met de nieuwe methoden op die school en hoe ze met een computer zou moeten werken.
Tegen ons was gezegd dat ons kind in groep 3 geplaatst zou worden. En zo staat dat ook op de klassen lijst.

Wat blijkt nu...
Op het rapport staat nu groep 2. (?!?)
Ze blijkt ook geen les of lesmateriaal te hebben gehad op groep 3 niveau.
Wat als logisch gevolg heeft dat ze achter loopt op het reguliere basisschool niveau. Waardoor zij dus niet door kon stromen naar de beloofde groep 3/4 klas die ze daar op school hebben.
Ze heeft opnieuw de cito van groep 2 zelfs moeten doen. Deze had ze al ge-A-st op de vorige school. Maar scoorde nu op onderdelen zelfs net midden 2. (Onderpresteren!)
Ons kind heeft een gevoel van falen. Ze heeft nog niets nieuws geleerd. En wij zijn woest.

De school geeft aan dat we het maar moeten pikken en anders op r... Een andere school zoeken. (Letterlijk zo gezegd door de directeur)

Wat kunnen wij doen als ouders? Kan een school dit zomaar doen? Zonder rede of wat dan ook? Ze zat dus al in 3, op de vorige school, en deed het goed. Een wordt nu als gr 2er behandeld.

We hebben het gevoel met onze rug tegen de muur te staan.

Reden

Wat is de reden dat ze van de oude school af is gegaan?

Tsjor

Moni

Moni

04-03-2016 om 19:32

En wanneer is ze overgestapt?

Tijdens dit schooljaar? Of aan begin van het schooljaar?

Bezorgdeouder

Bezorgdeouder

04-03-2016 om 19:50 Topicstarter

reactie op Tsjor en Moni

Tsjor
De rede was dat ze hoogbegaafd blijkt te zijn. En na al twee rampen jaren op twee reguliere basisscholen zijn we ondanks de enorme hoge kosten toch maar over gestapt naar een speciale school voor HB-onderwijs.
Ik reis zelfs 2u perdag op en neer om ons kind te brengen en moet mijn baan opzeggen om haar, dachten wij, op een goede school te krijgen.

Moni
Ze is in nov dit schooljaar over gegaan naar deze school. En na de kerstvakantie zagen we ons kind alweer afglijden. En nu weten we dus waarom.
Ze krijgt geen passend onderwijs. Zelfs daar niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-03-2016 om 19:54

Nou tja

Geen idee wat mag en kan, maar onder deze omstandigheden zou ik onder geen enkel beding op deze school blijven. Zo te lezen ondervinden jullie hier alleen maar nadelen van.

Bezorgdeouder

Bezorgdeouder

04-03-2016 om 20:00 Topicstarter

reactie op Ginny

Ginny,

Dit was juist onze laatste hoop op goed onderwijs voor ons kind. En die hoop is inderdaad compleet de grond in gemept.
Alleen ze is leerplichtig. We kunnen en mogen haar niet Zomaar thuis houden. En aangezien ik nog wel werk kan dat (helaas) ook nog niet.

En eerlijk gezegd wil ik niet dat de school met zoiets als dit zomaar weg kan komen.
Als wij nu niet protesteren of andere stappen ondernemen (die ik nu nog niet allemaal inzichtelijk heb) dan zullen na ons kind nog meer kinderen op deze school er de duppe van kunnen worden.

Dus eigenlijk vraag ik niet alleen hulp en adviezen voor ons kind maar ook voor andere eventuele toekomstige kinderen. Of voor de kinderen en ouders die ditzelfde ook hebben meegemaakt op een andere school. En wellicht daar nog tegen willen protesteren.

Moni

Moni

04-03-2016 om 20:05

Vreemd

HB-klassen hanteren inderdaad vaak de regel dat er niet versneld wordt en een versnelling wordt teruggedraaid. Maar dat hadden ze dan tegen jullie moeten zeggen. Het gebeurt ook dat een kind op papier in een lagere groep zit dan wat in de praktijk qua stof gebeurt. Dan kan school eerst bekijken of het handhaven in de eigen leeftijd haalbaar is of niet.

Je kind is geplaatst in een groep 1/2/3. In die zin komt dat overeen met plaatsen in een groep 3. Maar dan had ze ook groep 3 leerstof moeten krijgen.
Want die stof past bij haar ontwikkeling.

