Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ouder

ouder

04-02-2014 om 16:19

Leerling-volg-systeem inzien

Mijn dochter (groep 5) heeft zo'n 2 weken terug Cito's gedaan op school.
De scores zijn bekend en ingevoerd in het leerling-volg-systeem Parnasys (als ik het
goed gespeld heb) en er zijn een aantal ouders al gebeld door school om
te komen praten over de score (deze was blijkbaar niet zo best).
Ik ben zelf niet gebeld.
Nu heb ik gevraagd aan de directie om de cito scores in te zien van dochter.
Mij werd verteld dat ik hiervoor een afspraak moest maken met de Intern
Begeleidster? Ik vraag me eigenlijk af waarom dat zo is. Waarom kan de
directie (die dat ook zo kan uitdraaien) mij dat niet gewoon geven?
Is daar een bepaalde reden voor?

Bovendien werd er nogal verbaasd gereageerd op mijn vraag om een uitdraai van
Parnasys te mogen inzien van dochter want ik was toch niet gebeld? Ik stel naar
mijn mening een heel gewone vraag om informatie (die ik niet krijg van de leerkrachten)

Katniss

Katniss

04-02-2014 om 16:35

Niet zijn taak

Het is niet de taak van de directeur om jou inhoudelijke informatie te geven. Hij weet er bovendien waarschijnlijk een stuk minder vanaf dan de IB'er. Bij ons op school is de IB'er degene die de resultaten verzamelt en invoert in het systeem, dus zij is ook degene die je moet aanspreken als je iets wilt weten.

misschien voor uitleg?

Ik weet niet welk volgsysteem ze hanteren:

Maar ik had er echt niet zelf uitgekomen, zag er ongeveer zo uit:

Toets VS niveau DLE
Rek/wisk 81,8 E7-E 34
Spelling 136,3 E7-4 38
DMT 2009 95,6 E7-B 52

enz.

vreemd

Hier krijgen de kinderen in ieder rapport een uitdraai met de cito scores. Daarop staat alles wat er tot dan toe is gemaakt, dus elke keer komt er weer wat bij. Ik begrijp werkelijk niet waarom sommige scholen geheimzinnig gaan doen over die uitslagen. Het is toch logisch dat je wilt weten hoe je kind het doet? Anders kun je het rapport ook wel afschaffen, als het niet de bedoeling is dat je als ouder weet hoe je kind scoort...
Ook voor het kind zelf lijkt me dit raar: je maakt een toets, maar je mag vooral niet weten hoe je het gedaan hebt. -?-

Juline

Juline

04-02-2014 om 19:52

10 minuten gesprek

Hebben jullie geen gesprekjes met de leerkracht? Als wij 10 minuten gesprekken hebben, nemen ze daarin ook de citoscores mee.
Ik kan me voorstellen dat ze ouders uitnodigen, waarbij de scores minder zijn dan verwacht. Zulk nieuws wil ik zelf ook niet in een 10 minutengesprek horen, maar op het moment dat het bekend is.

Rapport

Bij ons staan de Cito scores apart vermeld op het rapport, bij jullie niet. Anders kan je daar bij het 10 minutengesprek naar vragen. Volgens mij is de juf/meester het 1e aanspreekpunt hierbij, niet de IB'er.

Evanlyn

Evanlyn

05-02-2014 om 23:18

ouder

wees blij dat je het mag inzien, bij ons deden ze daar al heel moeilijk over!

Sneeuwitje

Sneeuwitje

06-02-2014 om 10:12

ook vreemd

Ik vind het ook vreemd van een school dat ze de uitslagen niet delen. Ook wij krijgen net als Jippox elk rapport de cito-scores, met mooie grafiek en al erbij. Het rapport gaat mee van gr. 1-8, dus je kan mooi ook de lijn volgen.

Maar ik zou inderdaad in eerste instantie de juf erop aanspreken. En als zij je dan doorverwijst naar de intern begeleider, so be it, maar volgens mij moet je eerst bij de juf zijn als het om inhoud gaat.

