Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lwoo of praktijk?


Triva

Triva

06-06-2019 om 08:29

Dus

Hij loopt maar 1 jaar achter op rekenen he? Dat is echt niet genoeg voor pro.

Ik zou echt inzetten op elke dag thuis wat doen met squla of ambrasoft.

Zwanske

Zwanske

06-06-2019 om 09:59

Sbo

Hij zit al vanaf begin op sbo. Hij is 3x getest op iq. 1e x 76 2e x 78 en nu 88. Vandaar dat ze altijd hebben gezegd pro.
Avi is e5 maar begrijpend lezen m4 dus heel laag. Rekenen is het probleem niet nee..
Hij krijgt al heel veel hulp omdat hij op het sbo zit dus heel veel meer kunnen we er niet uithalen. Hij heeft ook sociaal verbaal communicatiestoornis(vroeger pddnos)
Ik vind pro prima maar nu met dit iq twijfel ik of hij niet gewoon vmbo met lwoo kan.

Zwanske

Zwanske

06-06-2019 om 10:47

Dyslexie

En nee hij is niet getest op dyslexie want zijn iq was er te laag voor aldus de leerkracht. Nu niet meer dus maar ik herken hem er niet in.

Triva

Triva

06-06-2019 om 12:56

stel je niet

teveel voor van die extra hulp op het SBO.

Kom op, je kunt echt zelf ook van alles doen hoor door te oefenen. Dat had ook gemoeten als hij wel dyslexie had gehad.

Nogmaals; mail PRO en een vmbobasisschool eens.

Uitzoeken

Het IQ biedt geen verklaring voor de slechte leerresultaten.

Als er geen verklaring is voor de slechte leerresultaten, dan wordt het heel moeilijk om een prognose voor de toekomst te geven. En dus kun je er ook geen goed advies bij geven.

De sbo-school moet dus gaan uitzoeken waar de slechte leerresultaten op begrijpend lezen door komen. Hoe gaat begrijpend luisteren? Hoe gaan woordenschat-toetsen? Ligt het aan de mondelinge taalvaardigheid, aan het technisch lezen (E5 lukt wel, maar het kost zo veel concentratie/werkgeheugen, dat er niets overblijft om de tekst nog te begrijpen), of aan allebei?

Een behandeling proberen kan ook een manier zijn om tot diagnostiek te komen. Remedial teachers kunnen doorgaans in 3 maanden (met wekelijkse sessies en huiswerk) goed zeggen of een behandeling aanslaat of niet. Als een dyslexie-behandeling aanslaat, dan zal dyslexie een belangrijke factor geweest zijn in de problematiek. Als een visualisatie-training aanslaat, dan zal daar wel een tekort hebben gezeten. Etc.

Zwanske

Zwanske

06-06-2019 om 14:26

Oefenen

Geloof me we hebben veel geprobeerd te oefenen maar dat hebben we nu opgegeven. Het gaf alleen maar frustratie en drama.
Het is een combinatie van dingen. Hij heeft een lage woordenschat, hij heeft faalangst, hij neemt alles letterlijk en hij heeft ook geen motivatie.
Begrijpend luisteren testen ze daar niet maar simpele opdrachten begrijpt hij wel als ik ze voorlees maar als hij het zelf leest soms niet.

Syboor: ik heb meerdere malen aan school gevraagd wat ik nog meer kon doen of wie of wat ik kon inschakelen maar ze wisten het niet, het was ook niet nodig want ze oefenen daar al zoveel en daarmee ging hij ook niet vooruit. Nu met deze iq uitslag lijken ze ineens wakker geschud.

Over een paar weken hebben we weer oudergesprek en dan gaan we het bespreken en dan wil ik niet met een kluitje in het riet gestuurd worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.