Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-03-2017 om 17:57

Leraar maakt filmpjes(Mirjam Lavell)

De leraar Engels van onze 14jarige dochter wil mijn dochter (en anderen) filmen tijdens een presentatie die ze alleen voor de klas moeten doen. Hij doet dit met zijn privé-telefoon. Mijn dochter wil dit niet, heeft dit ook aangegeven en kreeg als antwoord dat ze niet moet zeuren en als ze weigert krijgt ze een 1.
Over deze leerkracht heb ik al eerder gepost, hij heeft zijn privenummer aan de leerlingen gegeven zodat ze (film)opdrachten naar hem konden appen. Vond ik zelf toen gek, want er zijn genoeg andere manieren om dit soort huiswerk door te sturen.

Maar waar het nu om gaat is dat dochter vind dat zij het recht heeft om dit te weigeren. Klopt dit?


Angela67

Angela67

10-03-2017 om 18:18

weet niet of het mag

maar wat is het doel van het filmen?
als hij het achteraf wil beoordelen dan mag hij het met haar telefoon filmen bijv.
en is er ergens en website waar je het filmpje dan kan opzetten zonder dat iemand het kan downloaden (dus dan kan hij het wel nogmaals bekijken en beoordelen, maar niet downloaden)?
Overigens moeten hier wel eens filmpjes gemaakt worden voor de talen en die moet je dan zelf mailen of op usb inleveren. of op youtube zetten.
gr Angela

mirreke

mirreke

10-03-2017 om 18:34

Ik ben juist blij

met het privénummer van een leerkracht... Dan weet ik die tenminste ook te vinden als ik een vraag heb.

Ik heb van alle mentoren van de kinderen het privenummer... dat gaven ze gewoon aan alle ouders, en ook aan de kinderen voor als er iets is. Vooral als kinderen ouder worden regelen ze steeds vaker onderling iets met een docent, of spreken ze voor een mentoruitje ergens af. Mentoruitjes zijn ook regelmatig in de tuin van de mentor (oudste zoon). Ik heb hem ook wel eens bij haar thuis afgezet, omdat hij met haar kon meerijden. Ik heb daar geen enkele rare gedachte bij.

Verder filmen: ook mijn kinderen moeten steeds vaker filmopdrachten maken. Ook worden presentaties en zo gefilmd. Het lijkt mij dat het dan ook met de telefoon van de leerkracht gebeurt.

Ik heb geen idee of je dochter dit mag weigeren. Ze mag volgens mij wel eisen/vragen dat ze niet herkenbaar in beeld komt...
Ze mag ook vragen of het filmpje niet openbaar wordt gemaakt.

mirreke

mirreke

10-03-2017 om 18:35

OH, en sommige mentoren

appen inderdaad met de leerlingen. Ik app soms ook om iets door te geven.

Ik vind het zelf alleen maar handig, eerlijk gezegd.

pabodocent

pabodocent

10-03-2017 om 18:45

filmen

Als het goed is wordt er bij de inschrijving op school gevraagd of er foto's of films mogen worden gemaakt van je kind. Zo niet, dan moet de betreffende keerkracht de ouders een brief sturen en vragen om toestemming. Is die er niet, dan mag er niet worden gefilmd.
Wat een idioot dreigement van die leerkracht, een 1....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-03-2017 om 18:47

Tja

In eerste instantie was de opdracht om de presentatie thuis op film te zetten. Als je niet in beeld wilde mocht je andere beelden gebruiken en de presentatie eroverheen inspreken. Vandaag in de les besloot hij anders.

