Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
SweetGirl

SweetGirl

10-06-2016 om 15:25

Lezen kan ze al, cijfers krijg ik er niet in.

Mijn dochter van 5.6 J. leest op Maantjes niveau M3 zit in groep 2.
schrijft al genoeg woordjes en praat de oren van je hoofd. zegt woorden die ik niet eens gebruik. Maar cijfers krijg ik er niet in al oefenen we elke dag , soms stoppen we ook wel eens met cijfers en leggen we het naast ons neer om de week erna toch weer te proberen. Alleen het is echt een berg waar ze na op kijkt. Oefenen gaat uiteindelijk prima , vraag ik het 10 min later wat is dit voor cijfer weet ze het echt niet meer.

Ze word ook erg onzeker en dat merk ik nu sinds een aantal weken in alles ze durft niets meer te vragen , loopt niet meer spontaan naar leeftijdsgenootjes en letters weet ze opeens ook niet meer...

Wat is er aan de hand? op school zijn ze niet echt meewerkend remedial teachers vinden haar nog te jong om echt te helpen met cijfers en rekenen, en niet te vergeten vreselijk duur A 40 euro voor maar 30 min .Ik weet het nu ook al niet meer. Het meeste gaat mij toch aan het hart dat ze nu opeens vreselijk onzeker is in alles en zegt ook ik kan niets..

Wat kan ik doen?


Triva

Triva

10-06-2016 om 15:34

Wat je kunt doen?

Haar lekker plezier laten houden in lezen en haar helemaal niets aan gaan bieden waar ze niet aan toe is en waar ze geen zin in heeft. Dikke kans dat je het nu al helemaal verpest hebt en ze in september dus ook geen zin meer in cijfers heeft. Waarom ben je uberhaupt die cijfers gaan opdringen? Je dringt een kind toch ook geen letters en lezen op in groep 1 als het daar niet aan toe is of er niet om vraagt?

vlinder72

vlinder72

10-06-2016 om 15:37

groep 2

RT voor een 5 jarige in groep 2 is een grap hoop ik.

Stop met oefenen. Kinderen leren niet alles achter elkaar en in een logische volgorde. Ze hoeft nog helemaal niet te rekenen. Je moet echt geen 40 minuten gaan oefenen op iets dat je kind helemaal nog niet hoeft te kunnen. Geen wonder dat ze onzeker wordt. Ze merkt dat jij onzeker wordt omdat ze dat nog niet kan. Jij maakt je zorgen. De school niet en volkomen terecht.

Die cijfers komen wel. Misschien ziet ze nog niet in wat getallen zijn en wat je ermee kan.

In groep drie gaan ze op school wel beginnen met rekenen. Nu eerst vakantie en laat het dan ook echt vakantie zijn.

angel3

angel3

10-06-2016 om 15:43

1 ding tegelijk

Jij loopt te duwen met die cijfers. Hoezo oefenen? serieus?
Ik zou daarmee stoppen. Dat maakt haar onzeker. Maar is al gezegd

sweetgirl

sweetgirl

10-06-2016 om 15:51

Ik heb nix opgedrongen ze deed het altijd heel graag zelf.
tot ze het idee had dit lukt mij niet ben ik er ook wel meegestopt.

alleen is de eis van school dat ze tot 10 moet herkennen.
en dat lukt niet. verder loopt ze voor op veel kinderen. alleen vind de school dat dus niet genoeg.??

Ze gaan midden Augustus weer naar school naar gr3. Maar vinden we het wel spannend of ze het dan red.

ook is R-M niet bijzonder want dit hebben ze ook op school..

sje

sje

10-06-2016 om 15:52

sweetgirl

R-M is R-T

Triva

Triva

10-06-2016 om 15:54

ach

die eis van die 10 cijfers geldt voor kinderen die ook niet kunnen lezen. Laat lekker zitten die cijfers, komt heus wel goed als de rest van de klas het ook doet. Zeggen dat ze het zelf wil komt niet overeen met 'we oefenen elke dag'.

vlinder72

vlinder72

10-06-2016 om 15:57

extra

Ik heb het bericht nog een keer gelezen. Ik vind eigenlijk dat je helemaal met alles moet stoppen. Helemaal niet meer oefenen. Niet met lezen, niet met cijfers.

