Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

lager cijfer vanwege gedrag

Mijn 14-jarige zoon zit in 4 VWO. Binnen het vak biologie wordt een huiswerkcijfer gegeven. In de praktijk blijkt dat in dit cijfer ook het gedrag tijdens de les wordt meegenomen. De lerares vindt dat hij wel eens zit te kletsen tijdens de les en hij stelt geen vragen (die hij overigens niet heeft). Op basis daarvan vindt zij het gerechtvaardigd om 1,5 punt van zijn huiswerkcijfer af te trekken. Een sanctie die zij overigens volgens het leerlingenstatuut niet mag nemen. Hij heeft verder nog nooit strafwerk gehad of is ook niet de les uitgestuurd door deze lerares (of welke andere leraar/lerares dan ook). Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden

Angela67

Angela67

19-02-2016 om 13:10

maakt niet zoveel uit wat wij vinden denk ik

het mag niet volgens het statuut, dus je zoon kan er werk van maken.
Wat vindt hij er zelf van?
gr Angela

Moni

Moni

19-02-2016 om 13:25

Zoon kan iets doen

Zoon kan dit bijvoorbeeld bespreken met de mentor of met de conrector (of hoe dat ook heet bij zijn school). De conrector is de leidinggevende van de leraren. Die heeft een sterkere positie dan de mentor.

Als het huiswerkcijfer weinig invloed heeft op overgang of iets dergelijks, dan zou mijn zoon zich wel ergeren maar het daarna los laten.
Of alleen maar melden zonder om verdere actie te vragen.

dylrens

dylrens

19-02-2016 om 13:47 Topicstarter

reactie eigen zoon

Mijn zoon is verontwaardigd. Een ander onderdeel van het cijfer was een verslag waarvoor hij een 10 had. Iemand die een 4 voor dit verslag had, krijgt uiteindelijk een hoger huiswerkcijfer doordat hij bonus krijgt voor zijn zogenaamde goede gedrag. Pikant detail daarbij is wel dat die jongen naast mijn zoon zit (en een vriend is) en dat dit dus degene is met wie hij tijdens de les praat. Het is dus blijkbaar een volkomen subjectieve beoordeling en daar heeft hij veel moeite mee. Ik heb er zelf uit principe moeite mee. Het gaat hier niet meer om een meetbare prestatie dan wel een objectieve beoordeling. Begrijp me niet verkeerd hoor, als mijn kind zich misdraagt op wat voor ene manier dan ook dan verdient hij daarvoor straf. Geef hem strafwerk of stuur hem eruit. Dat zijn de sancties die een leraar volgens het statuut mag opleggen en dit niet

4 VWO?

Dan zou ik het bij je zoon laten om hier wel (of niet) iets mee te doen en je er verder niet mee bemoeien.

mirreke

mirreke

19-02-2016 om 17:53

Waarom?

je kunt er toch met je kind over praten, over hoe je hier het best mee om kunt gaan? En stel, je kind probeert van alles, en krijgt geen resultaat, dan kun je toch als ouder ook een mail sturen, of een gesprek aanvragen?

Overigens, ik zou hier denk ik geen energie aan besteden. Dit soort dingen is nauwelijks op te lossen. Behalve als in het statuut staat dat het niet mag, dan kun je, of je zoon, gewoon zakelijk een gesprek aanvragen of naar de mentor gaan, en aangeven dat het cijfer moet worden aangepast.

Dit soort cijfers is altijd subjectief, en daarom nauwelijks aan te vechten.

Daarom zou het inderdaad ook niet mee moeten tellen. 4VWO, wat een onzin om dan een soort strafcijfer te geven voor gedrag... Het zegt meer over de docent dan over de leerling. En willen we dan ook nog eens allemaal stilzittende modelleerlingen dit kop houden, opschrijven wat juf zegt, en gaan we niet passend gedrag afstraffen met dit soort rekentrucs?

Maar ik ben bevooroordeeld. Op al mijn rapporten stond dat ik teveel kletste. Boeien... (denk ik nu, destijds dacht ik volgens mij helemaal niets).

Nimbo

Nimbo

19-02-2016 om 23:21

misschien

is het een idee voor je zoon om in plaats van zich druk te maken of de lerares wel in haar recht staat, zich te bezinnen op zijn werkhouding?

Emma

Emma

19-02-2016 om 23:34

uitleg

Ik zou gewoon om een toelichting vragen en dan kijken of je er samen uit kunt komen.

Zoon is verontwaardigd.

Hij kan het natuurlijk bespreken met de docent of zijn mentor. Er zijn wel eens dingen in het leveñ waar je het niet mee eens bent. Die mag hij uitspreken.
Of het gesprek invloed gaat hebben op de aftrek van de punten is niet het belangrijkste.

Het gesprek kan de lucht zuiveren, dat lucht op.

