Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

26-01-2014 om 08:57

kurzweil testen

Wij kunnen via school een laptop aanschaffen met Kurzweil (zelf alles betalen plus verzekering kan uitkomen op 900/950 euro) en zoon moet dus elke dag met dat ding naar school.

Er is ons geadviseerd om de testversie te gebruiken van Kurzweil maar hoe doen we dat? Er zijn kinderen die niet tegen die computerstem kunnen en kan ik tekst die zoon moet leren van school even zelf invoeren of moet ik bij de demo zomaar iets lezen met hem?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-01-2014 om 09:10

Ervaring en spijt.

Bij de demo kan ke tekst invoeren wat tijdens het typen wordt voorgelezen. Zodra je een punt zet wordt de zin herhaald. Er zitten wat proefdocumentjes waarmee je kunt rommelen om zo de functies te ontdekken.
Ik ben niet heel blij met Kurzweil, het is een prachtig programma waar veel mee kan maar ik vind het niet heel gebruiksvriendelijk. Als je kind wat ouder is en alleen dyslectisch is en ervaring heeft met Windows is het wel te doen.
Ik hoorde van de middelbare dat zij werken met iPads met een bepaald programma (ik kan het straks wel even opzoeken als je wilt) met een toetsenbord . Ben je goedkoper uit dan met een laptop en voor school is het prima. Natuurlijk is Kurzweil uitgebreider, maar het hangt er een beetje van af wat je wensen zijn.

Dalarna

Dalarna

26-01-2014 om 09:15

Rosa

Het is de bedoeling dat hij ook alles typt op dat ding en ook in de les. De hele school werkt er mee en hij krijgt dan op school ook ondersteuning en les er in. Ik zou hem dan niet in een uitzonderingspositie willen zetten met een ander apparaat en ander systeem.

Alle boeken van school (ook klassikale leesboeken) zijn ingescand en dat heb je dan natuurlijk ook niet met een ander programma.

Vera*

Vera*

26-01-2014 om 09:59

forum

Ik zou je vraag stellen op het kurzweilforum.
Als álle boeken van school komen dan mag je je in je handjes knijpen.
Scannen gaat wel v.w.b. tijd maar het bewerken ervan.........

Dalarna

Dalarna

26-01-2014 om 10:31

Vera

Ja, daarom kiezen we ook die school uit, ouders van dyslexiekinderen moeten al jaren meehelpen met een paar avonden per jaar scannen op school. Nu moeten alleen nog wat bovenbouwboeken en elke keer dat er nieuwe methodes worden aangeschaft. Gespreid bedje dus ivm de school om de hoek waar ze pas dit schooljaar met een pilot zijn begonnen (die zijn niet gek, ze zien alle dyslecten naar die andere school gaan) en de school is van basis tot en met gymnasium op 3 locaties geloof ik dus nog best groot.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-01-2014 om 11:18

Da's tof

Hier zou school bereid zijn mee te werken maar de laptop staat werkeloos in een kluis te verouderen. De schoolboeken moet ik zelf aanschaffen, maar worden niet gebruikt. Als de leerkrachten mee willen werken en er kennis over Kurzweil is dan zou ik er zeker voor gaan.
Bij Dedicon kunnen de meeste methodeboeken voor een klein bedrag worden aangeschaft.
Je kan bij Lexima de demo aanvragen en die werkt een week of drie. De computerstem klinkt best goed en je hebt vrij veel keus. Je kan zelf tekst invoeren in de demo-uitvoering maar ook de tekst bewerken die bij de demo zit. De functies woordenboek ed werken ook.

Dalarna

Dalarna

26-01-2014 om 15:41

Gisteren werd gezegd dat je wel zeker moet zijn of het werkt bij je kind maar alleen al het feit dat ik niet hoef voor te lezen en zo mijn tijd aan gewone hulp kan besteden ipv hulp én voorlezen vind ik al prettig. Aan die stemmen moet mijn kind maar wennen hoor

Ik kan een maand testen maar kan ik dan zelf intypen wat voorgelezen moet worden met die cdrom? Dus iets waar hij wat aan heeft met het huiswerk de komende maand?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-01-2014 om 15:59

Ja hoor

Dat kan. Misschien kan je een laptop van school lenen voor een weekend of in de voorjaarsvakantie. Dan heb je niet te maken met de (enkele) beperkingen van een demo.

