Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ouder

ouder

30-09-2014 om 16:41

Logopedische screening?

Ik kreeg vandaag een brief mee van school dat mijn kleuter mogelijk in aanmerking komt voor een logopedische screening die bij alle oudste kleuters wordt afgenomen. Een hele vragenlijst erbij met de vraag die in te vullen. Juf vult ook een lijst in (die ik niet gezien heb en ook niet bijgesloten is).

Ik ben het eigenlijk helemaal niet eens met die screening. Kan ik bezwaar maken tegen een dergelijke screening? Nu is met mijn kind niets mis, maar ik vind dit behoorlijk betuttelend en eigenlijk geldverspilling.
Een ander bepaalt even dat mijn kind wordt getest. Ik zie dit als mogelijk zieltjes winnen voor logopedisten via school.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar wat andere ouders hiervan vinden.


Mijntje

Mijntje

30-09-2014 om 16:55

service

Je bent uiteraard vrij om een andere logopedist te kiezen. Ik zie het als service van de school. Er zijn genoeg kinderen die hun tong bv verkeerd houden. Dat uit zich niet altijd in slissen. Mijn zoontje bleek bij het slikken zijn tong verkeerd te houden, waardoor hij z'n voortanden naar voren duwt. Niet handig. Ik had dit nooit gezien, dit heeft de tandarts geconstateerd, maar het zou best handig zijn als dit een paar jaar eerder was gezien, door bv zo'n screening. Dat scheelt dan weer een beugeltje..

Hanne.

Hanne.

30-09-2014 om 17:01

GGD

Ik neem aan dat je de logopedische screening bedoelt die door de (alle) GGD wordt uitgevoerd?

Je bent niet verplicht om mee te doen, of het zieltjes winnen is heb ik nooit over nagedacht. Denk niet meer dan dat het bezoek van de schoolarts (lengte/gewicht) zieltjes winnen is voor de dietist.

zie bv http://www.ggdfryslan.nl/1337/preventieve-logopedie/ voor achtergronden

ouder

ouder

30-09-2014 om 17:06

agogen

Ik zie nu een stel geitenwollensokken agogen die om werk verlegen zitten en de school helpt ze wel aan werk door een lading kleuters te laten screenen….en hup, voor je het weet vinden ze wel een miniem dingetje en zit je in no-time in een traject met IB'er erbij waar ik al helemaal niet op zit te wachten. Zo is het toch?!

Sorry dat ik dit als ouder zeg, maar mag ik alstublieft zelf bepalen wanneer mijn kind hulp nodig heeft?
Geloof me als ik merk dt er ook maar mogelijk iets mis is met mijn kind, dan zit ik direct bij de HA.

ouder

ouder

30-09-2014 om 17:14

oom

Nou, dan zou mijn oom zwaar de klos zijn geweest als kind als hij nu die screening zou hebben gekregen,
Hij begon namelijk pas te praten met 6 jaar. Stootte daarvoor alleen maar klanken uit. Waarom? Omdat iedereen begreep wat hij bedoelde en de dingen direct voor hem werden gedaan…best slim dus.
En dat hij slim was/is blijkt wel uit het feit dat hij meerdere academische titels voor zijn naam heeft staan. Hij is Prof, dr,ir

Hanne.

Hanne.

30-09-2014 om 17:15

zieltjes winnen

Tja

Als je er zo in staat denk ik dat het niet veel uitmaakt wat hier nog wordt geschreven.

Hoe zie je de ogentest op het CB. Als zieltjes winnen voor de oogartsen?

Er wordt je een screening aangeboden. Of je gebruik maakt van de screening danwel de uitslag er van is uiteraard geheel jouw keuze.

Monique D*

Monique D*

30-09-2014 om 17:35

Vreemd

Ik kan mij herinneren dat op de basisschool waar mijn kinderen op hebben gezeten (groep 1/2) alle kinderen werden "bekeken" door de logopediste, maar zij ging alleen verder met de kinderen die een logopedische behandeling nodig hadden. Mijn kinderen hoefden niet te worden behandeld en hebben er verder niets van gemerkt. Ik hoefde geen formulier in te vullen.

Hanne.

Hanne.

30-09-2014 om 17:38

toestemming

als het goed is moet je toestemming hebben gegeven voor de screening (dat 'bekijken').