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2016 om 09:09

Nimbo

Nee, gedrag mag geen invloed hebben op huiswerkcijfers, zo simpel is het gewoon. En minder punten krijgen omdat je geen vragen stelt? Ik stelde vroeger nooit vragen omdat uk de stof gewoon begreep. Cijfers moeten objectief zijn, en je moet kunnen terugleiden hoe er beoordeeld is. Ik herinner me een docent die punten aftrok bij vergeten boeken. Dat mag ook niet.

Caesar

Caesar

20-02-2016 om 09:25

Fiorucce

Hoezo mag dat niet. Staat dat in de onderwijswet?

V@@s

V@@s

20-02-2016 om 11:11

volgens de beginpost

mag het op deze school niet volgens het leerlingenstatuut.

Emma

Emma

20-02-2016 om 11:13

nimbo

Er is toch niks mis met zijn werkhouding?

Caesar

Caesar

20-02-2016 om 15:46

V@@s

Ja, je hebt gelijk. Maar als het leerlingenstatuut daar zo duidelijk over is en iedereen is gehouden aan dat statuur, dan snap ik niet waarom er hier over gediscussieerd moet woeden. Of het leerlingen statuut is hier helemaal niet zo duidelijk over, dat kan ook.

participatiecijfer

Hier op school krijgen ze bij de meeste vakken een participatiecijfer. Dat wordt bepaald dmv meerdere dingen:oa of je je huiswerk maakt en hoe je werkhouding is in de les. Toch een beetje hetzelfde idee dus. Als je zit te kletsen of klieren in de klas gaat je cijfer naar beneden...

Tihama

Tihama

21-02-2016 om 22:16

PTA

Ik herinner me bij mijn zoon dat al vanaf 4VWO cijfers meetelden in het Programma Van Toetsing & Afsluiting en daarmee dus deel uitmaakten van het uiteindelijke Schoolexamencijfer.

Even een reactie

vanuit het onderwijs hier, ik ben docente Frans. En we geven ook een "cijfer" (eigenlijk een letter) over de houding in de klas. Die cijfer is gebaseerd op werkhouding (heeft kind huiswerk in orde, doet hij goed mee, etc...)
Ik heb een paar keer verontwaardigde ouders aan de telefoon gehad omdat Pietje en Marritje een "o" (onvoldoende) had gekregen. Terwijl Pietje of Marritje verder altijd een 6 of een 8 hadden voor toetsen.
Het zou voor veel ouders leerzaam zijn om onzichtbaar een dagje mee te lopen met hun kinderen. Niet dat kinderen bewust liegen over hun gedrag maar ze zien dingen anders. Natuurlijk bestaan er bevooroordeelde docenten maar die zie ik niet in de meerderheid bij ons op school. We proberen echt eerlijk te kijken naar het plaatje. En die komt niet altijd overheen met het plaatje van ouders.
Sini

Sini

Zal allemaal best, ik wil het aannemen. Maar waar Dylrens naar mijn mening terecht over klaagt is dat op deze school helemaal niet zoiets bestaat als een beleid om een cijfer voor gedrag te geven. En dan komt dit ineens als een konijn uit de hoge hoed. Ik ben het eens met Dylrens: als een leerling zich slecht gedraagt zijn daar sancties voor beschikbaar, die zijn omschreven in het leerlingenstatuut, dan moet de leerkracht niet ineens aan de cijfers gaan lopen morrelen terwijl dat niet de manier is hoe het normaal gesproken op die school gaat.

Bij jou is het systeem zo te lezen anders en wordt er een apart cijfer voor gedrag/werkhouding gegeven, dat wordt aan alle kinderen gegeven (en niet alleen maar als het de leerkracht toevallig eens uitkomt), en het staat los van de resultaten op de toetsen. Wat ik uit jouw posting niet kan opmaken is in hoeverre dat gedragscijfer verder nog invloed heeft op het uiteindelijke cijfer voor het betreffende vak.

Dylrens, hoe is het nou verder gegaan? Of laat zoon/laat jij het er toch maar bij zitten?

Groeten,

Temet

Temet

Het heeft geen invloed. Als een kind verder zijn cijfers en gemiddelde volgens normen op orde heeft, gaat het kind gewoon over, ook al heeft hij overal "o'tjes" staan. Het is bedoeld om de ouders een indicatie te geven over het gedrag van kind in de lessen.
Overigens, een kind dat overal "o'tjes" heeft gaat zelden zonder problemen over. Want het ene hangt toch wel samen met het andere. En bovendien, tenminste, op mijn school, mail ik als mentor de ouders als ik te veel O-tjes zie verschijnen in Magister.
Enige moment dat de O, M, V of G een invloed kan hebben is bij het kiezen van een profiel. Stel: kind zit in 3Havo, wil NT kiezen waarvoor hij (bij ons) voor WI, SK en NA een 7 gemiddeld moet staan. Als hij bij NA een 6 staat maar het hele jaar G dan helpt het beter dan als het hele jaar een O is geweest.
Sini

Moni

Moni

24-02-2016 om 19:58

Ik zie in Magister slechte scores op de aspecten

als de cijfers ook slecht zijn.