Dalarna

Mijn zoon groep 8 werkt nu ruim een jaar met kurzweil en hij wil echt zijn laptap met kurzweil niet kwijt! Als je bij Lexima nu een demoversie aanschaft dan kan je het 30 dagen uitproberen. De nieuwste versie van kurzweil kan ook epub/ebook bestanden lezen om hem aan stemmen te laten wennen kan je hem in die 30 dagen een 'boek' laten lezen.
Ik heb verder wel groep 8 schoolboeken voor je om te oefenen, je moet dan even mijn emailadres vragen.

Groetjes
Lisetje

Annie

Annie

26-01-2014 om 19:14

De houterige stem van Kurzweil...

De houterige stem van Kurzweil valt echt wel mee. Dat zeggen vooral leerkrachten die er niet mee willen werken...

Ik vind het houterige (wat echt wel meevalt) juist een voordeel omdat je zo min of meer wordt gestimuleerd om zelf mee te lezen. Daardoor lees je zelf ook mee wat de leesprestaties ten goede komen.

Ik begrijp je vraag misschien niet helemaal. Maar je schaft toch geen Kurzweil aan om alles alsnog voor te gaan lezen?

Dalarna

Dalarna

26-01-2014 om 20:01

Annie

De dyslexie-expert vertelde dat er op deze school kinderen zijn die niet met kurzweil kunnen of willen werken oa vanwege de stem.

en nee ik was niet van plan om dan nog voor te lezen, waar staat dat?

Marjolein

Marjolein

01-02-2014 om 09:51

Blij met kurzweil

Dalarna,

Na jaren aanmodderen met Daisy en Sprint, hebben we nu voor het tweede jaar Kurzweil.
De stemmen zijn heel goed, mijn zeeeer kritische puber heeft daar zelfs geen klachten over.
Alle boeken heeft hij erop, vooral ook de werkboeken waren een uitkomst. Het werken in de digitale werkboeken die voorlezen wat de bedoeling is en ook de zinnen inclusief zelf ingevulde tekst voorlezen.
Leerboek en werkboek tegelijkertijd open. Ideaal.

Van Kurzweil zie ik maar twee nadelen en volgens mij krijg jij daar niet mee te maken, omdat je een hele goede school hebt gevonden. Waar staat die?, ik overweeg een verhuizing

Eerste nadeel is de grote voorbereidingstijd voor de boeken. Vorig jaar heb ik heel veel boeken zelf moeten doen, daar had ik een dag en nachttaak aan. Ik werkte hoofdstuk voor hoofdstuk en kon net het tempo van de klas voor blijven.
Gelukkig is van de boeken van dit leerjaar heel veel via Dedicon beschikbaar.
Tweede nadeel: onwillige leraren op school, maar daar heb jij geen last van.

Succes!

Dalarna

Dalarna

01-02-2014 om 10:37

Marjolein (en anderen)

Dank je voor je opbeurende woorden, ja ik weet het, ik mag in mijn handjes knijpen, de school is van basis tot en met gymnasium op meerdere locaties.

Kinderen met dyslexie moeten gewoon altijd hun dyslexiekaart bij zich hebben in geval er eens iemand anders voor de klas staat maar er kan eigenlijk weinig fout gaan. Er wordt heel gericht individueel besproken wat er op die kaart moet komen en wat niet, waar heeft het kind behoefte aan en waar aan niet. Mijn neefje, nu in de brugklas elders, was eigenlijk boos dat op zijn kaart kwam te staan dat hij niet zomaar een voorleesbeurt mocht krijgen maar daar had hij nou juist geen probleem mee. Zonde. Ik was vooral erg blij toen ik vorig jaar hoorde dat een kind met dyslexie NOOIT iets van een digibord hoeft over te schrijven in zijn schrift, dat moet in een handout. Ideaal! De begeleiding klinkt bijna té mooi. Het leuke is dus dat een school hier dichterbij ook die kant op wil en daar vorig jaar al mee schermde maar nu blijkt dat ze nog een beetje aan het pilotten zijn Ze zagen natuurlijk dat kinderen met dyslexie naar die ander school gingen maar daar moet alles nog ingescand worden en daar spelen de kinderziektes nog op.

