Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Maar 1 doel voor ogen, niet willen denken over vervolgonderwijs

Hallo, ik lees al een aantal jaren mee. Nu zit ik toch echt zelf met een vraag, waar ik niet direct een antwoord op heb en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Dochter zit op 4 Mavo en moet nu toch echt denken wat ze na het examen voor vervolgonderwijs wil volgen. Zij weet echt nog niet wat ze wil worden en wil daarom maar Havo gaan doen. Nu mag je op haar school alleen door naar de Havo als je gemiddelde cijfer niet lager is dan een 6,5, je inzet en motivatie moet in orde zijn en de kernvakken (Nederlands, Engels en Wiskunde) mogen niet lager zijn dan een 6. Helaas vindt ze wiskunde erg moeilijk en ze staat dan ook een magere 5,5. Ze krijgt hiervoor al bijles van ons, haar broer en haar nichtjes. Het is dus nog niet gezegd dat ze naar de Havo mag.

We hebben haar verteld dat we haar volledig steunen als ze naar de Havo wil gaan en dat we haar daarbij gaan helpen. School helpt door vanaf december de kinderen die door willen stromen naar de Havo een zgn. pluspakket aan te bieden: een paar maanden extra les om de hiaten tussen het leerniveau van Mavo en Havo zo klein mogelijk te houden en in februari/maart mag de groep dan meedoen met 3 Havo aan de vakkencarroussel. Dan gaan ze kijken naar de vakken die alleen in de bovenbouw van de Havo gegeven worden. Uiterlijk in maart 2017 geeft school al dan niet toestemming om te gaan voor het doorstromen naar de Havo. Dan ben je er nog niet, want dan moet het nog goed gaan met het examen om de benodigde 6,5 gemiddeld te staan en de minimale 6 voor de kernvakken.

Kortom het lijkt ons verstandig om in ieder geval een plan B achter de hand te hebben mocht het niet gaan lukken. En daar lopen we vast... Ze wil er niet over nadenken. Niets is leuk op het MBO, alle opleidingen zijn stom en tijdverdrijf. En ja, ze heeft al gekeken en nee ze gaat absoluut niet mee naar open dagen, MBO-markten en ander soort onzin. Het enige dat ze leuk vindt is op bed liggen en Netflix kijken en daar is geen opleiding voor dus ze gaat niet naar het MBO.

Wanneer ik haar vraag of ze heeft nagedacht wat ze kan doen als ze niet naar de Havo mag, dan antwoordt ze dat ze dan niets gaat doen. Ondanks dat ze dan nog geen startkwalificatie heeft en dus nog leerplichtig is. Ik begrijp ook wel dat in dit geval 9 maanden vooruit kijken voor haar nog heel moeilijk is, maar een discussie of een gesprek hierover loopt gewoon vast.

Dochterlief is nogal wispelturig en heeft in het verleden wel gedacht aan een opleiding verpleegkunde. Na een weekje snuffelstage is ze daar van teruggekomen. Ook een opleiding in het toerisme leek haar leuk, maar nu ook ineens niet meer. Want ze heeft op de camping gehoord dat de activiteitenbegeleiders daar ook geen opleiding doen in het toerisme, dus die opleiding is tijdverdrijf. De paardenverzorgingsopleiding is alleen leuk als hobby, niet als werk.

De enige optie zou kunnen zijn een jaar highschool in Amerika. Dat wil ze al heel lang en praatte er in het verleden ook wel veel over. Ze heeft het er al een tijdje niet over omdat ze een documentaire heeft gezien waarin Highschoolleerlingen gescanned werden op wapens. Nu is ze bang om neergeschoten te worden. De laatste tijd denkt ze toch wel te willen. Al was het maar om een Amerikaanse jongen aan de haak te slaan We hebben gezegd dat ze dan nu wel snel onderzoek moet doen via welke organisatie ze wil gaan, waarom ze met die organisatie wil gaan, of ze als Mavo-leerlinge wel mag gaan, wat het gaat kosten en wanneer de informatieavonden zijn. We hebben aangeboden dat als ze er niet uitkomt we haar ook hierbij willen helpen. We weten namelijk dat als je dat echt wil, je al in oktober in het voorafgaande jaar moet beginnen met informatie verzamelen en regelen. Eerlijk gezegd denk ik dat ze er nog niet klaar voor is om naar het buitenland te gaan voor een heel jaar. Ze is het ene moment nog wat jong in haar doen en laten en het volgende moment kan ze zulke volwassen beslissingen nemen en onderbouwen. Maar als zij denkt dat ze het kan en echt wil, dan willen we haar daar ook echt wel in steunen.

