Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

25-05-2020 om 11:47

Lezen voor de lijst, historische boeken

Oudste vwo 4 is bezig met te lezen voor de lijst. Nu leest ze graag maar niet zo graag Nederlandse literatuur. Boeken met een historisch karakter zijn daar vaak een uitzondering op.
We kan ons helpen aan titels van boeken die je mag lezen voor de lijst en die een historisch karakter hebben

Een paar

Het huis van de moskee van Kader Abdolah over het familieleven in een traditioneel milieu in Iran en hoe de moderne tijd en het Islamisme daar inbreekt.
Iets van Louis Couperus over 'Indie' en het Haagse 'Indische' milieu.
De Max Havelaar van Multatuli/Eduard Douwes Dekker.

Het is wel lastig te lezen voor moderne lezers kun je merken. Het is uitvoerig en het tempo ligt lager dan ze zouden willen.

Het makkelijkste was hier nog wel De Aanslag, een boekenweekgeschenk van Harry Mulisch. Over een voorval met grote gevolgen voor de persoon in de hoofdrol, een jonge jongen, in de 2e Wereldoorlog. Achteraf wordt ontrafeld wat zich heeft voorgedaan. Er is ook een film van.

De andere boeken zijn overigens ook verfilmd. Dus daar kun je dan ook iets bieden.

lisbeth

lisbeth

25-05-2020 om 12:21

De aanslag

Is ze nu mee bezig maar ze moet er nog 1 of 2 voor de vakantie geloof ik

Sanne

Sanne

25-05-2020 om 12:39

aantal titels

Ik ben zelf ook gek op historische romans en volgens mij vallen deze titels in de categorie literatuur. Maar misschien kan je dochter dat nog even nakijken.

Sonny Boy van Annejet van der Zijl
De tweeling van Tessa de Loo
en vooral: Rode sneeuw in december van Simone van der Vlugt. Die laatste is wel een dikke pil maar het leest heerlijk weg

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-05-2020 om 12:40

Deze?

Schoolidyllen van Top Naeff

Ik weet niet hoe het zit met de niveau’s wat gelezen moet worden, maar heeft Simone vd Vlugt niks passends geschreven?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-05-2020 om 12:41

En Kees

Mijn dochter mocht ook Kees de jongen lezen.

molletje

molletje

25-05-2020 om 12:48

Hella Haasse?

Hella Haasse - het woud der verwachting. Werd hier erg gewaardeerd.

Kees de jongen

https://www.theothijssenmuseum.nl/
Geweldig tijdsbeeld van armoede en ontwikkeling in De Jordaan, de boeken van Theo Thijssen. Maar die kreeg ik er hier ook niet doorheen.
De kinderen kennen wel de 'zwembadpas' omdat een medeleerling daar iets mee had en daarover sprak.
En ik ben de enige die hier naar het museum is geweest.
Ik ben benieuwd hoe die boeken nog gelezen worden door jongeren. Er is zo'n verschil inmiddels in leefwereld.
Maar mogelijk dat het inlevingsvermogen bij sommigen leerlingen wat groter is dan bij anderen.

rode krullenbol

rode krullenbol

25-05-2020 om 13:04

Mijn tips

Ierse nacht van Simon Vestdijk, Het stenen bruidsbed van Harry Mulish, De Vlissingse verhalen van R.J. Peskens (pseudoniem van Geert van Oorschot) en Het verdriet van België van Hugo Claus.

Rode krullenbol

Tamar

Tamar

25-05-2020 om 13:04

Vestdijk

heeft een boek over de schilder El Greco geschreven, met veel over de Spaanse Inquisitie er in. Daar met je dan wel door kunnen komen.

Camera Obscura is leuk als je in de 19e eeuw geïnteresseerd bent, want het is door een 19e-eeuwer geschreven en nog steeds leuk. Ik heb het samen met mijn kinderen gelezen.

Mannen van Maria

https://www.trouw.nl/recensies/anneloes-timmerije-schreef-de-mannen-van-maria-over-de-grande-dame-van-batavia~bca34503/

Vond ik een leuk boek.

Carry van Bruggen, Huisje aan de sloot, geeft een mooi tijdsbeeld van 100 jaar terug.

koffie

koffie

25-05-2020 om 13:54

Arthur Japin

De overgave
De zwarte met het witte hart
Een schitterend gebrek

ElenaH

ElenaH

25-05-2020 om 13:58

Deze

Jan van Aken, de valse dageraad (middeleeuwen)
Jeroen Brouwers, bezonken rood (Jappenkamp)
Louis Couperus, de komedianten (het oude Rome)
Arthur Japin, De zwarte met het witte hart (19e eeuw)

Pennestreek

Pennestreek

25-05-2020 om 14:33

ElenaH (licht o.t.)

