Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marijke

Marijke

17-09-2017 om 13:53

Laat jij jouw kind proefkonijn zijn?

Mijn schoonzus overweegt haar groep 8 kind op te geven voor dit vernieuwende onderwijs:


https://www.youtube.com/watch?v=WvWGeyeIEX4

Het start volgend jaar voor het eerst, ook al lijkt dat niet zo uit het filmpje. Ik probeer mijn kinderen zo min mogelijk te laten proefkonijnen en dat lukt al vaak niet. Zouden jullie zo iets doen?

En nee dit is geen reclame of onderzoek, ik kom hier al jaren maar even anoniem ivm de herkenbaarheid.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-09-2017 om 14:15

Marijke

Ik vind het heel goed dat je zus dat doet. Dan hoef ik mijn kinderen er niet aan bloot te stellen en wie weet, misschien wordt het wel een groot succes.

Ik ben een groot tegenstander van onderwijsexperimenten. Ik heb mijn kinderen ook van een (basis)school gehaald waar ze ineens alles met tablets gingen doen.

De treurige waarheid is dat de meeste onderwijsexperimenten mislukken. Mijn kinderen zitten nu op een Montessorischool, dat was ooit ook experimenteel, maar heeft zich in de loop der tijd bewezen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-09-2017 om 14:25

Via de link

kom ik bij een filmpje over een bestaande (?) school en hoor ik algemene dingen. Ik hoor niets over een vernieuwend onderwijsconcept. Daar kan ik dus niet over oordelen.

Verder zou ik mijn kinderen niet sturen naar scholen die net starten met een heel nieuw concept. Dat vind ik te veel experimenteren met de toekomst van mijn kinderen.

Aagje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-09-2017 om 14:57

proefkonijn?

Als je even verder zoekt, zie je dat het een gewone bestaande school is. En volgend jaar starten ze deze aparte klas. Op de website staat een projectplan, ze zijn blijkbaar al twee jaar bezig met de voorbereidingen. Als ik er even snel doorheen scrol, valt mij op dat ze het hebben over een groep kinderen die in het klassikale onderwijs onvoldoende tot hun recht komen. Bijvoorbeeld omdat ze op sommige vlakken heel sterk zijn, en op andere vlakken zwakker. Die kinderen lopen tegen de grenzen aan van het bestaande systeem. De school is blijkbaar op zoek gegaan naar mogelijkheden om meer te kunnen doen voor deze kinderen.

Zo'n instelling kan ik alleen maar toejuichen. Ons huidige onderwijssysteem kent (te) veel uitvallers, is dus gewoonweg niet ideaal te noemen. Als een deel van die kinderen binnenboord kan blijven (of beter kan presteren) dankzij een andere aanpak binnen een bestaande school, dan lijkt mij dat winst.

Natuurlijk valt of staat het bij de uitvoering, maar dat is bij het reguliere schoolprogramma niet anders.

Helena

Helena

17-09-2017 om 15:16

iemand moet het doen

Ad, ooit is Maria Montessori ook als pionier begonnen met een ander onderwijsconcept, dat inmiddels geaccepteerd is. Je hebt af en toe vernieuwende ideeën nodig, anders zaten de kinderen nu nog met z'n vijftigen in een klas met hun handen over elkaar alleen maar dingen na te apen, zonder enige creativiteit in denken en doen.

Mij had zoiets heerlijk geleken. Nu heb ik zes jaar lang op het gymnasium me verveeld en in zo'n concept zou ik het of in minder tijd hebben kunnen doen of me in de breedte kunnen ontwikkelen. Iets dat in de jaren tachtig op mijn school roostertechnisch maar beperkt kon.

Wervende filmpjes neem ik altijd met een korrel zout, want de soep wordt altijd wat flauwer opgediend dan hij gepresenteerd wordt.

Dus Marijke, ik zou mijn kinderen wel aan zoiets wagen, ware het niet dat de laatste twee nu in het eindexamenjaar van een redelijk ouderwetse school zitten.