Nu dan mijn vraag: Moet ik het MBO-vervolg maar even laten rusten? Ondanks dat het hele informatiecircus in oktober van start gaat en zij uiterlijk in april 2017 ingeschreven moet zijn? Of toch maar pushen en samen met haar in gesprek gaan met mentor en decaan?

Angela67

Angela67

21-09-2016 om 16:26

twee dingen

1.
Die eisen voor de havo en vooral de vele voorbereidingen (kost allemaal tijd! ze moet ook nog gewoon examen Mavo doen) lijken mij een tikkeltje teveel belemmeringen als je kijkt wat er in de wet staat. De wet is er op gericht om doorstromen naar de havo zo makkelijk mogelijk te maken, dus misschien kun je een school vinden waar ze niet zo 'moeilijk' doen.
2.
een mbo opleiding van een richting die ze wel aardig vindt en waar ze een redelijk nuttig jaar kan doorbrengen lijkt mij een aardig plan b. bijvoorbeeld een vrij brede mbo opleiding. kan ze in dat jaar kijken of ze toch havo ergens wil doen of een andere mbo opleiding of een jaar naar het buitenland.

gr Angela

ps tot wanneer is ze precies leerplichtig?

Triva

Triva

21-09-2016 om 16:37

angela

Ik wilde net zeggen dat ik de eisen te laag vind. Ze is dus al geslaagd als ze voor Eng, Ned, Wis een 6 heeft en voor drie andere theorievakken een 7. Op de havo mag je maar 1 vijf hebben voor die drie kernvakken en als ze alledrie al zo kantje boord mogen zijn vind ik dat een slechte basis.

Dan moet je er nog een vak bij op de havo, als ze die nu ook al niet heeft en alles al zo kantje boord gaat vind ik de eisen veel te laag.

Ze is leerplichtig tot dat ze 18 is of totdat ze een startkwalificatie heeft, dus havo of hoger of mbo2 of hoger.

Triva

Triva

21-09-2016 om 16:38

wel mee

Ik zou wel dwingen dat ze mee gaat naar de MBO open dagen, vaak moet dat ook van school. Ze mag zelf kiezen welke maar er naar toe gaan zal toch moeten omdat ze volgend jaar iets moet doen. Als ze dat niet wil moet ze voor datum x hebben uitgezocht of ze wel in aanmerking komt voor Amerika en of ze dat wel wil.

bloemetje

bloemetje

21-09-2016 om 16:43

VAVO

Mijn dochter zit op het VAVO. Dat is officieel 'volwassen onderwijs'. Maar de meeste leerlingen zijn 16-20 jaar. Het is gewoon dagonderwijs. Je kunt dat in deeltijd doen (paar vakken), maar ook gewoon het volledige programma volgen. Dat doen de meesten, volgens mijn dochter.

Morgaine

Morgaine

21-09-2016 om 16:51

Mbo

Het zou ook zomaar kunnen dat ze zich verplicht in moet schrijven voor het mbo. Ik ken een meisje dat ook havo wilde gaan doen, maar zij was verplicht door school/mbo/wetten (weet niet hoe dat precies zit) om zich in te schrijven op het mbo, voor de zekerheid mocht havo er toch niet inzitten.

Als dat inderdaad verplicht is, dan zal je dochter toch echt een keus moeten gaan maken. Hopelijk gaan ze met school naar open dagen!

Ik vind trouwens de eisen om door te mogen naar havo ook vrij laag.

Angela67

Angela67

21-09-2016 om 17:29

cijfers

ik vind het hele geneuzel van 'kijken of je het aankan' overbodig. Als je de cijfers hebt dan mag je door. Ze mogen haar helemaal niet afwijzen op 'kan ze het wel of niet'. Dat bedoel ik met drempels opwerpen.
gr Angela

dunnik

dunnik

21-09-2016 om 17:49 Topicstarter

is Havo dan niet een logisch gevolg op Mavo dan?

