Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

lwoo moet pro worden volgens vmbo schhol

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Mijn dochter moet volgend jaar naar het vo en heeft als schooladvies vmbo met lwoo. De lwoo aanvraag is enige tijd geleden al gedaan en ik heb haar aangemeld bij een vmbo school met lwoo. Nu werd ik net gebeld door de betreffende vmbo school en ze willen haar wel aannemen naar dan met een pro indicatie. ze vroegen of ik morgen langs kan nomen om de aanvraag te ondertekenen. Mijn vraag is nu wat wijsheid is. Het klinkt voor mij alsof ze mijn dochter al na een paar maanden kunnen overplaatsen naar een praktijkschool? Kan ik het ondertekenen van deze praktijk aanvraag weigeren? Ze heeft nu toch gewoon de lwoo indicatie? Ik wil gewoon dat mijn dochter een eerlijke kans krijgt en als ik er aan het einde van het jaar erachter kom dat het te moeilijk is voor haar dan ben ik de eerste die haar naar praktijk zal plaatsen.

Ik hoor graag van mensen wat mijn rechten zijn in deze situatie en de voor- en nadelen.

Mvg Denise

Zomer

Zomer

24-04-2018 om 14:09

Vergelijkbaar

Grimm, ik heb die pro indicatie vorig jaar wel getekend. Nu was het hier zo dat ze met dochter in de maag zaten omdat ze wat wisselend kon scoren en het advies was pro. Alleen had ze de cito begrijpend luisteren weer heel goed gedaan en daar was de uitkomst KB. Dochter heeft bij de school van voorkeur nog een testochtend gehad en ze wilden het met dochter proberen. LWOO op VMBO basisniveau maar wel met PRO indicatie. Nu is daar een heel traject aan vooraf gegaan met slapeloze nachten van mijn kant. Toen die meneer zei dat het wel pro indicatie werd en inderdaad de overgang naar PRO makkelijker was om te regelen (mocht dochter het niet redden) heb ik dit toch zonder te aarzelen getekend. Ik was moe van de strijd en was dolblij dat ze op deze school terecht kon. Ik nam mij meteen voor dat dochter nooit een bespreekgeval zou worden. Nu heb je dat niet altijd in de hand maar ik had alle vertrouwen in dochter dat ze het zou kunnen. Gelukkig heb ik gelijk gekregen. Dochter gaat als een speer. Heeft eigenlijk alleen maar goede cijfers en ze doet nu een vak op KB niveau. Uiteindelijk heeft het hier goed uitgepakt. Je zou het in ieder geval morgen kunnen aankaarten met hoe jij er in staat.

Tango

Tango

24-04-2018 om 14:19

Navragen

Ik zou in ieder geval goed navragen wat de reden is dat de VMBO-school dit op deze manier wil doen. Waar zitten hun twijfels? Eventueel kan je nog op gesprek gaan met bijv. de IB-er van de basisschool waar je dochter nu zit. Zoveel haast is er niet hoor. Dat formulier kan nog best wachten.
En ook ik spreek hierin uit ervaring. Bij ons gebeurde het in een nog later stadium vandaar dat ik zeg dat je nog best kan wachten. Zoon hier had vanuit de basisschool VMBO kader met LWOO of VMBO basis gekregen, laatste dus zonder LWOO. Wij hadden hem aangemeld op een school zonder LWOO voor basis. Daar namen ze hem niet aan omdat hij volgens hun wel LWOO nodig had. Na een enorme omweg waarover ik niet verder zal uitweiden en heel veel slapeloze nachten kwamen we uiteindelijk op de huidige school uit, een kleine groene school met LWOO. Na de enorme teleurstelling voor zoon, want die wilde heel graag naar die andere school, is het toch goed uitgepakt. Zoon zit er op zijn plek en doet het prima. In het begin waren er nog docenten die de PRO indicatie nog wel eens te pas en vooral te onpas erbij haalden. Inmiddels hoor ik er niets meer over en zal zoon gewoon over gaan naar de tweede klas.