Hier ging dat samen met een formulier met een aantal vragen over je kind (heb je het idee dat het goed hoort, slist etc)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-09-2014 om 18:09

ggd

Op het moment dat je toestemming hebt gegeven voor overdracht van CB naar GGD zit je kind in het systeem van screening binnen de school. Hier krijg je een brief mee dat je kind binnenkort wordt gezien door de logopediste, zo rond de 5e verjaardag. Ik zie hier geen kwaad in eerlijk gezegd.

Ik kreeg wel voor kleuterzoon(bijna 6)een brief mee van de GGD dat de verpleegkundige op school komt en dat mijn vijfjarige zoon dan mee zou worden genomen voor onderzoek. Niet de bedoeling dat de ouders daarbij zouden zijn. Daar hebben we dus geen toestemming voor gegeven. Bij oudste mochten we nog gewoon bij de GGD komen hiervoor.

Maar je bent dus vrij om er niet aan mee te werken.

Annet

Annet

30-09-2014 om 18:12

Ik heb er geen problemen mee

En die heb ik wel met de 'onderzoeken' van de GGD. Die weiger ik helemaal vanaf groep 7, in groep 2 doen we mee maar dan alleen met de medische onderwerpen (zicht, gehoor, motoriek, etc.) Ik vul geen antwoorden in over welbevinden kind en familie.

Met de logopedische training ben ik er bij oudste bij geweest. Daar was een speciale reden voor. School probeerde dat af te houden maar daar gaan ze niet over.
De jongste is wel alleen geweest. Juf had aangegeven dat ze vond dat hij stotterde. Daar is een vervolggesprek over geweest met logopediste en mij. Conclusie was: geen therapie nodig. Wel een aantal tips gehad en een lijstje met signalen waar we op konden letten over een jaar of zo.

Ik vind het wel fout als leerkrachten zonder toestemming informatie geven en dat die informatie niet vooraf gedeeld wordt met de ouders.

Nic

Nic

30-09-2014 om 18:23

niet mee doen!

Ik heb een zeer slechte ervaring met deze screening. Naief als ik was heb ik gewoon toestemming gegeven voor de screening van mijn kind toen hij in groep 2 zat. Wist ik veel.. Er kwam uit dat hij niet goed articuleerde. Dit werd vervolgens uitgebreid besproken met de leerkracht. Nog voordat IK als ouder iets had gehoord. Wij braaf naar de logopedie elke week want dat was geadviseerd. Enkele maanden later kregen we een discussie over kleuterverlengen en reken maar dat ze nou juist DAT als punt naar voren brachten waarom mijn kind moest doubleren. NOOIT doen dus!! Hoe minder een school weet hoe beter!

roosje

roosje

30-09-2014 om 18:26

Ik vind dat je wat overdrijft

Geitenwollen sokken typen die niets te doen hebben... Ja ja, denk je dat daar tegenwoordig nog budget voor is?
Ik denk dat je nogal overdrijft, maar dat is je goed recht hoor.
Het gaat trouwens om een screening, dat is wat anders dan 'hulp'.
Je kunt er van alles achterdoeken, maar daar schiet je niets mee op. Zie het als een service. Je kind wordt even extra door een deskundige bekeken. Mogelijk komt daar iets aan het licht waar jij je als ouder niet van bewust was, maar wat nuttig is om te weten. Mogelijk komt er niets uit. Nog beter.
Ik zou wel kritisch doorvragen wat er met de vragenlijsten gebeurt: wie heeft inzage? Daar ben ik wel wat wantrouwig in.

roosje

roosje

30-09-2014 om 18:27

achterdoeken = achterzoeken

achterdoeken = achterzoeken

Nic

Nic

30-09-2014 om 18:31

een kennis

heeft na mijn ervaring geen toestemming gegeven voor de screening. Nou, daar kun je dus ook problemen mee krijgen want dat wordt dan gezien als zorg-ontrekking. Pfff.

Annet

Annet

30-09-2014 om 18:37

Dat vergeet ik nog

Als logopediste had geconstateerd dat er therapie nodig is, dan was de keus vervolgens aan ons geweest om dat wel/niet te doen en bij welke praktijk. Je zit echt niet vast aan deze logopediste. Het is wel handig als een logopediste op school therapie geeft, dan hoef je niet met kind ergens anders heen. Maar het mag wel.

