Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

LVS citotoetsen op Marktplaats?

Ik zocht een beetje rond naar oude citotoetsen, en zie gewoon LVS citotoetsen van 2015/2016 groep 8 aangeboden worden?
Dan heb je dus voorkennis en kun je op die manier toch onterecht als VMBO-er een Atheneum advies regelen..?
Is dit wel legaal?

Arendje

Arendje

15-01-2016 om 18:06

legaal niet, denk ik

'en kun je op die manier toch onterecht als VMBO-er een Atheneum advies regelen'

Het zijn heel veel vragen, hoor. Als je als VMBO-er met oefenen van de toetsen zulke goede resultaten kunt krijgen dat je een VWO-advies krijgt, kun je je afvragen of dat VMBO-advies wel terecht was

Mej. Griffel

Mej. Griffel

15-01-2016 om 18:36

wordt toch gekeken naar de citoresultaten vanaf groep 6? Als je alleen A-tjes hebt in groep 8 ben je er nog niet..

Hemf

Hemf

15-01-2016 om 21:39 Topicstarter

Mej. Griffel

nou ja, als je van een havo naar vwo advies wilt, kan dit erg helpen.
Ik verbaasde me erover. Dit neigt toch naar fraude?

mirreke

mirreke

15-01-2016 om 21:47

Komop zeg, fraude??

Ze doen zo geheimzinnig over die toetsen. Als het cito toetsen maakt die je door te oefenen ineens heel goed kunt maken, dan zijn die toetsen niet goed.

Maar het is wel zo dat je stof kunt oefenen. Wat is daar mis mee? Je oefent ook rekenen en taal, en je leert hoe je moet leren, je kunt vragen over begrijpend lezen en studievaardigheden oefenen. Wat is daar nou mis mee.

Fraude? Kom op zeg, het gaat om de basisschool.

Fraude: dat is een drietje scoren, en en eentje schrijven. Fraude is de juf lief aankijken en dan een hoger advies krijgen.

Maar kinderen die door te oefenen ineens beter snappen hoe die vragen werken, dat is geen fraude. Blijkbaar heeft de school bij die kinderen een steekje laten liggen.

Hemf

Hemf

15-01-2016 om 21:55 Topicstarter

Mirreke

Dit gaat volgens mij om de officiele toetsen van komend schooljaar. Dus die kun je alvast inzien.

Angela67

Angela67

15-01-2016 om 22:06

het slechts een advies en. . .

het geldt ook nog alleen voor de brugklas. Dat heb ik mijn kinderen voorgehouden. De rest van je leven is van jou en niet afhankelijk van wat een ander vindt. Dus ja, hier heb je geen keus en kom je in een brugklas door niet-aanvechtbaar advies en/of loting waar je geen invloed op hebt. MAar daarna: the world's your oyster, dus laat je geen complex aanpraten. Jij bent niet je advies. Het advies is de brugklas waarvan - als het goed is - de leerkracht van groep 8 denkt dat je het beste kan beginnen.En dat er dus veel leerkrachten die alleen naar cijfers van cito's kijken is heel slecht en balen, maar probeer daar als individuele leerling geen complex door te krijgen.
gr Angela

Emma

Emma

15-01-2016 om 23:52

Angela67

Helemaal mee eens, komt heus allemaal goed.
Maar veel mensen willen een hoog advies, dus als je school de m8 toesten gebruikt voor het advies, en jouw kind maakt ze eind januari, en er zijn scholen die het in december al gehad hebben dan staan ze dus op Marktplaats. Dan kun je de toetsen inzien voordat je ze gaat maken. Dat is geen oefenen, dat is fraude. Ook op de basisschool, helaas.

Lieke

Lieke

16-01-2016 om 00:41

wel

Ik zie het wel als fraude. Je ziet toetsen voor het toetsmoment in. Dat is fraude (zie het als het letterlijke proefwerk, het letterlijke PTA, het letterlijke examen voor het toetsmoment inzien, dat is ook fraude). Dat is niet oefenen maar de toets, die gemaakt dient te worden, letterlijk inzien vooraf.
Ik dacht trouwens dat dergelijke toetsen de basisschool niet mochten verlaten, juist om dit soort toestanden te voorkomen?