Gewoon leuke dingen doen na schooltijd. Knutselen, koekjes bakken, koken, spelen, naar de speeltuin, voorlezen, zwemmen

Geen schooldingen. School is school. Thuis is thuis. In groep 3 ga je dan wel weer lezen na schooltijd (even. Wij lezen nooit meer dan een paar bladzijden en verder moeten wij van de meester van onze Groep 3 zoon vooral heel veel voorlezen). Rekenen oefenen wij nooit dat is echt voor op school.

vlinder72

vlinder72

10-06-2016 om 15:59

groep 3

Joh, mijn oudste zoon kon nauwelijks zijn naam herkennen toen hij naar groep 3 ging. Hij zit nu in 2 Havo. Dochter kon getallen herkennen maar alsof het letters waren. Ze kon dus zeggen dat er een 8 stond. Wat die acht was wist ze niet. Zij zit nu in groep 7 en heeft een havo/vwo advies gekregen.

Het zegt zo ontzettend weinig. Ik ken kinderen die konden lezen in groep 2 maar nu toch op het VMBO zitten maar ook kinderen die met pijn en moeite door mochten naar groep 3 en nu het gymnasium doen.

Het zegt niks. Maak je niet gelijk zo'n zorgen.

mijn dochter

Mijn dochter wilde toen ze 5 was heel graag leren lezen, ze zeurde me aan mijn hoofd dat ik haar moest helpen, want juf wilde niet. Boekje uit de bieb gehaald, knettergek werd ik ervan, ze onthield niks maar moest en zou het toch leren.
Op een dag heb ik gezegd: "de juf van groep 3 heeft geleerd hoe ze kinderen moet leren lezen, mama kan dat niet. Wacht maar tot je naar groep 3 gaat."
De juf van groep 3 had er inderdaad voor geleerd en toen ging het als een speer. Met kerst kon ze al echt goed lezen.
Zo is het ook met cijfers. Laat het gaan.

Mijntje

Mijntje

10-06-2016 om 17:08

sesamstraat kijken

Door al dat gepush wordt ze onzeker. Ik zou het weer leuk maken: blijf elke dag mooie boeken/prentenboeken voorlezen en koop een dvd-tje van Sesamstraat. Elke dag sesamstraat kijken stimuleert ook op een leuke manier. De rest komt in groep 3.

Christel

Christel

10-06-2016 om 18:26

niet oefenen

maar als je toch echt per se iets wil doen kan je het cijferwinkeltje van Busser en Schröder voorlezen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-06-2016 om 18:37

goed bedoeld, maar...

...mag dat kind nog wel kind zijn?

Ze is PAS vijf!!! Dat lezen en rekenen komt vanzelf wel! Geen wonder dat dat kind onzeker geworden is en alles vergeet, ze wordt onder druk gezet! Ik zou die bijlessen voorlopig even uit mijn hoofd zetten als ik jou was en een goede kinderpsycholoog of zo zoeken, want zo te lezen gaat het niet goed met haar en dat zou best wel eens door dat gepush komen.

Marianne

Marianne

10-06-2016 om 19:10

Laat het

Je kind heeft grote belangstelling voor lezen en woorden, loopt daarmee ruim voor. Da's waar nu de energie in gaat zitten. Laat die cijfers toch, ze hoeft ze nog niet te kennen, dat mag allemaal in groep 3.
Dit is slecht voor je kind. Elke dag tien minuten cijfers oefenen in groep 2.

Ik vraag me trouwen sook af of dit wel serieus is. Welke ouder gaat in vredesnaam elke dag cijfers oefenen met een kleuter?

Maar mocht het serieus zijn, dan lijkt me dat jullie beiden hulp nodig hebben.

Pirata

Pirata

10-06-2016 om 20:35

ganzenbord en mens erger je niet

Dat is mijn advies...

Aanbod

Niet al te nadrukkelijk natuurlijk maar je kunt heel wat aanbieden. Berend Botje zingen. Als je samen tafel dekt tellen hoeveel mensen er aan tafel komen en hoeveel messen je dan nodig hebt. Hoeveel vorken en hoeveel lepels. En borden.
We hadden van een koninginnemarkt een telraam met aap, noot, mies en met kralen.
We 'scoorden' op een schoolbord wie er won.
Er zijn veel momenten waarin cijfers voorkomen. Die kun je benutten om ze hardop te benoemen en het goede voorbeeld te laten zien.
We hadden boven de eettafel een lijstje met dagen van de week, genummerd. Te beginnen met maandag. Met de namen van de dagen van de week in de kleur die school gebruikte voor de dagen van de week. Je kunt het samen maken zo'n lijstje.
Vrijblijvend aanbieden, wachten tot ze imiteert of zelf mee wil doen. Niet 'overhoren'.

