Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moni

Moni

26-06-2015 om 21:57

Leuke sites / tv om Frans te ervaren

Er is al een draad over Duits oefenen via film of tv.

Ik zoek zoiets voor Frans, voor jongste die net 2e klas atheneum heeft afgerond. Het gaat me niet om oefensites.
Voor Duits wordt het jeugdjournaal aanbevolen. Zoiets zou misschien ook in het Frans kunnen maar ik vrees dat zijn niveau Frans niet voldoende is. Voor uitleg van games geldt hetzelfde.
Wie weet leuke sites , programma's of games waar hij 'vanzelf' Frans ervaart dat voldoende past bij zijn niveau.

Marijke

Marijke

26-06-2015 om 22:07

Vraagje

Moet hij Frans kiezen als hij naar de vierde gaat of moet die optie open blijven? Zo niet, laat lekker zitten, zonde van zijn tijd. Gewoon de woordjes en grammatica leren en daar extra de tijd voor nemen is dan gewoon genoeg.

dc

dc

27-06-2015 om 00:47

cartoons

Het gaat erom dat hij leuke dingen doet in het frans.
Je kunt hier vrij veel cartoons en liedjes vinden:
http://esuklanguageresources.weebly.com/cartoons-films--tv.html

Ik kan de Les mystérieuses Cités d'or aanbevelen. Vind ik ook nog leuk en Marsupilami. Sommige dingen zijn misschien een beetje te kinderachtig voor hem, maar kijk er eens naar.

En kijk eens naar je dvd's, welke films je hebt die ook in het frans zijn.

Je zoon hoeft echt niet alles te begrijpen, gewoon onderdompelen!

Le journal de Mickey

https://www.donaldduck.nl/duckipedia/artikel/561
Donald Duck in het Frans, misschien wel via de bieb te krijgen.

Harry Potter, boek of film.

En Zaz natuurlijk.


https://www.youtube.com/watch?v=VWbdcNmGYJU

En Stromae

Songteksten zijn ook op het net te vinden.

Hangt natuurlijk ook van zijn belangstelling af.

Zaz was een tip van mijn dochter.

Marijke

Marijke

27-06-2015 om 09:08

hp in het frans?

Mijn kind kon niet eens de dd lezen in het engels na de brugklas! Veel te hoog niveau laat staan harry potter. Ik blijf er bij dat het zonde van je tijd is nu. Het zal je het komende jaar amper hogere cijfers geven omdat je gewoon die woordjes, die grammatica etc krijgt. Ook als je kind frans houdt is het niveau na een jaar aan de lage kant of je kind moet het echt heel graag willen natuurlijk of je gaat emigreren naar Frankrijk.

Moni

Moni

27-06-2015 om 11:06

Leuke tips

Die site language resources is perfect. Kinderachtige cartoons vindt hij prima. Beter dan kinderachtige games.

Zaza vind ik heerlijke muziek. Hij gaat denk ik liever voor Stromae.
Is wel een mooie opdracht, zoek de lyrics op en zorg dat je het liedje begrijpt. Papa kan meelezen, die kent vrij veel woorden. Want al die woorden opzoeken, is niet leuk.

DD zou geweldig zijn voor deze DD-fan maar dat zal hij niet redden.

Marijke, zoon heeft veel taalgevoel maar het komt er bij Frans nog niet uit. Hij blijft hangen in woordjes leren en de grammatica van dat hoofdstuk. En blijft rond een vijf hangen.
Engels spreekt en leest hij prima, zelf geleerd door films, games, etc. Hij heeft eind brugklas Harry Potter deel 4 gelezen in het Engels (die kende hij al wel in het Nederlands).

Gelukkig leer je Frans niet alleen omdat het moet maar ook omdat het fijn is om een taal een beetje te beheersen. Als het gevoel er komt, is het leerwerk een stuk prettiger.

Els

Els

27-06-2015 om 13:58

Tip Frans leren

Misschien kun je nog iets met mijn ervaringen. Bij mijn kinderen heb ik het volgende gemerkt: het is echt heel belangrijk dat je de woordjes in stappen leert. In het geval van mijn brugklasser krijgt hij 3x per week een lesje woordjes op als huiswerk, dat wordt getoetst als het hoofdstuk is afgelopen. Als hij niet elke keer (dus ja, 3x in de week) meedoet met die woordjes leren dan lukt het niet goed. Hij voert de woordjes in wrts (let op de spelling) en leert en toetst zichzelf daarmee. Let ook op dat hij Nederlands - Frans leert en niet per ongeluk andersom. Ook is het heel belangrijk om le en la mee te leren. Daar hoef je niets aan te snappen, je moet het gewoon weten. Verder is het kunnen vervoegen van avoir en être echt basis maar ook lastig. Mocht dit er (nog) niet in zitten, dan zou ik dat in de vakantie met hem oefenen. Ook is het zo dat bij mijn kinderen er in elke toets zelf te vertalen zinnetjes zitten. In het boek leren ze ook zinnetjes, die leert mijn zoon uit het hoofd. De zinnetjes op de toets lijken hier erg op maar zijn net iets anders. Dat moet ik echt apart met hem oefenen omdat hij wel de zinnetjes uit het boek uit zijn hoofd leert maar niet 'bedenkt' hoe hij het vertaalt van Nederlands naar Frans (denk aan woordvolgorde, negatief maken, vervoegen, passé composé).

dc

dc

27-06-2015 om 23:33

Marijke

Wat heeft het voor nut om alleen te gaan voor een voldoende? Dat zou ik nou echt een prut houding vinden.

Als je er toch tijd aan moet besteden, waarom dan niet een beetje leuk en goed doen. Je hebt opeens veel meer banen in het vooruitzicht als je frans een beetje behoorlijk is.

In het begin is frans echt anders. Het is een taal die van het Latijn afstamt in plaats van het Germaans, zoals Nederlands, Engels en Duits. En op je 12e kun je dat nog prima leren. Veel luisteren daar leer je onbewust echt enorm veel van, waardoor je op een gegeven moment de woordjes ook veel makkelijker leert.

Een van de lastige kanten voor ons is dat in het frans de lettergrepen altijd even lang zijn, en er geen klemtoon gebruikt wordt zoals in het nederlands. Dat kun je alleen maar leren door gewoon heel veel te luisteren (ook al begrijp je niet alles). Ik heb frans geleerd vanaf de middelbare school, en spreek nu vloeiend frans (met een flink nederlands accent natuurlijk). Het heeft ervoor gezorgd dat ik nu de baan van mijn leven heb!

En Stromae is natuurlijk al eens vertaald:
http://songteksten.net/translation/7635/97110/stromae/tous-les-memes.html

Mare

Mare

28-06-2015 om 16:34

Jeugdjournaal

Ik weet niet wat er nu op de Franse tv voor de jeugd maar vroeger was het probleem dat er kindertaal werd gesproken (bijv ours werd nounours, beer). Als er een Jeugdjournaal is, lijkt het me sterk dat daar kindertaal wordt gebezigd. En zeker als je zoon het jeugdjournaal van hier en Duitsland bekijkt, lijkt mij dat ideaal. Hij zal niet alle woorden kennen, maar laat hij er elke dag 5 opschrijven om op te zoeken? Daarnaast zullen een aantal onderwerpen in elk journaal wel terugkomen en hij weet dan al waar het overgaat. Dat helpt ook je woordenschat flink omhoog.

Als het niets is, kijk dan eens naar Waalse televisie- en radioprogramma's. Dat gaat meestal wat minder snel en is dus beter te volgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.