Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Laptop voor school

Docher ( vwo 3) krijgt uit t niets een brief mee: school redt het niet meer met de 'laptopkarren' ....door de toenemende digitalisering is een personal device vsnaf volgend jaar noodzakelijk. Er kan een lenovo thinkpad via school worden aangeschaft met een eigen bijdrage vsn 300 euro. Een eigen device ( min. Windows 10 en nog wat eisen) mag natuurlijk ook. Als t maar dagelijks mee naar school gaat.

Bij dochter gecheckt: hele jaar nog nooit een laptop via school gebruikt. 0 keer. Wat verandert er in godslasterlijk volgend jaar?

Op internet gecheckt: de lenovo is te koop voor 390 euro. Als je er als school 150 koopt is t vast goedkoper. Je betaalt hem dus gewoon helemaal zelf.

Situatie schets: dochter heeft net een half jaar prachtige eigen laptop, die echter niet perse is uitgezocht op robuustheid voor elke dag in rugtas mee.

Last but nnot least : volgens mij mag school geen geld vragen voir een verplicht leermiddel.

Ik ben echt pissed of. Je moet binnen een week laten weten of je het ding via school regelt of er zelf voor zorgt dat het in augustus geregeld is. Meer opties zijn er niet op t formulier, dat overigens volgende week moet worden ingeleverd.

Om t geld gaat het me niet, maar ik vind het principieel zo ontzettend fout. En er zijn zat ouders voir wie het geld wel speelt. 300 euro is niet niks.

het jeukt me aan alle kanten om actie te ondernemen, ellende van VO is natuurlijk dat het verrekte lastig is om bij alle ouders te inventariseren hoe ze hier over denken. En daar maakt school natuurlijk op een hele sneaky manier misbruik van. Dat niemand zijn kind het buitenbeentje wil laten zijn. En dat het ding er 'dus' maar moet komen.

Enfin, ik ben ongesteld, dus misschien in een iets te recalcitrante bui. Ik ga dit werkend even broeden over welke actie wel of niet. Input / ervaringen van wie dan ook zijn welkom.

Ingrid

Ps..als docent zie ik vanaf de andere kant ( ik werk op een deels i pad school) hoe matig de dingen gebruikt worden, en hoe beperkt het voordeel voor de leerlingen is. Dat kleurt vast ook mijn mening...

Gewoon niet reageren

Tja, je hebt gelijk. Dat mag de school niet doen.

Mijn ervaring is echter dat het niet zo bar veel zin heeft om in rengalop te hoop te lopen.
Het is veel effectiever om te doen alsof de neus bloedt, zoals de school dat in feite ook doet tav de regels, en het spel gewoon niet mee te spelen.
Het scenario kan dan twee kanten op: Of er gebeurt helemaal niks want in de praktijk worden die dingen toch niet of onvoldoende gebruikt.
Of er is één fanatieke leerkracht die in rengalop te hoop loopt tegen onwillige ouders/leerlingen.
Mijn kinderen troffen die laatste.
Ik heb de juf er bij herhaling op gewezen dat zij, indien zij meent dat dit leermiddel noodzakelijk is, moet zorgen dat het verstrekt wordt. Of, dat kan ook, een andere les verzinnen.
Uiteindelijk stuurde ze de rector op me af.
Maar die moest me gelijk geven.
Het voordeel van deze werkwijze is dat de school de eisende partij wordt. Vragend kan een school een heel eind komen. Maar zodra het eisen worden, kind mag niet meedoen zonder dat apparaat, overspeelt de school de hand.

dc

dc

23-06-2017 om 21:05

Zou niet durven

Ik werk zelf voor een school en zie zoiets niet gebeuren. Op school wordt er niet zoveel gewerkt met computers, er zijn een paar computerzalen die te boeken zijn voor klassen indien nodig, en verder zijn er wat tabletten. Echt computerwerk kan gewoon thuis (of op school voor degenen die thuis geen computer hebben).

En reken maar dat je echt niet de enige bent. Ik zou een mailtje sturen en zeggen dat jullie daar het geld niet voor hebben, wat is het alternatief? Ze kunnen jullie echt niet dwingen.

