Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

24-01-2017 om 23:06

Kurzweil

In onze zoektocht naar een passende school voor zoon, sprak ik gisteren met een dyslexie-deskundige op de school van mijn voorkeur. Ik werd eigenlijk helemaal niet blij van haar verhaal. Eerder op een andere school had ik gehoord dat er probleemloos gesproken versies van boeken op een Ipad gezet konden worden. Deze mevrouw vertelde dat we daarvoor eerst een dure Kurzweil licensie moesten aanschaffen. Nu keek ik net even op de site van Kurzweil. Ik heb werkelijk geen idee hoe dit werkt en wat het kost is er ook al niet te vinden.
Iemand ervaring met gesproken boeken, Kurzweil en hoe dat allemaal gaat op school? Het lijkt me op zich handig voor zoon. Ik ben bang dat het anders heel veel van ons gaat vragen met huiswerk, als we zelf alles voor moeten gaan lezen....

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-01-2017 om 01:02

Ja, dat zou pech zijn

als je dat zelf moet aanschaffen. Ik heb geen ervaring met Kurzweil, maar met ClaroRead. Dat in de regio bij ons op alle scholen gebruikt.

Er is hier iig één VO-school die het voor leerlingen met een dyslexieverklaring beschikbaar heeft om het te installeren op laptop of pc. De basisschool van onze jongste heeft het ons ook 'gegeven', dat wil zeggen geïnstalleerd op haar laptop. Scheelt idd een bak geld.

Maar zo'n voorleesprogramma werkt wel goed voor de zelfstandig en het geeft ons kind veel mogelijkheden om zelf dingen te doen die ze eerst uit de weg ging. Dus ik zou het zeker aanraden. Maar hij miet wel begeleid worden in wat hè er mee kunt en hoe het te gebruiken.

Aagje

Lusithania

Lusithania

25-01-2017 om 06:06

Hier

We hebben een aantal jaar terug kurzweil gekocht voor dochter. Dat vindt ze niet fijn werken. Op de eerste middelbare school werd er met Claroread gewerkt, en dat vond ze fijn werken. Nu hebben wij zelf Claroread aangeschaft en dat gebruikt ze wel.

Toetsen moeten op een school laptop gemaakt worden en dan gebruik je de dyslexiesoftware die de school heeft. Op je eigen device kun je zetten wat je wil.

Op je telefoon of tablet kun je talk back (android) of voice over (apple) aanzetten, gewoon te vinden onder toegankelijkheid bij de instellingen.

@Emma

@Emma

25-01-2017 om 09:12

Lex

Bij dedicon hebben ze een Lex-app waarmee je ingesproken schoolboeken kunt afspelen op je telefoon. De app is geheel gratis en de boeken zijn even duur als in Kurzweil of daisy, iets van 4,50 per stuk.
Dit is de enige voorleessoftware waar mijn heftig puberende dochter mee wil werken in de klas, wij zijn er erg blij mee. We hebben hier ook Kurzweil en daisyspeler, maar dat is "grote verschutting" en wordt niet gebruikt. Ik hoop dat ze daar later nog eens gebruik van gaat maken, als die puberteit eens een keer voorbij is.

Mari39

Mari39

25-01-2017 om 10:02

Claroread

Is hier op school ook, goedkoper. We hebben ook een programma erbij waarmee zoon in werkboeken kan werken op de laptop. Weet niet precies hoe het heet. Maar kun je beiden aanschaffen via woordhelder.nl
Digitale boeken krijg je ook vergoed van school.
Wij zijn tevreden over claroread.

Tango

Tango

25-01-2017 om 17:25

Dat het handig is

Is mij volledig duidelijk. Maar inderdaad, hij zal een goede instructie moeten krijgen als het Kurzweil is, want als ik zo naar de site kijk begrijp ik niet hoe het werkt en wat je er nou precies mee kan. En ik zie dus ook niet wat het kost.
We gaan nog even goed doorvragen naar de mogelijkheden, gelukkig is er vrijdag nog een open dag. Die lex-app spreekt me dan weer meer aan moet ik zeggen. Digitale boeken krijg je inderdaad vergoed van school, werd er gezegd. Maar ik zit erg op te hikken tegen het bedrag van ruim 1000 euro dat ze noemden, dat kan ik niet zomaar even ophoesten. En ik kan het dus ook niet vinden op de site of het echt zo duur is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-01-2017 om 17:37

even bellen

Maar waarom bel je ze niet gewoon even? Op de website staat een telefoonnummer. Dan weet je direct of je zorgen terecht zijn of dat je je zorgen om niets maakt. Op de site staat trouwens ook een webshop en daar zie ik allerlei bedragen in staan. Had je dat al gezien?

Lusithania

Lusithania

25-01-2017 om 17:41

Tango

Van alle dyslexiesoftware kun je een demo op je computer zetten. De demo is 30 dagen geldig. En na 30 dagen downloaden op een andere computer als je het nog niet goed genoeg uitgeprobeerd hebt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-01-2017 om 18:07

Dat is ook wel heel kostbaar dan

Onze dyslect werkt met ClaroRead en als school het niet geregeld had, hadden we zeker zelf een uitgebreid programma aangeschaft met scanfunctie. Wat wij wilden kost €210,-, da's een heel ander bedrag.

Ik krijg hier in de omgeving de indruk dat Kurzweil wat achterhaald is, net als daisyspelers. Ik zou dus goed om je heen kijken wat er op andere scholen gebeurt. Maar goed, dat is een indruk op basis van wat en dyslexiebegeleider ons meldt en wat we zien bij de scholen uit de buurt. Dan kan ik jouw regio anders zijn.

Aagje

Lexima

Lexima geeft cursussen voor ouder en kind zodat je kan zien of het wat is. Die hebben wij voor aanschaf gedaan en we mochten nog een keer gratis bij aanschaf van ons abonnement. De cursus is 25 euro en duurt 2,5 uur.
Volgens mij kan je op de site ook een demo downloaden. Een abbo kost afhankelijk van de duur tussen de 20 en 30 euro per maand. Daar heb ik mijn info ook vandaan dus dat moet er toch wel op staan.
Er is een Kurzweil forum als je je wat meer in wil lezen.

Ik vind het een superprogramma. Zeker nu ik de mogelijkheden zie die dochter nu nog niet gebruikt. De VO scholen hier gebruiken allemaal Kurzweil maar die licentie krijg je dan ook via school evenals de boeken die je ervoor nodig hebt. Vreemd dat jullie dit zelf moeten bekostigen. Wij hebben (kind groep 6) het zelf aangeschaft. Het is voor thuis ook handig!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.