Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

11-09-2013 om 09:53

Maatschappelijke stage?

Hoe zit het nu met de maatschappelijke stages in het VO, ik begreep dat die nu net zijn opgeheven, of niet? En als ze opgeheven zijn: waarom eigenlijk?


Tink

Tink

14-09-2013 om 20:44

Temet

Jij schreef: "En, wat denk je, nog even afgezien van de specifieke problemen van jouw zoon (inderdaad, aan deze groep mag ook weleens gedacht worden bij het introduceren van nieuwe leukigheidjes), maar heb jij nou het idee dat al die kinders er vreselijk veel maatschappelijk betrokkener van worden?"

Ik ben Druif niet, maar kan je wel antwoorden: Nee! Voor dochter was het puur moeten, ze was blij dat ze er vanaf was en nog blijer dat het in de 5e niet wéér hoefde.

Jade

Jade

15-09-2013 om 10:28

Ohhh...

....geen wonder dat ik het praatje over Maatschappelijke Stage heb gemist tijdens de ouderavond voor de klas 3: tegen de tijd dat mijn dochter examen moet gaan doen zit het al niet meer bij de exameneis in. Ik vond het al zo raar dat ze er niks over zeiden. In de tijd dat mijn zoon Maatschappelijke Stage moest doen hadden ze het er wél over.

Mijn dochter zit 2 uur in de week op haar oude basisschool (helpen in groep 1 en daarna opruimen). Ze vindt het gewéldig ("mam, als de kleintjes rond mij staan vind ik dat zo schattig". Elke dinsdagmiddag zijn ze om 13.05 uur, dan eet ze thuis nog even een broodje en begint dan om 14.00 uur. Goed geregeld dus.....

Mijn zoon was blij! dat het erop zat, hij vond er geen z*k aan

"De Veerpont"

"Heen en weer/heen en weer/heen en weer/heen en weer" gaat het door mijn hoofd, na het lezen van de volgende kop:

"http://www.parool.nl/parool/nl/3587/POLITIEK-BINNENLAND/article/detail/3516607/2013/09/26/Rutte-kijkt-naar-maatschappelijke-stage.dhtml"

Misschien toch wel weer invoeren, opdat meneer Buma ook ergens een geurvlaggetje kan zetten. Tja.

Groeten,

Temet

Daantje50+

Daantje50+

26-09-2013 om 12:46

Daar hangt het op

Hoe serieus wordt de stage door de school genomen? Hier drie keer vanuit huis stageplekken moeten regelen omdat de school niet verder komt dan het uitreiken van het formulier. De laatste stage (Mavo4) moest in de vervolgopleiding passen. Welk lab wil een Mavo-klant begeleiden gedurende een week in september?
Niemand, het werd een winkel. Kind weet nu dat het niets ziet in verkoop. Ach, dat is ook een ervaring. In Mavo2 en Mavo3 per jaar 30 uur vrijwilligerswerk. Stapels papier correct archiveren, balansen en voetbaltraining geven aan kleuters.

Is er wat geleerd? Vooral dat je een verplichting kan doorstaan door het maar gewoon te doen.

Lucerna

Lucerna

26-09-2013 om 13:28

mwôah

Ik zie er ook weinig nut in. Het is te kort, kinderen willen het in het algemeen niet of er wordt wat met petten gegooid en bij dat alles is het te duur. Niet doen in crisistijd, wat mij betreft. Hier waren er wel pubers die geweldig leuk Zwart Piet kwamen spelen op onze basisschool. Dat gold ook als uren maatschappelijke stage. Het jaar erna kwamen ze gewoon weer Zwarte Piet spelen, maar eentje van hen hoefde toen al niet meer voor school, maar het mocht nog wel. Maar hij vond een dagje ziekmelden minder rompslomp dan het papierwerk voor die stage, en voor ons was het hetzelfde: we hadden een heel leuke Zwarte Piet.

