Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
even anders

even anders

28-06-2019 om 18:41

lessen missen ivm schoolactiviteit

Dochter (havo 4) heeft dit jaar met een team van school meegedaan aan een sportevenement. Ik wist daarvan, maar wat mij van tevoren niet duidelijk was, was dat er voor getraind moest worden, onder schooltijd. Geen groot aantal uren, maar wel altijd op dezelfde dag, zodat altijd dezelfde lessen gemist werden. Ik heb daar nooit toestemming voor gegeven. De toetsen na het toernooi waren slecht gemaakt. In havo 4 hebben ze niet zoveel toetsen meer, dus dat had grote impact op het gemiddelde cijfer. Ze staat mede daardoor nu een 4 op een kernvak, en een 5 op een ander vak wat zittenblijven betekent (4 op kernvak is geen bespreekgeval). Ze heeft zelf al contact gehad met de docenten en de mentor, maar er lijkt niets aan te doen.

Ik ga hierover in gesprek met school, en ontvang graag tips over hoe dit aan te pakken. Ik vind het zo vreemd dat school zomaar, zonder overleg of toestemming, mijn dochter lessen heeft laten missen, en ik vraag me af of dat wel mag.

sportevenement vanuit school?

Was het evenement georganiseerd vanuit school?
Dan is het idd raar dat ze steeds dezelfde les mist zonder dat ze haar die stof laten inhalen!
Ik zou gewoon een gesprek met de mentor aanvragen!

Elizabeth

Elizabeth

28-06-2019 om 20:29

Dochter

Heeft je dochter niet tegen jullie verteld dat ze vanwege het sportevenement lessen miste? Was de deelname vrijwillig of verplicht?

Hoedan

Hoedan

28-06-2019 om 20:39

Hier

Bij school van onze dochters zijn veel extra activiteiten die soms deels onder schooltijd plaatsvinden. De leerlingen zijn dan zelf mede verantwoordelijk dat ze de stof op een ander tijdstip inhalen. Ze kunnen hier wel hulp bij krijgen en afspraken met vakdocenten maken. Dus het is op zich vreemd dat school hierin niet gefaciliteerd heeft of duidelijk heeft aangegeven aan leerling en ouders hoe dit op te pakken.
Voor nu zou ik dit met de mentor opnemen.

Zeetakje

Zeetakje

28-06-2019 om 20:49

Even anders

Maar hoe was het dan op haar eerdere rapporten dit jaar? Hebben jullie dit niet aan zien komen? Of was het sportevenement alleen in de laatste periode? Hoe zit het met de anderen die aan dat evenement mee hebben gedaan?

Ik zou zeker het gesprek met de mentor aangaan, hoewel het in de bovenbouw in mijn ogen toch ook wel aan de leerling is om aan de bel te trekken als er stof gemist is. Even aantekeningen overnemen van klasgenoten, of bij de docent naar binnen lopen om wat uitleg te vragen.

Misschien heeft mijn dochter het getroffen. Op haar school zijn de meeste docenten best bereid om na schooltijd, in een pauze of tijdens een gezamenlijk tussenuur even wat extra uitleg te geven over gemiste of ingewikkelde lesstof. Maar dan moeten de leerlingen er wel om vragen.

Wilma

Wilma

29-06-2019 om 09:58

Communicatie

Ik zou even goed bij alle partijen natrekken hoe de communicatie was. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je dochter niet wist dat de trainingen onder lestijd plaatsvonden en dat ze zelf de stof moest inhalen. Dat ze lang wacht met aan de bel trekken is haar verantwoordelijkheid. Wat jij nu hoort is waarschijnlijk haar versie. Misschien is het een harde leerschool voor haar. Als ze dat doorheeft weet je in ieder geval zeker dat het nooit meer zal gebeuren.
Je kunt met de school in gesprek gaan. Neem je dochter mee, dan kun je alle versies van het verhaal meteen horen en krijg je helderheid. Ga niet in de stand van: jullie zijn verantwoordelijk en mijn kind is de dupe. Vraag wat je zelf had kunnen doen, hoe je je dochter had kunnen helpen en wat er eventueel nog te doen valt.

even anders

even anders

29-06-2019 om 12:03

verantwoordelijkheid

Deelname was vrijwillig, het leek dochter heel leuk. In eerste instantie leek het er ook niet op dat het een boel schooltijd zou kosten, op de dag van het toernooi na.

Het is natuurlijk niet zo dat dochter niet snapte dat ze de stof moest inhalen. Maar van sommige vakken zijn de lessen echt zinvol, die haal je niet zomaar thuis in. Als dat wel zo was dan hadden we helemaal geen leraren nodig. Dochter is zelf wel naar docenten toegestapt, maar die zeiden dan: "kijk eens op youtube, daar kun je heel veel informatie vinden". 1 leerling die meedeed zit in hetzelfde schuitje (van anderen weet ze het niet).

Maar eigenlijk vraag ik me niet af of dochter of ik dit anders aan had moeten pakken, maar echt of het wel mag, dat een school zonder ouders in te lichten of toestemming te vragen leerlingen relatief veel lessen laat missen.

Jo Hanna

Jo Hanna

29-06-2019 om 15:24

Leerplichtambtenaar?

Met die vraag zou ik eens een leerplichtambtenaar bellen. Die zitten bij de gemeente.

Groet,
Jo Hanna

Wilma

Wilma

29-06-2019 om 15:31

Even anders

"In eerste instantie leek het er ook niet op dat het een boel schooltijd zou kosten, op de dag van het toernooi na."

In dat geval zou ik toch eerst met de school in gesprek gaan en een volgende stap zou dan inderdaad de leerplicht zijn.

Lynn

Lynn

29-06-2019 om 18:30

Wilma

Jij adviseert eerst met school te praten en daarna evt met leerplicht

Ik zou juist eerst leerplicht bellen en de vraag stellen.
School zal neem ik aan zelf nl. niet zeggen dat wat ze deden helemaal niet mocht.
Je kunt dat anoniem doen en de school niet noemen omdat dat voor de vraag ook niet relevant is.

Als je het antwoord van leerplicht weet, kan je dat meenemen in het gesprek met school.

Reden om ook leerplicht te bellen is dat je al einde schooljaar zit en als je eerst op een gesprek met school moet wachten er weer kostbare tijd verloren kan gaan.

Hou je ons op de hoogte?

Echt vervelend zoiets.

Om hoeveel uur gaat het ?

Ik denk dat het afhankelijk is van of het mag of niet om hoeveel uren het gaat. Scholen zijn verplicht een minimaal aantal uren les te geven ?
Of gaat het je erom of het mag zonder de ouders in te lichten (geen flauw idee of dat mag) ?

Stel dat het jullie als ouders wel was verteld/gevraagd, wat zou je dan hebben gedaan ?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.