Wat heb jij er eigenlijk op tegen?

Ad Hombre

Ad Hombre

17-09-2017 om 15:23

Helena

"Ad, ooit is Maria Montessori ook als pionier begonnen met een ander onderwijsconcept, dat inmiddels geaccepteerd is. "
Een bewezen onderwijsconcept is natuurlijk ook ooit een experiment geweest. Maar een bijzonder klein percentage van de experimenten wordt ooit een bewezen onderwijsconcept.

Aan die loterij laat ik mijn kinderen niet meedoen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-09-2017 om 15:25

Ik dacht dat dit zou gaan over het kinkhoestonderzoek waarover ik van de week een brief kreeg. Dan krijgt je puber een extra vaccinatie en gaan ze viermaal per jaar bloed afnemen. Daar zou ik mijn kind niet voor lenen, en het kind voelt daar zelf ook weinig voor.
Wie doet daar nu aan mee?

saar

saar

17-09-2017 om 16:49

och experimenteel

Experimenten worden de hele tijd ingevoerd.
Dat zie ik in zorginstellingen (mijn werk) en op scholen van mijn kinderen.
In principe is elke verandering een experiment. Aangezien we met 'lerende instellingen' van doen hebben wordt verandering gezien als een groot goed en gebeurt er een hoop. Zelfs het kleinste experiment kan grote gevolgen hebben voor je kind.
Behalve de veranderingen die naar buiten komen, gebeurt er op scholen vanalles dat vaak binnenshuis blijft. Ik ken nogal wat personeel bij kind op school en weet soms meer dan me lief is.
En een gegeven als bijv een net startende leraar heeft vaak meer direct effect op je kind dan een schoolbreed beleid.

Marijke

Marijke

17-09-2017 om 17:06

wat ik er op tegen heb?

Kinderen krijgen vooral les in de kernvakken maar moeten toch eens een profiel kiezen en examen doen en dat op niveau. Stoppen ze hiermee in de bovenbouw, dus al in de derde van het VMBO? Verder zit alles bij elkaar, van kader tot en met vwo+ en ik vraag me af of je met kader niet ondergesneeuwd raakt.

Cornelius Haga lyceum

Ik dacht dat het zou gaan over de nieuwe islamitische middelbare school die recent in Amsterdam de deuren heeft geopend na een jarenlange taaie juridische strijd.

Het loopt nog niet storm, en de meningen uit het veld zijn eensluidend: stel je kind niet bloot aan dit experiment. Zelfs de Amsterdamse islamitische basisscholen raadden ouders af om voor deze school te kiezen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste-videos-nieuws/weinig-leerlingen-voor-omstreden-islamitische-school-we-krijgen-eerder

Ook Rob Oudkerk, de huidige voorzitter van de Amsterdamse schoolbesturen, vindt het een onverantwoord experiment met leerlingen. Hij vertegenwoordigt het belang van Amsterdamse scholen; vooral scholen in west vrezen leerlingen te verliezen aan deze school. En die hele centrale loting voor Amsterdamse scholen is ook een groot experiment met jonge leerlingen. Komend jaar is het Cornelius Haga ook een keuzemogelijkheid in de centrale loting.

Link

Ik vergat de link met samenvatting en doorlinks naar de kritiek op de school bij te sluiten:
https://www.volkskrant.nl/opinie/moslimouders-mijdt-het-haga-lyceum-en-kies-voor-een-openbare-school~a4515078/

Ava

Ava

17-09-2017 om 17:41

Hmm

Ach, ik ben niet tegen een experiment. Afgezien of ik mijn 8ste groeper wel zou overplaatsen. Als het past bij je kind, kan het een hele fijne ervaring zijn. Op beginnende scholen, zeker met een vernieuwend aspect, loopt vaak een groep leerkrachten rond die kinderen kan enthousiasmeren en net iets harder loopt en meer doet om het een succes te doen zijn. Dat kan niet slecht zijn voor een kind.