Een kind de citotoets laten doen die bij de leeftijd past gebeurt vaker, ook als het kind versneld is. Maar de groep 2 toets lijkt me erg overbodig, zeker als daar al goede scores voor liggen.

Je zegt dat je kind nu achterloopt en daarom niet naar een groep 3/4 klas kan. Zegt school dat? Een slim kind kan de rest van het schooljaar makkelijk de groep 3 stof inhalen. Zeker als ze tot november in groep 3 heeft gezeten.

Ik denk dat je iemand moet zoeken die jullie in de gesprekken kan helpen. Is er een vertrouwenspersoon? Kun je het bestuur benaderen?
Misschien de leerplichtambtenaar als dat een goede is. Want op deze manier gaat je kind afhaken op school.
Direct weer overstappen lijkt me niet handig gezien de voorgeschiedenis.

Het misverstand

Ja, dat mag een school doen.

In het basisonderwijs zijn er geen wettelijk voorgeschreven groepen of jaarklassen. Dat de meeste scholen wel van een jaarklassensysteem gebruik maken, dat iedereen het over groep 3 heeft als de groep waar leren lezen begint, maakt het nog niet verplicht.

Deze school zegt kennelijk iets over het op leeftijd sorteren van leerlingen. Op leeftijd sorteren mag.

Staat er ook hoe ze dat doen? Wat wordt er bedoeld met kinderen van gelijke leeftijd? Wordt er een datumgrens gehanteerd? Zo ja, welke?

Er hoeven geen nummers op de klas en er is geen wet die zegt dat je in groep 2 (of onder 4/5 jarigen) niet mag lezen. Er is dus geen logisch verband tussen in groep 2 zitten en geen leesonderwijs krijgen. Elk verband dat er is is een beleidskeuze van de school.

Wat mij verbaast is dit "En na al twee rampen jaren op twee reguliere basisscholen zijn we ondanks de enorme hoge kosten toch maar over gestapt naar een speciale school voor HB-onderwijs."
Hoezo hoge kosten?

Scholen komen met veel weg, maar zodra je ervoor moet betalen dan zijn de verhoudingen als bij Blokker. Niet goed, geld terug. Wat zegt de school ver HB beleid? Welk 'speciaal traject' krijgt jouw kind of is althans beloofd?
Is het een volledig particulier school zonder subsidie?

Bezorgdeouder

Bezorgdeouder

04-03-2016 om 20:27 Topicstarter

reactie op Moni

Moni,

Inderdaad zeer vreemd. Ik heb nog wel wat andere woorden maar die zijn niet netjes om hier te herhalen.

We waren bekend met die tegel. Maar de afspraak was groep 3. En er waren zelfs nog meer dingen beloofd waar ze zich dus niet aan hebben gehouden.

Ons kind staat als groep 3er op de klassenlijst vermeld. Maar in de praktijk is hier dus totaal niets van terecht gekomen.
We gingen er vanuit dat ons kind les kreeg en materiaal kreeg aangeboden op groep 3 niveau.
Maar dat is dus niet gebeurt.Op het rapport van ons kind staat nu zelfs dat ze in groep 2 zit.

Volgens veel mensen kan en mag dit niet zonder overleg of uberhaubt goede gronden. Alleen... Waar staat dat? Is dat wettelijk bepaald?
Of is dit een ethische kwestie?

Hebben wij een poot om op te staan?
Ook bv gezien de wet passend onderwijs?

En nee, we wilde eigenlijk niet weer overstappen dit had dé school moeten zijn. Maar ... ik weet niet wat de toekomst ons gaat brengen. Als het nodig is is het nodig.

Moni

Moni

04-03-2016 om 20:50

De wet? zie reactie M Lavell

Heb je op papier staan dat je dochter naar groep 3 zou gaan?
Zijn er afspraken over hb-onderwijs, bijvoorbeeld dat het onderwijs aansluit bij het niveau van het kind?
Hoe goed deed je kind het in groep 3 op de vorige school? Was dat op niveau of zelfs een voorsprong?
Is er een soort contract over de bijdrage?

Zie verder de tips in mijn vorige reactie.
Zoek het gesprek met goede hulp.