Mej. Griffel

Mej. Griffel

16-01-2016 om 07:48

fraude

Als het echt de cito's zijn van dit jaar is het wel fraude ja. Die worden toch stiekem verkocht, er wordt geld aan verdiend. Maar niet dat het helpt voor de cito's van deze weken, kind kan toch niet snel even de antwoorden uit het hoofd leren?

Emma

Emma

16-01-2016 om 08:17

Lieke

Nee, citotoetsen mogen de basisschool inderdaad niet verlaten van cito. Maar dat is echt een flutmaatregel. Er valt geld mee te verdienen dus ze verlaten de school wel degelijk. Het is gewoon stom geregeld zo. Als ze het zuiver willen houden dan moeten ze landelijk op hetzelfde moment worden afgenomen (net als in het vo) of digitaal. Als school val je dan wel door de mand natuurlijk bij de centrale eincito. Maar er zijn ouders die echt heel veel overhebben voor een ietsje hoger schooladvies.

Lieke

Lieke

16-01-2016 om 09:42

emma

Ja, dat weet ik. Maar dat maakt het toch niet minder fraude dan het is? Zowel van partij die de toets verduistert (onderwijzend personeel?) want die weet heel goed dat het niet de bedoeling is, tot degene die het verkoopt, als degene die het koopt.
En al je kind dan op deze manier een hoger niveau advies eruit weet te slepen, dan is het natuurlijk de vraag of het op de middelbare school dit advies kan handhaven of proberen ouders dan ook proefwerken te kopen of examens, zodat we weer zo'n fijne fraude a la Ibn Ghaldoun gaan krijgen?

2015/2016

Dat zijn misschien de toetsen die tot op heden zijn afgenomen? Fem heeft het over toetsen inzien voor komend schooljaar, dat is 2016/2017.

Dus alvast inzien lijkt me niet aan de orde. Of het moeten toetsen zijn van Jan t/m Juli dit jaar, dan is het idd fraude in mijn ogen.

vlinder72

vlinder72

16-01-2016 om 11:00

Ach

Stel iemand ziet de toetsen in. Had een havo advies maar mag door de goede cito score naar het vwo. Kind wordt toegelaten in een vwo brugklas en haalt het ook gewoon. Wat is daar dan mis mee?

Je moet je eerder afvragen waarom er zoveel waarde gehecht wordt aan toetsen terwijl ouders het vaak ook beter kunnen inschatten,

Mijn neef had in groep 7 een havo advies. In groep 8 een havo/vwo. Inderdaad na zich helemaal suf geoefend te hebben. Mijn schoonzus zag namelijk een slimme jongen voor zich maar wel lui en nog zo ontzettend jong en speels. Met dat havo/vwo advies heeft ze hem in een gymnasium brugklas gekregen omdat de vwo brugklas al vol was. Regio ergens op de veluwe (daar doen ze niet zo moeilijk) Hij zit nu in drie VWO en doet het uitstekend. En zo zijn er zo ontzettend veel voorbeelden van kinderen die beter zijn dan ze op de basisschool lijken en andersom.

Misschien zouden ze daar eens naar moeten kijken. Al die kinderen die tegen advies van de basisschool toch hoger geplaatst zijn. Hoe doen die het nou?

En mijn eigen zoon had in groep 8 zijn eind cito verpest. Hij had een havo advies maar moest nu naar een mavo/havo klas. Een mavo/havo klas is voor een jonge, dyslectische potentiele havo leerling een ramp. Tenminste op onze school wel. Pas na een hoop gepraat vanuit onze kant lieten ze hem door naar 2 Havo. En nu is er niets meer aan de hand. Hij doet het prima. Wat mij betreft mikken ze al die cito's de vuilnisbak in en laten ze ouders in overleg met school zelf bepalen waar een kind naar toe gaat.

Moni

Moni

16-01-2016 om 11:09

LVS toetsen van een bepaald jaar bestaan niet

LVS toetsen gaan meerdere jaren mee.

