Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

11-09-2013 om 09:53

Maatschappelijke stage?

Hoe zit het nu met de maatschappelijke stages in het VO, ik begreep dat die nu net zijn opgeheven, of niet? En als ze opgeheven zijn: waarom eigenlijk?


Yura

Yura

08-10-2013 om 17:57

Voornemen

Het is dus een voornemen van het ministerie. Het cda wilde het graag behouden en vermoedelijk zou daar aan worden toe gegeven. Echter nu het cda uit de begrotingsonderhandelingen is gestapt, weet ik niet of het nu wel of niet blijft staan. Ik snap ook niet dat dit soort zaken allemaal al aan de scholen wordt gecommuniceerd op het moment dat het een voornemen is. Dit is ook al met ckv gebeurd en ook met de regels voor het rekenexamen. Heel verstandig van de scholen dus dat ze het maar door laten gaan, want het kan volgende week weer anders zijn. Zoals bij ons op de voorlichtingsavond werd gezegd: "dan komt er weer een nieuwe staatssecretaris en die moet ook weer even zijn stempel zetten".

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-10-2013 om 18:54

Dalarna

Aha. Maar het kan dus nog wel zo zijn dat ze de MAS met een voldoende moeten afsluiten en dat deze beoordeling meegeteld wordt bij het overgangsrapport eind dit jaar.

Dalarna

Dalarna

08-10-2013 om 20:03

Elisa

Dat zou dus niet mogen, je zag al in het draadje hier dat er ook scholen zijn die de MAS pas in het vijfde jaar doen, zo als er ook scholen zijn die het in het tweede doen.

Een school mag de MAS niet gebruiken voor het overgangsrapport.... heel fijn ook, hier wordt er een week uitgeroosterd. Dat is de week voor de laatste week. Je zou maar ziek zijn dan. Blijven zitten?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-10-2013 om 20:31

MAS

Ok, dat is goed te weten. Op school zit ik behoorlijk achter die MAS aan omdat we er verder nog totaal geen informatie over hebben gekregen en men daar nog niet wist dat het niet meegeteld mag worden bij de overgang en het straks niet meer verplicht is.
Veel leuke stageplekken in de omgeving zijn al vergeven dus school moet een beetje tempo maken wat de informatievoorziening, aanvraag en begeleiding betreft, zeker als de stage in april/mei moet zijn afgerond.

MAS en verplichting

Heel graag hoor ik waar je kan vinden, dat MAS niet mag meetellen voor de overgang. Mijn zoon in de 2e, (12 jaar, in april pas 13), moet 10 uur stage lopen, maar met 12 jaar mag dat helemaal niet, zonder begeleiding, en alleen maar op school. Hij lan dan 1 x meehelpen op de open dag, maar verder niet...zo komt hij niet aan die uren, maar ze dreigen wel, dat als je de uren niet haalt, je kan blijven zitten?
Wie helpt me aan info?

Dalarna

Dalarna

09-10-2013 om 16:36

Nor@

Ik heb dat nergens staan maar wat ook nergens staat is dat het in de eerste, tweede, derde of vierde of zelfs vijfde/zesde moet gebeuren.

Wel mag een 12 jarige niet werken, en dus ook niet vrijwillig werken. Overigens mag een 13/14 jarige OOK niet werken zonder begeleiding, tenzij het folders zijn.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-10-2013 om 17:17

12 jaar

Dat een 12-jarige niet mag werken is nogal idioot natuurlijk. Dus hij mag dan ook geen wedstrijden fluiten, oppassen of het gras maaien voor zijn oma. Ik begrijp heel goed dat er regels zijn tav leeftijd, werkzaamheden en arbeidstijden maar sommige van die regels (staan allemaal ook op die MAS-site) slaan nergens op. We trekken ons er niets van aan want anders kan zoon zijn MAS niet of nauwelijks doen.
De inhoud en voorwaarden van de MAS blijven dus ook nogal vaag. Mag het nu wel of niet meetellen voor het overgangsrapport, is het nu wel of niet verplicht en mag en kan een 12-jarige die MAS dus überhaupt wel doen?

Dalarna

Dalarna

10-10-2013 om 10:12

Elisa

Je kunt het wel idioot vinden maar gras maaien bij Oma is geen werken...