Dalarna

Dalarna

26-09-2013 om 13:55

hier

Vorige week een uitleg gehad op de school van oudste hierover. Het heet niet meer 'maatschappelijke stage' maar iets met 'participatie' (vooruitziende blik???) en is dus nog gewoon verplicht op deze school in de derde.

Kind mag 1 week aan het eind van het jaar die 30 uur maken (vast die extra week die ze gekregen hebben, deze week zijn alle derdejaars vrij) of verdeeld over het jaar. Hij wil (eigen idee) bij de voedselbank gaan helpen. Ben benieuwd of dat kan qua uren (als dat op woensdagochtend kan heeft hij er niets aan natuurlijk).

ook

Oudste had vooraf geen enkel zin in de maatschappelijke stage ruim 2 jaar geleden. Ze heeft uiteindelijk veel meer uren gedraaid als de verplichte 30 uur en werkt in schoolvakanties nog als vrijwilliger bij de voedselbank waar ze haar stage deed.

De school heeft nog steeds maatschappelijks stages, al hebben ze het omgedoopt in samenlevings-participatie. Er moet 30 uur worden geholpen voor een niet-commerciële instelling en een verslagje worden ingeleverd aan het in de van de derde klas. Ze mogen beginnen na kerst in de tweede, dus hebben anderhalf jaar de tijd. Ze krijgen er geen vrij voor van school.

Fluiten bij sportclubs, helpen bij sportdagen van basisscholen, collecteren, zijn dingen die veel hier kinderen doen.

Dalarna

Veel voedselbanken kunnen in de kerstvakantie wel een extra kracht gebruiken voor het uitsplitsen van gedoneerde kerstpakketten. Of om op zaterdagen met dozen en karren bij de supermarkten te staan en om donaties te vragen.

Niet te lang wachten met benaderen, de meeste voedselbanken hebben geen plek voor veel stage lopers.

Dalarna

Dalarna

27-09-2013 om 12:43

Ja dat was het: samenlevings-participatie!

Dat was het nieuwe woord! Bedankt Wiske, ik geef de informatie door.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-10-2013 om 19:31

Leeftijd?

Op de school van zoon (3 Gym) hebben we net gehoord dat de maatschappelijke stage bij een non-profit/maatschappelijk dienstverlenende instantie van 30 uur deze maand moet beginnen en in april/mei moet zijn afgerond. Er moet een voldoende voor de stage gehaald worden voor het overgangsrapport.
Van mij mag deze "stage" worden afgeschaft maar goed, het moet kennelijk toch gebeuren. Zoon wil wel helpen bij zijn voetbalclub, bij de voedselbank of bij het asiel. Ik vraag me wel af hoe en wat, zeker omdat hij pas 12 jaar is (hij wordt eind januari 13) en ik geen idee heb hoe de wet- en regelgeving op dit gebied is. Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Dalarna

Dalarna

04-10-2013 om 07:22

Elisa

Toch zou het niet mogen, de regels voor vrijwilligerswerk zijn niet anders dan de regels voor gewoon werk. Twaalfjarigen mogen niet. Dertienjarigen onder voorwaarden:

Werk dat kinderen van 13 en 14 jaar mogen doen

De werkzaamheden die kinderen van 13 en 14 jaar mogen verrichten, zijn:

op schooldagen en op vrije dagen klusjes rond het huis en in de buurt doen (bijvoorbeeld oppassen bij familie of kennissen, auto's wassen);
op vrije dagen helpen bij licht niet-industrieel werk;
meehelpen in het bedrijf van hun ouders, als het woonhuis en de winkel of de land- en tuinbouwonderneming 1 geheel vormen;
meewerken aan een uitvoering (bijvoorbeeld een modeshow lopen, toneel spelen of in een reclamespotje spelen). Onder bepaalde voorwaarden mogen kinderen van 13 jaar meewerken aan uitvoeringen, zonder toestemming van de Inspectie SZW;
vanaf 14 jaar mogen jongeren onder voorwaarden stage lopen.

