Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Keesje

Keesje

02-03-2015 om 13:36

lichtgewicht meisje boekentas brugklas

Dochter gaat in september naar de eerste VO. Ze moet ongeveer 15 minuten fietsen, en dan nog een stukje met de bus en dan nog 5 minuten lopen.
Ik zit een beetje met het vervoer van haar boeken. Ze is zelf redelijk licht en tenger (weegt 32 kilo), en een gemiddelde boekentas op die school weegt toch al gauw 7-8 kilo. Ze is niet echt sterk. Las op een site dat je maximaal 10 % van je lichaamsgewicht mag dragen zonder kans op schade aan de rug, nou, dat schiet niet op dus.

Iemand tips hoe zij het beste haar boeken kan vervoeren ? Een normale rugzak is voor haar aan de zware kant, dan kan ze bijna niet meer lopen.
En natuurlijk zoeken we het ook in bezuinigingen op dingen die lichter kunnen (geen drinken mee bijvoorbeeld maar op school water drinken uit de kraan).
Er schijnen ook tassendragers te zijn voor op de fiets, zodat je tas minder snel van je bagagedrager afvalt. Iemand daar ervaring mee?

Minthe

Minthe

02-03-2015 om 13:46

Gewoon

Mijn zoon was ook vrij licht en tenger (vergelijkbaar met jouw dochter) in de eerste. Hij heeft gewoon een standaard Eastpak gebruikt. Die kan met gewone snelbinders prima achterop de fiets, is er nooit afgevallen. En als hij ermee moet lopen gebruikt hij alle twee de schouderbanden.

Die 10% is een richtlijn voor kinderen als je gaat hiken (en dat is nog vrij voorzichtig), jouw dochter moet straks 5 minuten lopen. Dat is natuurlijk heel wat anders. Als het een rugzak is die goed zit, en die ze goed draagt, zou ik me daar echt geen enorme zorgen om maken.

Sommige kinderen vinden het fijn om bepaalde boeken op school te laten, die van mij zeulen liever met een zware tas dan dat ze moeten onthouden welk boek waar ligt. Gymspullen blijven wel op school en voor het drinken hebben ze een lege Dopper mee (niet vanwege het gewicht, maar omdat ze graag water drinken en je dat net zo goed op school kunt tappen).

Lusithania

Lusithania

02-03-2015 om 13:47

Keesje

In de ogen van alle brugklasouders zijn kinderen te klein/licht en tassen te zwaar. Kinderen groeien en dan komt het vanzelf goed.
Niet sterk zijn is geen argument, na twee weken een tas dragen of naar school fietsen geeft conditie.

Als jullie het hebben aangezien, en je dochter zou het zelf willen, dan kun je een trolley proberen. Je hebt er ook die als rugzak gedragen kunnen worden. De trolleys hebben vaak een grote inhoud, let daar dan op.
http://www.kipling.com/nl-nl/school-bags/type/wheeled-school-bags/clas-dallin-k1535810000-999.html

Angela67

Angela67

02-03-2015 om 13:50

plankje op bagagedrager gemaakt

die Eastpak van zoon zit wel ontzettend vol af en toe, dus een spin i.c.m. de bagagedragers is zeker nodig.
Om het wat makkelijker en steviger te laten zijn hebben we een 'trapeziumvormig' plankje op de bagagedrager gemonteerd en zwart geschilderd.
dus smaller richting het zadel, breder richting de achterkant. Het plankje steekt denk ik zo'n 3 cm over aan beide zijden en biedt genoeg draagvlak.
Gymtas gaat op de rug erbij.
School gaat over op laptops én ze houden de boeken. ..
Hoe hij dat veilig moet gaan doen zonder om te vallen . .
gr Angela

valt mee

Mijn brugklas zoon van nu 31 kilo fiets elke dag 2x 15 minuten met zo'n Eastpak rugzak die soms zo vol zit dat zelfs ik hem al zwaar vind om op te tillen.
Maar, het went gewoon hoor. Zul je echt zien.