Alleen geloof ik niet in dit soort onderwijs. Ik denk wel dat ze de spijker op de kop slaan met plannen, organiseren, zelf leren, intrinsieke motivatie stimuleren (maar die moet er in beginsel wel zijn) etc maar die leer je niet imho op deze manier. Net als op de Montessori: die leer je niet, die moet je grotendeels al beheersen wil je daar kunnen slagen. Ik ben bang dat veel ouders hun kinderen daarop doen in de hoop dat ze dat wat mist daar juist zullen leren. En ik denk dat ze van een koude kermis thuis zullen komen.

Jazeker

Aan mijn kind valt niets meer te verzieken op het gebied van onderwijs, leren en school. Deze vorm van onderwijs komt nog het dichtste in de buurt van wat bij hem zou passen. Jammer dat Nieuw Vennep niet aan te fietsen is.

skik

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-09-2017 om 18:28

Marijke

"Wat ik er op tegen heb? Kinderen krijgen vooral les in de kernvakken maar moeten toch eens een profiel kiezen en examen doen en dat op niveau. Stoppen ze hiermee in de bovenbouw, dus al in de derde van het VMBO? Verder zit alles bij elkaar, van kader tot en met vwo+ en ik vraag me af of je met kader niet ondergesneeuwd raakt."

Maar Marijke, hoe kun je er dan op tegen zijn? Je hebt vragen, en je weet de antwoorden niet. Zorg dan dat je eerst wél de antwoorden krijgt - en oordeel dan. Niet eerder. Trouwens hoef je niet eens een oordeel te vellen. Je hoeft alleen maar te bepalen dat jij je kind niet naar die klas laat gaan. En je te realiseren dat ons Nederlandse systeem nogal wat nadelen heeft. En uitvallers, veel te veel uitvallers.
'Alles bij elkaar' is overigens in heel veel landen de standaard praktijk. En die heeft nadelen, maar dat heeft het ons systeem overduidelijk ook. Veel deskundigen zijn het er overeen dat we in Nederland de kinderen juist veel te vroeg splitsen.

Jouw afkeer zit 'm volgens mij vooral in 'het is anders en anders is vreemd en dat zal wel niet goed zijn'. Dat is overigens niet zo gek hoor, dat is een normaal menselijk trekje. Maar weinig constructief.

Helena

Helena

17-09-2017 om 18:38

Bermbrand, dat is eng

Bermbrand, je schrijft: "En die hele centrale loting voor Amsterdamse scholen is ook een groot experiment met jonge leerlingen. Komend jaar is het Cornelius Haga ook een keuzemogelijkheid in de centrale loting."

Dat kan toch niet waar zijn? Ik maak me dan ernstige zorgen voor kinderen die op geen van hun voorkeursscholen geplaatst worden en dan misschien hierheen moeten. Dat is toch in voorgaande jaren gebeurd of was het juist dit jaar afgeschaft dat kinderen niet zomaar geplaatst werden op een school die niet op hun lijst staat?
Hoe kunnen streng religieuze scholen nou meedoen aan de loting? Bovendien, mag mijn ongelovig kind eigenlijk wel naar deze school? Islamitisch zijn zal toch wel een voorwaarde zijn?

Ad Hombre

Ad Hombre

17-09-2017 om 19:44

Ijsvogeltje

"Jouw afkeer zit 'm volgens mij vooral in 'het is anders en anders is vreemd en dat zal wel niet goed zijn'. Dat is overigens niet zo gek hoor, dat is een normaal menselijk trekje. Maar weinig constructief."

Het is vooral heel verstandig. Wat is er niet constructief aan?

Mensen hebben vaak moeite om van perspectief te wisselen. Het is voor het onderwijs als geheel nuttig als er *verantwoorde" experimenten gedaan worden. Net zoals het voor de medische wetenschap nuttig is als er nieuwe medicijnen getest worden op mensen.

Als ouder is je eerste verantwoordelijkheid wat goed is voor *jouw* kinderen. Het belang van het onderwijs als geheel zinkt daarbij in het niet.