Licht niet-industrieel werk

Kinderen van 13 en 14 jaar mogen helpen bij licht, niet-industrieel werk. Bijvoorbeeld:

Helpen bij lichte werkzaamheden in een winkel, zoals helpen bij het vakken vullen of helpen bij het inpakken.
Helpen bij lichte werkzaamheden in de landbouw, zoals groenten en fruit plukken, lichte oogstwerkzaamheden, het voeren van kleine dieren.
Werken aan de lopende band onder bepaalde voorwaarden (zoals het ondertekenen van een overeenkomst tussen de werkgever, de ouders/ verzorgers en het kind).
Helpen bij lichte werkzaamheden bijvoorbeeld bij een manege, op een camping of in een speeltuin.

Verboden werkzaamheden

Kinderen van 13 en 14 jaar mogen niet:

werken in een fabriek;
werken met of in de omgeving van machines;
werken met gevaarlijke en/of giftige stoffen;
dingen tillen die zwaarder zijn dan 10 kilo;
dingen duwen of trekken van meer dan 20 kilo;
achter de kassa werken;
vrachtwagens laden of lossen;
zelf kranten bezorgen (maar ze mogen wel helpen bij het verspreiden van folders en huis-aan-huisbladen).
werken in de horeca als daar alcohol wordt geserveerd.

Uiteraard mogen kinderen van 13 en 14 jaar ook geen werkzaamheden doen die verboden zijn voor jongeren tot 18 jaar. Ook mogen zij geen werkzaamheden doen die deze jongeren, bijvoorbeeld 16- en 17-jarigen, alleen onder deskundig toezicht mogen uitvoeren.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/welk-werk-mogen-kinderen-van-13-en-14-jaar-doen.html

Dalarna

Dalarna

04-10-2013 om 07:23

Vergat ik nog de vrijwilligerslink

http://www.vrijwilligerswerk.nl/?content=/78

Yura

Yura

04-10-2013 om 10:33

CKV, mas en adhd

Ik begreep dat in dezelfde brief die de school heeft gehad dat de MAS wordt afgeschaft ook staat dat CKV mogelijk wordt afgeschaft. Maar school had maar besloten om dat nog niet te communieren omdat dat zowat wekelijks weer verandert. Mijn zoon gaat zaterdag fluiten bij de e-tjes. Is toch ook 2 uurtjes, je moet wat eerder aanwezig zijn ivm uitleg, daarna moet je nog terug naar de wedstrijdleiding en formulieren invullen, dus 15 zaterdagen dan. Zaterdag staat hier toch al in het teken van voetbal.
Iemand vroeg wat een adhd'er kan. Ik heb een keer een adhd'er gehad toen ik de stage nog coordineerde bij onze vereniging, was nog van een school waar ze dat al in de eerste doen ook. Ik heb dus het intakegesprek met zijn moeder gevoerd terwijl hij ondersteboven op de stoel hing. Hij heeft gefloten, bij de jongste jeugd kan dat, de knvb geeft cursussen vanaf 12 jaar. Het volgen van die cursus valt overigens ook onder de MAS. Het fluiten ging best goed naar ik heb begrepen. Ik heb wel aan de moeder gevraagd hoe dat met zijn ADHD moest, maar zij gaf aan rekening te houden met het tijdstip waarop hij zijn pilletje kreeg, zodat die optimaal werkte als hij aan de bak moest. Bij onze vereniging hebben ze wel de stelregel dat ze alleen kinderen van deze school aan nemen als ze lid zijn van de vereniging (dus de mensen kennen en de weg weten), anders heb je er inderdaad niks aan als ze pas 12 jaar zijn.
Overigens zag ik op de site van de voedselbank in onze woonplaats dat ze geen mas'ers meer aan nemen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-10-2013 om 12:52

Stage

Dank je Dalarna, die info is heel nuttig! Inmiddels heb ik bericht gekregen dat de voedselbank geen leerlingen aanneemt die de maatschappelijke stage moeten lopen. Fluiten bij de jongere pupillen van de voetbalclub wordt lastig omdat zoon op zaterdag zelf moet voetballen. Toch zou hij ook graag die scheidsrechtercursus willen doen, en als die onder de MAS valt, des te beter Ik ga vanmiddag even bellen met de club hoe dat zit. Wat een gedoe zeg, die MAS. Alsof zoon het al niet druk genoeg heeft voor zo'n onzinnig iets...

