Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ella2007

Ella2007

04-06-2014 om 21:28

loslaten of bovenop zitten 2vwo

Zoon, 2 vwo, nio 137 score basisschool, staat op het randje qua overgaan. Hij heeft behoorlijke uitschieters, de ene keer een 6 of 7, de andere keer een 1, 2 of 3.
Als ik met hem werk haalt hij meestal wel een voldoende. Alleen ja, het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik dat nog 4 jaar blijf doen. Het ligt ook niet aan het plannen zelf, maar meer aan de diepgang van stof leren en aan de manier van testen: hij slaat regelmatig de plank mis, omdat hij een verkeerde aanname doet over hoe iets beantwoord moet worden.
Probleem is dat als hij blijft zitten, dit denk ik niet verandert. En als hij nog een keer blijft zitten moet hij van school. Zit op een categoraal gym omdat hij zich op de basisschool giga verveelde. Nu weet hij dat hij naar de tu wil, kan hij m.i. beter grieks en latijn laten vallen, en meer tijd en aandacht besteden aan na en wis. Hij is ook niet goed in grieks en latijn. Probleem is dat hij niet van school wil. Hij kan op deze school geen atheneum kiezen, moet nog minimaal een jaar grieks en latijn houden, na de derde mag hij er een laten vallen.
Hij wordt helemaal poepziek van mijn pogingen het erover te hebben. Dus ja, wat is nu wijsheid? De boel op zn beloop laten, met frustratie en teleurstelling, en evt. Schade voor het zelfvertrouwen? Toch maar veel helpen? Ik weet het niet meer. Anybody?

K

K

04-06-2014 om 21:49

Hier ook

Zoon Cito score van 550, altijd Atjes op alles cito's , nooit een B gehaald. En nu op een categoraal gym gaat het in de tweede mis. Grieks en Latijn een 4 en een 5, de rest voldoende, 6,7,8. Maar hij haalt de ene keer een 9 en de volgende keer een 4. Ik help hem heel veel en dan gaat het redelijk tot heel goed.

Ik wil hem niet laten blijven zitten, dat heeft volgens mij totaal geen toegevoegde waarde. Hij gaat dan denk ik voor de vakken die nu goed gaat geen klap meer doen.

We hebben net vandaag de beslissing genomen hem van deze school af te halen en hem naar een 3VWO te laten gaan. Volgens mij wordt hij een stuk gelukkiger als hij geen G en L meer heeft. Hij heeft zijn aandacht al genoeg nodig voor de andere vakken, volgend jaar Scheikunde en Economie er ook nog bij!

Hij wilde niet van school, hij was verdrietig en voelde zich dom en slecht. Maar we hebben een goed gesprek op de nieuwe schoolgehad en kijken nu naar de toekomst. Wij hebben overigens nul medewerking van zijn huidige school gehad. Ik ben zeer teleurgesteld. Ik vind het ook een falen van hun kant. Zij hebben een zorgplicht maar ze hebben echt helemaal niets gedaan.

Sterkte. Het is niet leuk, voor je kind niet en voor jou niet.

Angela67

Angela67

04-06-2014 om 21:56

gewoon helpen

ik zou niet nu bang zijn dat je hem 'dus' nog vier jaar moet helpen
help m door dit schooljaar heen en werk samen met hem het punt uit waarop hij steeds weer meer zelf gaat doen.

het is toch niet erg om hem te helpen? het opdoen van kennis en het leren van wat hij moet leren om wijzer te worden moet hij nog steeds zelf doen, maar jij helpt m met 'bijzaken' die zo specifiek van jouw kind zijn dat kan school niet oppakken (en hoeft ook niet).

Ik merk dat het bij mijn brugklasser echt fijn is om samen dingen te bespreken en te horen hoe hij denkt het te doen en wat de vorige keer werkte etc. En nee ik verwacht echt niet dat hij het dus volgend jaar allemaal zelf doet. Maar we hebben het er al wel over gehad wat hij volgend jaar wel zelf gaat doen en waarom enzo. In de executieve vaardigheden hoek valt bij hem nog veel te leren en op deze manier pakken we dat heel concreet op. want echt ik zie ook effect op andere dingen in z'n leven waar hij steeds zelfstandiger wordt.

gr angela

Annet

Annet

04-06-2014 om 22:01

Heb je al met school gepraat?

