Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Luizen in de brugklas....

Dit weekend ontdekt. Dochter van 13 heeft luizen. Irritant natuurlijk, maar komt goed....

Alleen...op de basisschool ook wel eens een kind met luizen gehad, en dan ging er altijd een briefje rond naar alle ouders van de klas....wel fijn. Kon iedereen even een vinger aan de pols houden.

Maar hoe werkt dat op het vo?. Dochter schaamt zich wild natuurlijk en wil niet dat het uitkomt. Maar kans is natuurlijk levensgroot dat ze het van een klasgenoot heeft opgelopen en dat er dus meer kinderen luis hebben. Lijkt me wel fijn als die ouders dat ook even kunnen checken. Ik had het pas verrekte laat door bij dochter. Die kamt haar eigen haar, heeft nooit meer vlechtjes en had amper jeuk. Dus ze had er al heel wat voor ik het ontdekte....dus ik zou het wel fijn vinden als het op een of andere manier even gecommuniceerd werd. Zowel voor de andere kinderen in de klasc, als voor mijn dochter..,want die kan natuurlijk zomaar nog een keer luizen oplopen van een klasgenoot.

Ervaring?? Zal ik de mentor bellen of mAilen? Of is dat nutteloos?


Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-04-2015 om 21:33

Hmm

Ik denk dat ik zelf de mentor even zou mailen met de vraag wat te doen. Ik kan me voorstellen dat je dochter niet wil dat het bekend wordt.

Misschien dat er een algemene mail rond kan gaan met de waarschuwing dat er luis is geconstateerd.

Evanlyn

Evanlyn

05-04-2015 om 21:37

Nutteloos...

De kinderen laten zich niet meer behandelen, de ouders zijn luizenmoe (iets heel anders dan luizenmoeder!), en de school interesseert het nauwelijks. Een enorm verschil met de paniekerige taferelen op de basisschool, waar je zou denken dat elke luis dodelijk was.

Mijn zoon kam ik dagelijks. Soms heeft hij ze wel, soms een tijdje niet. Neten vind ik weinig, omdat ik er steeds snel bij ben. In de vakantie behandel ik hem, dan is hij er een tijdje van af.

De dames laat ik maar aan zichzelf over. Ze beweren dat ze geen luizen hebben en ik mag absoluut niet in hun buurt komen. Mocht jouw kind zich nog laten behandelen, dan is dat geweldig, geniet ervan.

Moni

Moni

05-04-2015 om 21:39

Op VO-school van beide kinderen gaat een email uit

Daarin staat dat in de onderbouw of brugklas of bovenbouw hoofdluis is geconstateerd. Met daarna wat tips over de bestrijding.
In die mail staat nooit om welke klas het gaat.
Ik zou inderdaad de mentor mailen dat je dochter luis heeft.Je kunt daarbij vragen hoe het protocol is.

esther

esther

05-04-2015 om 21:43

hier echt geen keuze

Bij luizen in huis behandel ik iedereen die hier woont, ook de pubers die protesteren. Ben verder erg gemakkelijk maar ik wil niet door mijn pubers met luizen besmet worden.

Dus als er eentje luis heeft gaat iedereen in de dimeticon.

MoederVan3

MoederVan3

05-04-2015 om 23:02

Luizen op de middelbare school

Ja, is hier ook wel eens voor gekomen, bij dochter. Ik was er toen al achter dat al dat gedoe met alles wassen onzin is. Dus veel kammen en shampoo. Ondanks dat de luizenpaniek op school ontbrak was dat toch genoeg. Tja, ik ben zelf van mening dat dat gedoe over luizen op de basisschool overtrokken is, wel begrijpelijk, want luizen zijn hinderlijk (jeuk) en besmettelijk, maar je gaat er niet dood aan. Heb jij ooit een briefje zien hangen op de basisschool dat er aarsmaden heerste? Even besmettelijk en even hinderlijk. Mijn zonen zijn vaker besmet met aarsmaden, want kort haar en mijn dochter vaker met luizen. Toch was er over de luizen van dochter grote paniek op de basisschool en als ik vertelde dat zonen last hadden van aarsmaden dan werd er niks mee gedaan...
Dus behandel je kind, geef wat aanwijzingen en wacht af en wees blij dat je van die luizenpaniek af bent.