@Emma

@Emma

24-04-2018 om 15:30

Nee

Dit moet je niet zomaar tekenen. Vmbo met lwoo kan bijvoorbeeld ook kader zijn waarna kind naar mbo 3 of 4 gaat. Pro is niveau 1.
Lwoo krijg je door een leerachterstand om verschillende (meestal soc em) redenen. Daarbij kun je een normale intelligentie hebben. Pro- leerlingen zitten onder basisniveau en krijgen (meestal) deelcertificaten ipv een diploma.
Het advies is vmbo, geen pro. Dit moet je echt precies uitzoeken.

BO

BO

24-04-2018 om 17:09

hier ook ervaring

Ten eerste: VMBO met LWOO bestaat niet, je hebt VMBO basis, kader, gemengd en theoretisch dus welk VMBO?

Mijn zoon met een IQ van 106 (net een half jaar te oud) kreeg advies VMBO basis met LWOO en moest daarvoor een drempeltoets doen op het VMBO. Die had hij blijkbaar zo slecht gemaakt dat ze hem naar PRO stuurden. Daar ging ik (vanwege het IQ en extreem veel last van dyslexie) niet meer akkoord. Bezwaar ingediend, PRO ook gevraagd (nee ze vonden ook dat hij geen indicatie had voor PRO) en twee andere VMBOscholen aangeschreven. Die namen mijn zoon op basis van het advies van de basisschool gewoon aan.

Uiteindelijk na de bezwaarprocedure mocht hij toch naar de school van zijn keuze maar alleen met ook zo'n PRO indicatie, dan zou alles sneller gaan zo nodig. Ik heb besloten dat die school mijn zoon niet waard was. Ook met de achterliggende gedachte dat bij elke onvoldoende hij op die school zou worden aangekeken met ZIE JE WEL, hij kan het niet. Daar pas ik voor. Veel te veel druk. Hij doet het meer dan prima op VMBO-Basis nu al bijna vier jaar lang.

Grimm

Grimm

24-04-2018 om 18:40 Topicstarter

reactie

Hallo allemaal, Ik ben in mijn eerste bericht vergeten erbij te zetten dat het om vmbo basis gaat. De slapeloze nachten zijn heel herkenbaar! Ik weet wel waar de twijfel voor school ligt overigens. Ze zit nu op een cluster 2 school vanwege een taalstoornis.Haar taal is dus erg zwak. Ze heeft voor de aanvraag lwoo een iq test gedaan en kwam uit op verbaal 69 en performaal 99. Eigenlijk mag je hier geen totaal iq uitrekenen maar dat wordt toch gedaan en dan komt ze op 78 uit. Voor lwoo ben je dan een bespreekgeval. Daarbij heeft ze ook haar cito begrijpend lezen slecht gemaakt, daar scoort ze pro niveau op. Door dit alles begrijp ik de vo school wel, maar ik wil wel graag dat ze het lig een jaar kan proberen. Mijn zoon is trouwens op deze zelfde school gestart 2 jaar geleden. Vmbo basis ook met lwoo. Bij hem had ik ook mijn twijfels hij had namelijk een iq van 99 en de achterstanden waren niet groot genoeg voor lwoo. Toch mocht hij in de lwoo klas starten (ook omdat hij idd nog heeft). Na 2 maanden dachten ze niet dat hij het zou redden omdat hij maar in zijn eigen bubbel zat, weinig concentratie en geluidjes maakte. De ambulant begeleider cluster 4 heeft toen het een ander begeleid. Een paar maanden later waren zijn cijfers en gedrag zo goed dat hij mocht opstromen! Hij zit nu dus op kader en het gaat goed. Zo zie je maar dat je als ouder best goed weet welk niveau je kind heeft. @BO Ik snap idd waarom je vond dat die school je kind niet waard is! Dat gevoel heb ik nu ook. Het jammere bij ons is dat wij in ons kleine dorp niet veel keuze hebben. @Tango goede tip om niet gelijk te ondertekenen! Morgen maar eens een goed gesprek houden met vo