Het klinkt stom, maar zoonlief zit op 5 Havo, dus ik zou het moeten weten. Natuurlijk is de stof dat hij krijgt wat moeilijker en uitgebreider en ze moeten wat meer uit zichzelf doen. Maar het is toch een uitbreiding/verdieping op de stof van de Mavo? Of is het toch wezenlijk anders? Sluit MBO toch beter aan? Ik hoor over de verschillende MBO-instellingen ook horrorverhalen over slechte begeleiding en belabberde organisatie. Is het dan toch beter om ze door te laten stromen naar Havo zodat ze weer twee jaar ouder zijn en eventuele problemen beter kunnen opvangen? Ik heb overigens mijn gereserveerdheid t.o.v. MBO niet getoond aan de kinderen. Ik twijfel zelf alleen ook.

Elfje65

Elfje65

21-09-2016 om 18:21

Gewoon havo

En als het niet via haar eigen school kan dan via vavo. Je kunt je trouwens nog verrassen over de eindcijfers. Zoon die altijd een 5 of een krappe 6 had voor wiskunde had ineens een 8,4 op zijn eindlijst.

Het is nog vroeg in het jaar

Je kunt het best wat loslaten. Je hebt het nu gezegd, ze weet het al.
Nu help je haar om haar doel te halen, door naar de HAVO.
Natuurlijk is het prettig om alvast een alternatief te hebben maar je kunt ook gerust wachten tot de voorjaarsvakantie om de stand van zaken op te nemen. En desnoods tot de zomervakantie.
Het wordt wat krap maar ik kan me goed voorstellen dat je dochter er nog helemaal niet over na wil denken tot het zich voordoet dat het niet anders kan.
Mogelijk dat de kerstvakantie voor haar al duidelijk is.
Het laat je natuurlijk vrij om zelf al vast wat informatie in te winnen. En ik neem aan dat ook op de school van dochter ze toch wel wat scholen of beurzen voor opleidingen zal bezoeken.
Dus ik zou het voorlopig verder loslaten.

Els

Els

21-09-2016 om 21:35

Plan B

Inderdaad, even relax. En gewoon op een andere school Havo? Eventueel met summer school voor het extra vak of bijspijkeren voor een minder goed vak.

Jaina

Jaina

21-09-2016 om 21:46

andere manier van plannen

Ik ben ook iemand die altijd een plan b heeft (en een plan c en een plan d...). Een van mijn kinderen heeft altijd alleen een plan a. Ik zeg ook altijd: wat als het niet doorgaat/niet lukt? Maar mijn zoon zegt altijd dat hij zich liever voor de volle 100% inzet voor plan A en pas als hij weet dat het niet lukt dat hij dan wel over een alternatief gaat nadenken. Hij wil geen energie verspillen aan een tweede keuze als het niet noodzakelijk is. Het is niet perse slechter maar het is gewoon een andere manier van dingen benaderen.

Laat je dochter zich dus maar helemaal op de havo concentreren en pas als er echt geen enkele mogelijkheid meer is voor dat zal ze vast wel iets anders bedenken. En havo hoeft niet perse op haar school natuurlijk. Via volwassen onderwijs en andere scholen zijn er misschien ook mogelijkheden.

Angela67

Angela67

21-09-2016 om 22:12

vavo

is volgens mij niet voor nog-leerplichtigen.
gr Angela

bloemetje

bloemetje

21-09-2016 om 22:56

Angela

Angela, dat snap ik niet. VAVO zit vol met 16-20-jarigen die daar hun VMBO, HAVO of VWO afronden. Die zijn grotendeels toch gewoon leerplichtig?

Veel van hen staan trouwens nog ingeschreven bij hun oude middelbare school. De school 'besteedt' ze dan uit aan VAVO. Onderling regelen ze de financiën.

Triva

Triva

21-09-2016 om 23:00

logisch

Het heet eigenlijk vmbo dus voorbereidend mbo en de meeste leerlingen gaan daar ook naar toe. Minder naar havo. Verdiep je er eerst wat meer in zou ik zeggen.