Mijntje

Mijntje

30-09-2014 om 18:47

argwaan

Eens met o.a. roos. Ik vind dat men hier wel een beetje op hol slaat met de argwaan voor logopedie. Natuurlijk kan je als ouder ook wel horen of je kind niet goed praat, maar het is fijn dat er zo'n expertise screening is. Dit voorkomt veel problemen later. Wat ik al schreef: een goede tonghouding aanleren kan een beugel later voorkomen, scheelt je bakken met geld. Dingen als dyslexie/gehoorproblemen kunnen eerder worden gesignaleerd. Dat is alleen maar fijn voor je kind.
Als er niks aan de hand is sta je zo weer buiten. En er wordt heus niet meteen jeugdzorg op je af gestuurd

Katniss

Katniss

30-09-2014 om 18:47

Guttegut

Wat kunnen sommige mensen ook van alles een probleem maken. Het is heel normaal dat kleuters door de logopediste gescreend worden, en er zijn er vast die op die manier klantjes proberen te ronselen. Daar ben je altijd nog zelf bij. Mijn oudste is wel geweest voor logopedie (kan/kon een bepaalde letter niet uitspreken), en we zijn er weer mee gestopt toen bleek dat ze de letter niet onder de knie ging krijgen en moeilijk deed over oefenen. Jammer dan. Jongste is nog een paar keer extra gezien, zij mompelde en had problemen om zinnen te bouwen. Aangezien aan ze aan de ondergrens van normaal zat hoefde ze geen logopedie als het eind groep 2 op niveau zou zijn.

Niet normaal

Die logopediescreening is nieuw. Nog geen tien jaar oud schat ik. Nu gemeenten voortaan zelf voor de kosten van dit soort diensten op moeten draaien (transitie jeugdzorg) zal het ook wel weer snel verdwijnen.

Katniss

Katniss

30-09-2014 om 19:00

Zeker 11 jaar

Mijn oudste heeft ook al die screening gehad, en volgens mij was zij niet de eerste lichting.

Annet

Annet

30-09-2014 om 19:01

Minstens 13 jaar

Mijn dochter heeft de screening 13 schooljaren geleden gehad.
Overigens betalen de gemeenten al langer bij aan de screening. Er staat me zelfs iets bij dat ze het helemaal betalen maar dat weet ik niet zeker.

Alles wel ergens

Iets heeft altijd ergens een begin.
Wonen jullie toevallig bij elkaar in de buurt?
Ik wil van jullie aannemen dat tegenwoordig alle leerlingen op school gescreend worden voor logopedie. Als dat zo is, dan is dat een relatief nieuw verschijnsel. Tien jaar geleden was het nog beperkt tot een lokaal gebruik. 15 jaar geleden ging het via de dokter.

ouder

ouder

30-09-2014 om 19:12

dit staat in de brief

"Binnenkort komt uw kind in mogelijk in aanmerking voor een logopedische screening op school, die bij alle oudste kleuters wordt afgenomen

Brief gaat verder….Als uw kind al logopedie heeft, is de screening niet nodig.
dan een hele lijst waar men tijdens het onderzoek op let.

Van deze screening is het van belang, dat gebruik kan worden gemaakt van de gegevens, die door de leerkracht zijn verzameld op de schoolvragenlijst, alsmede van de gegevens van de oudervragenlijst.

We verzoeken u vriendelijk om de bijgeleverde oudervragenlijst zo snel mogelijk in te vullen en bij de leerkracht af te geven.

Na verloop van de screening worden de uitkomsten besproken met de intern begeleider van de school.

Als ouder/verzorger ontvangt u van school bericht over de uitkomst van de screening van uw kind en mogelijke verdere actie.

Het formulier met de resultaten van de screening wordt bewaard in het leerlingdossier van school.

Zonder tegenbericht nemen we aan dat u het met bovenstaande eens bent.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de intern begeleider van school

met vriendelijke groet,

Samenwerkende….X Logopedisten"

--------------------------------------------------------------------------------------
Ten eerste klopt de eerste zin volgens mij al niet:
Mijn kind komt MOGELIJK in aanmerking voor zo'n screening, maar lees verderop dat mijn kind sowiezo in aanmerking komt. ???? Vreemde formulering…

Er wordt mij verzocht de vragenlijst in te vullen en zo snel mogelijk aan de leerkracht af te geven. Is het niet netjes om mij als ouder EERST om toestemming te vragen?

Stel dat mijn kind wordt gescreend…dan wordt de uitkomst EERST besproken met de IB'er van school en wij krijgen als ouder bericht over de uitkomst en mogelijk verdere actie.
Waarom wordt dit niet ook met ouders besproken; evt. met IB'er?

Zonder tegenbericht nemen we aan dat u met het bovenstaande eens bent. Uh, nee, eigenlijk niet.
het is wel zo netjes om ouders van tevoren om toestemming te vragen en dan de vragenlijsten toe te sturen.