Toen oudste in 2 GYM zat, gingen er meerdere leerlingen naar 3 VWO. Als ze dat niet zouden doen, dan zouden ze blijven zitten. School is een categoraal gym. Ze rekenen na of kind wel over zou gaan als latijn en grieks niet meetellen. Zo ja, kan kind naar 3 VWO op andere school of kind kan blijven zitten. De keuze hangt af van omstandigheden en voorkeuren van kind en ouders.
Wat ik hoor van oudste is dat deze kinderen prima slagen op het VWO. Alles is net wat relaxter (ook de andere vakken) en ze komen op een relatief hoog niveau binnen.

Als school zelf zo'n maatregel neemt, zou ik die als ouder niet nemen. Jij kunt beter uitstralen dat je je kind ondersteunt in wat hij wil.
Mocht hij toch overgaan, dan is het inderdaad na de derde makkelijker. Een klassieke taal eraf en een profiel dat past bij zijn interesse.
Ook na de derde is overstappen nog mogelijk, na de vierde ook nog omdat ze volgens mij dan nog een tweede moderne taal hebben. Tenminste dat was hier zo.

Gerinda

Gerinda

04-06-2014 om 23:43

Vwo niet relaxter, Annet

Annet, de naam vwo is de verzamelnaam voor atheneum en gymnasium samen. Dus als jij zegt dat het vwo relaxter is dan het gymnasium bedoel je dat het atheneum relaxter is dan het gymnasium.
En dat is dus niet waar. Tenminste niet bij ons op school en ik weet dat het op andere scholen ook zo is.
Het eindexamen is namelijk precies hetzelfde voor alle vwo-leerlingen. Alleen hebben de kinderen op het gym een of twee klassieke talen in plaats van een ander vak. Niet extra. Dus ze hebben evenveel vakken.
Bij ons op school hebben de gymnasiumleerlingen wel een uur extra les per klassieke taal, dus dat zou je zwaarder kunnen noemen. Maar bij andere vakken zitten ze gewoon allemaal gemengd, afhankelijk van klasse-indeling en roostertechnische dingen.

Waar dat rare misverstand vandaan komt dat gymnasium moeilijker is dan atheneum begrijp ik al sinds mijn elfde, toen ik zelf naar het gymansium ging, niet. Je hoeft echt niet extra slim te zijn om Latijn of Grieks te leren, het is gewoon een vak.

Terug naar Ella. Alle, nou ja bijna alle, kinderen op het VWO hebben zich verveeld op de basisschool, het basisschoolniveau is namelijk te laag voor hen. Iedere keer zie ik dat weer terugkomen bij ouders die ik spreek en vanwie ik het hier lees. Op de basisschool haalde hij alleen maar A's en tienen voor topo, waarom loopt ie hier vast. Dat is omdat ze nog niet hebben leren leren. Dat proberen de meeste scholen in de eerste klas aan te leren, hoe plan je, hoe maak je samenvattingen, hoe verdeel je je tijd. Bij sommige kinderen valt dat kwartje snel, maar jouw zoon duurt het dus was langer. Als je er tijd voor hebt en de moeite wil doen, kun je nog even de laatste weken proberen hem intensief te begeleiden zodat hij toch over kan. Deel het leren in behapbare stukjes op, maar een exceloverzicht met wat hij iedere dag kan doen. En blijf dat doen aan het begin van de derde.
In de vierde gaat het tempo ineens erg omhoog, net als de diepgang. Leerlingen moeten dan echt over de stof nadenken en niet meer klakkeloos herhalen wat in het boek staat, maar verbanden leggen en deduceren. Je hebt dus nog even om hem die strategie aan te leren.

Succes.

Leren leren

Mijn zoon heeft op z'n huiswerkbegeleiding les gehad in leren plannen en "hoe leer ik een vak". Wil nog niet zeggen dat alles vanzelf gaat, maar hij heeft wel beter inzicht gekregen hoe je zoiets aanpakt.
Hij verveelde zich stierlijk op de basisschool, hoefde ook nooit huiswerk te maken ("heb ik op school al gedaan") en doet nu Havo, dus niet alleen VWO kinderen vervelen zich op de basisschool.
Het vastlopen kan ook nog later in je schoolcarrière gebeuren, mijn dochter hoefde pas in 5 VWO serieus te gaan leren en om me heen (op de TU) lopen studenten vast die zelfs op het VWO nooit wat hoefden te doen.