Schooltje

Schooltje

04-10-2013 om 14:30

Onzin

Mits goed uitgevoerd door de scholen, vind ik de MAS helemaal geen onzin, zeker niet voor een leerling op een categoraal gymnasium. Onze leerlingen geven aan de stage als een verrijking te hebben ervaren. Veel van hen hebben een nieuw deel van de samenleving leren kennen. Maar nogmaals, de school, ouders en leerlingen nemen de stage serieus, dat is natuurlijk een belangrijke eerste voorwaarde.

Yura

Yura

04-10-2013 om 15:47

Elisa

Dat is toch prima te combineren? Zo'n wedstrijd duurt toch niet de hele dag? Mijn zoon moet zaterdag om 3 uur voetballen en om 10 uur fluiten. De scheidsrechterscoordinator weet in welk team hij zit, dus wanneer hij beschikbaar is. Als er bij jullie verenging een thuistoernooi is kan hij daar ook 1, 2 of 3 hele dagen helpen, is hij in 1 keer klaar. Hij kan dan tussendoor de kleedkamers aanvegen, wedsrijdjes fluiten, parkeerwacht spelen, prullenbakken tussentijds legen, ijsjes verkopen, de suikerspinautomaat is trouwens altijd erg populair ook bij onze MAS'ers. Of misschien kan hij wel zwarte Piet spelen bij het Sinterklaasfeest. Desnoods kan hij elke wedstrijd het verslag van zijn eigen team schrijven. Bijna alles bij zo'n vereniging telt mee.

Yura

Yura

04-10-2013 om 15:49

Geen onzin

Ik vind het ook helemaal geen onzin hoor, echt alle Mas'ers die ik heb mee gemaakt hebben het hartstikke leuk gevonden en dat zijn er al met al wel een stuk of 100 denk ik. Als voetbal al je hobby is, maakt het helemaal niet uit om er wat langer te blijven. Die van mij zitten er meestal op zaterdag toch al de hele dag, gaan ze na hun wedstrijd nog een ander team aan moedigen ofzo.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-10-2013 om 17:44

MAS

Mijn zoon speelt altijd (thuis en uit) tussen 9.00-11.00 en dat is ook de tijd waarop de jongere pupillen spelen. Na een wedstrijd is hij hartstikke moe (hij heeft last van chronische slaapproblemen dus vroeg opstaan is voor hem sowieso heel erg zwaar) en gaan we meteen naar huis. Er moet ook nog op zaterdag huiswerk gedaan worden; vrijdags heeft hij daar geen tijd voor/is hij te moe en zondag is echt een broodnodige vrije dag/rustdag voor hem. Maar inmiddels heb ik contact gehad met iemand van de club en die gaat kijken wat voor mogelijkheden er zijn en wanneer. We vinden wel iets wat zoon leuk vindt!

