Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Maar dan heeft ze geen diploma!

Even kijken of jullie dit weten. Voor degenen die de achtergrond nog niet kennen;
Dochter zit in mavo4 examenjaar dus. Elk jaar overgegaan, wel met hard werken, loopt nu vast. Kans op zakken is heel, heel groot. Jaar overdoen is geen optie, ze zit een niveau te hoog, zelfvertrouwen is weg en ze blokkeert bij alle toetsen voor alle vakken waar ze slecht voor staat. Ze mag van het ROC voor de toelatingcommissie van niveau 2. School steunt dit en gaat hiervoor pleiten, ze staan 100% achter haar.

Het plan is dus om op het MBO niveau 2 en 3 te gaan halen. Mijn vraag is nu; Veel mensen roepen als ze dit verhaal horen; maar dan heeft ze geen diploma! Ik word daar wat onzeker van. Zou ze daar in de toekomst op afgerekend kunnen worden dat ze geen middelbare school diploma heeft? Zal ze dat steeds uit moeten leggen? Of zal het juiste MBO diploma voldoende zijn? Had ze haar mavo gehad was ze ook naar niveau 3 gegaan.

Katniss

Katniss

09-04-2014 om 14:31

Volgens mij maakt dat niet uit

Ik ken meer mensen die direct vanaf halverwege de middelbare school naar het MBO zijn gegaan (en daarna HBO). Volgens mij komen die niet moeilijker aan een baan dan iemand die eerst de havo of mavo heeft gedaan.
Denk je trouwens dat ze het op niveau 2 wel naar haar zin gaat hebben? Dat niveau is echt heel laag in vergelijking met de mavo of havo.

Marie

Marie

09-04-2014 om 14:43

van Havo-3 naar MBO ook geen diploma?

Maar leerlingen die na Havo-3 overstappen naar het MBO hebben toch ook geen diploma? Is in principe hetzelfde.
Als jullie hier vertrouwen in hebben, moet je dat gewoon doen!
Mooi trouwens dat ze naar niveau-2 mag. Heb net laatst voorlichting op MBO gehad, waar ze zeiden dat iedereen zonder diploma en zonder overgangsbewijs Havo-3 naar 4 automatisch in niveau-1 geplaatst wordt.

Melleke75

Melleke75

09-04-2014 om 14:53 Topicstarter

Katniss

Ze heeft al een meeloopdag op niveau 2 gehad en dat vond ze heel erg leuk. Ook heeft ze alle lesmateriaal al ingezien. Sommige dingen zijn nieuw voor haar, andere dingen weer eenvoudig. Het is maar 2 jaar en er is een mogelijkheid om tussentijds alsnog naar 3 te gaan als haar cijfers erg hoog blijken te zijn of om wat sneller door de stof heen te gaan.

Melleke75

Melleke75

09-04-2014 om 14:57 Topicstarter

Marie

In principe is dat ook zo. Ze wordt ook niet zonder meer op niveau 2 geplaatst. De huidige school moet het onderbouwen en er achter staan en het ROC moet het beoordelen. De huidige school staat er dus 100% achter en verleent sowieso haar medewerking.

Druif

Druif

09-04-2014 om 15:03

beetje eng

Het is wel een beetje eng, zonder diploma, maar dat heeft een kennis van mij ook gedaan. Vanuit havo 4 naar mbo.

Wat ik je wel aanraadt, is om goed na te kijken hoe de school omgaat met de doorstroom van niveau 2 naar niveau 3. Soms zijn kinderen dan inmiddels 18 en trekt de mbo school ineens alle handen ervan af. Vooral bij kinderen met leerproblemen.

Dan stromen die kinderen op het mbo in, met als doel om door te stromen, en dan biedt school uiteindelijk die mogelijkheid toch niet. Het heeft volgens mij te maken met de financiering of zo? Ik weet het niet precies, maar als ik een kind had, wat mbo gaat doen, zou ik daar eerst het naadje van de kous van willen weten.

Irrelevant diploma

Sinds de invoering van de startkwalificatie telt een vmbo diploma sowieso niet. Het minimale diploma dat wel wat betekent is mbo 2. Daarom is het zinniger om mbo 2 te gaan doen dan om te blijven zitten op vmbo.