Atheneum

Hier op de scholengemeenschap keuze uit gym met grieks en latijn en atheneum met science in dr onderbouw extra. En in de vierde klas lopen de leerlingen gewoon door elkaar heen, afhankelijk van het profiel. Science is heel pittig. Gym is niet echt zwaarder dan atheneum . En in de bovenbouw is het enige verschil dat je perse grieks of latijn moet kiezen. Maar dat is niet extra.

Dalarna

Dalarna

05-06-2014 om 07:58

Gerinda

Welk vak hebben ze dan op jouw bedoelde gymnasium niet want de meeste gymnasia hebben dezelfde vakken als op het atheneum PLUS latijn/grieks maar hebben dan bijv een uurtje minder Engels maar moeten net zo hard werken voor Engels.

Je hebt ook bijv science op het atheneum of technasium, daarvoor kunnen ze kiezen om tekenen/handvaardigheid/techniek te laten vallen maar ook om andere vakken in te dikken.

Ik begrijp niet waar jij het over hebt maar ik snap aan de andere kant ook niet hoe iemand kan praten over gymnasium tegenover VWO, dat klopt inderdaad al helemaal niet. Het is gymnasium tegenover atheneum maar doordat je overal atheneumklassen hebt met andere extra's zegt het niet veel meer over de zwaarte van een atheneum. Daar kun je ook andere vakken krijgen om het zwaarder te maken.

Dalarna

Dalarna

05-06-2014 om 08:00

Ella

Ik mis informatie over zijn cijfers op betavakken want je hebt het over uitschieters en dan kom je met 6/7 aan. Dat zijn geen uitschieters naar boven, jouw kind scoort alleen uitschieters naar beneden.

Als hij nou altijd 8/9 scoort op de betavakken zou ik hem inderdaad van het gymnasium afhalen en hem naar een atheneum sturen met extra aandacht voor beta. Hij kan zoveel willen maar dan had hij dat ook moeten laten zien (blijven op deze school betekent dus veel meer inzet tonen).

Als je het kunt....helpen

Mijn opleiding was 35 jaar geleden en MBO niveau.
Het spijt me vaak voor de kinderen dat ik ze met Wisk, Nat. en Scheikunde gewoon niet kan helpen, omdat ik die stof nooit heb gehad of vergeten ben.
Overhoren is geen probleem, een planning maken ook niet, maar iets uitleggen gaat niet lukken. De eerste klas gaat vaak met 2 vingers in de neus, in de 2e moeten ze er wat voor gaan doen, en leren hoe ze moeten leren, deel van de derde ook nog, en daarna kunnen de meeste het zelf.
Nog even doorzetten

W.Quin

W.Quin

05-06-2014 om 09:31

hmmmm

Erbovenop zitten en stapje voor stapje loslaten anders gaat hij zeker kopje onder. Steeds opnieuw bekijken of het stukje loslaten het juiste effect heeft. Toen hij leerde fietsen in het verkeer heb je toch ook niet gezegd: zo, zoon nu moet je het kunnen dus ga maar. Nee, je kijkt hoeveel hij aan kan en dan ga je beetje bij beetje loslaten. Succes!!!! Vergelijk hem ook niet met andere kinderen. Ieder heeft zijn eigen zwakheden en talenten. Is hij gemotiveerd om te leren? Zo niet dan is het handig om uit te vinden wat hem kan motiveren. Van een leuke baan in het vooruitzicht of het sparen voor iets bijzonders.....

Annet

Annet

05-06-2014 om 10:36

Eeuwige discussie over niveau Gymnasium

Ik meld alleen wat dochter gehoord heeft van twee vriendinnen die van 2 Gym op een categoraal gym naar 3 VWO gingen op een scholengemeenschap(zij noemen het op die school geen Atheneum). Die vriendinnen vonden ook de andere vakken relaxter en hadden het idee dat ze met een voorsprong binnen kwamen.
Dat zegt alleen iets over die meiden en deze scholen, ik trek geen algemene conclusie.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-06-2014 om 11:28

Gerinda

"En dat is dus niet waar. Tenminste niet bij ons op school en ik weet dat het op andere scholen ook zo is.
Het eindexamen is namelijk precies hetzelfde voor alle vwo-leerlingen. "
En dat eindexamen doen ze pas na zes jaar. Je moet dus niet alleen kijken naar dat ene moment aan het einde van de reis, maar vooral naar de reis zelf. En die reis is - in ieder geval in de onderbouw, want dan zijn Grieks en Latijn EXTRA - gewoonweg intensiever/zwaarder. En afhankelijk van de school komen daar ook nog extra projecten bij.