Angela67

Angela67

02-03-2015 om 14:00

gevaarlijk

ik vind het gevaarlijk om zo'n zware/dikke rugzak op je rug te hebben. Zoon laat 'm ook niet zo 'hangen' op de bagagedrager, nee, hij zou 'm dan gewoon echt op z'n rug dragen. Een half uur fietsen in druk verkeer (stad) met zo'n ding op je rug is niet handig.
gr Angela

hoezo 10%

Wat dat hiken betreft, ik heb zelf wel eens met rugzak gelopen, meerdere uren op een dag, en die rugzak was een alleszins nette 12 kilo. Dat is echt licht, voor een rugzak waarin al je bagage zit - stoere lui die ook kampeerspullen meenemen komen vziw een stuk hoger uit.

Je snapt al dat de gemiddelde rugzakwandelaar geen 120-150 kilo weegt. Dus ik geloof die 10% regel ook niet zo erg, eigenlijk.

Een rugzak is vermoedelijk de beste manier van dragen (daarom doen hikers dat ook). In elk geval een stuk beter dan zo'n ouderwetse schooltas die alleen een handvat heeft. Wel beide banden gebruiken.
Een trolley kan ook, maar ik vermoed dat ze liever ter plekke dood neervalt dan met zo'n ding te worden gesignaleerd.

Ik had vroeger trouwens inderdaad een rekje op de bagagedrager. Heette destijds een bagagadragerverbreder, ik zie ze nooit meer, vermoedelijk omdat veel mensen een rekje aan de voorkant hebben. Maar dat was dus een rekje aan de achterkant, met een opstaande kant tegen het zadel aan en een stuk uitstekend aan weerszijden van de bagagedrager. Voorkwam dat de dikke en daardoor scheve schooltas (zo'n ouderwetse leren dus) van de bagagedrager gleed, want die kon je dus rechtop op zo'n rekje zetten en vastsnoeren.
Bijkomend voordeel: in een rek met honderden fietsen (station ofzo) pik je een fiets met een bagagedragerverbreder er zo uit.

Groeten,

Temet

Lusithania

Lusithania

02-03-2015 om 14:09

Drager

Je hebt tassendragers voor op de bagagedrager maar daar vinden wij het opstaande deel wel erg hoog van (vooral voor jongens die hun been erover heen moeten zwaaien) en de kinderen hadden een krattenrekje, wel breed maar 'lage' opstaande rand.
Mijn dochter is niet handig en die heeft een kratje op haar krattenrekje gekregen (achterop) en hoeft daar alleen maar haar tas in te zetten.

Voor het geval je dochter nog een nieuwe fiets krijgt voor de brugklas moet je wel denken aan de fietsenklemmen bij de bushalte. VOORdragers/-rekjes passen dan vaak niet en dan moet de fiets los staan.

Katniss

Katniss

02-03-2015 om 14:10

Mand of fietstas

Mijn kind (inmiddels 15, dus wel wat steviger) heeft van mij nooit met een rugzak op haar rug mogen fietsen. Ik heb dat zelf noodgedwongen een keer moeten doen (auto stuk), en heb daarna een week niet normaal kunnen bewegen door de pijn in mijn rug. Nu zit ik wel wat gammel in elkaar, maar dit was maar een keer en die kinderen moeten maanden achtereen zo fietsen.
Snelbinders is niet handig, daar kukelt je tas zo onderuit, dus ik zou investeren in goede fietstassen of een stevige fietsmand (goedkope mandjes hielden het hier maar een schooljaar uit).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-03-2015 om 14:15

Hier

Mijn zoon was nog veel kleiner en lichter toen hij naar de brugklas ging. Ik heb voor achterop zijn fiets een speciale rugtasdrager gekocht die nu nog (hij zit in de derde) met veel plezier wordt gebruikt. http://www.bol.com/nl/p/steco-monkey-mee-dragerverbreder-zwart/9200000017121564/

Omdat hij veel vakken en veel boeken heeft, heeft hij deze Eastpak rugzak: http://www.travelbags.nl/eastpak-pinnacle-rugzak-chuppachop-red.html Al zijn spullen kunnen er in en na bijna vier jaar ziet de tas er nog als nieuw uit dus het geld meer dan waard.