Bezorgdeouder

Bezorgdeouder

04-03-2016 om 21:09 Topicstarter

M Lavell en Moni

Getver wat bagger!
Dat de school zomaar deze macht heeft! Zonder rede dit te mogen doen. Je staat dus als ouder compleet buiten spel.

Het is geen particuliere school. Maar ze vragen wel hoge ouder bijdrage voor kleinere klassen. Dat mogen ze omdat ze ook andere soorten onderwijs aanbieden.

Hun beleid is, zoals het nu lijkt, een datum grens. Waar ons kind net een maand buiten valt.

Zij las al in groep 1... Dat doet voor mij niet eens ter zaken. Dat ze gewoon weer hetzelfde aangeboden heeft gekregen stuit mij tegen de borst. Ze zat al in 3 en ze heeft nog niets nieuws geleerd hier.

Welk speciaal traject? Blijkbaar geen.
Wat beloofd is, mondeling, is dat zij in gr 3 geplaatst zou worden. Dit staat op de inschrijving en het intake formulier en op de klassen lijst.
En zonder rede of overleg met ons is ze in groep 2 geplaatst.

Etisch geval dus. Ze mogen dit blijkbaar.

Wat ik uit jouw schrijven begrijp is dat ik het dus nu moet gaan zoeken in de wet passend onderwijs bieden. Dit hebben ze niet gedaan.
En wellicht daar een rechtzaak over beginnen.
Wordt een spannende.

En niet goed geld terug? Ehm, hoe? Ik ben voor...

Moni, we schakelen een orthopedagoog in.
En bedankt voor je andere tips.

Lily22

Lily22

04-03-2016 om 21:17

Ik denk....

Dat er iets mis is gegaan met de communicatie. Ik kan me voorstellen dat je het vertrouwen in scholen volledig verloren bent. Geloof me ik herken het gevoel. Na voor 3 hb kids gevochten te hebben op een passende plek op school. Maarrrrr..... Ik vermoed toch dat ze je kind in groep 2 gedaan hebben met de beste bedoelingen. Zo van het is een hb school dus krijgen ze werk op niveau. De cito's worden dan wel gewoon op groep 2 niveau gedaan want daar hoort kind qua leeftijd. Het betekend misschien niet dat hij niet voldoende uitgedaagd wordt. Misschien dat hij gewoon door mag werken tot waar zijn niveau is? Maar zo toch bij zijn leeftijdsgroep blijft. Ik snap je bezorgdheid maar geef het de voordeel van de twijfel. Ik heb het gevoel dat je nog niet echt goed gecommuniceerd hebt met de leerkracht? Klopt dit? Ik zie zelfs op hb scholen dat zeer jonge kinderen in groep 7 en 8 zitten omdat de ouders dit willen. Ik vind het altijd een beetje zielig want ze vallen buiten de groep. Ik denk dan altijd waarom zo ver vooruit gaan. Het is een hb school en er zitten allemaal hb kinderen. Ze werken op niveau dus hoef je niet heel snel door en heel jong naar de middelbare. Toch? Of zie ik dit verkeerd???

Bezorgdeouder

Bezorgdeouder

04-03-2016 om 21:35 Topicstarter

Lilly 22

Ze zit nu in een klas waar de oudste jongste 7 mnd jonger is dan zij. En er komen alleen maar 4 jarigen bij. Wij zien dat niet als peers.
Maar oké, daar hebben we al 'vrede' mee gesloten. Die andere klas gaat hem toch niet meer worden.

Maar van ons uit is toch wel degelijk gecommuniceerd dat we haar in groep 3 wilde hebben. In die andere groep 3/4 zou ze niet eens de jongste zijn maar echt tussen leeftijdgenoten komen te zitten.

Ons inzien ontbreekt de communicatie compleet vanuit de school hun kant.
En wat noem je op niveau les krijgen? Ze krijgt groep 2 materiaal terwijl ze dat allemaal al gehad heeft. Ze is nu zelfs terug gevallen in wat ze kon.
Ze kan opeens geen klok meer kijken, ze leest bijna niet meer, ze schrijft opeens letters het achterstevoren terwijl ze dat nooit heeft gedaan.
Nee, zelfs op niveau les krijgen is er niet bij, helaas.

Lily22

Lily22

04-03-2016 om 21:35

Ik zou...

