Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-03-2017 om 11:35

Laatste les voor eindexamen

Mijn dochter heeft afgelopen week haar laatste les gehad. Volgende week heeft ze de laatste proefwerkweek en dan nog een keer een week examentraining voor maximaal drie vakken (volgens mij op vrijwillige basis).
Is dat normaal, de laatste les in maart terwijl het eindexamen pas in mei is? Wanneer heeft jullie examenklant zijn/haar laatste lessen? Dochter denkt dat ze voorafgaand aan het examen nog vreselijk hard moet leren. Dat kan ik me van vroeger niet herinneren. Ik deed een aantal proefexamens en heb verder vooral op het strand gelegen en gewerkt. Hoe doet jouw kind de voorbereiding voor het examen?

Niet op de wchool waar ik lesgeef.

Laatste toetsweek is net klaar. Nu nog 3 1/2 week regulier rooster, waarin we vnl examentraining en voorbereiding doen. Laatste lesdag is iets van 20 april. Dan 2 weken meivakantie, en ergens in de week na die vakantie beginnen de examens. 10 mei of zo. Ik vind 1 1/2 maand min of meer school-loos ( zoals bij jouw dochter)) bizar lang. Raak je volkomen uit de 'flow' als je niet uitkijkt.

Ingrid

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-03-2017 om 12:15

Dat was ook mijn idee, maar de slagingspercentages zijn altijd prima.

Hier net als bij Ingridt

Vorige week examens gehad, nu weer les,welvolgende werken korte week ivm 40 minutenroosters en studiedag maar les tot net voor de meivakantie. Dan op laatste dag LSD enGala en daarna vakantie

Pooh bear

Pooh bear

19-03-2017 om 12:39

Dochter

Mijn dochter heeft nu nog gewoon les. Bij somige vakken werken ze nog uit het boek en andere vakken maken ze oefenexamens. Ik ga er vanuit dat dit tot de examens zo doorgaat.
Overigens doet mijn dochter de theorie vakken op tl. Maar ze doet ook nog examen in een praktijkvak dit examen is al begin april. Verder doen ook de basis en kader leerlingen bij haar oo school al in april examen. De tl leerlingen hebben pas in mei examen. Ben wel erg benieuwd hoe het gaat op het moment dat de andere 4e jaars examens hebben.

Triva

Triva

19-03-2017 om 12:42

pooh bear

Volgens mij hadden we het daar vorig jaar ook al over. Ik neem aan dat die basis/kaderleerlingen hun theorievakken gewoon in mei doen want dan is het centraal schriftelijk en hun praktijkvakken in april? Als ze hun theorievakken in april doen vraag ik mij nog steeds af hoe dat kan, welk theorie-examen maken ze dan? Zij hebben vier theorievakken die een school toch niet zelf mag examineren? Volgens mij kwamen we daar vorig jaar ook al niet uit?

Pooh bear

Pooh bear

19-03-2017 om 13:03

Triva

Denk niet dat we het er vorig jaar al over hadden want zo lang weet ik het nog niet.
Maar toen ik op de examenvoorlichting was vertelde school dat er een nieuwe regel is waarbij scholen zelf mogen indelen wanneer de kader basis leerlingen hun examens doen.
Dit omdat ze deze op de computer doen en er 5 verschillende versies zijn waardoor ze het niet kunnen doorgeven aan elkaar.
Voor tl leerlingen geld dit niet dus die maken ze in mei met de landelijke examens

Triva

Triva

19-03-2017 om 13:41

hier

maken ze gewoon de examens in mei, ik zou niet weten waarom dat opeens in april moet. Ik zou ook niet weten hoe ze een wiskunde examen op de computer moeten maken. In bijlage 1 te vinden via:
https://www.examenblad.nl/publicatie/20151130/rooster-voor-de-centrale-examens/2017#par2
staat wel dat er digitale examens zijn maar niet voor welke vakken. Alle theoretische vakken zijn daaronder weer genoemd in de maand mei.

Triva

Triva

19-03-2017 om 13:45

hier staat wel meer

http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/centrale_examens/digitale_examens_vmbo
en
http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/centrale_examens/digitale_examens_vmbo/normering_2016/normering_2016_ce_vmbo_bb_av_tv1

ik snap niet goed waarom dit blijkbaar facultatief is? Hoe kan het dat het ene kind dit soort examens maakt en eind april al klaar is en het andere kind dan nog vier vakken theorie schriftelijk krijgt?

@Emma

@Emma

19-03-2017 om 14:15

praktijk

praktijkexamens worden door de school zelf afgenomen, meestal in april. Kader - en basisscholen doen voor de theorievakken gewoon mee met het landelijke cse. Er zijn scholen die het cse digitaal afnemen. Dat rooster wijkt af van het standaardrooster voor het cse dat je overal vindt.

Triva

Triva

19-03-2017 om 14:20

Emma

Ja maar waarom? Waarom mag de ene leerling op school X in april dus al theorie-examen op de computer doen en de andere leerling op school Y moet tot mei wachten en krijgt het op papier? Waarom is dit?

@Emma

@Emma

19-03-2017 om 14:23

theorie

De digitale theoriexamens op de school van mijn kind zijn een week eerder dan de "gewone". Dit is omdat, mocht de stroom of het internet uitvallen ofzo dan is er altijd nog een uitweg.

