Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tortilla

Tortilla

19-06-2014 om 20:33

Kurzweil en toetsen op VO

Hallo,

Op de VO-school van dochter mag met Kurzweil gewerkt worden. Dat gaat niet altijd even soepen, maar na 3 jaar Kurzweil (PO en 2 jaar VO), loopt het wel goed.
Alleen, nu is er op VO-school besloten dat in verband met de belasting van de docenten, de toetsen wel via Kurzweil gelezen mogen worden maar de antwoorden gewoon opgeschreven moeten worden. Dus dat de docenten niet apart de Kurzweiltoetsen hoeven na te kijken.
Ik vind de belasting van de enkele Kurzweiltoets nakijken door een docent(e) (15 leerlingen die het gebruiken van de totaal 1100 ll op die school) minder zwaar dan voor de kinderen die nu alle toetsen voor alle vakken moeten gaan schrijven. Mijn dochter gebruik Kurzweil vanaf groep 8, heeft een slecht handschrift en schrijven kost haar heel veel tijd).
Maar wat nu?
Kan ik het gooien op historisch gegroeide gewoonte? Of hebben we het maar te accepteren? Ik ben al zo'n zeur-moeder (althans dat idee krijg ik van de dyslexie-dame die we trouwens zelden spreken) en heb geen idee wie de andere kinderen zijn die Kurzweil gebruiken. Dus geen samen-staan-we-sterk.

Of wil ik teveel dat min kind zowel Kurzweil mag gebruiken als ook haar toetsen erop maken?

groetjes,
Tortilla

Marjolein

Marjolein

23-06-2014 om 18:28

Zeur moeder?

Hoi Tortilla,
Zeur moeder is een ere titel voor ons!
Jij bent de advocaat en ambassadeur van je kind, lekker volhouden!

Bij ons worden de toetsen op USB stick aangeleverd en ingeleverd.
De docent krijgt de stick mee, en print dit later uit.
Wij leveren de USB sticks aan, we hebben er meerdere zodat er bij meerdere toetsen in een week geen probleem is.

Zo moeilijk is dit niet, kortom jij zeurt niet, school zeurt.
Kleine moeite voor school
Zelf schrijven zonder kurzweil wordt een hindernis op zich voor de scholier, maar ook voor de docent: slecht leesbaar én veel extra fouten, waardoor de zinnen slecht lopen en de kwaliteit van de getoetste stof niet meer controleerbaar is.

Het lijkt mij een probeersel van school: Als er niemand piept, is school er lekker van af. Sterker nog: met een beetje pech, krijg je ook nog te horen: zie je wel het was helemaal al nooit nodig. Er protesteert niemand en daarvoor doen wij als school dan "al die moeite".
Blijf strijden!

Dit jaar heb ik weer een paar tegenwerkende docenten getroffen en net zo lang doorgevraagd wat het probleem nu was, en wat ze dan allemaal extra moesten doen???
Toen bleek inderdaad "al die extra moeite" in te houden, het kopiëren van een word of pdf bestandje op een stick en achteraf een bestandje te printen.
"Tja, als u het zo stelt, is het eigenlijk toch niet zoveel moeite. "

Als alternatief heb ik geboden dat ze de toets ook mondeling konden geven. Tja, dat was pas écht veel moeite. En dan zetten ze eigenlijk toch liever de toets op stick.

Kortom: blijven volhouden.
Maar ik begrijp het heel goed, je wordt er doodmoe van.
Ben benieuwd met wie ik volgend jaar weer strijd moet voeren.

Succes!

Vera*

Vera*

23-06-2014 om 18:39

Hier blij

Mijn dochter gaat de lees- en schrijftoetsen met dyslexiesoftware maken. In de toetsweken is dat met Claroread (verplicht laptop van school) en verder mag dochter haar eigen laptop gebruiken (voor toetsen niet in de toetsweek).
Ze zit nu (nog) in de tweede en heeft vorige week voor het eerst met de laptop gewerkt met de writing test voor Engels.
Ze moest wel echt over een drempel heen om te gebruiken, ze zei dat ze wel achter in de klas ging zitten zodat ze niet zo opviel, maar voor haar doen had ze een goed cijfer dus dat motiveert.
Via de mentor was de laptop besproken, helaas wist hij niet dat je het gebruik van software moest aanvragen. Op zijn vrije dag heeft hij nog gebeld en gemaild en kwam het helemaal goed.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat volgend jaar.
Hier heb ik wel een positief gevoel over de dyslexiecoördinator maar gruwel van de zorg coördinator.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.