Het is even wennen; zoon had de eerste tijd echt wel last van zijn schouders en zijn rug maar dat komt vanzelf goed. En in het begin was het "waar gaat die rugzak met dat jongetje naar toe" Maak je niet teveel zorgen. Alle begin is moeilijk maar het komt goed

Barvaux

Barvaux

02-03-2015 om 14:16

Monkey mee

Kijk eens naar een monkey mee: http://www.beslist.nl/products/fietsen/r/Steco_Bagagedrager_Verbreder_monkey_Mee/

Ik heb gemiddelde tot grote jongens en mijn oudste heeft vanaf de brugklas wel altijd zijn tas op zijn rug. Hij doet maar, ik bemoei me er niet mee.

Jongste heeft de laptoptas voor in zijn krat en de rugtas op zijn rug en een eventuele gymtas ook nog in dat krat maar hij hoeft maar max 5 km op een dag (vaak maar 3) en dat in 2-4x verdeeld over de dag.

Geen trolley inderdaad

Vanwege nogal reizen heb ik indertijd beide kinderen aangeboden om een trolley aan te schaffen. Je hebt verschillende mogelijkheden. Er zijn ook goede rugtassen met een inklapbaar rijdend frame zodat je de zaak op school op je rug kunt doen.
Maar inderdaad, nog niet dood gevonden!
We zijn begonnen met eastpacks, wel met schouderpijn en tot ver in de 2e klachten over zware tassen.
Ik zag op het schoolplein van mijn kinderen een brugpieper die probeerde zijn tas achterop zijn fiets te doen met een paar slappe snelbinders. Het was gewoon een slapstick. Of die tas zakte naast het spatbord. Of de fiets viel om, of kind viel met fiets en al om.
Ik ben toch blij dat er steeds meer gedigitaliseerd wordt. De hoeveelheid boeken, werkboeken en andersoortige boeken is gewoon teveel geworden.
Ik kon mijn boeken vroeger kwijt in een pukkel!

Jasmijn

Jasmijn

02-03-2015 om 22:18

Fietskar voor

Hier heeft zoon een krat voor op zijn fiets, ideaal. Je kunt voor een drager kiezen die aan het frame vast zit,dus geen probleem met gewicht op het stuur. Is inderdaad wel,iets lastiger met parkeren in een fietsenrek, maar zoon vindt het geen punt, er is altijd wel een mogelijkheid om zijn fiets te parkeren.

creabea

creabea

03-03-2015 om 09:32

nadeel van krat op de fiets

vind ik tenminste, is dat het wel wat lastiger stuurt, vooral met zware lading. Ik heb er zelf een voor de boodschappen namelijk.

Lusithania

Lusithania

03-03-2015 om 09:38

Creabea

Mijn dochter heeft op de ene fiets een kratje achterop. Op haar e-bike heeft ze een rek voorop maar die is aan het frame bevestigd en niet aan het stuur/voorwiel. Daardoor heb je geen last met sturen. Het nadeel is wel dat de fiets niet in een fietsenrek past doordat de voorkant te breed is. Op de e-bike zit een grote krat voorop. Op haar andere fiets een kleine.
http://www.steco.nl/nl/onze_producten_/Voordrager-Balhoofdbevestiging/15/

Barvaux

Barvaux

03-03-2015 om 09:40

beter

Beter is een rek voorop waar je de tas met een spin tegen de stuurpen aan zet. Stuk smaller en het zwiept niet zo, dus geen krat waar de tas in heen en weer kan of plat in ligt.

Let wel op het verschil tussen een krat aan het frame en een krat aan het stuur. Dat maakt wel uit in hoe zwaar het stuurt.

Jasmijn

Jasmijn

03-03-2015 om 17:38

wat ik al schreef Creabea

Ik schreef het al in mijn tekstje, de krat hangt niet aan het stuur maar aan het frame. Je voelt het dus niet als je stuurt, wat Lusithania vervolgens ook schrijft. Is echt een aanrader hoor, stuurt heel makkelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.