Bezonken rood is wel heel heftig. Ik heb het destijds met zoon gelezen. Misschien komt het omdat mijn vader in het Jappenkamp heeft gezeten, maar bij mij en mijn zoon viel het erg zwaar op de maag. Ik zou het daarom zelf niet aanraden aan een meiske van een jaar of 16. Maar dat is aan TO en haar dochter uiteindelijk, natuurlijk.

Thomas Rosenboom

Publieke Werken
https://nl.wikipedia.org/wiki/Publieke_Werken_(roman)

Ik vond het geweldig. Sterker nog, ik moest het maar eens herlezen

margaretha

margaretha

25-05-2020 om 15:00

vroeger

Ik las graag oudere boeken voor Nederlands, daar stonden dan ook meerdere van op mijn lijst. Ik weet niet wat nu mag voor titels, wat de eisen zijn. Nog minder wat ze leuk zou vinden. Antiek toerisme, Couperus, niet al te dik over een romein die naar Egypte gaat. Het huis Lauernesse van Bosboom-Toussaint, ik dacht dat dat over de opkomst van het protestantisme in de Nederlanden gaat. Majoor Frans van dezelfde schrijfster over een jonge vrouw die wat feministische / emancipatorische ideëen heeft in haar tijd. Nicolaas Heinsius heeft de vermakelijken avonturier geschreven, een schelmen roman. Clara Asscher-Pinkhof heeft sterrenkinderen en Danseres zonder benen geschreven, tweede wereld oorlog verhalen. Net als Marga Minco (een leeg huis, het bittere kruid) Marion Bloem, Geen gewoon indisch meisje. Jan de Hartog, romancyclus het uitverkoren volk (over de Quakers) Adriaan van Dis, indische duinen. Maria Jacques, De vrouwen van het hof (over leven in een begijnenhof) Marnix Gijsen, bv. klaaglied om Agnes. Van Lennep, de lotgevallen van Ferdinand Huyck.

ElenaH

ElenaH

25-05-2020 om 17:39

Pennestreek

Snap ik. Ik heb 'm zelf indertijd voor mijn lijst gelezen en vond 'm erg indrukwekkend maar mooi. Misschien wel juist omdat ik er geen 'banden' mee heb.

Famke

Famke

25-05-2020 om 18:11

Carl Friedman

'Tralievader' en 'Twee koffers vol'.

Ik zou wel navragen of 'Schoolidyllen' op de lijst mag.

Niempje77

Niempje77

25-05-2020 om 20:15

Kinderjaren

Kinderjaren van Jona Oberski.

Dochter hier houdt ook niet van de moderne boeken en begon met de wat dikkere oude boeken, maar moest op het eind toch nog een aantal boeken in een paar weken lezen en toen heb ik Kinderjaren van Jona Oberski gekocht (over ervaringen van een kleuter in een concentratiekamp). In mijn herinnering was het een dikker boek, maar hij bleek juist heel dun. Een deel van de klas heeft hem vervolgens van haar geleend.

@Emma

@Emma

25-05-2020 om 21:58

Afrikaanse brieven

...door Willem Godschalk van Focquenbroch.
17e Eeuwse Amsterdamse arts, verbannen naar West-Afrika. Hij beschrijft de reis er naar toe en wat hij daar aantreft. Huiveringwekkend en humoristisch, wonderschoon hertaald door Thomas Rosenboom (met de oorspronkelijke tekst er naast).

Anemone

Anemone

25-05-2020 om 22:50

Literatuur?

Ik weet nooit precies wanneer iets literatuur is, dus ze moet het nog wel even checken, maar ik vind ‘t Hooge Nest van Roxanne van Iperen een aanrader, over de oorlogsjaren van twee Joodse zussen in het verzet.

Of Het Pauperparadijs van Suzanna Jansen over heropvoedingsexperimenten in de Veenkoloniën.

lisbeth

lisbeth

26-05-2020 om 06:25

Dank dank

We nemen de boeken eens door. Zag wel al dat er een aantal te laag van niveau zijn. Ze moet niveau drie of hoger lezen. Maar er blijft keuze genoeg over

dik boek, maar aanrader

Post voor mevrouw Bromley, van Stefan Brijs

Echt het allermooiste boek over de eerste wereldoorlog.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.