Die twee perspectieven conflicteren niet met elkaar zolang je voor jezelf duidelijk hebt wat je primaire rol is. Volgens mij zijn wij allemaal primair ouder.

Zolang experimenten niet te ingrijpend zijn ben ik trouwens niet principieel tegen. Het scheelt ook als je kinderen wat ouder zijn. Dan zijn ze minder kwetsbaar.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-09-2017 om 08:23

Stille censuur?

Met verwijzing naar bericht nr 22 en de forumregels (7+9) is dit bericht verwijderd.

Ava

Ava

18-09-2017 om 13:32

Eens met Ad

Met verwijzing naar bericht nr 22 en de forumregels (7+9) is dit bericht verwijderd.

verzoekje aan forumbeheer

Dit gaat een beetje buiten dit draadje om, maar naar aanleiding van de laatste 2 postings een verzoekje aan forumbeheer: als jullie redigeren of verwijderen, zouden jullie dat dan willen vermelden? Ik heb ook wel eens gezien dat berichten waarvan ik toch zeker wist dat ik ze geplaatst had, verdwenen waren. Dat kan aan mij liggen: misschien heb ik me vergist, waren ze toch niet geplaatst, of ergens anders dan waar ik dacht dat ze stonden. Maar nu ik dit lees, vermoed ik dat ze stilletjes waren verwijderd.

Nog los van de vraag of verwijderen nu nodig is, willen jullie alsjeblieft duidelijk maken dat er redactioneel is ingegrepen? Al is het alleen maar om te voorkomen dat deelnemers aan hun eigen geestelijke gezondheid beginnen te twijfelen.

Groeten,

Temet

en terzijde over het Cornelius Haga en de loting

Bij het huidige Amsterdamse systeem van loting kan je alleen maar min of meer automatisch geplaatst worden op de door jou opgegeven eerste keus, wordt je 'geplaatst' op een school die lager op je lijst staat, dan kan je nog ergens anders heen waar plaats is, en je wordt hoe dan ook niet geplaatst op een school die je niet op je lijst hebt staan.

Interessant is wat er gebeurt als je een school op je lijst zet waarvoor je niet wordt toegelaten om andere redenen. Voor de IVKO moet je meen ik voldoende artistiek zijn. Wat nou als je dat zelf wel vindt, maar de school niet? Wat als je naar het Cheider wilt maar alleen je vader is Joods? Dat weet ik eigenlijk niet.

Maar wie niet naar het Cornelius Haga wil, hoeft daar niet heen.

Wat betreft het verhaal van het 'experiment' - dat vind ik een wat oneigenlijke term in het verband van dit draadje. Het gaat hierbij niet om een nieuwe of vernieuwende onderwijsmethode. Het experiment zit m erin dat je je kind toevertrouwt aan een onderwijsorganisatie die zich nog niet heeft bewezen, die weinig open is voor kritische vragen en waarin mensen zitten met een niet al te geweldige reputatie. Maar onderwijskundig is er - behalve dan dat het een islamitische school is - volgens mij niet zo bar veel nieuws onder de zon. Of je zou alle confesssionele scholen die hun confessie erg serieus nemen als experimentele school moeten zien, maar dat lijkt me niet de bedoeling.

Groeten,

Temet

Temet en Helena

Rob Oudkerk noemde de islamitische school een 'gevaarlijk experiment met kinderen' en daarmee doelde hij op de gebrekkige organisatie en onderwijskwaliteit. Deze school heeft nog zo goed als niets duidelijk gemaakt over hoe zij zullen zorgen voor voldoende kwaliteit en leraren. In de huidige wetgeving toetst de onderwijsinspectie achteraf en niet vooraf. In het wetsvoorstel meer ruimtecvoor nieuwe scholen zit wel een toets vooraf.