Vorig jaar is oa op deze school een toestand geweest over foto's van leerlingen die van Facebook waren gehaald en vervolgens verandert waren en op instagram waren gezet. Hier is door school goed op gereageerd. Wij zijn goed op de hoogte gehouden van wat er gebeurde en alle ouders kregen ook het verzoek om goed met kinderen te praten over internetgebruik, wat slinger je de wereld in etc. Dat deden wij al, dochter weet heel goed dat foto's en filmpjes heel snel ergens kunnen komen waar je ze niet wil hebben.
En ze wil gewoon niet dat een film van haar op de telefoon van de leerkracht staat. Het is ook nergens goed voor. Het is een klas van 9 leerlingen en het gaat om een presentatie van 2 minuten. Dat kan hij vast wel beoordelen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-03-2017 om 18:48

En over kontact

Kontact van ons met docenten gaat hier gewoon over de mail. Op basisschool en op het vo.

Dochter communiceert via magister. Daar is het ook voor bedoelt

mirreke

mirreke

10-03-2017 om 19:02

Dan zou ik

als ik jou was zelf eens contact met de leerkracht opnemen, als je dochter geen ingang krijgt.

Wie weet staat hij meer open voor vragen van een ouder?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-03-2017 om 19:04

Mirreke

Ik heb m al gemailt met de vraag of hij mij maandag wil bellen.

dc

dc

10-03-2017 om 19:33

tablet?

Onze docenten gebruiken een tablet van de school voor dit soort dingen. Zolang het niet buiten de school zonder toestemming gedeeld wordt, dan mag dit.

Als hij met zijn telefoon filmt, en het gelijk op een schoolcomputer of software zet en dan onmiddelijk van zijn telefoon verwijderd, dan is er geen probleem. Ik zou dus open vragen hoe hij dit doet.

Respect

Maar hij kan niet dreigen met een 1 en zeggen dat ze zeurt. Daar kan hij gezeur mee krijgen als de leerling naar de teamleider stapt.

mirreke

mirreke

11-03-2017 om 12:28

Vind ik ook niet kunnen

Dreigen met een 1 als je niet iets doet wat je eigenlijk niet wil? Heel raar vind ik dat. Je dochter geeft juist heel goed eigen grenzen aan. Eigenlijk vind ik dat misschien nog wel belangrijker om aan te kaarten, Dendy. Hoezo denkt hij daar op deze wijze overheen te mogen walsen? En stel dat hij een goede reden kan aangeven waarom een filmpje dringend noodzakelijk is, denkt hij dan echt dat dit (dreigen) de aangewezen methode is om een kind hiertoe bereid te krijgen?

En ook: zeker als dit op jullie school gespeeld heeft, kan ik me weer heel goed voorstellen dat iedereen extra alert is. Is deze docent soms nieuw? Heeft hij het niet meegekregen?

Ik hoop dat jullie er samen gewoon uit komen. Ik vermoed dat de docent er gewoon niet bij heeft stilgestaan.

Lynn

Lynn

11-03-2017 om 15:54

Mirreke

Dendy schreef: Over deze leerkracht heb ik al eerder gepost,

Deze docent heeft al eerder fratsen uitgehaald. Ik vermoed dat dochter van TO daardoor extra voorzichtig is.

Mogelijk vindt deze docent het allemaal onzin dat dit soort dingen niet zouden kunnen en houdt hij gewoon niet rekening met de mening van leerlingen.

Dendy, is het een bijzondere school omdat ze maar met 9 in de klas zitten? Speelt dat misschien nog mee?

Eerst maar zelf gesprek met docent, Dendy. Evt. daarna hoger op?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-03-2017 om 18:54

Lynn

Nee hoor, geen bijzondere school. Gewoon weinig vwo'ers dit leerjaar. Het is een kleine lokatie van een grote school. Verder een superschool hoor. Heel gemoedelijk, er gebeurt verder nooit wat. Misschien dat hij daarom iebelig wordt van een kind wat nadenkt hierover. Dat hij er niet aan wil dat dit soort dingen een probleem kunnen zijn.

Egel

Egel

11-03-2017 om 19:42

je hebt al gevraagd te bellen...

Maar ik had eigenlijk direct een mail gestuurd aan hem met cc aan de teamleider met precies erin beschreven wat je dochter heeft verteld (inclusief: niet zeuren, anders een 1).

