Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lesgeven op oude school, iemand ervaring?

Halloo,

Ik weet niet of ik op dit forum goed ben met mijn vraag, maar zou het toch willen proberen.

Ik heb sinds jongs af aan al de droom om in het onderwijs te werken. M'n eigen basisschooltijd was onwijs leuk, daar zou het wellicht mee te maken kunnen hebben. In 2018 begon ik dan ook vol enthousiasme aan de pabo. Wel heb ik toen meteen gezegd dat ik niet op m'n oude basisschool zou willen werken. Die tijd was fantastisch, maar ook een afgesloten hoofdstuk en 12, 13 jaar na dato zou het echt niet meer zijn wat het geweest was. Ook was ik razend benieuwd naar andere basisscholen in Nederland en bedacht ik dat ik net zo goed kon proberen om andere kinderen ergens anders net zo'n toffe tijd te geven als ik had gehad.

Inmiddels zijn we twee jaar verder en heb ik de pabo (tijdelijk) opgegeven. Ik heb het twee keer geprobeerd, maar moest om allerlei redenen telkens in het eerste jaar al afhaken. Uiteindelijk heb ik toen besloten het een heil lager te zoeken en dit jaar begonnen met een opleiding tot onderwijsassistent. Het is een eenjarige opleiding. Ik heb het erg naar m'n zin: in m'n stage (en tijdelijk ook werk, ik mag namelijk invallen voor iemand die met zwangerschapsverlof is) voel ik me veel meer op m'n plek en de studie gaat me goed af. Hartstikke fijn dus!

Over een halfjaar mag ik, als alles goed loopt, dus al gaan solliciteren. Maar nu ik met m'n pabo-verleden erbij al op zo'n beetje vijf basisscholen heb meegelopen (oriëntatiedagen meegerekend), kom ik toch wel terug van het idee om niet op m'n oude school te gaan werken. Ik heb namelijk gemerkt dat daar toch echt m'n hart ligt. De andere scholen waar ik ben geweest waren echt wel oké, maar de feeling "hier hoor ik" was altijd ver te zoeken. En natuurlijk hoor je er als stagiaire bijna nooit echt bij, maar ik betwijfel serieus of ik dat wel ergens anders zal vinden dan op mijn oude school, aangezien het voor mij al sinds m'n vroege puberjaren erg moeilijk is om aansluiting te vinden bij een groep. En ja natuurlijk, het team op m'n oude basisschool is rete veranderd en zal mij misschien ook niet makkelijk toelaten; zij werken tenslotte ook al jaren samen. Maar voordelend in die zin is dat ik de school ken, de mensen ken en ik me dus sneller op m'n plek zal voelen. Bovendien zal het niet meer precies zijn wat het geweest is. Maar zou alles veranderd zijn? Het gebouw is nog hetzelfde. De vele activiteiten die zij altijd organiseerden, zullen ook niet anders zijn. Het team is veranderd, maar er zijn er nog wel een paar en ook de directie is hetzelfde. En de sfeer dan? Dat lijkt me ook heel wat waard. Daarbij lijkt me het geweldig om nu aan de andere kant te staan en iets terug te kunnen doen voor wat ik destijds van hun heb gekregen.

Toen ik het thuis besprak, vonden m'n ouders het ook een goed idee. Over dat het een afgesloten hoofdstuk was, zei m'n vader: 'Ja, maar nu open je een nieuw hoofdstuk in een heel andere rol, met heel andere mensen. Dat maakt het cirkeltje helemaal rond."

Het is mij dus wel duidelijk, ik ga in ieder geval proberen of ik terug kan naar m'n oude basisschool! Zo niet, kan ik altijd nog m'n heil ergens anders gaan zoeken. Maar ik ben wel benieuwd of er nog meer mensen zijn of iemand kennen die weer op hun oude school zijn gaan werken. Ik zou graag meer ervaring willen horen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.