Juno

Juno

16-01-2016 om 12:49

Moni

Niet waar, de LVS-toetsen van de reguliere vakken gaan eindeloos lang mee maar de eindcito is elk jaar anders. De Cito's zijn nog niet binnen op scholen en ze kijken het itt tot de Cito's van lagere jaren ook niet zelf na.

Moni

Moni

16-01-2016 om 12:55

Ik had niet de indruk dat het om de eindcito ging

Als dat wel zo is, dan is die inderdaad eenmalig.

Emma

Emma

16-01-2016 om 20:39

Lieke

Ja ik ben het met je eens hoor, het is ook niet minder fraude dan het in een andere situatie zou zijn. Ook het advies op grond daarvan en dan verkeerd geplaatst worden, helemaal eens

Maaike

Maaike

17-01-2016 om 11:53

wil40/mirreke

Ik denk dat de toetsen van 2015/16 dit jaar ook gewoon gebruikt gaan worden. Er zijn helemaal niet elk jaar nieuwe toetsen. Een leerling oefent dus de echte toets, kan deze prima uit zijn hoofd leren en een I scoren. Ik zie niet in waarom dit minder fraude is dan wat er in Rotterdam met de gestolen eindexamens gebeurde.

Aan de andere kant: cito werkt dit natuurlijk zelf in de hand en zou beter moeten weten. Het is gewoon naïef en gemakzuchtig gedacht van cito. Als er elk jaar nieuwe toetsen zouden worden gemaakt, kan je dit soort dingen voorkomen.

Vraag: om de hoeveel jaar worden de toetsen eigenlijk vernieuwd?

Angela67

Angela67

17-01-2016 om 11:58

maaike

het is natuurlijk belachelijk dat er van zoiets als een toets op deze leeftijd zoiets afhangt. Dat eindexamens die toegang geven tot vervolgopleidingen voor 16 jr e.o. streng gecontroleerd worden daar kan ik me wat bij voorstellen. Je kunt daar soms ook bepaalde toelatingsexamens doen als je niet het diploma zelf hebt.
Maar om een 11 of 12 jarige daarop vast te pinnen alsof het een eindexamen is en dus fraude bestreden moet worden . . . het geeft maar eens te meer het failliet aan van een dergelijke methode. Als iemand die antwoorden uit z'n hoofd kan leren van alle toetsen mag hij het van mij proberen op het vwo . Het getuigt namelijk van onthoud-kracht, doorzettingsvermogen en slimheid. What more do you want op deze leeftijd? Dan komt het daarna wel bij de volgende stap.
gr Angela

Maaike

Maaike

17-01-2016 om 12:13

Angela67

"het is natuurlijk belachelijk dat er van zoiets als een toets op deze leeftijd zoiets afhangt"

Dat ben ik volledig met je eens, maar ik snap ook dat er een objectief meetinstrument moet zijn. En dat moet voor alle kinderen gelijk zijn. Daar is geen sprake van als een aantal kinderen de echte toets al vooraf heeft kunnen oefenen.

M.i. kan je beter, zoals in sommige landen, na de basisschool een paar jaar een 'middenschool' hebben waarin kinderen per vak op hun niveau les krijgen. In Nederland wordt al veel te vroeg voorgeselecteerd en dat leidt dan weer tot dit soort toestanden.

"Als iemand die antwoorden uit z'n hoofd kan leren van alle toetsen mag hij het van mij proberen op het vwo ."

Van mij mag iedereen het op het VWO proberen, maar het zijn juist vaak de VWO ouders die geen school voor iedereen willen. Toch?

Angela67

Angela67

17-01-2016 om 12:27

maaike

die 'vwo'ouders hebben - net zomin als andere ouders in Nederland - iets te zeggen helaas. Maar niemand hoeft toch te weten dat iemand het uit z'n hoofd heeft geleerd? Kijk ik snap dat als er grootschalig en openlijk fraude wordt gepleegd dat je moet acteren. Al was het maar dat scholen grof geld moeten betalen aan Cito en dus wel waar voor hun geld willen. MAar als er een enkeling is die zo volhardend is om het uit z'n hoofd te leren en er mee weg komt vind ik dat persoonlijk wel iets om gewoon te laten gaan . . .
gr Angela

Maaike

http://www.derdegeneratie.nl/

Ik lees dat ze net vernieuwd zijn i.v.m de nieuwe normering?