Grappig standpunt

Leuk Moedervan3, zo had ik het nog niet bekeken.

Mijn kinderen hadden op het bo nog geen luizen gehad. Maar in de brugklas was het tot drie keer toe bingo. De eerste keer heb ik braaf geïnformeerd bij de conciërge, maar die zij dat er niks mee zou gebeuren.

We hebben drie keer gekamd en behandeld en dat was het dan.

Wel een idee eigenlijk, om dat in het bo ook zo te doen. Leuk ook, die vergelijking met aarsmaden.

Miekemieke

Miekemieke

06-04-2015 om 09:42

Luizen op het werk

Luizen op de biljartclub, luizen op de bejaardengym.
Toen ik op de basisschool zat bestonden er nog geen luizen, ze waren er waarschijnlijk wel maar het was geen issue. Toen mijn kinderen op de basisschool zaten waren er al een paar scholen in de omgeving die er aan 'deden.' Nu dus ook al op de middelbare school!

Evanlyn

Evanlyn

06-04-2015 om 09:59

ester

Hoe betaal je dat dan? Dat luizenspul is schrikbarend duur en de volgende dag worden ze gewoon weer besmet, want de rest van de klas laat het verder maar waaien, melding of geen melding.

Als je kamt, zal er altijd wel een ontsnappen en zijn ze dus nooit echt luisvrij, maar dan hebben ze er weinig last van. En in de vakantie zorg ik dat ze even luisvrij zijn. Dan zitten ze de hele dag achter hun computer en die heeft geen luizen.

ester

ester

06-04-2015 om 10:05

en ook nog lang haar..

Dus extra veel spul nodig. Mijn ogen zijn niet meer heel goed, dus ik vertrouw niet meer op alleen kammen. In het algemeen helpt behandelen, als ik niet zeker ben dat het afdoende was dan gaat iedereen een week later nogmaals. Heb wel gemerkt dat goedkoop hierbij trouwens duurkoop is. Zo is dr. Swaab dimeticon veel goedkoper dan prioderm dimeticon, maar de prioderm gebruikt veel zuiniger en is effectiever.

Alleen maar kammen

"Als je kamt, zal er altijd wel een ontsnappen en zijn ze dus nooit echt luisvrij, "

Dat is onzin.
Het is juist andersom: veel luizen zijn resistent tegen die middeltjes.
Middeltjes gebruiken geeft schijnveiligheid en doet af aan kammen.

Gewoon blijven kammen dus.
2 x per dag

2 weken lang

Zus

Zus

06-04-2015 om 10:43

Prioderm en dimethicon

Voor Prioderm worden luizen resistent, maar niet voor dimethicon. Het laatste werkt anders, het verstopt de adembuizen. Het is erg effectief.

ester

ester

06-04-2015 om 11:23

Zus

In Prioderm dimeticon is zoals de naam al zegt demiticon de werkzame stof. Net zoals in dr. Swaab dimoticon. Mijn ervaring is dat dus de Prioderm beter werkt èn per behandelbeurt goedkoper is dan de dr Swaab. Wellicht is de XT-luis nog beter, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Voor middelen met de werkzame stof Malathion kunnen luizen inderdaad resistent worden.

Overigens is mijn ervaring dat de meeste middelen prima werken tegen luizen, maar slecht tegen neten. Vandaar ook het advies om twee keer met een week tussentijd te behandelen. De neten zijn dan de tweede keer uitgekomen en die pak je dan met de tweede behandelbeurt.

ester

ester

06-04-2015 om 11:24

Spelling

In een post drie verschillende spelwijzen voor dimeticon. De enige juiste spelling is natuurlijk dimeticon.

ester

ester

06-04-2015 om 11:38

tijd

Overigens betekent goed kammen hier dat je minimaal 2 uur per dag bezig bent. De kans dat er dan ondanks dat luizen gemist worden is levensgroot (ik zie de baby-luisjes gewoon niet meer helaas). Zelfs als ik ze wel zou zien is twee uur per dag bijna niet op te brengen, vandaar mijn keus om altijd iedereen te behandelen.

Alleen kammen is volgens mij alleen een goed advies in niet te grote gezinnen met voornamelijk (heel) kort haar.