Tango

Tango

24-04-2018 om 19:26

Even aanvulling

Jouw dochter heeft natuurlijk niet voor niets het advies VMBO Basis met LWOO gekregen. Haar huidige basisschool, en dat dat cluster 2 is maakt daarin niet uit, heeft er vertrouwen in dat zij dat aan kan. Ik weet niet waar haar taalstoornis precies zit maar zou het uitmaken als ze de begrijpend lezen toets als begrijpend luisteren aanbieden? Hier hebben ze dat destijds bij mijn zoon gedaan (hij heeft ernstige dyslexie en daarnaast een IQ van rond de 75). Hij scoorde toen aanmerkelijk hoger. Mede op basis daarvan mochten we toch op de huidige school in gesprek gaan. Daarnaast was er een WISC afgenomen waar hij extreem laag op scoorde, waarschijnlijk doordat hij wist wat er van af hing sloeg hij compleet dicht. Gelukkig werd die van tafel geveegd omdat ik nog een oudere had waarop hij 76 scoorde. Maar het had weinig gescheeld of zoon had op PRO gezeten. Wij vonden hem daar echt niet op zijn plek dus waren al heel blij dat de huidige school hem aan nam. Dan maar met die PRO indicatie.
Ik zou dus aansturen op opnieuw begrijpend lezen maken maar dan als begrijpend luisteren en een gesprek tussen de VO school en de leerkracht/IB van de basisschool. En zeker nog niets tekenen. Ik heb even teruggekeken en wij zaten vorig jaar eind mei nog in het gesprek met de huidige school. Een week later heeft zoon nog een rondleiding gekregen om hem nog een beetje te motiveren. Dat kon toen allemaal nog. Vandaar dat ik zeg dat er nog tijd is, het is nu pas eind april.
Maar slopend is het hoor, in ons geval dus ook voor ons kind. Gelukkig is hij nu heel gelukkig op deze school. Als je het leuk vindt kan je eens meelezen in ons draadje Alles kwijtraken en vergeten, dat ik begin schooljaar ben gestart toen zoon nog heel onwennig aan het VO begon. Hierin schrijven meerdere ouders met kinderen op VMBO basis met LWOO. Het zijn voornamelijk succesverhalen. Het scheelt al zoveel als je kind op een school zit met kinderen van het eigen niveau.

Tango

Tango

24-04-2018 om 19:36

Vorig jaar

Mijn draadje van vorig jaar staat trouwens hier: https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/wat-als-zoon-niet-wordt-aangenomen-op-school
Misschien staat er nog informatie in waar je wat aan hebt.

BO

BO

24-04-2018 om 20:19

ja

wij hadden ook pas eind mei de boel rond (en begin april hoorden we dat onze zoon niet welkom was op de school waar hij al 1,5 jaar heen wilde.

Jouw situatie is anders en als ze jouw kind alleen aannemen met die PRO verklaring dan moet je dat doen. PRO is voor IQ onder de 80 en gemiddeld (ook al mag dat niet) zit jouw kind daar. Ze kunnen dus gewoon zeggen dat ze jouw kind sowieso niet aannemen.

Hier waren drie VMBO scholen binnen 7 km dus dat was inderdaad wel prettig maar dat was het voor ons kind niet want hij wilde maar naar 1 school! We hebben het dus ook voor hem stil gehouden tot we zeker wisten waar hij terecht kon en we hebben dus als ouders de beslissing vóór hem moeten nemen. Ik wilde hem niet zelf de keus laten en inderdaad ik was te bang voor elke onvoldoende.

BO

BO

24-04-2018 om 20:21

verhaal van tango

Het verhaal van Tango was ook weer anders want bij mijn kind had de basisschool het juiste advies gegeven, bij de zoon van Tango mijns inziens totaal niet. Dat was een stuk lastiger, de basisschool heeft die ellende dus toen veroorzaakt. Bij mijn zoon was het achteraf door de enorme hoeveelheid aanmeldingen (ik ken meer mensen met hetzelfde verhaal) doordat het een gloednieuwe school was.