Maaike

Maaike

17-01-2016 om 13:58

wil40

Daar ging iets mis..

De toetsen voor groep 5 en 6 worden dus vernieuwd. Het zijn alleen de ouders van groep 7 en 8 leerlingen die op zoek gaan naar de huidige toetsen. Die blijven dus hetzelfde.

Prima, als cito het zo wil kunnen ze het zo krijgen toch? Slimme ouders zijn goed voorbereid.

Maaike

Maar dan hebben we nog een verschil tussen LVS en De Cito's toch?

Ze worden dacht ik, iedere 5 jaar sowieso nieuw aangevraagd door scholen. Misschien zijn het de toetsen t/m dit schooljaar December 2015 en zijn het de toetsen die scholen nu zelf ook gaan gebruiken op school om te oefenen?

Toch nog op zoek naar de advertentie op marktplaats?

piet

piet

17-01-2016 om 19:05

advies niks waard

Het basisschooladvies is slechts een advies. In de brugklas moet een kind het zien waar te maken. Daar krijgen ze toetsen die veelal zelf gemaakt worden door docenten. Je kan wel een VWO advies krijgen maar overgaan naar 2 VWO is een tweede. En indien dat lukt, dan heeft de basisschool echt enorme steken laten vallen.

Ik vind die hele LVS toetsen grote onzin. Hier een dochter die, als ik niks had gedaan, een havo advies had gekregen. Ze doet het nu uitstekend op het VWO. Gemiddeld staat ze een 8.

Maaike

Maaike

17-01-2016 om 21:25

wil40

Wat bedoel je? Het LVS bestaat voornamelijk uit Cito's. De toetsen voor groep 7&8 worden nu helemaal niet vernieuwd, alleen de entreetoets geloof ik. Dus wat op Marktplaats aangeboden wordt zijn de echte toetsen. Dit was een tijd geleden ook bij Brandpunt op TV.

Nee ik ga niet op zoek. Ik zeg net dat ik het i.t.t. anderen toch een vorm van frauderen vind. Aan de andere kant vind ik Cito ook niet slim bezig, een beetje gemakzuchtig zelfs door sommige toetsen zo lang aan te houden. Dat je je dat als marktleider kan veroorloven... ongelooflijk eigenlijk.

Ze reageerden nogal zuur op de Brandpunt uitzending, maar zijn zelf de oorzaak van het probleem.

Maaike

O, ik bedoelde niet dat jij op zoek zou gaan op marktplaats, maar ik. Ik heb ze niet nodig, mijn zoon is de basisschool al lang voorbij. Maar ik ben wel benieuwd hoe dat aangeboden wordt.

Lieke

Lieke

17-01-2016 om 22:46

2 jaar

Ik heb altijd begrepen dat de lvs-toetsen 2 jaar meegingen, dat is mij tenminste een jaar of 7 geleden verteld. Op mp wordt gezegd dat de toetsen nog aktueel zijn, geldig voor het hele jaar 2016 wordt genoemd en voor alle leerjaren.
Zoals ik al eerder gezegd heb, in mijn ogen is gebruik maken van deze mogelijkheid (kopen van toetsen om ze vooraf in te zien) fraude. De toetsen zijn niet bedoeld om verkocht te worden, ze zijn niet bedoeld om in te zien voor het toetsmoment. Doe je dat toch, dan is het bedotten, fraude, voorkennis, zeker als je weet dat er kennelijk zoveel afhangt van LVS. Mocht je het niet eens zijn met toetsen als LVS, lijkt mij dat er andere wegen zijn dan het ilegaal kopen van toetsen. Zo klinkt het als goed praten en zo kan het ook nog eens nadelig zijn voor leerlingen wier ouders niet dergelijke toetsen (willlen) kopen.

Lieke

Lieke

17-01-2016 om 22:47

wil

Zoek op marktplaats op LVS. Dan heb je ze zo. Er zijn zelfs foto' van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.