Lente

Lente

10-06-2016 om 21:37

Sweetgirl heeft deze vraag al eerder gesteld

Toen kreeg ze dezelfde adviezen als nu.
Jammer dat ze toch is gaan drillen.
Ik hoop dat ze nu de adviezen wel opvolgt. Want haar acties gaan ten koste van haar kind.

Jammer

Jammer dat je een leergierig meisje de lol in leren afneemt. Want dat ben je aan het doen. Ik zou ook meteen helemaal stoppen met de cijfers (en al het andere dat je misschien doet?). Hier boven staan goede tips: spelletjes doen werkt super (met dobbelstenen) en vinden kinderen superleuk en verder gewoon dingen samen doen en benoemen wat je doet. Niets van haar vragen, niet de nadruk op de cijfers leggen, gewoon de tafel dekken, benoemen wat je doet en na een paar keer je dochter vragen of ze even vier lepels wil pakken. Dat soort dingetjes.

Christel

Christel

10-06-2016 om 23:47

Lente

Klopt van dat eerdere draadje en daarvoor was er volgens mij nog eentje. Juffen wilden kind laten doubleren en ts absoluut niet (ik zal ze wel eens laten zien dat ze het wèl kan).

Ik vind het zielig voor je dochter, laat toch gaan.

Marianne

Marianne

11-06-2016 om 10:28

Ah, was dat dat draadje

Ja, dat doubleren was helemaal van de zotte. Jammer dat ze haar licht niet op andere scholen op is gaan steken en in plaats daarvan voor dit gekozen heeft. Een school die een kind hierom wil laten doubleren spoort niet.

Sweetgirl

Sweetgirl

11-06-2016 om 12:44

ik dwing helemaal niets..

Jammer datg sommige ouders mij gewoon aanvallen dat ik en of mijn kind hulp nodig hebben. ik vind dit echt gewoon een zware belediging.. mensen die dit schrijven hebben in mijn ogen zelf hulp nodig en is begrijpend lezen wellicht ook een optie voor sommige...

ik dwing helemaal niets ze vind oefenen leuk alleen komt het er niet in. nu denken we allemaal aan dyscalculie maar helaas kunnen we dit pas v.a gr 6 testen. het advies van de school is dus wel oefenen en zit ze ook bij een Ib-er van school een soort remedial teacher.. lezen en schrijven doen we ook voornamelijk hier hebben we plezier in en blijven we ook doen.

voor diegene die mij "zogenaamd" advies geven om hulp te zoeken zulk advies zoek ik niet , wij zoeken naar bruikbare advies zoals de spellen etc die wij al konden en doen. we wachten maar tot gr6 en dan zullen we zien wat eruit komt.

het doubleren is geen sprake en gaan gewoon in Augustus naar groep3.

vlinder72

vlinder72

11-06-2016 om 13:03

ik geloof er niks van

Wij denken nu aan dyscalculie. Wie denken dat?

Ik geloof er niks van dat de school daaraan denkt. Het is volkomen normaal dat kleuters dingen nog niet kunnen of gewoon weg niet willen.

in groep 3 zal je dochter misschien ook eens een keer iets niet kunnen. Als je dan ook gelijk volledig in de stress schiet dan krijg je het erg zwaar met je dochter.

Ik geloof ook niet dat je dochter wil oefenen met cijfers. Jij wil oefenen. Jij maakt je zorgen. Stop met dat geoefen en wacht tot groep 3. Als oefenen dan nodig is hoor je wel.kans is heel groot dat je pas weer iets moet oefenen als ze de tafels moet leren.

Christel

Christel

11-06-2016 om 13:09

Pff

In dit draadje van nog geen twee maanden terug vonden de leerkrachten dat je dochter groep 2 nog een keer over moest doen: https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/blijven-zitten-gr-2-of-onzin.

Je dochter is VIJF, die moet na school lekker spelen en niet iedere keer maar oefenen. Ik kan me niet voorstellen dat er een school is die een kleuter adviseert thuis te oefenen met cijfers.
Een van mijn kinderen ging naar groep 3 (12 jaar geleden) en die kende alleen de b van Bob de bouwer en brandweerman. Het was niet eens zijn 'eigen' letter. Ik kon me niet voorstellen dat hij het ging redden in groep 3, ben zelfs nog naar de juf geweest. Hij redde het prima. Jouw dochter gaat het ook redden, maar ze krijgt wel een hekel aan dat alsmaar thuis oefenen en dat zal uiteindelijk de sfeer niet ten goede komen.

lieverdje

lieverdje

11-06-2016 om 13:35

wel wat ongeloofwaardig!

