Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Peetje

Peetje

03-07-2013 om 10:50

Kurzweil alleen bij toetsen toegestaan? (vo)

Hallo,

Voor dit schooljaar is het niet meer van belang maar omdat ik nu mijn eindgesprek aan het voorbereiden met de VO-school van oudste loop ik tegen het volgende aan:

Oudste in de brugklas werkt wegens flinke dyslexie sinds een paar maanden met laptop en Kurzweil. Op school mag hij toetsen daarmee maken maar s.o.'s, opdrachten etc. niet.
Zelf vind ik niet correct omdat hij nu zijn lage cijfers van s.o.'s alleen met toetsen op kan halen. En het verschil is duidelijk: bij een s.o. bijvoorbeeld een 3, bij een toets een 8.

Heeft iemand anders hier ervaring mee? Moet ik het maar laten gaan of toch blijven inzetten dat Kurzweil voor alles gebruikt zou mogen worden?

groeten,
peetje

Mea Proefrok

Mea Proefrok

03-07-2013 om 21:38

Heel vreemd

De bedoeling van Kurzweil is juist het wegnemen van de obstakels bij begrijpend lezen. Hoe kun je in vredesnaam je werk doen als je alleen grote toetsen mag 'lezen' via Kurzweil? Wat zit erachter, is het angst voor het onbekende bij de docenten?
"Volgens de Wet Gelijke Behandeling (op grond van handicap of chronische ziekte) hebben leerlingen en studenten met dyslexie op school recht op maatregelen en voorzieningen die hen helpen hun studie tot een goed einde te brengen. Ouders hebben al diverse keren succesvol een beroep gedaan op het College voor de Rechten van de Mens (voorheen de Commissie Gelijke Behandeling). Zo besliste dit rechtsorgaan al dat een school hulpmiddelen moet inzetten en het gebruik van Kurzweil 3000 tijdens examens mogelijk moet maken. Iedereen die zich door een school gediscrimineerd voelt, of vindt dat de school onvoldoende doeltreffende aanpassingen verricht, kan het College om een oordeel vragen over de situatie." Van de site van Lexima.

Dyslexieprotocol

Kijk eens in het dyslexieprotocol van de school. Waarschijnlijk hangt dat aan elkaar van de vrijblijvendheden: "indien mogelijk/gewenst/noodzakelijk, naar inzicht van de docent", dat soort frasen. Er zijn geen harde regels waaraan een school moet voldoen, dus daar kan je je niet op beroepen. Je moet dus op basis van argumenten met school in gesprek. Het verschil in resultaten tussen toetsen zonder en met Kurzweil lijkt me een hele goede.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.