Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lees en luistertoets frans / engels

Mijn zoon zit in de brugklas mavo / havo. Hij is goed in frans en engels ( gewoon woordjes leren) maar heeft moeite met de lees- en luistertoetsen. Hebben jullie tips hoe deze toetsen te maken en waar hij eventueel dergelijke toetsen kan oefenen?

Groet Jacobien

Mia9

Mia9

05-07-2017 om 18:57

Netflix met Engelse ondertitels

Dochter heeft hier veel gehad aan het lezen van de Engelse ondertitels bij series in het Engels, kan je instellen. Moet alleen elke keer weer opnieuw.
Voor Frans weet ik het niet meteen, moet nog steeds eens uitzoeken wat er online kan, wordt naar verwezen in het boek(grandes lignes)
Succes!

dc

dc

05-07-2017 om 19:24

dvds?

Ik zou wat leuke franse dvds aanschaffen. De beste manier om te leren hoe het klinkt. Mijn kinderen zijn gek op "les cite d'or" het is een tekenfilm, maar ik vind het ook nog leuk. En verder kijken op cds die je al hebt. Heel veel hebben al frans.

Frieda

Frieda

05-07-2017 om 23:29

Woordjes leren inclusief uitspraak

Voor de luistertoets (en voor het echt spreken van een taal) helpt het om altijd de uitspraak te horen als je woordjes leert. Ik vind Quizlet prettig werken. De uitspraak in dat programma is heel redelijk.
Nog beter is dat kind de woordjes tijdens het leren altijd hardop uitspreekt. Zo komt het via alle zintuigen binnen (horen, spreken, schrijven).

Online kun je allerlei oefeningen vinden.

Verder eens met de vorige schrijvers. Zorg voor ervaring in lezen en luisteren.

mirreke

mirreke

06-07-2017 om 11:34

Wat je ook kunt doen

is luisterboeken draaien. Heel veel (Engelse en vast ook Franse) boeken zijn ook als luisterboek verkrijgbaar. Zeker ook via amazon.

Je kunt dan zelfs beiden doen: lezen en luisteren tegelijk. Engelstalige luisterboeken zijn echt mooi om te horen, de spreker speelt vaak een beetje toneel, het boek komt zo echt tot leven.

Fransien

Fransien

06-07-2017 om 12:20

zelf schrijven en voorlezen

Juist om wat meer oefening te krijgen is het zelf schrijven van korte stukjes (hoe heet ik, wat vind ik leuk, wat is mijn lievelingskleur etc) een goede oefening om de woorden te gebruiken in een andere context dan puur het rijtje wat je geleerd hebt. Je hebt er ook nog eens alle tijd voor.
Soms leren kinderen woorden heel goed, maar is het ook snel weer weggezakt, door te blijven oefenen in een andere context blijven die woordjes meer hangen.

En dan natuurlijk lezen en luisteren. Hardop voorlezen van de teksten in je boek is ook een goede manier om met uitspraak te oefenen, en dan hoor je als ouders ook direct of je kind zichzelf een goede uitspraak aanleert of het op de nederlands fonetische manier onthoudt.

Mijn zusje was rampzalig in luistertoetsen, vooral in die van frans. Toen ze een keer een stukje moest voorlezen was direct bij het eerste woord al duidelijk dat ze alles nederlands fonetisch leerde.
Ce monsieur qui ... werd "Se monzi-jeur kwie"
Haar manier van mademoiselle uitspreken was ook erg leuk: made-mooizelle.

Het heeft een hoop oefening en frustratie gekost, en talen zijn nooit haar favoriete vakken geworden, maar ze heeft uiteindelijk haar diploma gehaald (met een volledig beta-pakket en maar 1 vreemde taal).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.