Zou ik niet doen

Geen mailtje sturen. Dat meen ik serieus.
Zodra je contact opneemt ontstaat er discussie en gezeur.
Tot en met 'maar dat moet u toch over hebben voor uw kind'.

De kans dat er helemaal niks gebeurt als je niks doet is groot.
Dat is de meest comfortabele weg.

Het ergste dat er kan gebeuren is dat er een leerkracht tegen je kind gaat zeuren. "waar is jouw...." "Die mag ik niet van mijn moeder" "maar het moet" "dan moet u mijn moeder bellen"

Lente

Lente

23-06-2017 om 21:28

Prachtig simpel advies van M Lavell

Ik zou het zo doen.
En je kind een goed antwoord geven, voor het geval er vragen komen.
Een antwoord waarin vooral verwezen wordt naar jou. Zodat kind er geen last van heeft.

Li

Li

23-06-2017 om 21:49

eigen laptop

Die Lenovo is wel heel robuust, zoon heeft hem ook. Maar heel lang gaat hij niet mee. Dus tegen vallen is hij wel goed bestand, maar hij doet het gewoon niet erg lang.

Als de school hem verzekert en dus ook zorgt dat er een vervangende laptop is als hij uitvalt, zou ik het een prachtig idee vinden. Nu betaal ik die krengen namelijk zelf vanwege zoon's motoriek (vindt schrijven lastig). Ja, dat zou uit het passend onderwijs potje moeten komen, maar ik ben allang blij dat ze het hem toestaan en zwijg over geld.

Als school niet verzekert en ook niet voor vervanging zorgt, zou ik het zeker niet doen.

Zon

Zon

23-06-2017 om 22:46

laptop

Zoon start komend schooljaar in een brugklas waar een laptop verplicht is. Kosten ca 300-400 euro incl verzekering/service/vervangend exemplaar. Verplicht, dus wie het niet kan betalen kiest niet voor zo'n klas. Kennelijk mag het dus wel: geld vragen voor een verplicht leermiddel. Ik hoop maar wel dat het veel gebruikt wordt.

Ik zou mijn kind overigens nooit als drukmiddel inzetten of onderdeel laten worden van de discussie. Als je die wilt aangaan, doe je dat zelf. Kinderen schamen zich hier kapot voor.

Nee niet verplicht

Maar een mooie manier om een bepaalde doelgroep buiten de deur te houden!

Klopt dat wel?

Een basisschool mag geen geld vragen voor verplichte leermiddelen (ook niet die vulpen) maar of dat voor het vo geldt...schoolboeken, schriften en de grafische rekenmachine zijn vanaf de brugklas allemaal voor eigen rekening.

Ik zou mijn kind ook niet de dupe willen laten worden. Maar als ik het ergens principieel niet mee eens ben, trek ik wel m'n snavel open. Ook als ik zelf van het geld niet wakker hoef te liggen.

Ik wel een brief schrijven, zou mijn bezwaren uiten over zo'n kostbare aanschaf , waarvan het dubieus is dat het noodzakelijk is (denk die cd-roms in de leerboeken, die zijn hier nooit uit het hoesje gekomen)en het feit dat ouders met zo'n korte termijn voor het blok worden gezet. ALs ze een dure laptop willen introduceren moeten ze dat met een fatsoenlijke termijn, en een betalingsregeling doen.

En daarna zou ik het gewoon even aanzien of die laptop hetzelfde lot ondergaat als de verplicht aangeschafte woordenboeken,atlassen en bijbel die ook maar stof liggen te vergaren. Als kind er dan toch last van blijkt te hebben, dan regel ik wel wat anders. Is dat dezelfde school van het reisje? Lekker bezig zijn ze daar.

Kaplablokje

Kaplablokje

24-06-2017 om 07:17

Sinds 2009

Zijn schoolboeken gratis. Schriften en rekenmachine niet.

Tenzij..

de school erop staat dat je een bepaald type rekenmachine gebruikt. Dan moet de school die verstrekken.

dood knuffelen

Kenfan:"ALs ze een dure laptop willen introduceren moeten ze dat met een fatsoenlijke termijn, en een betalingsregeling doen."
Deze boze brief is eenvoudig dood te knuffelen met de belofte dat je punt meegenomen zal worden in de volgende MR vergadering, alwaar wat al besloten is nog eens met handopsteking bevestigd zal worden.