Woensdag krijg ik er nog een informatieavond over, heeft één van jullie nog een gerichte vraag die ik kan stellen, iets waar ik nu nog geen weet van heb en jullie dus wel?

Dalarna

Dalarna

01-02-2014 om 10:38

oja marjolein

Het huis aan de overkant staat te koop, 230.000 Gezellig!

Marjolein

Marjolein

06-02-2014 om 06:52

Doorvragen tot in detail

Je hebt de informatie avond al gehad. Sorry.

Maar wie weet kan het nog in een gesprek met de zorgcoördinator
Het klinkt inderdaad te mooi om waar te zijn. Maar wie weet tref jij echt die school die zoals het zou moeten alles wél op orde heeft. Ik gun het je zeker. Wat je zou kunnen doen, is doorvragen...

Wat je zou kunnen vragen aan school, is hoe dat dan precies gaat.
Bijvoorbeeld:
O, mag Kurzweil gebruikt worden in de klas. Fijn? Hoe gaat dat dan met toetsen. Mogen die op Kurzweil. Ja, prima. Hoe wordt de toets/ het bestand aangeleverd? Hoe levert de leerling het in? Mag de toets gewoon in de klas gemaakt worden? Of moet dit apart in een inhaal uur.
Etc. etc. etc.

Maar het klinkt fantastisch!

Marjolein

Marjolein

06-02-2014 om 06:55

Huis aan de overkant (o.t.)

Kijk maar uit, straks doe ik het nog ook....

Dalarna

Dalarna

06-02-2014 om 08:16

Marjolein

Nou alles is beantwoordt hoor en het is gewoon echt zo, in overleg met het kind wordt de dyslexiekaart opgesteld (ik heb hem hier) en alles wat nodig is voor dat kind is mogelijk. Kurzweil dus via toetsen, handouts ipv overschrijven van het bord, leesbeurten vooraf aankondigen, regelkaarten bij toetsen gebruiken (behalve spelling), laptop in de klas voor typen, geen boeken mee alleen laptop met kurzweil in de klas, planningslijsten gebruiken, aangepaste beoordeling spelling in de talen en Nl. Kind én ouders krijgen een training om met Kurzweil te werken en als je al Kurzweil hebt heb je meteen de beschikking over alle boeken (mijn zoon krijgt de laptop pas rond de herfstvakantie omdat ze ook willen dat het kind even rustig aan school kan wennen en pas dan gaat het hard met huiswerk).

Ik zit alleen nog met die democd van kurzweil, moet ik daarvoor boeken inscannen?

Marjolein

Marjolein

06-02-2014 om 21:14

Oke,

staat dat huis nog te koop? Ik kom eraan

Geweldig! He, wat fijn. Dat is gerust de stap naar het VO maken.
Ook op dat walhalla zul je best nog wel eens een leraar tegenkomen die het niet snapt, maar daar ben jij en t.z.t. je zoon dan ook wel tegen opgewassen. Goed hoor!

Meld je even aan op het kurzweilforum, daar zitten zulke behulpzame en hele handige leden. Die weten dit vast wel. Misschien zitten er wel oefen bestanden bij?

Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 08:48

Marjolein lol

Volgens mij is het net verkocht maar ach dit is een vinexwijk, volgens mij staat hier momenteel 10% te koop LOL

Kind wordt geleerd te wapperen met zijn dyslexiekaart als er een vervanger voor de klas staat of als de leerkracht even iets vergeten is en gelukkig vertrouw ik dát stukje wel toe aan hem!

Dalarna

Dalarna

08-02-2014 om 15:06

marjolein

welk kurzweilforum bedoel je eigenlijk? Deze: http://www.dyslexie-vraagbaak.nl/index.php?_m=knowledgebase&_a=view&parentcategoryid=1

Marjolein

Marjolein

08-02-2014 om 15:17

inderdaad Vera

Die!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.