IngridT

IngridT

06-04-2015 om 11:45 Topicstarter

ik kam

En gebruik geen luizenshsmpoo oid. Dat werkte de vorige keren ook altijd prima.

Nu ook.. Na dag 2 geen enkele volwassen luis meer gezien,mjus dan worden er ook geen eitjes meer gelegd. En met dagelijks kammen krijg ik echt iedere babyluis wel te pakken voor ie geslachtsrijp is.

Overigen stikte dochter van de neten. Oude of nieuwe, geen idee maar wel een heleboel.Die je in haar donkere haar erg goed ziet. Heb na even googelen zaterdag een 'Assy' kam gehaald, en die doet echt wat ie belooft..,,,bijna alle neten zijn ook al weg.

Ik zie het maar als een half uurtje quality time per dag. En ik denk dat ik de brugklas oordobTor even vraag of ze iets met een melding doen of niet. Nogmaals...paniek is niet nodig, maar ik zou het persoonlijk wel fijn vinden om even techneuten als er luis heerste in de klas.

Zekerder

Toegegeven, ik wist niet dat er tegenwoordig met silicone gesmeerd werd.
Maar dat verstopt natuurlijk alleen maar die luchtpijpen die ook gevonden worden. Er is geen sprake van bedwelming van luizen in de buurt.

"Overigens betekent goed kammen hier dat je minimaal 2 uur per dag bezig bent."

Dat klinkt toch als "ik gebruik een middeltje, dan hoef ik niet (zo intensief) te kammen".
Tja.

Ik weet niet hoeveel kinderen je hebt en hoe oud ze zijn, maar misschien kunnen ze elkaar wel helpen/kammen.

IngridT

IngridT

06-04-2015 om 11:49 Topicstarter

Argh

autocorrect.......

Brugklascoordinator

Fijn om even te weten

ester

ester

06-04-2015 om 12:03

dat heb je goed begrepen

Ik gebruik een middeltje om niet zo intensief te hoeven kammen met een onzekere uitkomst. Overigens kam ik wel, vooral om besmetting van anderen door mijn kinderen te voorkomen.

Ik vraag me af trouwens wie er wel echt twee weken lang twee uur per dag over heeft om te kammen. Toen ze klein waren bracht is ze gewoon wel eens later naar school + nam ik zelf wat vrije uren op. Op het VO hoef je daar niet meer mee aan te komen.

Overigens vind ik de belasting voor de kinderen bij een behandeling met dimeticon erg meevallen, het stinkt nauwelijks en hoeft geen uren in te trekken. Het enige nadeel is dat je heel erg goed je haar moet wassen (lees zo'n vier keer voor het niet meer vet is).

Hier waarschuw ik inderdaad niet meer school, wel de direct omgeving en vrienden etc.

Zus

Zus

06-04-2015 om 12:44

Ester

Ja, zie nu dat je van beide merken dimeticon gebruikt, sorry, niet goed gelezen. Ik gebruik zelf XT luis, maar heb de andere merken nooit geprobeerd.
Miriam, je vindt wel alle luizen, omdat het hele haar ingesmeerd wordt. Het ziet er dan uit alsof het haar nat is,, dus goed te zien of hele haar gedaan is. De kinderen slapen er gewoon de nacht mee. Volgende ochtend douchen en haar wordt juist prachtig glanzend. Na twee dagen weer en dat tien dagen lang. Ja, behoorlijk prijzig, dat wel. Maar ik geef toe dat ik te lui ben om elke dag twee keer haar haar dat erg lang en veel is, te kammen. En ze zijn dan echt weg (want controleren doe ik wel).

Debbie

Debbie

06-04-2015 om 18:45

email

Onze zoon zit in de 2de en wij hebben al diverse keren een email gekregen over dat er hoofdluis is geconstateerd in de onderbouw.

Er word dan gezegd in 1 van de onderbouw klassen is er hoofdluis geconstateerd of je even je zoon/dochter wil na kijken.

Evanlyn

Evanlyn

06-04-2015 om 19:24

en..

doen die ouders en kinderen dat dan ook? Allemaal, want anders heeft het geen zin?