Zo wordt elk bezwaar repressief tolerant in de kiem gesmoord en komt het helemaal nooit tot een werkelijk uitwisseling van gedachten.

Die ene keer heb ik een bijzonder goed gesprek gehad met de rector.
Hij heeft nog geprobeerd of ik niet toch en in het belang van de school en de lieve vrede... straks gaat iedereen.. maar ik heb daarop gezegd dat ik een opvoed verantwoordelijkheid heb naar mijn kinderen. Hier hoort ook bij dat ik ze leer dat ze zich niet moeten inlaten met oneigenlijke constructies.

IngridT

IngridT

24-06-2017 om 10:58 Topicstarter

Tja.

Ik snap de Miriam benadering, maar k heb niet zo'n z'n m mijn dochter in t zetten in dit verhaal. Ik weet ( mede door ervaringen op mij eten school) dat iedereen straks gewoon met een lenivootje in de klas zit, en dan is mijn kind ( toch al niet haantje de voorste) de uitzondering met de principiële moeder. Nee, dat vind ik niet leuk.

K neig meer naar een kort doch helder briefje naar de schoolleiding. Met een paar vragen:

- wat er precies gaat veranderen asn het onderwijs volgend jaar? ( nul,keer een laptop gebruikt ditv jaar zei dochter. Nou ja. Gisteren voir t eerst. Een of andere toets voor geschiedenis. Liep volkomen uit de hand door haperende WiFi)

- hoeveel procent vd aanschafkosten de ouders nu eigenlijk dragen ( ik schat in rond de 80-90 %)

- of ze kunnen uitleggen of de bijdrage verplicht of vrijwillig is

- wat er gebeurt als dochter geen laptop mee naar school zou nemen

- waarom er geen voorlichtingsbijeenkomsten op poten is gezet om eea aan de ouders uit te leggen.

Ik snap natuurlijk bestvwatbest de antwoorden op al die vragen zijn, maar wil het roch graag van school horen.

En ik denk data ik het formulier ( net de opties 'ik koop er 1 via school' danwel 'ik zorg dat mijn kind elke dag een eigen laptop meeneemt' ) helemaal niet terugstuur. Ik koop een laptophoes voor dochter en we zien wel hoe vaak ze t ding in de praktijk nodig heeft. Kan ik altijd zelf nog iets compacters aanschaffen als dat praktisch lijkt.

En dan pieker ik nog even op welke manier ik wat meer ouders kan mobiliseren hetzelfde te doen ( in ieder geval dat formulier niet terugsturen, en het gewoon even aanzien.) dat lijkt me wel een goede actie richting school.

Ingrid

IngridT

IngridT

24-06-2017 om 11:18 Topicstarter

Met excuses voor t slordige typen

Dat heb je op een tablet al snel......

Ingrid

IngridT

IngridT

24-06-2017 om 11:27 Topicstarter

Oh en kenfan...

Die betalingsregeling is er. Je mag ook 3 keef 100 euro betwlen. Maar dat verandert voor mij niet veel aan het principe van t verhaal.

Overigens ( las ik net) blijft het ding ( al betaal je zelf 80 % van de aanschafwaarde zelf vooraf) 3 jaar lang eigendom van school. Geen idee wat dat betekent mbt eventuele schades, verzekering en weet ik veel trouwens.

Het is trouwens een pilot. Ook geen idee wat er bebeurt als ze er na een jaar achter komen dat het geen blijvertje is. Krijgen we vast ons geld niet terug schat ik zo in...

Ingrid

IngridT

IngridT

24-06-2017 om 11:43 Topicstarter

Oh. En kenfan..,

Zelfde school idd. Lekker bezig!

Li

Li

24-06-2017 om 11:45

eigendom van school

betekent waarschijnlijk dat zij het ook verzekeren. maar ik zou dat wel willen weten. En wat gebeurt er na die drie jaar?

IngridT

IngridT

24-06-2017 om 12:17 Topicstarter

Dan is ie van jou ( maar inmiddels wel afgeschreven schat ik in.)