Triva

Triva

19-03-2017 om 14:50

Dat is een uitleg op het deel van de vraag waarom het eerder is (dat doen ze ook niet bij dyslexietoetsen van de cito groep 8 eindtoets overigens).

Wat is nu de reden dat scholen zelf mogen bepalen of hun kinderen de toets op de computer maken of op papier en hoe toets je wiskunde opdrachten op de computer?

Dat soort verschil is er toch ook niet voor vmbot en hoger? Waarom niet alle kinderen op dezelfde manier toetsen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-03-2017 om 14:51

Uuuh

Jullie gaan wel aanhoudend off topic!

Triva

Triva

19-03-2017 om 14:54

nou nou

wat streng ben je opeens Het volgde toch echt uit wanneer de examens beginnen maar blijkbaar mag het alleen gaan over VWO?
Ik heb geen antwoord op mijn vraag en het is een beetje gek om daar nu nog een nieuw draadje voor te openen vind ik...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-03-2017 om 14:57

Hier

heeft dochter komende week schoolexamens. Daarna nog een aantal gewone lesdagen en een meerdaagse excursie. Vervolgens twee weken facultatief les en ik meen op 21 april is dan de laatste lesdag. Daarna een week vakantie.

Aagje

@Emma

@Emma

19-03-2017 om 15:03

Trivia

Ik weet niet of scholen zelf mogen bepalen of ze de toetsen digitaal afnemen of niet. Ik weet ook niets over criteria of eisen daarvoor.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-03-2017 om 15:19

Nou ja

Nee, het is niet alleen voor vwo. Maar wel over het CSE en tot wanneer er les is.

Tango

Tango

19-03-2017 om 15:42

Ik moet zeggen

Dat ik het eigenlijk niet precies weet tot wanneer dochter hier les heeft. We hebben geen examenwijzer of zoiets gekregen. Ik weet dat ze 8 april start met examentrainingen dus ik verwacht dat ze tot die tijd nog les heeft. Volgens mij ook nog een tentamenweek binnenkort. Ze moet ook nog een presentatie doen voor Engels. Dochter regelt dit soort dingen allemaal zelf waardoor ik dus heel slecht op de hoogte ben. Ook omdat school de informatie niet geeft.

Pooh bear

Pooh bear

19-03-2017 om 15:57

Waarom

Het waarom vond ik zelf ook een beetje vaag. School vond het beter om het voor de meivakantie te doen omdat ze dan niet twee weken vrij zijn en geen school hebben en dan examens hebben.
Ik dacht dat kader en basis allemaal digitaal krijgen maar dat is schijnbaar niet zo.

Maar heb me er ook niet helemaal in verdiept omdat die van mij gewoon in mei examens heeft. Ze is overigens wel een beetje beledigd ze zit in een gemengde klas en het grootste deel is dus voor de mei vakantie al helemaal klaar.

zebra

zebra

19-03-2017 om 19:30

vorig jaar

was de laatste schooldag, lesdag bedoel ik, volgens mij op 23 april. Na de meivakantie nog 2 dagen examentraining maar volgens mij was dat niet verplicht, op woensdag vrij en op donderdag begonnen de examens. Dit was havo.
Volgens mij hadden basis en kader in april de praktijkexamens en het cse dan wel in mei.

nina

nina

19-03-2017 om 19:43

en hier

Zoon heeft les tot de meivakantie. Hij heeft nog wel PTA's de komende weken. En daarna dus voorbereiding op het examen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-03-2017 om 08:04

alleen nog deze week

Ik hoorde ook net van zoon dat hij alleen deze week nog maar les heeft. Dan toetsweek, en daar na alleen nog wat vrije inloop/nabespreken en examentrainingen (optioneel). Hij doet dit jaar herexamen op een VAVO. Vorig jaar op zijn gewone middelbare school gingen de lessen (volgens mij) wel langer door. Maar aan het einde waren ze wel optioneel.

Demelza

Demelza

20-03-2017 om 08:28

Hier ook alleen deze week nog les

Mijn kind heeft deze week nog les, daarna anderhalve week tentamenweek en dan tot de meivakantie examentrainingen. Die zijn volgens mij verplicht.

Tango

Tango

21-03-2017 om 13:37

Nu wel

Het was dus niet raar dat ik de data nog niet wist. De mail kwam vandaag binnen. Dochter heeft tentamenweek van 3 t/m 13 april, daarvoor dus nog gewoon les. 18 t/m 21 april examentraining, 6 t/m 11 mei ook, daarna schriftelijk examen.
Gelukkig nu alle data op een rijtje gekregen, gaan we maar even uitprinten. Hoewel, gelukkig wil ik niet zeggen. De diploma-uitreiking valt op dezelfde dag als de musical van zoon. Aargh, hoe gaan we dat nu weer oplossen???!!! Maar even kijken op school van jongste of aan die datum nog iets te wijzigen valt. Hij zit gelukkig in een heel kleine groep 8 en van de andere kinderen in zijn klas doen volgens mij geen broers/zussen examen....

maan.

maan.

05-04-2017 om 15:38

Hier ook laatste les gehad..

Hier de laatste les gehad, drie weken aangepast rooster ofwel examentraining, verplicht aanwezig. Nut scheelt per vak. Afhankelijk van pakketkeus her en der ochtend/middag vrij.
Daarna twee weken vakantie en dan de examens. Vorig jaar heeft oudste flink veel tijd gebruikt om te leren/herhalen/oefenen, jongste wil dit voorbeeld volgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.