Even terug naar de beginvraag

Ella, jouw probleem boeit me zeer omdat wij met onze zoon in precies hetzelfde proces zitten. Hij zit nu in 2 gym, gaat zeker niet naar 3 gym, maar wat dan wel??? Blijven zitten in 2 gym, naar 3 atheneum of naar 2 atheneum?

Wat ons in ieder geval heeft geholpen is het inschakelen van huiswerkbegeleiding. Kost wat, maar het is heel positief voor de verhoudingen thuis. Want op een gegeven moment zit je toch in een erg gespannen sfeer met je puber. Wel achter de broek aan zitten of niet?? Een extern persoon (of instantie) die helpt met het huiswerk kan jou weer wat lucht geven. En mijn kind (misschien het jouwe ook?) luistert toch wat beter naar iemand van buiten dan naar mij of zijn vader.

Verder hebben wij gesprekken op school en vragen wij om hun visie hierop. Wat zijn de gevolgen van de beslissingen voor de verschillende mogelijkheden? In elk geval heeft het ons helder gemaakt dat overgaan niet verstandig is. Aan het eind van het derde jaar moet immers een profiel gekozen worden, waarbij advies aan docenten gevraagd wordt. Met slechte cijfers zou het kunnen zijn dat je een bepaald profiel niet mag kiezen (of in elk geval: dat het afgeraden wordt en dat als je het toch doet, je echt niet op hulp van school hoeft te rekenen...). Dat had ik me nog niet zo gerealiseerd.

Hoe staat jullie school eigenlijk in deze kwestie? Daar zou ik toch benieuwd naar zijn.

Veel succes, ik leef met je mee!

creabea

creabea

05-06-2014 om 14:22

grieks en latijn

Klassieke talen vormen best een grote studielast, dus als het niet goed gaat op school en hij wil toch niet persé iets met die vakken dan zou ik rap naar een andere school gaan. Ik weet niet hoe het nu is met de urenverdeling, maar toen ik op het gymnasium zat had je 4-5 lesuren per week per klassieke taal (in de onderbouw iets minder, maar het waren wel de vakken met de zwaarste studielast). Dat waren alléén lesuren, daar kwam het huiswerk bovenop. In die zin zou ik het gymnasium zeker wel zwaarder willen noemen dan regulier vwo.

En hoop toch ook niet mijn kind t/m het eindexamen intensief te moeten begeleiden met het huiswerk! Dat moeten ze toch echt een keer zelf kunnen zou ik zeggen: 1) bij het niveau wat je doet hoort een zekere mate van zelfstandigheid, later in het WO wordt dat ook van je verwacht. 2) als ouder heb je zelf toch ook nog een leven, en wil je na een werkdag niet ook nog de hele avond in beslag genomen door het huiswerk van je kinderen. Af en toe woordjes overhoren, werkstuk nakijken of wat dan ook, prima. Maar niet structureel omdat het zonder hulp gewoon niet lukt.

Ella2007

Ella2007

05-06-2014 om 17:25

frustrerend

Het frustrerende is dat hij wel zegt veel tijd in school te willen steken, maar dan als puntje bij paaltje komt , hij heeft bijvoorbeeld morgen een pw, kiest hij toch voor sporten vanavond in plaats van leren. Terwijl hij weet dat hij een dikke voldoende moet halen. Ik vind dan dat hij de keus zou moeten maken om nog even door te leren, hij denkt dan dat hij voldoende weet voor een 6 of 7. En soms slaat hij daarin de plank mis, en is het dus een 3. Maar dan ligt het per definitie altijd aan het proefwerk, de puntentelling, nou ja whatever, maar hij legt dan niet de link tussen zijn eigen inspanningen en het resultaat (" want ik heb er toch goed voor geleerd"). Niet dus. Maar dat kwartje valt niet.
Voor deze school moet hij ook nog eens per dag twee uur reizen. Dat is nog buiten de tijd besteed aan grieks en latijn, totaal zes lesuren in de week plus huiswerkuren , waarbij deze uren anders besteed zouden kunnen worden aan andere vakken. Ik denk zelf dat de overstap naar atheneum hem dus zowiezo zo'n 12 uur per week zou opleveren wat hij anders aan andere vakken zou kunnen besteden. Waar hij inderdaad nu zesjes en zevens voor haalt.