Nic

Nic

30-09-2014 om 20:31

inderdaad

Dat de uitslag eerst met de IB'er wordt besproken is echt te erg voor woorden. Wat heeft de IB'er er mee te maken? Alsof je kind een zorgleerling is, als een kind slecht articuleert. Zo wordt je kind al heel snel tot zorgleerling gebombardeert. En dat het dan vervolgens in het schooldossier van je kind verdwijnt brrrr.

ouder

ouder

30-09-2014 om 21:09

Nic

Nou, wat je zegt. Nog VOORDAT wij goed en wel te lezen krijgen wat er evt. is met ons kind, is e.e.a. al uitvoerig besproken met de IB'er en staat het dus al in het leerlingdossier.

Het gaat om de manier waarop zoiets gaat. Niet van tevoren onze toestemming vragen...nee, wij moeten reageren als we het niet willen. Ik vind dit de omgekeerde wereld. Daarom al gaan mijn hakken in het zand.

Hanne.

Hanne.

30-09-2014 om 21:17

brief

De brief lijkt me inderdaad niet helemaal in orde

- Zonder tegenbericht gaan we er vanuit dat u het er mee eens bent. NEE, zijn ze nu helemaal van de... Als ouder moet je toestemming geven om je kind te laten onderzoeken. Niet wij onderzoeken tenzij u zegt dat u dat niet wil

-Uitkomsten van een screening bespreek je met de ouders. Als die het willen kunnen zij met school bespreken of en zo ja er actie ondernomen wordt. Niet andersom.

Kortom, of je screening nu wel of niet een goed idee vindt. Direct contact opnemen met de logopedisten en school. Op deze manier zou ik geen zaken willen doen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

30-09-2014 om 21:17

hier

loopt volgens mij wel een logopediste rond op school, wat ze precies doet weet ik niet, maar volgens mij soms ter ondersteuning. Ik meen dat bij ons ook wel eens iets gezegd is in de schoolgids over een logopedische screening in gr 2, maar ik heb daar nooit een officiele brief van gehad. Juffen hebben wel aangegeven in groep 2 dat dochter misschien eens gescreend moest worden omdat ze wat sliste. Dat hebben we zelf opgepakt en zijn logopedie gaan starten. Overigens bij een ander dan die nu op school rondloopt.

Wat jouw vraag betreft: ik zou dat inderdaad zelf niet invullen en bezwaar maken. Belachelijk om het eerst met de IB'er te bespreken en dan pas met jou. Maar tegelijkertijd zou ik wel met een open blik kijken of je kind het misschien toch nodig heeft. Ik had het ook totaal niet verwacht eigenlijk, slim kind, taalvaardig, maar dus duidelijk (nou ja, voor ons was dat op dat moment dus niet zo duidelijk) dat slissen. (logopediste had er later geen twijfel over, en ze is ook erg vooruit gegaan, dus het was absoluut zinvol).

Groetjes, Sneeuwitje

gcja

Volgens mij is dit geen ggd screening, zoals die vroeger heel vaak werd gedaan. Dit lijkt mij een actie van logopedisten in een bepaalde plaats om de leemte op te vullen die ontstaan is na het verdwijnen van de ggd screening. Die is overal wegbezuinigd en leerkrachten vinden het soms moeilijk om te signaleren. Zo vult men elkaar aan.
Ik vind de brief ook slecht geformuleerd. Eigenlijk zouden leerkrachten en ouders, huisartsen en tandartsen gewoon moeten signaleren. Als die geen probleem zien dat is dat er waarschijnlijk ook niet.

gaat nog wel eens mis

Met de tablet. Let maar niet op mijn titel.

ouder

ouder

01-10-2014 om 14:54

mail gestuurd

Ik heb een mail gestuurd naar de leerkrachten van ons kind en daarin aangegeven dat wij geen noodzaak zien om ons kind te laten onderzoeken en dus geen toestemming geven voor een dergelijk onderzoek.

Ik had nog wel op de brief willen ingaan, maar heb daar vanaf gezien. Ik sta al bekend als een 'lastige ouder' en ik denk zelfs dat mijn opmerkingen over die brief niet eens gelezen zullen worden; hoe terecht het ook is.

ouder

ouder

01-10-2014 om 14:56

Nic

Nou, we zullen zien als er problemen komen in de trant van onttrekking….ha,ha,ha.

Annet

Annet

01-10-2014 om 15:14

Met zo'n brief zou ik ook niet meedoen

Je hebt helemaal gelijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.