Natuurlijk heeft je dochter het recht om niet gefilmd te willen worden.

Als hij niet zou bellen maandag of hij stuurt een slappe mail terug, zou ik het alsnog zo doen. Ik vind het echt een vreemd verhaal. Als het nou als doel zou hebben dat je jezelf nog even terug kon zien en dat het ter plekke weer zou worden gewist o.i.d. (of beter: hij filmt via de telefoon van degene die een presentatie houdt), niet om later nog eens te beoordelen. Waar is dat nou weer goed voor?

Het maakt wat mij betreft niet uit of anderen het handig vinden het telefoonnummer van een docent te hebben en dat veel mensen zeggen dat er alsmaar meer gefilmd wordt. Dat je dochter niet wil worden gefilmd is haar wens en volgens mij is dat haar goed recht.
Daarbij: omdat hij dreigt is hij niet te goeder trouw.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-03-2017 om 20:08

Egel

Dat was ook mijn eerste reactie, mailen en ook cc naar lokatiehoofd etc.
Maar ik ben er niet bijgeweest en ik hoor bij nader inzien toch liever eerst het verhaal van docent. Niet dat ik mijn dochter niet vertrouw, maar dat blijft natuurlijk een puber met gierende hormonen die volgende week weer ongesteld moet worden
Het hogerop zoeken kan altijd nog en dat doe ik ook als ik dat nodig vind.

Lynn

Lynn

11-03-2017 om 21:58

Dendy

Ik ben benieuwd. Laat je ons weten hoe het afloopt?

Egel

Egel

11-03-2017 om 23:14

ja, helemaal gelijk...

Eens hoor Dendy, ik denk dat je het zo goed aanpakt! Als het hier thuis zo was gegaan had ik er ook eerst nog een nachtje over gaan slapen en was ik denk ik ook tot die conclusie gekomen (eerst zijn verhaal, etc..).
Goed gedaan, ik hoop dat het goed gaat!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2017 om 16:50

Staartje

Ik ben des duvels. Dochter belde huilend vanaf school. Ze is na schooltijd naar de docent gegaan en heeft hem nogmaals gevraagt of ze samen konden overleggen over hoe de presentatie zou moeten gaan. Hij is volledig over haar heengewalst en heeft weer gezegt dat ze een 1 krijgt als ze niet meewerkt.

Inmiddels heb ik een vervangend lokatiehoofd gesproken. Zij vond ook dat dochter gelijk heeft. Dochter staat goed bekend op school.
Zij heeft aangegeven dat zij vanmiddag nog in gesprek gaat met docent en dat hij vandaag nog contact met mij op neemt.

Egel

Egel

13-03-2017 om 18:03

jemig....

Tsjee zeg, wat een rare reactie. Ik hoop dat hij een stevig gesprek krijgt en eigenlijk hoop ik ook dat je dochter zijn excuses krijgt.
Wat goed dat ze bij haar principes is gebleven.

Mijntje

Mijntje

13-03-2017 om 18:53

dapper

Wat ontzettend dapper van je dochter!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2017 om 18:55

Mijntje

Dat heb ik haar ook gezegt. Maar ze vindt het wel spannend hoor.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2017 om 18:57

Youtube

Volgens mij heeft hij een plaat voor zijn kop. Nu staat op magister dat hij de volgende filmopdracht op YouTube wil zien. Waarom in hemelsnaam?

Mijntje

Mijntje

13-03-2017 om 19:14

youtube

Al helemaal niet op youtube. Kan me voorstellen dat je als puber al onzeker bent over je uiterlijk, sowieso bang bent om af te gaan en dat je niet wil dat dit dan eeuwig rond gaat op het www. De leraar slaat een beetje door op social mediagebied en vergeet dat niet iedereen met z'n hoofd op het www wil.

mirreke

mirreke

13-03-2017 om 20:12

Even terzijde: je kunt ook

een film op youtube zetten zonder dat iemand het kan zien. Je moet daar dan een link voor opsturen. Dus zo'n filmpje is dan niet algemeen toegankelijk. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ken iemand die dat zo doet. Je vindt hem dan ook echt niet, zelfs niet als je weet hoe het filmpje heet. Je moet een link krijgen om te kunnen kijen.

