Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Luizen! En de meisjes doen er niets aan!

hallo allemaal,

Mijn dochter zit in het 2e jaar van de middelbare school. Ze is vandaag weer begonnen en heeft er weer zin in. Ik wist van voor de vakantie dat er luizen in de klas waren. Er waren erg veel meisjes met heel erg veel luizen. Waar het voor de vakantie nog over een stuk of 10 luizen ging, zitten de hoofden van de meisjes nu helemaal vol. Mijn dochter zegt dat je een ring van neten ziet zitten en je op iedere pluk wel 3 luizen ziet zitten. Achter de oren lopen ze in het rond. De desbetreffende meisjes vinden het niet erg dat ze luizen hebben, maar ze geven ze steeds weer aan mensen die ze niet willen! Mijn dochter kamt nu 3 keer per dag om zeker te zijn dat ze ze niet heeft. (Ik vind het een beetje overdreven maar goed, als zij dat wil.) Zij vraagt zich nu af of ze dit weer aan de mentor moet melden of het moet laten gaan. Zijn luizen iets wat je moet melden aan de mentor?
Ik hoor het graag!
Groetjes.

Tango

Tango

30-08-2016 om 21:06

Raar verhaal

Ik vind het een raar verhaal. Welk meisje vindt het nou niet erg om luizen te hebben. Mijn dochter zou het werkelijk vreselijk vinden. Maar als het echt waar is zou ik het zeker aan de mentor melden. Hij/zij zit er ook niet op te wachten om luizen te krijgen.

Ay mensen

Ay mensen

30-08-2016 om 21:37 Topicstarter

Tango reactie

Ja, ik vind het ook raar. Waarschijnlijk een excuus van de meisjes omdat de ouders geen spullen voor ze willen kopen of geen zin hebben om hen er mee te helpen.

bieb63

bieb63

30-08-2016 om 21:42

die meisjes zijn gemiddeld 13, 14 jaar

Ja, raar verhaal. Dat willen ze toch zélf niet?? Niet alleen voor het 'zicht', maar ook voor de jeuk.
En daarbij: ze zijn op een leeftijd ook zélf actie te kunnen ondernemen. Opzoeken op internet, spulletje kopen enz.
Klopt het verhaal van je dochter wel? Of overdrijft ze wellicht een beetje?

@Emma

@Emma

30-08-2016 om 21:47

Melden

Meld het bij de zorgcoördinator en desnoods bij de ggd. Het is een groeiend probleem in voortgezet onderwijs, zie de Volkskrant van vandaag

hoezo GGD?

Wat heeft melden bij de GGD voor zin? Hooguit leuk voor de statistieken van de GGD, maar verder doen ze niks aan die luizen, er komt heus geen GGD-meneer om die kinderen even door te kammen of in de dimeticon te zetten.
Zorgcoordinator lijkt me eerlijk gezegd ook een tikje overkill.

Melden aan de mentor zou kunnen. Al kan die er ook weinig aan doen, lijkt me zo. Maar die zou met die meiden kunnen gaan praten.

En dochter moet ondertussen maar zorgen dat ze niet met haar hoofd tegen een van de luizenbosjes aan gaat staan, lijkt me. Die beesten zijn geen verspringers, vziw, dus als ze nou consequent een paar centimeter afstand houdt lijkt het risico op besmetting me verwaarloosbaar.

Groeten,

Temet

vlinder72

vlinder72

30-08-2016 om 22:39

schaamte

Als het echt zo erg is dan durven ze het misschien thuis niet te vertellen. Dan komt het probleem dat lang niet iedereen weethoe je weer van luizen afkomt. Zeker niet als je 13 jaar bent.

kan je geen twee doosjes luizen bestrijdingsmiddel kopen? De doosjes met een briefje erbij in de tas van de meisjes doen zonder dat iemand dat ziet. Schrijf op het briefje hoe ze het moeten gebruiken en dat ze ook twee weken lang goed moeten kammen met de kam die in het doosje zit. En misschien als tip dat papa of mama misschien wel wil helpen met kammen.