Yura

Yura

05-10-2013 om 12:16

Jamaar

Ik vind het wel een hoop jamaars hoor. Misschien als je zoon echt te zwak is om dit te kunnen doen, moet je maar dispensatie vragen op school. Je kunt zeggen ja maar hij is nog zo jong want hij heeft 2 klassen over geslagen, maar ja op sommige scholen doen ze het al in de eerste en dan lukt het ook. Of jamaar hij heeft adhd, alle andere adhd'ers moeten het ook. Jamaar hij moet op zondag rusten. Doet hij dan echt helemaal niks op zondag? Alleen slapen? Zitten hij niet even achter de pc of de playstation? Ik zie het verschil niet hoor of hij nou achter de pc een spelletje speelt of een wedstrijdverslag maakt. Desnoods komt hij bij zijn eigen trainingen een half uurtje eerder en blijft een kwartiertje langer om te helpen spullen klaar te zetten en op te ruimen. We hebben het over 30 uur, hoeveel weken is een schooljaar? 42 weken ofzo? Dus nog geen uur per week. Het probleem is gewoon dat je die maatschappelijke stage onzin vindt. Kijk het nou eerst eens aan.
Mijn zoon heeft net zijn eerste 1,5 uur stage achter de rug, zelf heb ik nog even gekeken. Hij vond het hartstikke leuk, en dat terwijl hij al die jaren het fluiten heeft af gehouden. Hij kreeg complimentjes van de ouders (zowel van uit en thuis) en hij leek wel 10 cm gegroeid, hij stond daar zo groot en zelfverzekerd tussen die kleintjes. Normaal had hij op dit tijdstip nog op bed gelegen, maar ik heb zo'n vermoeden dat hij hier meer energie van heeft gekregen.

Dalarna

Dalarna

05-10-2013 om 12:46

Yura

Helemaal met je eens, het hoort er bij, het is goed voor ze en ik vind het eigenlijk nog veel te makkelijk dat je het op je eigen vertrouwde sportclub mag doen! Wees daar maar blij om dat dat nog kan!

Het is alleen zo dat je bij onze sport pas scheidsrechter mag worden in het jaar dat je 14 wordt dus dat is al anders als bij voetbal.

Yura

Yura

05-10-2013 om 14:48

Dalarna

Hangt een beetje van de school af dan inderdaad qua leeftijd. De meesten doen het in de derde, dan ben je meestal net 14. Misschien is het wel te makkelijk bij je eigen sportclub, maar de sportclubs hebben het hard nodig. Toen de MAS net bestond en er nog veel onduidelijk was was er 1 school bij ons die vrijwilligerswerk dat je al deed niet mee telde, bam waren wij opeens 3 scheidsen kwijt, moesten op zaterdag wat anders gaan doen. We hebben als vereniging gelijk een brief op poten opgesteld zowel naar de school als naar de wethouder. Dat werd dus herroepen, want dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling van de MAS dat de ene vereniging vrijwilligers aan de andere kwijt raakt. Het is "vrijwilligerswerk" dus daar moet je ook vooral lol in hebben, dus ik vind er niks mis mee om dat bij je eigen vereniging te doen, veel blijven daarna ook hangen als vrijwilliger, omdat die MAS net even het duwtje was dat ze nodig hadden. Ik zie nu nog scheidsen op de lijst staan die ik 3 jaar geleden als MAS'er heb aangenomen. Bovendien zou het ook een beetje raar zijn om korfbal te gaan fluiten als je zelf al alles van voetbal weet en vice versa.

Annet

Annet

05-10-2013 om 16:58

Oudste is vandaag gestart met haar stage

Zij is terecht gekomen bij de plaatselijke voedselbank. Ze zit in de vijfde klas. Hier moeten ze de stage uiterlijk in de zesde klas doen, eerder kan ook.
Er zijn ook projecten waar ze kunnen aansluiten zoals bijles aan basisscholieren, hulp bij het speciaal onderwijs, vakantiekamp lokaal, etc. Ze hoeven maar 20 uur te doen (vast omdat het niet meer verplicht wordt vanuit de overheid). Dat was eerst meer.

Elisa, misschien kan je zoon bijles geven aan kinderen die moeite hebben met de brugklas. Er zijn van die maatjes-projecten. Voor zoiets maakt de leeftijd niet uit.

Bij sport van dochter moeten ze vanaf hun 12e jaar al fluiten bij de jongste teams. Daar krijgen ze alleen een opleiding van één avond voor. Het is verplicht voor iedereen. Vanaf hun 14e kunnen ze een officiele licentie halen, dan mogen ze ook fluiten vanaf de 11-jarige teams. Ook dit is verplicht voor iedereen.

Rode kruis

Mijn dochter heeft naar volle tevredenheid MAS uren gemaakt bij het Rode Kruis. Ontzettend leuke sfeer en begeleiding had ze daar.