Nadeel is dat de locale school (atheneum) ver onder het gym presteert qua percentage geslaagden, gmiddelde cijfers etc. Ook daarom hebben we voor dit gym gekozen: het is kwalitatief een veel betere school. Een ander atheneum in de buurt is er niet. Dan moet hij minimaal ook weer een uur per dag reizen. Als dit net zo een goede school zou zijn was de keuze misschien gemakkelijker.
Aan de andere kant: als hij zo een onderpresteerder is, wie zegt dat uiteindelijk de resultaten op een atheneum ook beter zouden worden? Dan moet hij er nog steeds veel voor leren doen. Het enige is, dan heeft hij ook meer tijd. Ik weet allleen niet of dat de goede oplossingsrichting is.

Ik heb in ieder geval al info opgevraagd bij school over doorstroom: zoals het er nu naar uitziet zou hij wel in 3 vwo kunnen instromen (atheneum dus). Hij heeft voldoende voldoendes. Dus ik denk dat we het maar even aankijken, en als hij echt blijft zitten, we dan in de zomervakantie de knoop doorhakken. Voor zijn zelfvertrouwen is dit ook niet best. Ik ga nog even vragen wannner ik hem uiterlijk moet aanmelden en afmelden. Ik hoop dat dat in de laatste week van de zomervakantie nog kan, dan kunnnen we in de vakantie met hem praten, laten bezinken.
Nu heeft hij nog een megadrukke periode voor de boeg, dus nu bespreken lijkt me alleen maar de druk opvoeren, dat is niet handig.
Dalarna, hij is inderdaad geen uitblinker (meer) . Hij kan t niet meer op inzicht en uit zn hoofd. En dat laten zijn cijfers nu ook zien. Ik vind het ook best sneu allemaal voor hem. Maar ja, ik kan het echt niet voor hem doen.

Angela67

Angela67

05-06-2014 om 17:35

nee maar je kunt wel meer doen

ik vind toch dat je je teveel laat leiden door 'ja maar hij moet hetzelf kunnen en willen'. Jammer.
dit is volgens mij juist het moment om met hem het tandje dieper te gaan en hem echt te proberen te helpen, te coachen. En niet door z'n handje vast te houden en alles voor 'm te doen. maar om een echt te helpen inzicht in zichzelf en de effecten op schoolprestaties. waarom niet? hij is weliswaar puber maar dat betekent toch niet dat hij kan proberen na te denken waarom hij keuzes maakt?
gr Angela

Angela67

Angela67

05-06-2014 om 17:35

nee maar je kunt wel meer doen

ik vind toch dat je je teveel laat leiden door 'ja maar hij moet hetzelf kunnen en willen'. Jammer.
dit is volgens mij juist het moment om met hem het tandje dieper te gaan en hem echt te proberen te helpen, te coachen. En niet door z'n handje vast te houden en alles voor 'm te doen. maar om een echt te helpen inzicht in zichzelf en de effecten op schoolprestaties. waarom niet? hij is weliswaar puber maar dat betekent toch niet dat hij kan proberen na te denken waarom hij keuzes maakt?
gr Angela

Dalarna

Dalarna

05-06-2014 om 17:38

cijfers

Staar je niet blind op de cijfers van het atheneum, het kan best zijn dat het gymnasium iedereen die maar een kleine kans heeft om het diploma niet te halen laat afstromen voor ze bij gym4 beginnen. Daar krijg je betere cijfers door maar de lessen hoeven niet beter te zijn. Aan de andere kant kan het atheneum meer moeite doen om de kinderen binnen te houden en meer een gokje wagen.

Verder vind ik de gemiddelde eindexamencijfers sowieso niet zo interessant, vaak ontlopen ze elkaar niet zo erg.

Jaina

Jaina

05-06-2014 om 17:43

Meer doen

Je zoon heeft blijkbaar nog niet voldoende discipline en overzicht om het zelf te doen. Hij heeft ook blijkbaar weinig inzicht in wanneer hij iets goed geleerd heeft. Ik zou kiezen voor huiswerkbegeleiding. Daar kan hij de strategie die nodig is leren en het is een goede stok achter de deur om het huiswerk gewoon te gaan doen.
Daarnaast meer overhoren en controleren. Hij heeft dat blijkbaar gewoon nog steeds nodig.

Annet

Annet

05-06-2014 om 17:46

Zeker intensief begeleiden de rest van het schooljaar

Al is het maar zodat hij leert hoe het moet. Ook als hij blijft zitten/naar Atheneum gaat heeft hij dit inzicht nodig.
Dit kan door de ouders gebeuren of door ingehuurde huiswerkbegeleiding.
Onder druk zetten laat de noodzaak zien en dat er geen ontsnappen mogelijk is. Moet kunnen voor 6 weken.