Maandag aan de leerkracht vertellen wat je dwars zit! Misschien dat ze zeggen oh dat is een misverstand. Geef ze de voordeel van de twijfel. Of hij krijgt misschien werk op niveau maar alleen cito's op leeftijd. Succes.

Bezorgdeouder

Bezorgdeouder

04-03-2016 om 21:36 Topicstarter

Lilly 22

We hebben al een gesprek gehad met de juf.
En nee, geen misverstand.

Maandag gesprek met de ib'er / adjunct.

Lily22

Lily22

04-03-2016 om 21:44

Tegelijk

Ik zie dat we tegelijk gepost hebben. Je hebt het dus wel duidelijk gezegd. Oei hier schrik ik wel van. Dan communiceerd de school echt niet met ouders. Is het soms een nieuwe school met opstart problemen? Als je dochter echt terugvalt is het wel zorgelijk. Ik bedoel met werk op niveau dat ze op eigen tempo werken. Bij ons gaan sommige kinderen heel snel. Ze krijgen wel allemaal de cito toets van groep 2 bijvoorbeeld maar werken zelf ver vooruit bv groep 4 niveau. Zo hoeft niemand zich te vervelen.

Wat ik niet begrijp...

Waarom is er een 1,2,3 groep en een 3,4.?

En hoe kan het dat je kind tot nov. in groep 3 zat en dat er nu sprake is van een achterstand door het niet aanbieden van lesmateriaal?

Ik vraag me dat serieus af. Al had mijn zoon groep 3 compleet overgeslagen dan had hij nog geen achterstand gehad in groep 4. Zoals je zelf ook schrijft, je kind kon al lezen in groep 1.

Je dochter heeft opnieuw de cito moeten doen van M2. Op de vorige school had ze allemaal A's en nu heeft ze op meerdere onderdelen ll. Jij trekt de conclusie " onderpresteren", dat kan, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Heeft ze het naar haar zin op deze school?

Wie heeft bepaald dat ze hoogbegaafd is? Ze is nu 5/6 jaar en getest op haar 4/5e?

"De school geeft aan dat we het maar moeten pikken en anders opr.....", dit is letterlijk gezegd schrijf je, door de directeur. Je kind zit daar amper 3 maanden op school en zo communiceert een directeur van een basisschool tegen ouders?

Bezorgdeouder

Bezorgdeouder

04-03-2016 om 22:22 Topicstarter

reactie op Will40

Will40,

Dat was nou precies onze insteek ook. Waarom.niet gelijk naar die ene klas?
De rede die ons gegeven werd was dat ze in deze 1/2/3 klas, die op dat moment kleiner was, aldus de school,beter aan de methoden en de computer kon wennen.

En waarom ze nu ons inziens onderpresteert? Omdat ze niet meer laat zien wat ze kan. Ze had groep twee al behaald. Ze had al leren schrijven eden nu 'kan' ze het opeens niet meer? Ze is van een 'gewone' onderpresteerder naar een absolute onderpresteerder gezakt. Een totale onderduiker nu. Ze wil niet met haar hoofd boven het maaiveld uitsteken. Als de andere niet lezen, leest zij ook niet. Als de andere kinderen het achterstevoren schrijven, schrijft zij.. Als een kind slist, slist zij ook. Als een ander kind stottert, stottert zij ook perfect na. Dit is een ster in het aanpassen, helaas.

En of ze het naar haar zin heeft? Mwa niet echt. Ze heeft iedere ochtend hoofdpijn, buikpijn en zegt niet te willen. Ze geeft ook aan nog niets gelerd te hebben.
Helaas moet ik haar wel brengen ivm dat ik ook werk. Anders had ik het wel geweten...

En ja, ze is inderdaad jong getest, ze was net 4,5. Op aanraden van de eerste school. En onlangs is ze weer getest. En qua IQ cijfers zijn er geen zorgen. Ze is en blijft HB. Of als je het ontwikkelingsvoorsprong wil noemen, ook goed. Wat mij betreft T zelfde.

En ivm die directeur. Mij hemel ik zat met mijn mond vol tanden. Ik zat te trillen als een rietje. Zo iets heb ik nog nooit mee gemaakt. En dat terwijl wij echt heel netjes bleven.
Ik zei alleen dat ik het grof vond dat dit zomaar gebeurd is. En hij ging compleet uit zijn stekker. Zelfs zijn stem verheft tegen ons. Ik ga weer trillen bij het terugdenken aan die situatie. Zo naar.