Zoon zit in 3VWO. Hij doet het slecht in Duits en Frans.
En warempel, wat toevallig. Deze leraren beoordelen hem ook slecht op gebied van huiswerk, inzet, leerbaarheid en zo. Slecht is dan de score 'twijfel'. Er zijn geen negatieve reacties over zijn gedrag.
Die leerbaarheid snap ik wel. Hij werkt hard voor deze vakken maar het onthouden van al die woorden en lidwoorden gaat moeizaam.
De lage scores voor inzet en huiswerk vind ik triest. Hij werkt erg hard voor deze vakken. Ik denk dat 40% van zijn huiswerktijd zit in deze twee talen terwijl hij ook nog al die andere vakken heeft. En dan krijg je dit soort beoordelingen. Niet motiverend.
Wij zeggen tegen hem dat we die aspecten niet belangrijk vinden. Wij zien hoeveel hij doet (letterlijk) en bewonderen zijn motivatie om door te zetten. Nog een paar maanden, dan kan hij één taal laten vallen. Wat een opluchting zal dat zijn.

Bij de andere vakken zijn de aspecten prima in orde, hoewel ik het opvallend vind dat sommige leraren de zelfstandigheid hoog scoren en anderen juist een twijfel geven. Zou dat echt aan het vak liggen? Het kind is hetzelfde. De leraar is anders.

Moni

Moni

24-02-2016 om 19:59

Aanvulling

Zelfs in de vakanties oefent hij elke dag één van deze talen.

Sinilind profielkeuze

Kijk en dat snap im dan echt helemaal niet. Als iemand een 6 op natuurkunde haalt en daarbij inzet en huiswerk enz met een G beoordeeld krijgt is hij gewoon niet zo goed in dat vak en kan hij het maar beter niet kiezen. Als je een 6 haalt met een O voo huiswerk, inzet en gedrag enz kan er nog wat verbeterd worden en heeft de leerling gewoon meer talent voor dat vak. Want zelfs met weinig inzet en slecht huiswerk maken heeft ie toch een 6! Met een beetje meer inzet is dat een 7.
Degene die zich met veel inzet en braaf huiswerk maken naar een 6 sleept is toch veel minder getalenteerd in dat vak? Zal wrlk nooit hoger halen

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2016 om 20:46

Bah

Ik heb gewoon een hekel aan gedrag mee laten spelen bij becijfering. Het kan leiden tot willekeur. Verder zijn er leerlingen die minder goed zijn in de hele dag braaf in de klas zitten en "meedoen". Gewoon, omdat ze zijn zoals ze zijn, of vanwege adhd of autisme.

filalu

filalu

25-02-2016 om 22:13

huiswerkcijfer

Mijn zoon krijgt voor bepaalde vakken ook huiswerkcijfers. Dit vind ik niet verkeerd. Hiervoor worden bepaalde opdrachten nagekeken en bij 1 vak moet aan het eind van het jaar het werkboek worden ingeleverd. Het cijfer telt voor een heel klein stukje mee uiteindelijk.
Maar 1,5 punt aftrek omdat er geen vragen zijn gesteld vind ik wel heel vreemd. Dit komt over als willekeur. Daarnaast staat ook in het statuut dat dit niet mag.
Ik zou in dat geval mijn zoon adviseren om met de docent te gaan praten en haar uit te leggen waarom hij het niet terecht vindt.

Fiorucci

Geloof je echt dat gedragscijfers (we noemen ze overigens "inzetcijfer", niet gedrag) tot stand komen door een soort van willekeur en dat alle docenten het kwaad in hebben? Als ik een kind met ADHD of autisme een inzetcijfer moet geven hou ik werkelijk rekening met zijn beperkinden hoor, er zijn leerlingen met ADHD die ontzettend goed meedoen in de klas en kinderen met "niets" die geen fl.... uitvoeren
Sini

Mach

Het lijkt zo en ik kan me je reactie wel voorstellen. Echter, de ervaring leert dat kinderen die "steady" een goede 6 scoren het toch beter doen in de bovenbouw dan kinderen die geen moer doen maar zogenaamd talent hebben.
IN de bovenbouw komt het weliswaar vaker op inzicht aan, maar inzet blijft het allerbelangrijkste factor. En een kind die vanaf de brugklas zichzelf aangeleerd heeft regelmatig te werken, zijn huiswerk goed te maken, etc, heeft echt meer kansen om de bovenbouw met succes en zonder doubleren af te ronden dan begaafde klanten die verder niets doen.
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.