Een 12 jarige mag gewoon geen MAS doen, lijkt mij heel simpel gezien het feit dat het hier staat: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/welk-werk-mogen-kinderen-van-13-14-en-15-jaar-doen-tijdens-hun-maatschappelijke-stage-en-hoe-lang.html

Yura

Yura

10-10-2013 om 10:46

Interessant

Dat is interessant zeg. Dat wist ik niet. Ik heb destijds als MAS-coordinator bij onze vereniging ook wat informatie-avonden, workshops etc gehad, die door de gemeente waren georganiseerd. Daar is nooit een woord over gerept dat dit zo is. Die school waar wij mee te maken hadden die het dus in de eerste deed is dan sowieso helemaal fout. Mijn dochter heeft geen klas over geslagen, maar werd ook pas in de tweede 13. Ik stuur deze link even door naar mijn opvolger bij de vereniging. Ook van belang is de combinatie met een bijbaan inderdaad wat ook genoemd wordt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-10-2013 om 14:56

Werk

Wat is het verschil tussen bij oma het gras maaien en andere klusjes doen, oppassen op de kids van de buurvrouw, wedstrijden fluiten op de voetbalclub en twee uur per week ergens als vrijwilliger helpen, al dan niet als maaatschappelijke stage? Waarom mag het ene wel en zou het andere niet mogen? Het is allemaal onbetaald werk op vrijwillige basis in eigen tijd. Ik begrijp dat er zekere regels moeten zijn om kinderarbeid tegen te gaan maar dit klinkt als haarkloverij.

Dalarna

Dalarna

10-10-2013 om 15:56

Elisa

Goeie vraag voor een algemene discussie lijkt mij, maar als je zover gaat mag ik mijn kind dus ook niet meer verplichten de tafel te dekken of zijn bed af te halen?

Een MAS is in ieder geval iets verplichts wat van buitenaf komt, dus niet te maken met de opvoeding ofzo.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-10-2013 om 16:13

Verplicht

Bij sommige clubs worden kinderen vanaf 12 ook verplicht om wedstrijden te fluiten en dat mag wel. Zeg dat mijn zoon dit al deed en dat voor zijn MAS wil gebruiken dan mag het dus ook niet meer? Of juist wel, omdat hij die werkzaamheden al deed voor de MAS? Ik ben even confused

Dalarna

Dalarna

10-10-2013 om 20:29

Elisa

In de tekst staat dat de MAS niet mag als je 12 bent, scheidsrechteren is geen MAS.

Hier is het fluiten toch echt vanaf 14 en als een club het mijn kind zou verplichten op 12 dan zou ik daar toch wel wat van zeggen. Begin met 12 met de scheidsrechterscursus, lijkt mij vroeg genoeg. Ik vind ook niet elk kind geschikt om met 12 te fluiten. Slecht plan van een club om dit op die leeftijd al verplicht te stellen!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-11-2013 om 10:40

Update MAS

Inmiddels hebben de leerlingen voorlichting gehad over de MAS en heb ik de stagecoõrdinator gesproken. Kinderen van 12 mogen volgens de wet niet werken, dus ook geen vrijwilligerswerk doen of de MAS buiten school lopen. Ook heeft zoon een andere leuke stage gevonden, namelijk 2 uur per week helpen met zwemles geven aan licht verstandelijk gehandicapten in het zwembad bij ons om de hoek. Geknipt voor hem omdat hij dol is op zwemmen en altijd al mensen met beperkingen wil helpen. We hebben afgesproken dat hij begint zodra hij 13 jaar is geworden. Omdat hij dan niet genoeg tijd zou hebben om die 30 uur vol te maken voor 1 april, als de MAS zou moeten worden afgerond, heeft hij respijt gekregen tot eind van het schooljaar. Dus dat is helder en opgelost!
De vrijwilligersstichting die de zwemlessen geeft, had hem desnoods gewoon nu al willen laten beginnen maar dat doen we niet omdat we niet het risico willen lopen dat zij of school de Arbeidsinspectie op hun dak krijgen en sancties krijgen opgelegd. Alhoewel zoon liever vandaag dan morgen zou willen beginnen, zo enthousiast is hij

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.