Sorry hoor, maar ik vind dit een beetje een raar verhaal. Waarom wil je persé dat je dochter al kan lezen en rekenen vóór ze naar groep 3 kan?? Dat leert ze toch juist IN groep 3?

Donderkopje

Donderkopje

11-06-2016 om 13:57

ziekelijk

Hoppa, meteen dyscalucli er tegenaan gooien. Groep 2....

Heb je een partner, ouders of een vriendin die je hierbij kan helpen? Met jou dan he, niet met je dochter.
Je klinkt als een ziekelijke overbezorgde pushy moeder die hier alleen maar bevestiging zoekt van haar eigen idee, en iedere vorm van kritiek wegwuift. Je kind zou tegen jou in bescherming genomen moeten worden.
Als je niet wil luisteren naar de reacties hier, hoop ik dat er iemand in je omgeving wel tot je door kan dringen in het belang van je kind.

Oei

Ik dwing helemaal niets zeg je. Maar je topictitel is: ik krijg ze cijfers er niet in. In de tekst zeg je dat je dagelijks oefent en dat je dochter er als een berg tegen te cijfers op gaat zien. Laat losss!

skik

Dwingen

Ik vind het ongelofelijk jammer. Je dochtertje stevent af op faalangst. Laat haar met rust, anders gaat ze nu al op zien tegen groep 3. Zelfvertouwen heeft ze nodig, geen moeder die zegt dat ze de cijfers nog niet goed genoeg kent. Complimentjes, meer niet.

onzin

Er is geen mens in onderwijsland die bij een vijf jarige in groep 2 denkt aan dyscalculie. Dus dat 'wij', dat ben jij. En ik heb maar 1 advies: hou op met focussen op wat je kind NIET kan.

Een 5 jarige hoeft helemaal NIETS te oefenen, die moet buiten school alleen maar gewoon lekker spelen. Dus laat het los, in het belang van je kind!

Elfje65

Elfje65

11-06-2016 om 18:19

Spelletjes

Mijn kind kon in groep 2 AVI3 boekjes lezen ( die hij zelf pakte) maar cijfers was een heel ander verhaal. Gaf helemaal niets. Spelletjes met hem gedaan met dobbelstenen en verder echt geen aandacht aan besteed. Kwam allemaal goed. Geen zorgen en stop met oefenen. Laat je kind lekker spelen. Nu kan het nog.

Misschien

Misschien is het probleem dat je teveel pushed? Waarom zou een kind van groep 2 al van alles moeten kunnen? Hoe meer je het er in probeert te krijgen en het een MOET wordt, hoe minder zin. Hou het leuk. Wil je ze graag oefenen en vraagt ze hier zelf om, ga er mee aan de slag. Heeft ze geen zin en wil ze gewoon lekker spelen, laat ze dan lekker spelen.

Pas in groep 3 begint het echte werk met lezen en ook met rekenen. Wat zegt haar juf hierover? Geeft zij aan dat ze niet mee kan in de klas? Of gaat het eigenlijk gewoon goed?

Sanne

Sanne

11-06-2016 om 23:52

Ontwikkeling

Ontwikkeling van kinderen vond ik voor ik een kind kreeg al magisch en nu nog meer. Ze kunnen iets met geen mogelijkheid en dan een week, een maand, een jaar later kunnen ze het opeens.
Soms voor andere kinderen en soms na.

De juf van groep 3 zei ooit tegen ons over ons kind: het is een kind van uitersten.
Zover voor met het één, zover achter met het ander.

We zijn nu 4 1/2 jaar verder en een wereld van verschil. Omdat ze zich ontwikkelen.

Ik ben met de anderen eens dat je kind vijf is. WORDT ze briljant met taal en bagger met cijfers? Zou kunnen. Is het waarschijnlijk? Nee, waarschijnlijk is dat het een kwestie van ontwikkeling is. Heb je er nu invloed op? Nihil. Maar je kunt wel dingen stuk maken, haar (aan)leren dat cijfers vervelend zijn of iets wat zij niet kan.

Echt, over een jaar weet je veel meer en is ze jong genoeg om eventueel bij te sturen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.