Grimm

Grimm

24-04-2018 om 20:25 Topicstarter

Tango

Mijn dochter haar taalstoornis eigenlijk op alle vlakken van taal. Behalve de uitspraak. Wat een goed idee om de cito ipv te lezen te luisteren! Op deze vlakken heb ik trouwens veel problemen bij de cluster 2 school waar ze zit. De ambulant begeleider cluster 2 van het VO vond het heel raar dat ze bij mijn dochter de WISClll hebben afgenomen. De test is te moeilijk en star (en te oud) in antwoorden verwerken voor kids die een taalstoornis hebben. (ook voor kids die hoogbegaafd zijn trouwens). Beter hadden ze de non-verbale iq test gedaan. Overigens is nu eindelijk de WISC 5 uit in Nederland. Ik moest bij de cluster 2 school bijna smeken of ze de oude iq test wilde toevoegen bij de aanvraag lwoo want daar scoorde ze een gemiddelde van 84 (69 verbaal en 115 performaal). Ik vond het verschil performaal erg groot. Je kan toch niet in 2 jaar 16 punten dommer worden?

Ik ben ook op een praktijk onderwijs wezen kijken bijeen open dag. Ik zie mijn kind hier ook niet naartoe gaan. Het was echt een leuke school hoor maar ik zie echt verschil met de kids die daar rondlopen.

Onze dochter heeft ook veel last van alle spanning naar welke school ze nou gaat volgend jaar en die spanning uit zich ook vaak ik een chagrijnige puber dochter.
Heel leuk om te horen dat het voor jouw kind allemaal goed is gekomen en ik ga je draadje lezen en volgen!

Grimm

Grimm

24-04-2018 om 20:43 Topicstarter

Ik heb weer even de criteria voor lwoo en pro opgezocht maar er is een overlapping. Pro IQ t/m 80 en lwoo IQ 75-120. Verder heb ik ook gemaild met ons samenwerkingsverband en deze vertelde mij dat ze mijn dochter niet mogen weigeren. Ze schrijven dit in de mail: Het komt voor dat een basisschool het advies vmbo (met lwoo) heeft gegeven, maar dat de leerachterstanden eerder binnen de bandbreedte van het praktijkonderwijs liggen dan binnen die van het lwoo. In dat geval kan een school – bij voorkeur met ouders – een toelaatbaarheidsverklaring Pro aanvragen, welke benut wordt voor de plaatsing in het vmbo. Mocht het dan niet gaan dan hoeft de school bij verwijzing naar het praktijkonderwijs niet opnieuw een “zwaar” dossier te maken om een TLV Pro aan te vragen. De TLV Pro kan niet gebruikt worden om de leerling thans te plaatsen op het praktijkonderwijs. Immers, het advies van de basisschool is leidend.

Ik hou net als jij het ook nog stil bij mijn dochter. Ze wil heel graag gewoon weer in ons dorp naar school. (is ook beter voor haar sociale contacten) Ik hoop echt dat het allemaal goedkomt en dat ze niet weer 15km verderop naar school hoeft. Dan moet ze waarschijnlijk met de trein en dat zie ik ook niet zitten!

V@@s

V@@s

24-04-2018 om 21:44

maar is ze niet beter af op cluster 2 VO?

Als er zo'n groot verschil zit tussen IQ en taalvaardigheid, kunnen ze dan op een cluster 2 school niet beter eruit halen wat erin zit?

Grimm

Grimm

24-04-2018 om 22:03 Topicstarter

cluster 2 vo

Een cluster 2 vo was inderdaad ook een optie geweest maar de cluster 2 vo scholen die hier in de regio zitten gaat de 1 van sluiten en de ander heeft geen vmbo. Die heeft alleen praktijkonderwijs..

Zwanske

Zwanske

02-01-2020 om 21:19

Hoe gaat het nu?

Ik zit nu in een soortgelijke situatie en vraag me af hoe het gaat op school? Is het toch wat zwaar of valt het mee?
Op zoek naar ervaringen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.