Luis

Luis

31-08-2016 om 05:05

Temet

In bijzondere gevallen doet de ggd dat dus wel.

Caesar

Caesar

31-08-2016 om 07:48

Luis

En welke bijzondere gevallen zijn dat dan?

Luizenscout

Luizenscout

31-08-2016 om 07:56

Schaamte

Ik denk wel dat kindere op de middelbare school zich schamen en niks zeggen. Hier had dochter luis in de brugklas ik het netjes bij de mentor gemeld dat zij zonder naam te noemen in de klas kon zeggen dat er iemand met luis was, dat de meiden alert waren. Zoals hwt op de basisschool ging zeg maar.
Op de middelbare gebeurt dat dus niet, zeggen dat er iemand is met luis. Niemand is alert en pubers schamen zich overal voor dus ook voor luizen, kan best zijn dat die ouders het niet eens weten. De zus van hwt vriendje van mijn zoon had ook luizen in 2 HAVO. Dat is pas ontdekt toen ik als luizenscout vriendje aantrof met 1 luis, briefje mee naar huis en toen moeder het gezin ging contoleren bleek zusje vol te zitten.

Luizenscout

Luizenscout

31-08-2016 om 08:02

bijzondere gevallen

In mijn carrière als luizenscout op een basisschool hebben we een keer een gezin gehad wat steeds luizen had, onvoldoende deed om het op te lossen, niet met een middel behandelen, niet kammen, niks.
Directeur in gesprek met die mensen loste nog niets op. Die ouders hadden het vreemde idee dat de kinderen luis kregen op achool en dat school het dan maar moest oplossen. Na diverse gesprekken van directeur met ouders heeft de directeur melding gemaakt bij de GGD. Toen is het opgelost maar wat de GGD dan doet geen idee.

Luis

Luis

31-08-2016 om 08:09

Ceasar

Een situatie waarbij school de keuze maakte om de ggd in te schakelen voor een gezin dat de grip even kwijt was. Deze hebben daadkrachtig geholpen om het te keren. Ik ben absoluut geen liefhebber van de ggd, maar het was wel de manier om het amk buiten de deur te houden.

Lieverdje

Lieverdje

31-08-2016 om 08:57

troll/journalist

volgens mij is het een vals berichtje... Ik heb de indruk dat er bij basisschoolleeftijd ook een paar visberichtjes staan.

Ay mensen

Ay mensen

31-08-2016 om 13:59 Topicstarter

Wat? Troll?

Nou, haha ik ben geen journalist hoor! Zou het wel willen, maar nee! Maar bedankt voor de berichtjes.

Mieke

Mieke

31-08-2016 om 16:01

Hier ook

Op de Basisschool hebben we nooit luizen gehad. Maarrrr sinds oudste op de middelbare zit (zie voor je kind met dik on-Nederlands bos haar) krijgt het steeds weer. In haar klas willen een paar ouders van meiden niets weten van de moderne methode om van luizen af te komen. Vriendin verteld dat haar moeder de luizen en neetjes met haar vingers eruit pluist en kammen met luizenkam of lotion doen ze niet. Tja dan blijven de luizen onze kant op komen. Pfffff...ik check dochter 1x per week dan ben ik er tenminste snel bij en gaat het niet de familie door. Overigens ben ik de enige ouder die het aan de mentor doorgeeft dat er luizen zijn in de klas. De meiden zeggen en ouders zwijgen er liever over.

Caesar

Caesar

31-08-2016 om 16:19

Luis

Lijkt me dus duidelijk dat in dat geval de ggd niet in actie is gekomen om de luizen, maar om ernstige zaken.

Luis

Luis

31-08-2016 om 18:10

Klopt

Dat was niet het enige probleem, maar ze hebben volgens mij wel met de handen in het haar gezeten (letterlijk).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.