Ingrid

Bedrog

"Overigens ( las ik net) blijft het ding ( al betaal je zelf 80 % van de aanschafwaarde zelf vooraf) 3 jaar lang eigendom van school. Geen idee wat dat betekent mbt eventuele schades, verzekering en weet ik veel trouwens."
Ingrid, hoe wil je je kinderen weerbaar maken tegen bedrog als je ze door de eigen school op deze manier beet laat nemen? Dit kan toch niet waar zijn?

Dat de school eventueel (maar misschien helemaal niet) via je kinderen de druk op zal voeren is vervelend. Maar dat uit de weg gaan is alweer zo'n slecht voorbeeld.

IngridT

IngridT

24-06-2017 om 14:26 Topicstarter

Miriam

Dat ik er niet eentje via school ga kopen heb ik inmiddels al besloten. Daar doe ik niet aan mee. En hun briefje krijgen ze ook niet terug. Waarin ik me verplicht tot het dagelijks meeslepen van deceigen laptop als ik er geen via school koop. No way.

Hoe wel daar dub ik nog even over verder. Dochter mag van mij best 3 keer per jaar haar laptop mee naar school. Wil ik best investeren in een stevige hoes. Zou best kunnen dat t daarmee geregeld is. En zo niet? Dan dub ik nog even verder....

Ingrid

Li

Li

24-06-2017 om 17:26

probleem is

dat het verzekeren van een laptop voor gebruik buitenshuis ontzettend duur is. maar als het maar om een paar dagen per jaar gaat, kun je dat risico natuurlijk gewoon nemen, zeker als dochter niet et wild is.

Zon

Zon

24-06-2017 om 23:44

raar

Dat blijkt inderdaad zo te zijn. Wij moeten dus een laptop aanschaffen, maar deze moet op school blijven (in de locker). Wij wilden sowieso een laptop voor zoon aanschaffen, dus hadden niet zo'n moeite hiermee, alleen was het wel de bedoeling dat kind de laptop ook thuis zou kunnen gebruiken. Dat blijkt nu niet het geval te zijn en vind ik wel een groot nadeel.

Als de laptop op school moet blijven vind ik eigenlijk niet dat wij 'm moeten betalen...

Natuurlijk niet

Wat je betaalt is van jou. Daar mag je mee ronddobberen wat je wil.
Als school de regels stelt, dan moet school betalen.

Moet je je voorstellen als je dat op de sportschool te horen krijgt: u moet een bij ons uw sportkleding kopen, die mag u niet mee naar huis nemen!

Ik begrijp niet hoe scholen zoiets kunnen verzinnen.
Ik begrijp ook niet hoe ouders en leerlingen zo liefelijk akkoord kunnen gaan.
Helemaal in deze tijd van fishing, scamming en mlcrosoftbedrog in internationale vormen, kan het niet zo zijn dat juist een school doet alsof dergelijk gedrag betrouwbaar kan zijn.

Zon

Zon

25-06-2017 om 11:30

blijkt pas later

Eerst maken ze melding van het feit dat volgend jaar alle brugklassen met een laptop gaan werken en dat dit een x bedrag gaat kosten. Prima, het leek ons toch handig als zoon een eigen laptop voor op zijn kamer zou hebben. Dus wij doen mee. Pas nu, vlak voor de zomervakantie, komt de aanvullende informatie met de melding dat de laptop op school dient te blijven. Tja, dan wordt het wel een ander verhaal...

