Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Beta-moeder

Beta-moeder

07-05-2014 om 20:43

Leren leren (beta-vakken)

Dochter (2 gymasium) doet het hartstikke goed op school. Staat meeste vakken een 7 gemiddeld, 2 een 8 en 1 (of 2) een 6 gemiddeld. En dan ook nog rond de 6,5.

Super dus, en ben erg blij met en trots op dochter. Vooral omdat ze het al vanaf het begin nagenoeg allemaal zelf doet. Ze wil geen/zeer weinig hulp van ons. Prima. En - ik heb het gevoel dat ze het goed onder controle heeft: als ze voor een vak een slechter cijfer haalt, leert ze de keer erop weer harder en haalt dan meestal weer met een beter cijfer het weer op.

Nu valt mij op dat ze eigenlijk het slechtste staat voor de beta-vakken, terwijl mijn man en ik allemaal betavakken hadden (ik wis/sk/na, man wi/sk/na/bio) en het goed deden (ik 8 of hoger op eindlijst, man zevens op eindlijst, misschien een enkele 8). Beide opa's ook typische beta types. Op NIO in groep 8 ook duidelijk beter met rekenen dan in taal en scoorde op basisschool met rekenen ook regelmatig goed (8 of 9) (ook wel eens laag, maar naar mijn idee door slordigheid). Nou ja, ze lijkt mij dus ook meer een beta-type.

Nou vraag ik mij af waarom ze toch matig scoort op beta-vakken.

Zou het met de docenten of methodes te maken hebben of dat ze nog niet goed heeft leren leren en daardoor die beta-vakken nog niet echt goed gescoord heeft? De docent van NASK (natuurkunde/scheikunde) heeft ook gezegd dat naar zijn idee dochter beter zou moeten kunnen scoren. Maar het komt er nog niet uit.

Het is niet mijn bedoeling dochter de betahoek in te duwen als ze uiteindelijk iets heel anders wil gaan studeren, maar wil haar bij voorkeur wel een

Dalarna

Dalarna

07-05-2014 om 22:35

Daar moet je inderdaad voor gaan opletten want op de school van mijn zoon mag je alleen natuurkunde kiezen als je ook echt een 7 staat, dus geen 6,5.

Het is wel mijn ervaring dat een andere docent echt punten verschil kan uitmaken, dat had ik nooit kunnen denken maar het is echt zo, mijn zoon is dan wel een betatype maar voor hem ging dit op bij Engels en bij een betavak (weet alleen niet welke).

Ik begrijp alleen niet waarom jullie haar niet kunnen helpen met jullie achtergrond en waarom dat van buiten moet komen. Aan een half punt gemiddeld omhoog heeft ze al voldoende.

Beta-moeder

Beta-moeder

07-05-2014 om 22:40

Dalarna

Zoals ik al aangaf: ze wil niet zo graag hulp van ons aanvaarden.

En daarnaast werken we beiden veel, zijn ook daarbuiten druk en hebben niet echt veel tijd om haar structureel ermee te helpen. Incidenteel lukt het wel (proefwerkweek of zo), maar om haar daar structureler mee te helpen gaat hem denk ik niet worden.

Maar eerste punt (dat ze onze hulp zelf niet echt wil, zeker niet structureel) is het belangrijkste.

Maar de vraag is dus: wie heeft ideeën wat we (dochter, wij (maar niet structureel) of met hulp van buiten) kunnen doen?

En ik heb ook de indruk dat het nog wel van de docent afhankelijk kan zijn, maar ja, die kan je niet zelf uitkiezen, dus je zult het toch met de betreffende docent moeten doen.

Natuurkunde student

Je kunt een Natuurkundestudent inhuren voor studiebegeleiding. En wat je kunt doen is je dochter 'vooruit' laten werken met die student. Zelf door het boek en dan op school het nog een keer horen kan voldoende zijn.
In periodes dat dochter alleen wiskunde en natuurkunde doet, apart van de klas, schiet ze veel sneller op en begrijpt er meer van.

