Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tijgeroog

Tijgeroog

24-01-2018 om 10:24

Kunskapskolan ervaringen?

Geïnspireerd door andere draadjes over schoolkeuze.
Dochter zit nu in groep 7, gaat straks waarschijnlijk met een havo/vwo of vwo advies naar de middelbare school, dus we zijn nu de open dagen aan het bezoeken. Een van de scholen begint komend schooljaar met het kunskapskolan-systeem. Zweeds concept voor gepersonaliseerd leren, wat een grote stimulans voor de motivatie en leerplezier zou zijn.
Dochter is heel enthousiast. Maarja, open dag blijft een reclamepraatje natuurlijk. De website van de Nederlandse kunskapskolanclub ook. Dus... is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met dit concept?

Lusithania

Lusithania

24-01-2018 om 13:43

Mening

Ik wil niet dat mijn kind proefkonijn is voor een onderwijsconcept. Laat een school maar eerst eens ervaring opdoen, dan zie ik over een aantal jaar wel verder. Ik zou het dus niet doen.

Tango

Tango

24-01-2018 om 14:18

Zou het ook niet doen

Ik zou dat ook niet doen als het het eerste jaar is dat ze ermee gaan werken. Je kind is dan inderdaad een soort proefkonijn. Ik merk dat hier ook bij zoon die op een school zit waar voor het eerste jaar in alle brugklassen met de ipad wordt gewerkt. Gelukkig hadden ze al wel wat proefklassen gehad dus hele maal nieuw is het niet, maar er gingen toch echt wel veel dingen nog mis in het begin.
Hier in de stad zit ook een school met een zogenaamde 'nieuwe' brugklas. Vakken worden op projectbasis gegeven, alleen wiskunde, Nederlands en Engels op de reguliere manier. Sommige ouders zijn heel enthousiast, anderen weer totaal niet. Het moet je kind ook net liggen natuurlijk.
Kunskapskolan ken ik overigens niet. Had geen zin ook om te googlen, maar het lijkt me echt wel een project wat flink tijd nodig heeft om goed in te zetten.

Niempje77

Niempje77

24-01-2018 om 14:20

Hier

Zit mijn oudste op een school waar ze al langer bezig waren met maatwerk, vorig schooljaar hebben ze een pilot gedaan om dat maatwerk breder in te voeren dmv kunskapskolan en dit schooljaar hebben ze dat in alle eerste klassen ingevoerd.

Mijn oudste zit niet in een van die klassen, maar ik ben wel erg enthousiast over het concept. Jongste zit nu in groep 8 en overweegt komend jaar naar die school te gaan.

Deze school ken ik en daar zou ik mijn jongste wel heen durven sturen. Toch zie ik wel wat risico's aan. School zal de voortgang van de individuele leerlingen bijvoorbeeld echt goed moeten volgen. Als dat concept nieuw is voor een school, kan dat lastig zijn voor een school. Hoe gaan ze daar mee om?

School van mijn middelste gaat komend jaar ook met een dergelijk concept starten, maar daar zou ik het niet aandurven.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-01-2018 om 14:20

Lusithania

Dat klopt, daarom vraag ik hier ook advies. Er zijn al meer scholen in Nederland die er mee werken, dus ik hoopte hier iemand te vinden die er al wat ervaring mee heeft. Een aantal jaar wachten zit er niet in, zo lang kan ik m’n dochter niet op de basisschool houden.
Bij mij overheerst ook wel gevoel dat ik m’n kind liever niet als experiment zie. Maar ik denk wel dat zo’n aanpak goed bij haar zou passen en haar zou motiveren. Dus ik wil toch even verder kijken dan alleen naar m’n nee-gevoel.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-01-2018 om 21:30

Reactie

M’n dochter zit nu in groep 7 en ze beginnen er komend schooljaar al mee, dus ze zal dan in het 2e jaar dat ze er mee bezig zijn starten, de meeste kinderziektes zijn er dan hopelijk uit. Anders was het denk ik sowieso een no-go geworden.
Het concept van die nieuwe brugklas ken ik denk ik, er zit hier in de stad een school die voor de hele school met zo’n systeem werkt. Daar was ik eerst ook wat sceptisch over, maar inmiddels zijn ze een jaar of 12 bezig en halen hoge slagingspercentages en hebben erg tevreden leerlingen. Het moet je wel liggen inderdaad, m’n zoon vond het helemaal niets (en terecht denk ik, niet zijn type onderwijs), m’n dochter moet daar nog op de open dag gaan kijken. Het zal beter bij haar passen dan bij haar broer.

Niempje, dank voor je reactie, leuk om te lezen dat je enthousiast bent. Ik kom volgend jaar graag nog een keer vragen hoe de verdere ervaringen dan zijn. Het volgen van de prestaties is inderdaad een goed punt, dat ik zal ook nog eens navragen bij de school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.