Ella2007

Ella2007

05-06-2014 om 18:43

huiswerkbegeleiding

Overigens hebben we hem na overleg voor deze laatste paar weken inderdaad aangemeld bij de huiswerkbegeleiding voor de proefwerkweek. Hier is er nog drie weken school, de laatste anderhalve week is proefwerkweek. Dan nog een week uitslagen, vergaderingen, boeken inleveren en sportdag. Ik had inderdaad ook al bedacht dat dat de sfeer thuis vermoedelijk ten goede komt, en hem misschien wel efficienter laat werken. De school biedt dit alleen aan vlak voor de proefwerkweek, verder is er geen huiswerkbegeleiding. Dat zou ik dan bij een apart instituut moeten zoeken. Ik ga eens kijken.

Nog een jaartje doorbikkelen?

Mijn dochter is met een 4 en een 5 voor Latijn en Grieks overgegaan van gym 2 naar 3 met dezelfde cijfers naar de vierde. Daar heeft ze wel allebei die talen laten vallen. Jouw zoon zou nog één jaar die twee talen moeten doen, daarna gaat hij zijn profielvakken volgen en hoeft hij alleen nog maar Latijn of Grieks, maar dan is het geen extra vak meer ten opzichte van het atheneum maar in plaats van een moderne vreemde taal. Als hij het nou zelf zo vervelend vindt om van school te veranderen kan je als voorwaarde stellen dat hij nog één jaar krijgt om te laten zien dat hij met een goede werkhouding en eventueel huiswerkbegeleiding. Misschien is dan zijn Latijn of Grieks dan op een niveau waarmee hij de bovenbouw in kan. Zo niet, dan kan hij alsnog overstappen.

skik

Ella2007

Ella2007

05-06-2014 om 20:23

vier en vijf is zitten blijven

Dat zou bij ons niet kunnen Skik. School stelt als overgangseis maximaal een vijf en de rest hoger binnen de vakken latijn, grieks, engels, nederlands en wiskunde. Je mag verder wel nog een vijf of vier hebben, maar twee vijven binnen die vijf vakken, is zitten blijven.
Hij zal voor latijn op een vijf uitkomen, en kan zich nu geen cijfer lager dan 4,5 veroorloven op de andere vakken. Gezien de missers in het verleden acht ik die kans wel aanwezig. Maar misschien zie ik het te pessimistisch en slaagt hij wel. Nu eerst maar eens de komende die weken door.

Suze

Suze

05-06-2014 om 22:58

Schouders eronder

Ik zou er alles aan doen om te kijken of hij het redt om over te gaan. Vraag hem of hij dat wil.
Zo ja, help hem dan. Hij hoeft het nog niet te kunnen, niet iedereen leert dat even snel. Huiswerkklas prima, en evt. andere externe ondersteuning goed, maar ben je tot dat begint nu al (keihard) met hem bezig?

Geef hem vertrouwen dat als hij keihard zijn best doet (met jullie hulp of met externe hulp) hij het vast kan halen en dat dat toch een geweldige prestatie zou zijn?

Eerst zorgen dat hij over kan, daarna bedenken of het 3 gym of 3 atheneum/vwo moet worden, dat is van latere zorg. Zittenblijven kan altijd nog een andere keer.

Dus goed overhoren, elke dag, ook in het weekend (evt. 1 dag vrij op zaterdag als hij dat echt niet trekt?), wel er bovenop zitten.

Juffie

Juffie

06-06-2014 om 06:57

Gym en cijfertjes

Als de overgangsnormen zo streng zijn (ik vind het echt onredelijk, hier is een tekort voor een van de KT aan het eind van klas 3 nou niet iets waar we ons zorgen over maken), heb je toch direct de verklaring voor de goede slagingspercentages? Die dus helemaal niets zeggen, behalve dan dat het gymnasium de kinderen wel snel laat vallen...

Verder is het gymnasium objectief zwaarder dan het atheneum: in de onderbouw is in de lessentabel minder ruimte voor andere (taal)vakken. Dat betekent bijvoorbeeld dat waar een atheneumleerling in de zesde klas tijdens de schoolloopbaan 18 uur Engels in de week gehad heeft, dit voor een gymnasiumleerling 16 uur is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.