Daar gaat sowieso een klacht over geschreven worden naar de klachtencommissie en de mr. Niet normaal hoe die man deed.

Bezorgdeouder

Bezorgdeouder

04-03-2016 om 22:30 Topicstarter

reactie op Will40

Oh ja, Will,

Ik weet niet of ik hierboven duidelijk genoeg was.

Het automatiseren is een kriem, vandaar 3.

En omdat ze dus niet (wil / kan) laten zien wat ze al kan en weet presteert ze nu onder haar kunnen. Dat ze zelfs wat ze al kon en deed opeena niet meer kan.
Dit is echt een (shit) HB-meiden ding, blijkt. Aanpassen aan de groep om er maar niet buiten te vallen. En dus ook geen moeilijke opdrachten meer willen maken of op pakken. Niet anders willen zijn. En tja, als je de enige groep 3er bent en dan ook nog te horen hebt gekregen dat je terug bent gezet naar groep 3. Tja, waarom zou zij dan nnog moeite doen om iets te laten zien?
Dit is al de zoveelste school die naar haar beloftes hebben gedaan en weer niet waar hebben gemaakt.
En wij als ouders worden ivm school ook niet meer geloofd door haar. Ze heeft echt een enorme knauw opgelopen in deze.

En dat maakt mij, ons zo enorm verdrietig.
We wilde het beste voor haar en nu is ze er nog erger aan toe dan voor ze naar deze school kwam.

Gegokt en verloren

Jouw kind is nog erg jong en nu al in de derde school geplaatst. Plus dat er erg veel over haar hoofd heen wordt gestreden, door school en ouders. Zo te lezen krijgt ze dat allemaal mee.

Ik heb eerlijk gezegd medelijden met haar. Ze moet weer haar plekje zoeken in de klas en doet dat uitstekend. Ze gaat een tandje terug in kennis om bij de groep te passen. Gewoon een ander aspect van HB, op sociaal vlak.

Geef haar het vertrouwen dat als ze HB is, ze straks weer gaat versnellen in de stof. Als daar geen ruimte voor is en ze heeft er echt last van, dan kan je altijd nog een privé school overwegen.

Die enorme intelligentie komt echt wel boven water drijven. Komt tijd, komt raad.

Willeke

Willeke

05-03-2016 om 01:42

vreemd verhaal; alternatief

Ik vind het een vreemd verhaal.

"Ze had groep twee al behaald."

Volgens mij hoeft een kind groep 2 niet te "behalen". Er is geen examen of zo aan het eind van groep twee. En een goede school gebruikt de kleuter-cito-toetsen waarvoor ze bedoeld zijn: om een indruk te krijgen van de klas, of een leerkracht aan bepaalde onderdelen meer aandacht moet schenken. Maar niet om te kijken of een kind "over" kan naar groep 3.

Ook ben ik het er niet mee eens dat je kind op school aanbod moet krijgen dat past bij de intelligentie. En dat "passend onderwijs" zou zijn dat een zogenaamd HB-kind HB-onderwijs krijgt.
Dat is praktisch niet uitvoerbaar, en zo werkt het ook niet met groepsdruk, en het schoolsysteem in ons land is niet daarop ingesteld.
Er zijn trouwens een hoop kinderen die al kunnen lezen voordat ze naar groep 3 gaan. Daar zijn leesmethodes ook op ingesteld.

Wat wel belangrijk is, is of je kind gelukkig is op school.
Niet of het op school maximaal presteert. Niet of er op school uitgehaald wordt wat er in zit.
Wel lijkt het mij verstandig om te vragen van school dat ze zorgen dat een kind zich niet al te veel verveelt.
En je kunt zelf, buiten school, zorgen voor allerlei uitdagend aanbod. Serieuze muziekles. Een vreemde taal. Veel lezen en praten over geschiedenis. Programmeren (Scratch, serieuze kinderprogrammeertaal.) Etc.

De graadmeter is dus: is je kind gelukkig op school en buiten school.
Zo nee, kijken hoe dit komt. Het kan door het niveau van de aangeboden stof komen, maar dat hoeft niet.

