Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Cora Creukel

Cora Creukel

24-01-2014 om 09:00

Leerstrategiën aanleren?

Mijn puber in de tweede van het vo mist leerstrategiën. Ten minste, dat denk ik als ik kijk naar de tijd die in vakken als aardrijkskunde en geschiedenis wordt gestoken.
Vorig jaar viel het mij ook al op dat ik het idee had dat er iets niet helemaal klopte, veel tijd steken in het leren van een toets maar dan nog een onvoldoende halen.
Volgens mij wordt vooral steeds maar de te leren stof 'gelezen' in plaats van 'geleerd'.
Ik heb al gezegd dat bij onvoldoendes ik mij met het vak mag bemoeien en dat ga ik ook zeker doen. Ik vind het wel lastig hoe ik dit aan moet pakken.
Wie heeft tips hiervoor?

iets doen

Ik zeg altijd tegen mijn (gemakzuchtige) zoon dat iets doorlezen niet genoeg is, maar dat je iets met de stof moet doen. Dus of je nou een samenvatting maakt, of een mindmap, of dat je opdrachten oefent in een digitale leeromgeving (hebben ze hier voor bijna alle vakken) of nog een keer opdrachten uit je werkboek maakt.. dat maakt niet zo veel uit, als je maar echt iets met de stof doet.

Druif

Druif

24-01-2014 om 09:17

Hier

Wij hebben chaotische kinderen die moeite hebben met het scheiden van hoofd- en bijzaken. Vooral in de eerste en tweede hebben ze hulp nodig bij het ontwarren van de brij van informatie die in de boeken op hun afkomt. Op de basisschool kom je er nog mee weg om álles te onthouden. Maar als het meer dan twee a4's aan tekst is, kan dat niet meer.

We helpen ze zo:

Ten eerste: van alle dik gedrukte termen de definitie uit het hoofd leren. Op woordjesleren.nl vind ik vaak oefenstof hiervoor.
Ten tweede: vaak staan er in het boek samenvattingen of hoofdvragen. Die moeten ze kunnen beantwoorden. Wij stellen bij het overhoren vragen, zij geven het antwoord. We stellen de vragen ook anders om. Dus niet alleen: wat is irrigatie? Maar ook: hoe heet, als het land bevloeid wordt om de groei van gewassen te stimuleren?
Ten derde: in het werkboek kijken naar de opdrachten. Wat voor een soort opdrachten zijn het? En dan zelf varianten op de opdrachten verzinnen met de tekst uit het boek.
Ten vierde: Bij geschiedenis de jaartallen uit je hoofd kennen, bij aardrijkskunde de topo. (kwestie van stampen)

Dat werkt wel aardig. Zo halverwege de derde worden ze het zat om hulp te vragen en steeds zelfstandiger.

Yura

Yura

24-01-2014 om 13:00

Leren of op de kamer zitten

Als je puber aan het leren is, leert hij dan ook of zit hij slechts op zijn kamer? Bij die van mij helaas het laatste. Wat hier uitstekend helpt is het verwijderen van playstation en telefoon beneden laten als hij gaat "leren".

lennest

lennest

24-01-2014 om 13:11

hoofd- en bijzaken

Op school hadden ze geleerd om hoofd- en bijzaken te scheiden, nou ja, dat was de bedoeling. Dat lukt niet. Dan andersom: schrap nou eens alles waarvan je denkt: dit is overbodig. Dan leer je rest
in mijn bovenstaand stukje zou dan het volgende overblijven:

school geleerd hoofd- en bijzaken scheiden, schrap alles overbodig. Leer rest.

Dit hielp. Het was gewoon veel te veel tekst.
Een mindmap helpt ook.

Dalarna

Dalarna

24-01-2014 om 13:59

Yura

Ik kom al weken die playstation van jou tegen maar is dat werkelijk het enige apparaat dat hij op zijn kamer had? De xbox en wii staan juist NIET op de slaapkamers, ook geen tv daar dus ze kunnen er alleen heen met laptop, ds of ipod en dat vind ik al genoeg maar bij jou werkte alleen de playstation weghalen al?

bibi63

bibi63

24-01-2014 om 14:07

m.i.

Zou je voor vakken als GS en AK eerst in ieder geval de gehele tekst van het hoofdstuk moeten doorlezen, zodat je het gehele verband begrijpt én er ondertussen al enige feiten worden opgeslagen. Daarna een uittreksel (of mind-map) maken, zodat je feitjes erin stampt. Wel goed om daarbij te helpen, zodat er niet uuuuurrren (zoals mijn dochter eerst deed) wordt besteed aan het maken van een uittreksel (netjes, kleurtjes, overnieuw want niet netjes genoeg, hele verhalen schrijven ipv kernwoorden (je hebt de tekst immers al gelezen, dus het gaat alleen om de feitjes die je er nog in moet stampen) bijzaken enz.)
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.