Dit even terzijde. De docent slaat door. Het is absurd. Komt er een gesprek?

Angela67

Angela67

13-03-2017 om 20:36

youtube

kjik weet je, uiteindelijk kan hij met vanalles kwaad.
Als je een usb stick inlevert met een filmpje kan hij dat ook 'misbruiken' door het op elo te zetten of youtube. Dus het punt is: wat wil hij precies en waarom? Is het echt belangrijk dat zij het filmpje inleveren of moeten ze een presentatie doen in de klas en dat dan opnemen zodat hij het nog een keer kan zien? Dat laatste zou ik dan gewoon weigerne. Hij geeft maar een cijfer in de klas, tijdens de presentatie. Als hij filmpjes ingeleverd wil hebben van iedereen, dan zou een usb stick met een filmpje ook goed moeten zijn. Maar: als je dochter bang is dat er dan met dat filmpje iets gebeurt, dan wordt het ingewikkeld.

gr Angela

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-03-2017 om 21:12

waar zit precies de pijn?

Eens met Angela. Volgens mij werd dat destijds in je draadje ook al genoemd. Probeer scherp te krijgen wat nu precies het bezwaar van je dochter (en van jou zelf) is met de hele kwestie. Wat vind je precies onacceptabel en waarom? Ik kan mij herinneren dat de focus lag op het feit dat het er gefilmd zou worden met een privé telefoon. Persoonlijk denk ik dat je daarmee niet bepaald sterk staat. Voor de privacy van leerlingen maakt het natuurlijk geen bal uit of de telefoon van de leerkracht privé is of door de school verstrekt. Ook een filmpje gemaakt met een camera kan 2 tellen later op een telefoon of laptop staan. Dus waar zit de echte pijn?

ik bedoel hiermee niet dat je alles moet accepteren. En de reactie van de docent lijkt mij op zijn minst gezegd zeer discutabel. Daar moet je natuurlijk iets mee. Maar probeer wel helder te hebben wat het probleem is - en waarom. Je staat een stuk sterker naar school als je een en ander goed kan beargumenteren.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2017 om 22:00

Allemachtig

Nou, dit krijgt een hele nare en rare wending. Hij belde om half 9 en vertelde vervolgens dat alles niet waar was. Dochter heeft nooit een filmpje via whatsapp hoeven versturen, ze hoeven niets via YouTube te versturen en hij bewaart ook geen filmpjes.
Toen ik dit weerlegde, bewijs voor mijn neus, kreeg ik ineens een volkomen absurde tirade over mij heen. Hij noemde mij jongedame en dat mijn dochter zo onzeker (?) is komt door mijn onderdrukkende opvoeding etc etc.
En toen drukte hij de telefoon uit.

Volkomen bizar dit. Ben er echt van ontdaan. Kat in het nauw oid. Volkomen buiten proportie.

Morgenvroeg maar bellen naar school.

Pfff

Alison

Alison

13-03-2017 om 22:05

Euh??

Die heeft hele andere problemen. Wat een mafklapper.
Veel succes met bellen morgen

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2017 om 22:09

Ik weet

Ik weet gewoon niet eens wat ik morgen moet zeggen dan. Nog nooit zoiets aan de hand gehad. Meneer Lokatiehoofd, uw personeel doet raar? Zo absurt dit

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-03-2017 om 22:19

klinkt inderdaad...

Klinkt inderdaad als een kat in het nauw....
En wat je morgen moet zeggen tegen het lokatiehoofd? Gewoon vertellen wat er is gebeurd. Feitelijk, zakelijk. Sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.