V@@s

V@@s

22-09-2016 om 07:00

Vavo

School zal een zestienjarig die ze op hun eigen school niet willen laten beginnen aan de havo dus ook niet uitbesteden aan de Vavo. Zelfstandig inschrijven kan pas als ze achttien zijn.

Daarvoor moet de school ze detacheren.

Snoep

Snoep

22-09-2016 om 08:03

uitbesteding

Vavo voor 16- en 17-jarigen (peildatum 1 augustus) kan alleen via uitbesteding door een reguliere middelbare school of met toestemming van een reguliere middel bare school. Dus als je niet toegelaten wordt tot de havo van een reguliere school en dan naar de vavo wil om havo te doen als 16- en 17-jarige, dat gaat niet. Google maar eens op vavo, dan kun je de toelatingsregels vinden. Wat ik begrepen heb van vrienden van mijn kinderen die vavo doen/hebben gedaan is dat het best kostbaar is en dat er met name mensen zitten die na een paar jaar andere opleiding(en) of lanterfanten of de school weer willen oppaken zitten. Die besluiten dat ze toch nog een diploma willen of die toch een hoger niveau willen.
Bij onze kinderen op school ging toruwens het sektorwerkstuk over vervolgopleidingen. Dat werd vanuit het mentoraat aangestuurd. Je moest oa nadenken over welke opleidingen je leuk of juist verschrikkelijk vond. Ook moest je langs MBO-scholen. Dat gold ook voor leerlingen die door wilden naar de havo, juist, om een plan b te hebben.

bloemetje

bloemetje

22-09-2016 om 08:14

vavo

"Dus als je niet toegelaten wordt tot de havo van een reguliere school en dan naar de vavo wil om havo te doen als 16- en 17-jarige, dat gaat niet."

Ik denk dat het van de school afhangt. De middelbare school moet 'verklaren' dat vavo een grotere kans biedt op een diploma dan de eigen school. En aangezien de aanpak qua lessen anders is dan op een reguliere school, kan een school dat denk ik al snel verklaren. Dan moet daar natuurlijk wel een beetje bereidwilligheid zitten. Maar ik zou het absoluut proberen en zeker niet van te voren denken dat het dus niet kan.

Kosten voor zelf betalen zijn bij de vavo van mijn dochter iets van 1000 euro (maar zij wordt dus uitbesteed, dus geen kosten).

Bij haar in de klas zitten (wat ik heb begrepen) vooral leerlingen die vorig jaar zijn gezakt en dit jaar een herkansing doen. Of twee keer in bovenbouw zijn blijven zitten. Ook een paar mensen die al een diploma hebben maar dat aanvullen met anderen vakken (met oog op vervolgopleiding). Sommigen deeltijd (dus alleen de onvoldoende overnieuw), anderen met het hele programma.

Snoep

Snoep

22-09-2016 om 08:26

precies

Dan moet je zelf wel zo'n school vinden die toestemming wil geven.

dunnik

dunnik

22-09-2016 om 10:57 Topicstarter

Bedankt allemaal

Ik ga het toch maar even loslaten denk ik. Zelf heb ik ondertussen al veel informatie opgezocht en blijf dat ook doen. Ik zal haar wel meenemen naar de MBO-markt, want dat is verplicht. Ondertussen kan ze dan over een paar maanden deelnemen aan het MavoPlus traject en alvast oefenen voor de rekentoets 3F. Als ze daar een voldoende voor haalt dan heeft ze vrijstelling op de Havo. Dat scheelt weer tijd en stress. 2F had ze een 9 dus een 6 minimaal voor 3F moet ook wel haalbaar zijn. Even over de opmerking VMBO is Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs, dat weet ik wel. Maar school noemt de opleiding weer nadrukkelijk Mavo en geen VMBO. Dan ga je er ook vanuit dat je die logische stap kan maken naar Havo. Net als dat je vroeger de keus had: na de Mavo naar het MBO om een vak te leren of naar de Havo om hogerop te komen of als je nog niet wist wat je wilde doen. Nu lijkt het alsof dat laatste toch wel ontmoedigd wordt.