Als je kind echt ongelukkig wordt op school en zichzelf cognitief goed kan redden, en je woont in de buurt, dan kun je de Guus Kieftschool in Amstelveen overwegen. Ik ken een kind dat daar heel goed op zijn plek was, werd doodongelukkig op een gewone school.
De Guus Kieftschool is particulier onderwijs, dus je moet wel flink betalen, maar het viel mij nog mee moet ik zeggen (er zullen veel duurdere particuliere scholen zijn, vermoed ik).
Kinderen worden erg vrij gelaten op deze school. Het is aan te raden om als ouder wel een vinger om de pols te houden en bijv. thuis citotoetsen af te nemen.
Het is een heel vrije school, en je kunt het ook zien als een manier om de leerplicht af te kopen....
Al zullen de kinderen er vast wel van alles kunnen leren.
http://www.guuskieftschool.nl

Een ander alternatief is een internationale school. Het onderwijs is daar op een andere manier opgezet dan op de Nederlandse scholen. Moet je wel iets "internationaals" hebben om er op te mogen, en flink betalen. Ik ken verschillende kinderen die daar zijn opgebloeid, t.o.v. een Nederlandse school.

Maar ja, je bent al in twee jaar drie maal van school gewisseld, misschien is dat het grootste probleem?

Geduld

"Wat ik uit jouw schrijven begrijp is dat ik het dus nu moet gaan zoeken in de wet passend onderwijs bieden. Dit hebben ze niet gedaan. En wellicht daar een rechtzaak over beginnen.
Wordt een spannende."

Een rechtzaak met als insteek de wet passend onderwijs ga je verliezen. Het is discutabel of die wet bedoeld is voor hoogbegaafden en los daarvan levert die wet geen aanspraken op bij ouders en leerlingen.

De vraag is of de school de leerling een doorlopende leerlijn biedt. Zit er in het dossier een dubbeling? Kun je aantonen dat het kind groep 2 "al gedaan" heeft?
Je moet niet in termen van "behaald" spreken, want dat is onzin.

Wat staat er zwart op wit? Kun je aantonen dat jullie beloofd is dat kind in groep 3 zal meedraaien?

Ik vrees dat de school heel makkelijk aan kan tonen dat zij op leeftijd sorteren (zie de schoolgids), dat jullie dat hadden kunnen weten en dat jouw kind binnen die sortering past. Alleen als jullie duidelijk op papier hebben dat voor jullie kind een uitzondering gemaakt wordt, kun je er wat mee. Jouw idee dat kind in groep 3 geplaatst zou worden kan makkelijk worden afgedaan als een misverstand, tenzij het zwart op wit staat.

En dan nog wat: zelfs jouw idee dat jouw kind hoogbegaafd is kan in twijfel getrokken worden. Een IQ test bij 4,5 jaar is nu eenmaal niet zo betrouwbaar.

Ik heb ooit gedaan wat Done adviseert. Ik heb het laten rusten. Mijn kind zo min mogelijk naar school gebracht en zo veel mogelijk leuks buiten school geboden. We hebben de functie van school ook flink gerelativeerd en uitgelegd waarom een juf "goed zo" zegt tegen een kind dat hakkelend zijn verhaal doet, terwijl ons kind afkeuring kreeg over de moeilijke woorden die hij gebruikte.

Overigens: lezen kon hij niet. Hij ging in zijn dossier door voor zwakbegaafd. Of autist. Of idiot-savant.

Hoge verwachtingen.

Nav mijn vragen zijn hierboven al de reacties gegeven wat ook mijn gevoel en ervaring zegt.
Een iq test met 4/5 jaar biedt geen garantie voor de toekomst. Als ik jou het iq vertel van mijn zoon, getest met 7 en 14 jaar, trek jij de conclusie dat mijn Einstein lachend door de bs en slapend het gymnasium heeft afgerond.
Niets is minder waar.

Een groot verschil is wel dat mijn zoon één bs heeft bezocht en daarna aaneengesloten het vo. Open gesprekken met leerkrachten die hem goed kenden, wisten wat hij cognitief kon en het vraagteken waarom hij zich aanpaste aan de rest, hakkelend ging lezen en niet in de plusklas wilde, lieten rusten.
Daar gingen de gesprekken over, hoe lozen we dit kind door het schoolsysteem waar hij niet in past. Niet eisen, geen rechtzaken, maar overleg.