Marieke

Marieke

25-06-2017 om 16:32

laptop voor school

De zoon van een vriendin kreeg aan het begin van zij vo-carrière te horen dat hij een laptop nodig had. School adviseerde model X, prijs rond 800 euro,via school te bestellen, inclusief software en schoolinstallatie. Ja, ze mochten ook zelf de laptop aanschaffen en de software, maar dan liep je het risico dat de laptop op school niet zou kunnen werken en school doet niets met laptops die niet via school waren aangeschaft.
Rekensommetje leerde als snel dat al zij zelf een laptop inclusief voorgeschreven software zou aanschaffen, zij ruim 300 euro minder uit hoefde te geven. Zelf laptop gekocht, alles geïnstalleerd en laptop doet het op school niet. School had een beveiliging op het netwerk geïnstalleerd, daarvoor was een speciaal programmaatje voor nodig, door de IT-er van school gemaakt en dat werd alleen verstrekt bij de laptops die via school waren aangeschaft, in het kader van beveiliging werd er gezegd. Vriendin heeft het hoog gespeeld, tot en met het bestuur toe en heeft het programmaatje gekregen. Tot die tijd kon zoon niet meedoen met een groot aantal lessen. Vriendin heeft geëist dat school een alternatief bood, school wilde dat in eerste instantie niet, maar na veel gedoe uiteindelijk toch wel. Moraal: laat je niet kisten, als school materiaal eist, moeten zij er zelf maar voor zorgen.
Als ik op mijn werk een laptop moet gebruiken, krijg ik 'm toch ook van de baas? En zo niet, jammer dan, de mijne is van mij, die gebruik ik niet op het werk.

Triva

Triva

25-06-2017 om 19:12

Die verzekering bleek enorm mee te vallen, een jaar of 2-3 geleden hebben veel verzekeraars de inboedelverz uitgebreid tot iets waarmee je je laptop ook buitenshuis verzekerd is (en smartphones etc) wij hoefden ons niet hoger te verzekeren.

Jesse_1

Jesse_1

25-06-2017 om 20:15

Zon

Dat is wel heel raar ja.
Op de school waar 2 van onze 3 kinderen op zitten hebben ze ook BYOD, maar dan neem je je laptop ook mee naar huis. Sterker nog zelfs: hij _moet_ mee naar huis, anders kun je je huiswerk niet maken.
Een aantal vakken heeft geen boek meer en gaat alleen digitaal.

Lenovo

Mijn dochter had een Lenovo. Die was binnen de garantietermijn stuk, maar ze zeiden gewoon dat dochter 'm zelf had gesloopt en dus werd hij niet gerepareerd. Ze boden nog wel aan om de laptop voor 350 euro te repareren en vonden zichzelf erg coulant. Lenovo is slappe troep, zo stuk.
Wij hebben bij de Aldi voor veeeeeel minder geld een Medion gekocht, die is niet kapot te krijgen. Het enige nadeel is dat hij zwaarder is dan de Lenovo. Verder alleen maar voordelen. Dochter sjouwt er elke dag twee keer een uur mee rond.

Yaron

Yaron

27-06-2017 om 10:25

Ipad

Onze kinderen moesten een Ipad toen ze in de brugklas kwamen. Netjes een brief en factuur meegekregen van school, deze was in drie jaarlijkse termijnen te betalen, verzekering en hoes inclusief. Onderaan de factuur stond in kleinere letters dat we niet verplicht waren deze factuur te betalen. Hebben we ook niet gedaan en nooit wat van gehoord.

IngridT

IngridT

06-07-2017 om 17:44 Topicstarter

Nouhou Miriam....

Toch even een update.

Ik heb school een paar vragen gesteld. Geen eisen, maar vragen. Hele correcte, maar vervelende vragen. Over de vrijwilligheid vd ouderbijdrage. Hoe ze volgend jaar omgaan met kinderen die geen scherm bij zich hebben, en nog een paar van dat soort dingen. Paar ander ouders geïnvolveerd, linkje gelegd met parallel klassen, ouderraad gevraagd of ze er iets van af wisten.

Stand nu....vandaag hebben alle ouders extra info ontvangen....

Project wordt minimaal 4 maanden uitgesteld.
Het verplichte device ( het door school geadviseerde apparaat of minimaal identieke capaciteit) is van tafel
Er komt na de zomer een info / vragen avond in september.
Ouders mogen dan hun keuzes herzien ( mochten ze al een formulier hebben ingeleverd)
School kletst nog steeds om de vrijwilligheid vd ouderbijdrage heen, maar stuurt met de aanvullende info een link naar overheids site mee waarin zwart op wit staat dat verplichte ouderbijdrage voor schermen niet is toegestaan.

Ik ben so far wel tevreden.

Ingrid

Applaus!

Goed gedaan!!!!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.