Angela67

Angela67

07-05-2014 om 23:17

je hoeft haar niet structureel te helpen

maar je zou haar kunnen voorstellen dat jullie eenmalig per 'moeilijk' vak met haar kijken waarom ze de afgelopen 2 of 3 proefwerken niet zo goed scoorde. Gewoon 'meten is weten' dus goed analyseren samen met haar. Dan kan ze daar vast tips uit halen om de komende keren beter te scoren. En daarmee heeft ze meer zelf de regie dan dat je 'huiswerkbegeleiding' of 'bijles' voor haar regelt. Je kunt haar dan wellicht ook helpen dat ze naar een leraar stapt met wat concrete vragen (wat ze uit zichzelf niet zou doen misschien). Dus haar helpen de oorzaak te vinden, niet haar overhoren/bijles geven.
gr Angela

koffiekwast

koffiekwast

08-05-2014 om 08:07

Bijles hielp hier heel veel

Dochter hier kon best meekomen met een aantal van de beta vakken in de 1e en 2e maar viel absoluut niet op. In de derde heeft ze in het begin bijles gehad van een scheikunde studente en dat hielp enorm, simpelweg omdat deze studente haar leerde hoe ze de stof aan kon pakken en liet zien dat het niet onmogelijk was. Opeens viel toen het kwartje. In de derde gingen de cijfers omhoog, in de 4e nog meer en vanaf de 5e zit ze in de beta topklas en heeft ze een NG/NT pakket. Ze heeft ook de afgelopen jaren mn vlak voor proefwerkweken nog vaak bijlessen gevolgd en geeft vooral aan dat het voor haar ook een kwestie van zelfvertrouwen is. Ze raakt nu niet meer in paniek als ze een vraag op het proefwerk ziet die op het eerste gezicht onmogelijk lijkt, maar begint gewoon met de deelvragen die ze wel in 1 keer ziet en werkt rustig door om zoveel mogelijk punten binnen te slepen. (terwijl ze het de eerste jaren gewoon opgaf, met als gevolg lagere cijfers)
Thuis helpen was hier geen optie, zeker in de eerste jaren botste het enorm als we een poging deden. Studente hebben we destijds gewoon via marktplaats oid gevonden.

Sawo

Sawo

08-05-2014 om 10:06

hier ook

Hoi

Hier een vergelijkbaar verhaal. Tot mijn schrik kreeg dochter zelfs een voorlopig negatief advies voor Wiskunde B. Ze heeft toch doorgezet uiteindelijk met enige bijles voor natuurkunde en scheikunde geslaagd. Maar is uiteindelijk toch een niet B studie gaan doen maar meer in de gezondheidskant waarbij vooral biologie en wiskunde wel belangrijk is.

Maar ga eens praten met de docenten dat is meestal wel verhelderend. Wel zei de natuurkunde docent dat hij haar onderschat had bij het diploma-uitreiking.

hier

Mijn dochter had in de tweede twee 'problemen': ze kreeg een toets vaak niet helemaal af, waardoor ze niet alle punten haalde en ze had soms een lager cijfer dan verwacht (dan snapte ze alles goed en dacht de toets goed gemaakt te hebben, maar dan had ze 'maar' en 7). Dochter is toen zelf met de docenten gaan praten. De oplossing voor het niet afkrijgen van een toets was dat ze de formules nog beter in haar hoofd moest stampen én wanneer je welke formule gebruikt, zodat ze geen tijd kwijt was met daarover nadenken. De in haar ogen te lage cijfers konden worden opgelost met het beter opschrijven hoe ze tot een antwoord kwam. Op het gymnasium verwachten ze op dat gebied net iets meer van de leerlingen.
Toen ze die adviezen van de leraren opvolgde ging het rap beter. Ze zit inmiddels in de vierde met een NG/NT profiel en staat voor de beta vakken een ruime 8. De oplossing kan heel simpel zijn! Kijk eens goed per vak wat er precies voor zorgt dat de cijfers achterblijven bij haar verwachting.

Yura

Yura

13-05-2014 om 10:01

Bijles

Je hoeft niet perse een TU-student ofzo te zoeken. Een klasgenoot of iemand uit een klas hoger kan ook heel veel betekenen. Mijn dochter helpt al vanaf de brugklas haar vriendin (zitten nu in de 3e). Als ze het alleen gedaan heeft haalt ze standaard een onvoldoende en als ze de middag vantevoren met dochter heeft gezeten haalt ze altijd minimaal een 8. Mijn zoon in 4 vwo stond onvoldoende op wiskunde B en we hebben hulp gevraagd aan een bekende een klas hoger op dezelfde school, vervolgens haalde hij een zeer ruime 8 op het eerstvolgende proefwerk.
Ik denk dat juist bij de beta-vakken de docent van doorslaggevend belang is. Zowel zoon als dochter zijn erg goed in natuurkunde (zelfde leraar), iets dat wij nu juist weer niet verwacht hadden, omdat wij er beiden totaal niks van begrepen, maar ze schijnen echt een geweldige leraar te hebben horen we van iedereen. En als ze dus geen goeie docent hebben, dan zul je zelf moeten helpen of hulp zoeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.