Jou kind is nu voor de 3e keer gewisseld van school en ze zit pas in groep 2, nog een lange weg te gaan. De huidige leerkracht kent je kind amper 3 maanden, geef het de tijd.

Misschien is het idd een vreselijke school, met dito leerkrachten en directeur, wegwezen dan.
Maar wat gaat school nr.4 je dan bieden? Wordt je kind daar zelfverzekerder van, wer opnieuw wennen?
De maatschappij is niet maakbaar, school is daar een onderdeel van.

lisbeth

lisbeth

05-03-2016 om 11:26

Zag je dan geen werk

Je moet toch een indicatie hebben gehad dat je kind niet in groep 3 zat? Je ziet toch werk en bij een nieuwe school hou je het toch in de gaten? Ik begrijp dat je kind in november is gestart daar, dat is 5 maanden geleden inclusief vakanties. En toch doet ze niets meer nu? Ik geef de andere mensen gelijk, groep 2 en al drie scholen? Ik denk dat dat meer effect op haar heeft gehad dan de scholen zelf.
Ik weet hoe moeilijk het kan zijn, ik heb twee hb kinderen en mijn oudste is volledig vastgelopen maar drie scholen voor groep 3?? Jeumig bouw eens wat rust en laat het kind ergens wennen

Caesar

Caesar

05-03-2016 om 11:34

Wil40 (OT)

Nou maak je mij wel nieuwsgierig naar die getalletjes....

HB klas

Je kind zit dus wel in een klas met allemaal HB-ers? Dan is ze zeker niet de enige die leest enz. En zit ze wèl tussen peers, zelfs al zijn ze jonger. Het kan heel goed zijn dat de insteek van school is om nu de aandacht vooral op andere vaardigheden te richten. Sociale, bijvoorbeeld, of doorzetten, samenwerken... noem maar op. En niet zozeer op het lezen/rekenen.

En dat het kind na 3 maanden geen passend onderwijs, in groep 3, een achterstand heeft opgelopen... Dat lijkt mij echt (excuses-le-mot) bullshit.

Ik zou je strijdbijl nog even bewaren en een open gesprek aangaan met de school. Hoe kijken ze tegen je kind aan, hoe zien zij haar ontwikkeling enz. Ik zou me echt inzetten op er samen uitkomen. Ik bedoel: een kind in groep 2 dat al op de 3e basisschool zit? Dat klinkt echt niet goed. Lijkt me dat die wel de nodige andere redenen dan "slecht onderwijs" heeft om niet goed in haar vel te zitten!

Caesar

Een iq van 142. Maar hij is er zuinig op en gebruikt het niet voor school

Fruitella

Fruitella

05-03-2016 om 18:45

Choose your battles

Je moet even de tijd nemen om het effect van jouw pionnen (en die van school) te overzien.

Zelfs al was je kind niet op 2 andere basisscholen geweest voor het op deze kwam, zelfs al is je kind er een waar je in alle krochten moet zoeken om iets te vinden dat je ook negatief kan duiden om vervolgens dan nog niets te vinden (en geloof mij, er is altijd wat te vinden waarmee ze karaktermoord kunnen plegen. Bewijs is niet nodig; een hint is al voldoende), dan nog zou ik geen ruzie met school maken (of een rechtszaak aanspannen).

Ouders zijn geen professionele onderwijzers, hebben nauwelijks rechten, maar scholen zijn wel zeer ervaren in 'hoe sluiten we de mond van een lastige ouder'. Vooral onprofessionele scholen zijn daar goed in (en met die niet na-gekomen belofte met een communicatieprobleem richting jou lijken ze precies dat kaliber): dat hebben ze namelijk heel hard nodig om overeind te blijven staan. En ik gok dat de doorsnee ouder op je huidige school genoeg kennis in huis heeft, in combinatie met gesprekstechnieken, dat school dat soort gesprekken zo snel mogelijk parkeert. Er gebeurt iets met een school als ze in een hoek gedreven worden (terecht of onterecht). School draait het om en heeft een heel netwerk achter zich staan, waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt. Jij wordt de slechte ouder (nogmaals, terecht of niet, het gaat om beeldvorming op grote schaal die je niet meer recht kan zetten) en alle gesprekken die je moet voeren over je kind, gaan alleen nog maar over jou en jouw vreselijke invloed op jouw kind. Dan gaat het niet meer over wat jouw dochter nodig heeft.