Mbo-mam

Mbo-mam

22-09-2016 om 19:09

Rekentoets

Die vrijstelling zou ik even navragen. Mijn dochter heeft 3f gedaan op havo, maar moet nu op het mbo opnieuw omdat het maar 2 jaar geldig is.

Mbo-mam

Mbo-mam

22-09-2016 om 19:12

Eisen

Overigens vind ik de eisen voor doorstroming van vmbo naar havo ook laag.

Elfje65

Elfje65

22-09-2016 om 19:44

Ach vraag en aanbod

Ik ken een jongen die ook in eerste instantie niet kon doorstromen naar 4 havo omdat zijn examencijfers te laag zouden zijn. Vlak voor de vakantie kreeg hij een belletje, ze hadden nog een plekje over in 4 havo en toen kon het ineens wel. Hij heeft t trouwens niet gered. Dus misschien heeft school het wel goed gezien. Op diezelfde school kan je ook trouwens met je 4 mavo diploma naar de vavo als 16-jarige.

buitenland jaar

Mocht ze toch een buitenlandjaar willen doen, wacht dan niet te lang met informatie aanvragen - of een bijeenkomst te bezoeken.
Het is op zich een prima timing om tussen Vmbo en Havo een jaar in het buitenland te doen. Vaak zitten er deadlines aan, zeker als je voor een beurs in aanmerking wil komen. Dus het kan geen kwaad om je goed te oriënteren. Naast de USA zijn er heel veel landen waar je een high school jaar kan doen.

Maak heel vaak mee dat mensen zich nog in maart / april willen aanmelden voor een jaar weg, en dan ben je vaak te laat.

(als je in het Noorden van het land woont - er is deze zondag in ieder geval een voorlichtingsbijeenkomst van AFS in Groningen)

Marjoleine64

Marjoleine64

24-09-2016 om 13:30

Ik ken ook zo iemand

Een meisje die na haar MAVO ook absoluut niet naar het MBO wilde, maar naar HAVO en dan heel specifiek de conservatorium-HAVO. Maar ze MOEST zich inschrijven voor een MBO opleiding voor het geval dat... Ze heeft gewoon de toelating voor de HAVO gehaald, en is na een jaar conservatorium vooropleiding toch weer naar haar oude school teruggekeerd en heeft daar opnieuw 4 HAVO gedaan (want die conservatorium-HAVO had toch wel erg weinig aandacht voor de gewone schoolvakken). En daarna 5 HAVO, en zit nu op HBO.

Ik denk dat je dochter er goed aan doet om vol in te zetten op het halen van de eisen voor wat ze echt wil. Waar ik me meer zorgen over zou maken is dat ze helemaal niks wil qua vervolgopleiding. Heeft ze al wel een idee wat ze na de HAVO zou willen doen? Of gaat ze dan gewoon achter de kassa zitten?

Angela67

Angela67

24-09-2016 om 18:01

marjolein64

waarom zou juist zij nu al moeten weten wat ze na de havo wil?
dat is nou juist zo mooi aan dit plan. Dat hoeft echt nog niet hoor.
gr Angela

bloemetje

bloemetje

24-09-2016 om 18:39

zorgen?

"Waar ik me meer zorgen over zou maken is dat ze helemaal niks wil qua vervolgopleiding."

Nou, daar zou ik mij helemaal geen zorgen over maken. Ik denk dat het gros van de 15-jarigen geen idee heeft wat ze willen en kunnen doen. Dus ik snap ontzettend goed dat dit meisje maar 1 optie ziet: havo. Ik hoefde zelf pas op zijn 17e een studiekeuze te maken. Maar tjonge, wat lastig.
Enorm jammer dat de doorstroom naar HAVO zo lastig is gemaakt. Gun kinderen nou gewoon de tijd om zich verder te ontwikkelen en meer zicht te krijgen op wat ze willen en kunnen. En misschien halen ze uiteindelijk het havo-diploma niet. Maar ze hebben dan wél veel geleerd en daar profiteren ze ook het mbo (waar ze dan veel bewuster voor hebben kunnen kiezen, want ze zijn een stuk ouder) van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.