In de centrale loting zal deze school één van de scholen zijn die gekozen kan worden. Niemand kan formeel gedwongen worden om naar een religieuze school te gaan. Dat is vrijheid van onderwijs. In de kernprocedure is bovendien vastgelegd dat je je aanmeldt op één school en daarnaast alternatieve scholen opgeeft. Mocht je uitgeloot worden voor de school waar je je hebt opgegeven, krijg je een uitnodiging om je alsnog aan te melden op de school van lagere voorkeur waar he wel bent ingeloot. Deze school houdt een plekje voor je vrij en heeft in theorie zelfs nog de mogelijkheid je aan,elding af te wijzen. Bijvoorbeeld omdat je geen Joodse moeder hebt (bij Cheider en Maimonides). In 2015 heeft het MLA leerlingen met een etiketje afgewezen omdat montesorri onderwijs niet zou passen bij deze kinderen.

Rob Oudkerk noemde afgelopen jaar alle scholen die nog plek hadden (waaronder ook religieuze scholen) kwalitatief goede scholen en betichte de ouders van uitgelote kinderen impliciet van discriminatie omdat ze de paar overblijvende scholen niet passend voor hun kind vonden. Afgaande op zijn recente uitspraken over het islamitische Cornelius Haga Lyceum gaat met deze nieuwe school die vlieger komende jaar in ieder geval niet meer op.

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

19-09-2017 om 12:47

Verwijdering berichten

Beste Forumdeelnemers,

in dit forum kan heel veel maar we willen niet dat er persoonlijke aanvallen op andere bezoekers geplaatst worden.
Een pittige discussie is prima maar gescheld of denigrerende opmerkingen tolereren we niet.

Mede naar aanleiding van een aantal klachten heeft "Ad Hombre" diverse waarschuwingen gekregen, de eerste al in januari. In deze mails werd aangekondigd dat niet-passende bijdragen verwijderd zouden worden zonder nadere kennisgeving.

Dat is precies wat wij gedaan hebben.
Niets wordt verwijderd zonder de betreffende persoon daarvan op de hoogte te stellen. Daarom wordt u ook bij aanmelding gevraagd om een werkend emailadres.

Het enige wat we wel zonder kennisgeving verwijderen zijn reacties op een verwijderd bericht. Die slaan dan nergens meer op en om de draad overzichtelijk te houden verwijderen we ze.

Verder wil ik nogmaals opmerken dat als u vragen of opmerkingen heeft u ons altijd kunt mailen maar we willen geen discussie over onze beslissingen op het forum.
Daarom zal ik een aantal opmerkingen hierboven verwijderen.

Over het bericht van Temet. Wij zouden niet willen dat iemand twijfelt aan zijn of haar geestelijke gezondheid en we vinden het voorgestelde idee prima. Nogmaals, er wordt zeer zelden iets verwijderd en de betreffende persoon krijgt dan bericht maar we zullen er melding van maken als we iets verwijderen.

Met vriendelijke groet,

Heidi Sour
Forumbeheerder Ouders Online
[email protected]

Ava

Ava

19-09-2017 om 15:40

Eh...?

Het enige dat in mijn tekst refereerde was de eerste zin (eens met Ad, wie had dat gedacht... of van die strekking). En die had je, na overleg, eventueel weg kunnen halen. Maar de rest, was dan gezien wat je hier schrijft, onnodig geweest. Toch heb je die bijdrage verwijderd.

Daarmee kan je het vertrouwen ondergraven. Bovendien, nu eigenlijk ook gezegd wordt, je reageert 1 op 1 via de mail, en elk van ons daarmee heel makkelijk af kan doen, loop je de kans dat mensen besluiten buiten het forum op deze werkwijze van het forumbeheer te reageren. Lijkt mij ook niet handige situatie, eigenlijk.

Ik voel mij eigenlijk als een kind behandeld maar hier lopen echt alleen maar volwassenen rond.
In elk geval kopieer ik deze tekst voor het geval deze het forumbeheer ook niet welgevallig genoeg is.

Heel even ter overweging

De docenten die op een wchool mee gaan doen aan proeven zijn meestal de meeste dynamische en gemotiveerde docenten. Dus het kind krijgt kes van echt goede mensen. Het is ook wat waard!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.