Groetjes en succes,

Sneeuwitje

ouder

ouder

07-02-2014 om 10:45

reactie

Vorig rapport hadden we met de juffen afgesproken dat ze dochter extra zouden prikkelen/stimuleren met met name rekenen. Dochter vind alles al snel saai en doet het hoogst noodzakelijke. Beetje van: "Een 6 is toch ook prima". Dochter heeft totaal geen moeite met sommen. Ze is er alleen moeilijk toe te bewegen….doet graag andere dingen in de klas die ze leuk vindt. OK, zo gezegd zo gedaan. Juf vertelde dat ze haar anders gingen aanpakken; wij hoefden thuis niets te doen want ze had immers geen problemen met rekenen (nee, dat wisten wij ook wel).

Nu zijn we een aantal maanden verder en (ik heb in de tussentijd niets meer gehoord van de kant van juf) was ik wel erg benieuwd naar de Cito-scores bekend waren. Ik sprak de juf erop aan. Die had geen tijd, maar ze gaf ook aan niet te weten hoe dochter het eigenlijk gedaan had??? maar ik kon wel naar de Inter Begeleidster om het in de kijken. Vreemd, maar ok.

Blijkt dat dochter haar Cito zeer slecht gemaakt had op rekengebied. D en E-scores. Ik ben hier best kwaad over juist vanwege de afspraken die we hadden gemaakt met de juf. Ik wordt als ouder op geen enkele manier ingelicht dat het ook maar iets minder ging. Steevast krijgt man te horen als hij dochter naar school brengt: "Het gaat goed hoor met haar"…en nu krijgen we dit!
Het is dat we het nu opvragen, want anders hadden we dit pas voor het volgende rapportgesprek onder ogen gekregen.

De IB-er vond het nog niet eens zo slecht (maar die kent Dochter ook helemaal niet). Vervolgens krijg ik nog de opmerking dat ik altijd bij haar langs kon komen als ik wat had of wat te spuien had ?????

Evelien

Evelien

07-02-2014 om 14:19

Tijd voor een goed gesprek met de juf (en IB'er)

Tjonge jonge, ik kan me je verontwaardiging voorstellen.

Begrijp ik dat je een slim kind hebt, dat in elk geval (heel) goed in rekenen is (in principe), maar nu dus slecht scoort terwijl juf haar juist extra uitdaging zou geven?

Klinkt als onderpresteren. Heb ik bij ons kind ook ervaring mee (gehad).

Hier moet je denk ik bovenop zitten en er moet snel een actieplan komen.

Doe je kind niet aan compacten? En als ze dan tijd over heeft, krijgt ze dan niet verrijkingsstof? Voor kinderen is alle simpele dingen eindeloos herhalen echt geestdodend en werkt slordigheid en desinteresse in de hand.

Wat belangrijk is, is dat je de rekentoetsen allemaal (ook van de Cito, maar ook andere methodetoetsen) inkijkt die ze de laatste tijd gemaakt heeft om te kijken waar ze fouten in heeft gemaakt. Dus eerst analyseren.

Ons kind sloeg bijv. hele sommen over of schreef de helft van het antwoord op (waar overigens wel uit bleek dat kind het eigenlijk heel goed snapte). Door de toetsen goed te analyseren, kan je zien waar het probleem in zit. Helaas doen juffen dat vaak niet. Die zien alleen dat een antwoord fout is of een score laag en denken er dan niet verder over na hoe dat toch komt.

ALs je denkt dat het echt onderpresteren is en dat kind eigenlijk veel meer kan, dan is het nog een idee je kind te laten "doortoetsen" op school. Dan kijken ze tot welke stof (max groep 8) je kind komt. Bij ons heeft de school dat na slechte (onvoldoende) toetsen (en nadat wij met school in gesprek waren) toen zelf gedaan en bleek dat kind een half jaar voor liep (in groep 5)! Toen werd pas erkend dat kind juist slim was en dus, zoals wij al zeiden, onderpresteerde.