Dalarna

Dalarna

05-10-2013 om 18:34

Yura

Ik zeg ook niet dat het niet zou mogen maar ik vind dat Elisa al blij mag zijn dat dat wel zo mag. Fluiten bij een andere sport is inderdaad niet logisch maar mijn neef heeft 10 wk lang een avond meegeholpen in een verzorgingshuis of iets dergelijks met de wekelijkse 'avond'. De ene keer een film, de andere keer bingo. Op dit moment wil mijn zoon dus helpen bij de voedselbank, ik weet nog niet of dat lukt maar gelukkig sport hij bijna altijd op zondag en kan hij ook een deel bij de kringloopwinkel helpen op zaterdag.

Ik vind het principe helemaal niet zo slecht, elk contact wat een kind buitenschools op doet is goed voor de ontwikkeling, het is toch ook een soort sollicitatie en contact met anderen (en dat punt mis je dus wel helaas bij je eigen sportclub).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-10-2013 om 23:28

Fluiten

Zoon mag binnenkort op proef een keertje onder begeleiding van een "echte" scheidsrechter fluiten bij een wedstrijd van de F-pupillen om te zien hoe dat gaat. Alle (jeugd)scheidsrechters bij onze club moeten eerst een scheidsrechtercursus bij de KNVB hebben gevolgd voordat ze wedstrijden mogen fluiten maar aangezien er voorlopig nog geen cursus op het programma staat (die is net geweest) willen ze wel een uitzondering maken als zoon het goed blijkt te doen maar dus wel onder begeleiding van een gediplomeerde scheidsrechter. Kantine- en veldwerkzaamheden mag hij nog niet doen gezien zijn leeftijd; een thuistoernooi is er pas aan het einde van het voetbalseizoen dus te laat voor de stage en we verkopen dan geen ijs of suikerspinnen
De mogelijkheden zijn kennelijk heel beperkt voor kinderen van 12 jaar en zelfs van 13 jaar.

Dalarna

Dalarna

06-10-2013 om 09:46

Elisa

Ik zou in jouw geval vragen om uitstel, je kind is dit jaar gewoon nog te jong om te werken. Volgend jaar kan ook prima, de mas is al niet eens meer verplicht nu en wordt dus omgezet in dat 'ben ik weer de naam vergeten + participatie'.

Yura

Yura

06-10-2013 om 11:07

Mooi

Dat is toch prima opgelost zo dan. Hij zal het vast heel goed doen en je zult zien dat het goed voor zijn zelfvertrouwen en zelfstandigheid is. Uitstel kun je proberen, maar als dit lukt heeft hij het maar vast gehad lijkt mij. Bij mijn zoon is er gister ook iemand bij gebleven en vantevoren heeft hij instructies gehad, dus in totaal heeft het hem toch weer bijna 2 uur op geleverd. In het begin blijft hij gewoon bij de lagere teams, daar zijn de ouders meestal wat makkelijker en gezelliger dan bij de selectieteams.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-10-2013 om 12:45

Site

Goede site met nuttige informatie over de MAS: http://www.maatschappelijkestage.nl/

Dit schooljaar is de MAS dus nog wel wettelijk verplicht; vanaf volgend jaar niet meer en wordt de MAS een facultatief onderdeel van het onderwijsprogramma.

Dalarna

Dalarna

08-10-2013 om 16:14

Elisa

Omdat het niet verplicht is om het in het derde jaar aan te bieden is de MAS voor de kinderen die nu in de derde zitten al niet meer verplicht. Tenminste zo heb ik het begrepen.

Dalarna

Dalarna

08-10-2013 om 16:15

Kijk maar

http://www.maatschappelijkestage.nl/meta/nieuws/show/spelregels-maatschappelijke-stage-als-facultatief-programmaonderdeel

Het gaat om de cijferlijst bij het diploma van kinderen die in 2014/2015 examen doen en daar horen de kinderen die NU in de derde zitten niet bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.