Je, jouw dochter heeft recht op goed onderwijs. Klinkt leuk maar feitelijk is het een wassen neus. Er is nergens gespecificeerd wat goed is en goed is voor iedereen net weer wat anders.

Je kan beter eerst naar een oplossing voor je dochter zoeken, je ego opzij zetten en in gesprek gaan. Bedenk wel dat welk conflict je nu ook krijgt, je tot en met groep 8 aan de basisschool vastzit. Is het niet deze, dan wel een andere. En als het een andere is, heb je het etiket zeer-lastige-ouder of voor-deze-ouder-is alles-te-min aan je kleven, zelfs nog voor je kind een stap over de drempel heeft gezet. Er is namelijk een (warme) overdracht en het zijn allemaal collega's van elkaar, die elkaar bij een cursus of overleg regelmatig tegenkomen.

Had je nog ooit mee gewild met een uitje of een knutsel-iets? Je zal de laatste niet zijn die eeuwig op de reservelijst blijft staan: ja sorry we hadden al genoeg ouders, maar ik zet je op de reservelijst! Niet eerlijk, maar zo gaan die dingen, helaas. Wil je ooit nog vragen of je kind in dat ene tafelgroepje mag zitten of mag samenwerken met een vriendinnetje?

Later, als je kind er niet meer op zit, als je dat nog zou willen, kan je altijd nog een rechtszaak aanspannen.

En wat betreft de communicatie met school is het raadzaam om goed na te denken wat jij wilt, wat haalbaar is en vooral hoe je dat communiceert. Bijvoorbeeld richt geen wijsvinger naar school, leerkracht, overblijf, schoolgids of directeur. Tegenover niemand, ook niet de collega-moeders van vriendinnetjes. Redeneer vanuit je kind. Dus niet: leerkracht pest kind waardoor kind niet naar school wil en dat moet ophouden! Maar beter: kind zegt dat 't de opmerkingen van de juf moeilijk vindt met als gevolg dat ze moeite heeft om naar school te gaan. Ik stel voor om de relatie juf-kind te repareren, wat voor idee hebben jullie daarover? En later: kind vindt de opmerkingen nog altijd moeilijk. Kennelijk is de combinatie juf-kind niet zo'n goede. Hebben jullie een idee over een oplossing?

Dat is soms heel erg moeilijk en je hoeft het ook niet voor hun te doen, zelfs niet voor jezelf, maar je doet het voor je kind. Omdat je ondanks alle haken en ogen aan het kind, je toch wilt dat ze, als het aan jou ligt, soepel door school rolt waar het kan en dat je wat kan regelen op punten waar het rollen niet vanzelfsprekend gaat.

vlinder72

vlinder72

07-03-2016 om 13:25

vijf jaar

Meen je het nou echt dat een vijfjarige al twee keer van school gewisseld is. Dus nu op de derde school zit. In groep 1 is ze versneld naar 2 daarna van 2 naar 3 op de vorige (eerste of tweede) school en daarna gelijk weer naar een andere school.

Waarom?

Scholen gaan niet hun hele lesprogramma aanpassen aan een kind. Soms is het ook gewoon geven en nemen. En vooral wennen. Waarom kon je dochter niet in groep 3 blijven op de vorige school? En als ze nu op een HB school zit dan snap ik niet waarom ze nu een van de oudste is in een groep1/2/3. Dan zitten in die klas toch kinderen in groep 1, 2 en 3?

Wij hebben onze slimme zoon vanaf groep 2 zelf bezig gehouden met sport, schaken en vioolles. Pas toen hij naar groep 7 ging hebben wij onze kinderen naar een andere school gestuurd. Hij zit nu in groep 8 en begint volgend jaar op het gymnasium. Ja, hij heeft zich verveelt. Nee, hij heeft er niets aan over gehouden. De overstap naar een andere school was wel een uitkomst. Hij was als een vis in het water op een montessorischool.

Maar nu je al twee keer geswitcht bent van school zal je het waarschijnlijk met deze school moeten doen. Je kan toch moeilijk je dochter weer naar een andere school sturen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.