Dalarna

Dalarna

09-04-2014 om 16:00

Katniss

Voor iemand waarvan mavo duidelijk te hoog is is mbo2 maar één stapje lager hoor dus zo erg veel lager vind ik het niet. Na de mavo kun je naar een mbo4, dat is te hoog dus mbo 3 en nu dus mbo2.

melleke!

Doen! En blij zijn voor je dochter!
Ze is toegelaten op niveau 2, heerlijk toch. Ze gaat iets doen wat ze gewoon kan en wat misschien wel gemakkelijk is. Lijkt me heerlijk na die paar jaar zwoegen.
En laat je niet in de put praten over het lage niveau. Dit is gewoon wat ze nu gaat doen. En het lijkt me sterk dat ze niet gewoon door kan naar niveau 3 . Waarom niet. Ik heb het zo veel zien gebeuren hier.
Ik zat de laatste dagen al een paar keer te zoeken naar je draadje. Ik was erg benieuwd of het gelukt was met niveau,2. Ben echt blij voor je dochter, al ken ik haar niet.
Maak het leuk.

Melleke75

Melleke75

09-04-2014 om 16:32 Topicstarter

Mach

Ze is nog niet toegelaten hoor, Hihi. Eerst moet ze zakken. Als ze gezakt is gaan de decanen van de huidige school en het ROC om de tafel om haar te beoordelen voor instroom op niveau 2. Ik hoop eigenlijk dat ze wel voor Engels, wiskunde en Nederlands slaagt. Dan is in elk geval aan te tonen dat ze een bepaald niveau beheerst. Nu heeft ze als se een oud examen moeten maken van Nederlands en daar had ze een 7,5 op. Engels gaat haar ook goed af en wiskunde is net voldoende. Bio, Duits en Frans zijn heel slecht. Die gaat ze hoogstwaarschijnlijk niet halen.

Op de meeloopdag was ook een meisje wat na 1 jaar niveau 2 door kan naar 3 omdat haar cijfers erg hoog waren. En een diploma niveau 2 is gewoon een toegangsbewijs voor niveau 3, ik zou niet weten waarom de school dat zou weigeren. Zonder meer een toelating staat er zelfs bij. Ze zal gewoon gemotiveerd moeten blijven, dan komt het vast goed. Hoop ik haha. Maar ik zal pas gerust zijn als de toelating gewoon rond is.

Melleke75

Melleke75

09-04-2014 om 16:33 Topicstarter

O en...

Dat ze voor die beoordeling mag staat al op haar aanmeldformulier voor niveau 3 .

melleke

Ik was iets te enthousiast in mijn reactie, haha. Eerst zakken dus en praten. Maar ik ken zoveel leerlingen die in deze situatie zaten en die weerden allemaal zonder probleem toegelaten op niveau 2. Ook degene die voord e tweede keer bleven zitten in mavo drie. Misschien is het wat strenger geworden, maar het ging best makkelijk. En die haalden het ook allemaal gewoon op niveau twee en gingen al vlot door naar 3.
Hoop dat je dochter zich gewoon lekker gaat voelen op het mbo. Ik ken jullie school natuurlijk niet, maar er zijn hele leuke goede mbo scholen. En die doen echt veel om uitval te voorkomen. Er is tenslotte een kwalificatieplicht. Ze kunnen leerlingen niet zomaar wegsturen.
Komt vast goed!

Melleke75

Melleke75

09-04-2014 om 19:46 Topicstarter

Deze school.

Het is een vrij kleine ROC. Veel persoonlijke aandacht. Ik hoor er goede berichten over. Nu zijn de regeltjes wel sinds dit schooljaar veranderd, maar ik hoop toch dat ze die kans krijgt die ze mij beloofd hebben. Nog even geduld en en zullen we het weten. Zelf kijkt ze erg uit naar MBO2. Ze loopt enorm op haar tenen en haar zelfvertrouwen is grotendeels weg helaas. Ik zal blij zijn als alles straks achter de rug is en duidelijk is wat ze komend schooljaar echt gaat doen. En dan heerlijk vakantie vieren. Die heeft ze hard nodig. Ze loopt geregeld met hoofdpijn en duizelingen door de stress.

melleke

Hou je ons op de hoogte! Veel succes en ff doorzetten. Het is nog maar even.

Melleke75

Melleke75

10-04-2014 om 13:32 Topicstarter

Mach

Ga ik doen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.