Katniss

Katniss

06-04-2015 om 20:13

Prioderm

Bij de luizenuitbraken die ik heb gehad heb ik altijd eenmaal behandeld met Prioderm, en vervolgens een weekje gekamd. Voor de zekerheid ook het beddengoed en de jassen in de was. Daardoor komen we er dan helemaal vanaf. De eerste keer heb ik ook nog alle knuffelbeesten in de vriezer gedaan, alle kleding gewassen, de meubels en de autostoelen ingespoten, en mijn bureaustoel op mijn werk. Paniekreactie

Ja behandelen

Hier ook altijd grof behandeld en gekamd met de netenkam en bovendien alles in de was. Alle jassen van de kapstok, beddengoed, rondslingerende kleding en kleedjes. Knuffels in een afgesloten zak. Had eens vier zakken vol wasgoed toen de wasmachine het bij de eerste zak begaf.
Ik had jaren een paar flesjes dimethicon in de kast staan en heb nog weleens s'nachts om 01.00 uur een kind onder de douche gezet omdat ze jeuk meldde en niet kon slapen en dus luizen bleek te hebben. Al waren het er soms maar 3. In een bos lang krullerig haar.
Gelukkig heb ik het op het voortgezet onderwijs niet meer meegemaakt.

Evanlyn

Evanlyn

06-04-2015 om 22:43

Maar ja

Hoe goed je behandeling ook, als ze de volgende dag weer besmet worden heb je er niet zo veel aan...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-04-2015 om 23:24

Zo'n vaart loopt dat niet

Het zijn geen kleuters meer hè die samen in de bouwhoek op de grond rollen.
Ooit zullen er vast nog wel eens twee hoofden dicht genoeg bij elkaar komen zodat een luis kan overstappen, maar de kans dat dat dagelijks gebeurd is niet zo heel erg groot.

Beproefd recept was hier Prioderm en Elektrische kam. Het krullend haar van mijn dochter kammen met een echte netenkam is onbegonnen werk.

Luis in je haar, kammen maar

"Alle jassen van de kapstok, beddengoed, rondslingerende kleding en kleedjes. Knuffels in een afgesloten zak. Had eens vier zakken vol wasgoed toen de wasmachine het bij de eerste zak begaf."

Al dat wassen hoeft in ieder geval niet meer.

Kammen, dat moet.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/H/Hoofdluis

Half a twin

Half a twin

07-04-2015 om 09:10

Selfie-gekte

Nou Ginny wat dacht je van het selfies maken met veel meiden voor zo'n klein cameraatje? Daardoor is hoofdluis weer helemaal makkelijk op te lopen in de brugklas of nog later in de schoolcarriere van je kind. Rollebollen in dw bouwhoek is niet de enige keer dat hoofden dicht bij elkaar komen.

Yura

Yura

08-04-2015 om 08:25

Luizengekte

Nou van mij mag er wel wat meer luizengekte zijn hoor op de middelbare school. Niemand praat erover of zegt: dat heb ik niet. En als je het op school meldt wordt er ook niks aan gedaan. Mijn dochter heeft op de basisschool ze 1x gehad en toen waren we er op tijd bij, maar op de middelbare al 5x (nu in de 4e) en waren we er niet op tijd bij, dus ook zoon en ik zaten al onder, zoon was er zo af trouwens dmv de tondeuze-methode . In de 3e was het het ergst, heeft ze ze 3x gehad. Dan had je 's avonds en 's ochtends gekamd en geen luis meer te vinden en dan kwam ze terug uit school en dan vond ik er weer 2 grote. Zo blijf je bezig, toen heb ik wel een boze mail naar de mentor, de bouwcoordinator en de ouderraad gestuurd. Toen verscheen er eindelijk een berichtje op de site en heeft de mentor het in de klas besproken dat iedereen goed moest controleren thuis omdat ze elkaar liepen te besmetten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-04-2015 om 09:33

Ik weet niet hoor half-a-twin

Maar dat doet mijn dochter echt niet doorlopend. Tuurlijk, het helpt niet, maar ik zie toch echt een groot verschil met mijn jongste die in groep 2 zit.

Schoolkampen en ponykampen etc. dat zijn de grootste boosdoeners volgens mij.

Evanlyn

Evanlyn

08-04-2015 om 10:50

Yura

Je hebt helemaal gelijk, ik zou ook wel willen dat er iets meer aandacht aan werd besteed. Zo hysterisch als op de basisschool hoeft nou ook weer niet, maar dit is wel het andere uiterste.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.