Overigens is het handig als je weet wat ze nu zou moeten kunnen en dat je thuis even checkt of ze alles eigenlijk wel snapt (of met korte uitleg van jullie) snel snapt. Dat je in elk geval weet dat ze bij is.

Omdat het Cito volgsysteem de komende tijd (met het later afnemen van de Cito eindtoets) belangrijker zal worden is het verstandig hier snel actie op te nemen zodat hij scores op het juiste peil komen. Maar ook overigens is het fijn als je dochter uitdaging op school krijgt en zich niet verveelt.

ouder

ouder

08-02-2014 om 10:34

Evelien

Ik wordt hier echt moe van. Juf had beloofd om dochter goed in de gaten te houden en 'haar methodes' erop los te laten om dochter meer te prikkelen. Wat die methodes zijn, geen idee, maar Nee, dochter doet volgens mij niet aam compacten en ze krijgt geen verrijking. Ze mag gaan tekenen of knutselen wat ze leuk vind als ze haar werk klaar heeft.

Nu moet ik vrij nemen van mijn werk om die rekentoetsen in te zien wat juf naar mijn mening moet doen en al lang had moeten doen.

Begrijp me niet verkeer, ik doe het graag voor mijn dochter, maar nu moet ik op de stoel van juf gaan zitten omdat die kennelijk haar werk niet goed doet?

Ik wordt hier en beetje moe van eerlijk gezegd. Als ik op mijn werk niet presteer dan lig ik er zo uit.

Karmijn

Karmijn

08-02-2014 om 14:53

'moet ik op de stoel van juf gaan zitten omdat die kennelijk haar werk niet goed doet?'

Ja

Zo gaat dat in het onderwijs.

Je kunt proberen om het bespreekbaar te maken binnen de school. De kans is heel klein dat dit dan enig effect op gaat leveren. En de kans dat jouw dochter er beter van zal gaan rekenen, is bijna nul.

Dus als je op de barricades wilt gaan: doen.

Maar zorg ondertussen dat jij je dochter goed leert rekenen. Het heeft te veel gevolgen voor jouw dochter, als je dat niet doet. Dat is een risico wat je niet kunt nemen.

Dus als ik jou was, zou ik het rekenboek meevragen, daar kopien van maken. Dan weet je waar ze mee bezig zijn, wat het niveau is. En de stof dan voor de komende tijd in gaan oefenen en uit gaan leggen aan je dochter. Liefst voordat ze het in de klas gaan behandelen. Pre-teaching heet dat. Dat kan heel effectief zijn.

En cito's oefenen. Daar zijn programma's en cd's voor. Want soms ligt het ook aan de vraagstelling op de toets.

Verder zou ik middels een aantal gesprekken met je dochter, duidelijk maken, hoe belangrijk rekenen is. Want kinderen hopen soms dat het vanzelf weer weg gaat. Maar dat rekenen komt je hele schoolcarriere weer terug. Je kunt er niet omheen. Ze kan zich niet veroorloven om het niet belangrijk te vinden.

Het is een illusie om te denken dat de school dit individuele geval nu ineens wel voortvarend gaat aanpakken. De prioriteit ligt duidelijk niet bij je dochter.

Heeft ze de tafels trouwens er al goed inzitten? Dat hielp hier echt enorm.

Paal

Paal

10-02-2014 om 13:24

Parnassys

Bij ons op school worden deze besproken en meegegeven tijdens de rapport gesprekken.

ouder

ouder

11-02-2014 om 10:05

Karmijn

Ja, dat gevoel heb ik ook een beetje…dat het geen zin heeft om het met de directie te bespreken. Ik denk dat ik inderdaad het rekenboek meevraag en daaruit kopieën maak. Ik denk dat het vechten tegen de bierkaai wordt. Jammer, ik had het me zo anders voorgesteld. Het is helaas niet meer als vroeger.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.