Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jamie

Jamie

03-10-2015 om 08:32

Maatjesbank op schoolpleinen (BuddyBench)

Wat vinden jullie van het idee om op elk schoolplein een maatjesbank neer te zetten? Een kind wat behoefte heeft aan een speelkameraadje gaat daar zitten en andere kinderen die dat zien nodigen hem of haar uit. Zou het werken of zou het juist reden geven om een minder populair kind daar de hele pauze voor het zicht van iedereen te laten zitten? Het komt uit Amerika (natuurlijk) en heet daar de buddybench.

oei ik zou dr niet voor kiezen

denk ik.
De kans dat t kind inderdaad de hele pauze daar zit is wel aanwezig. Ik zou eerder voor een soort "ik weet even niet wat ik moet spelen" stuk plein of zohebben. Waar wat dingen liggen die je alleen kan doen en waar je ook niet met groepjes in mag.Dus alleen als je met 1 of 2 bent. Om kinderen die even alleen willen spelen; om de druk van de groep te ontvluchten of gewoon geen behoefte hebben aan nog meer prikkels ook kunnen spelen.

kneuzenbankje

Wat een geweldig idee, maar niet heus. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar kom op, niemand wil toch regelmatig op dat bankje worden gesignaleerd? Nou vergis ik me wel vaker in kinderen, dus ik kan het mis hebben, maar ik vermoed dat dat bankje zal worden gemeden als de pest.

En trouwens, wat als je erop zit en wordt uitgenodigd door iemand met wie je helemaal niet wil spelen?

Goh, ik krijg ineens allerlei herinneringen aan dansles van vroeger, hoe zou dat toch komen...

Groeten,

Temet

Knurf

Knurf

03-10-2015 om 19:08

brrr

dat lijkt mij niks. Inderdaad een kneuzenbankje. Ik krijg prompt visioenen van een groepje pestkoppen dat de hele tijd bezig is om een slachtoffertje te dwingen op dat bankje te zitten. Hardhandig, met desnoods de hele pestkoppengroep verplicht op zijn schoot of zo.

Een rustig plekje voor kinderen die liever een boekje lezen in plaats van te voetballen zou wel leuk zijn.

dc

dc

06-10-2015 om 22:54

andersom

Bij ons op school hebben de oudere leerlingen een soort rota (op vrijwillige basis). Dan krijgt die persoon zo'n geel vestje om, wat betekent dat ze anderen willen helpen als iemand even niemand heeft om mee te spelen. Het werkt aardig, en zo heeft niemand een "zielig" stigma.

creabea

creabea

07-10-2015 om 11:25

weet niet hoor

ik kan me zo voorstellen dat kinderen die ziet dat er iemand op het bankje zit niet altijd die persoon zullen uitnodigen om mee te spelen. Maar goed, je weet het niet. Hier hebben ze bij de kleuters wel zo'n regel "zie je iemand die alleen staat, vraag hem of hij wil meespelen" en dat schijnt aardig te werken.
Werkt het bankje in Amerika wel dan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.