Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Edith

Edith

20-02-2014 om 19:54

Kosten overblijf

In aansluiting op het wel of geen continurooster draadje wil ik een vergelijking maken tussen de overblijfkosten op scholen. Op onze school vind ik het namelijk erg duur. De kosten zijn 2,85 per kind als je kind structureel komt. Bij 2 kinderen is dat 2,45 per kind. Voor 2 kinderen dus 4,90 per dag. Is het terecht dat ik dit te duur vind of betalen jullie dit ook.

Het betreft een openbare school en de pauze is 1 uur en 15 minuten.


amk

amk

20-02-2014 om 21:06

hier

Vast overblijven kost € 1,30 per keer. Incidenteel overblijven kost € 1,65 per keer. Melkdrinken kost € 0,22 per beker. (en dat zijn grote bekers ± 300 ml, biologische melk omdat de kinderen de andere melk niet zo lekker meer vonden)
Dat is het overblijven op school.

We kunnen ook nog kiezen voor vast overblijven op de BSO. Dat kost 6.10, maar is met een warme maaltijd. Is natuurlijk ongesubsidieerd. Tenzij je die dag ook BSO en/of VSO afneemt dan valt het onder dat contract en betaal je er niets extra voor.

Hanne.

Hanne.

20-02-2014 om 21:08

hier

Hier (Ook een openbare school en ook 1 uur 15 minuten pauze) kan je een kaart met een x aantal knippen kopen.

Als je een grote kaart koopt (50 knippen) komt het op 1,60 per keer neer. Als je een kleine kaart koopt (10 keer) 2.50 per keer.

Of het duur is hangt m.i. ook erg af van wat je er voor krijgt. Hoeveel begeleiding, wordt er wat met de kinderen gedaan of moeten ze zichzelf maar vermaken etc etc, Vraag anders de financiele verantwoording eens op. Kan je meteen zien waar het geld aan wordt uitgegeven.

Tink

Tink

20-02-2014 om 23:35

en hier

Bij ons kost het € 2,25 per keer. Voor elk kind, dus 2e of 3e kind is niet goedkoper.
Je kunt kaarten kopen van 50 en ik geloof ook van 10 en 20 (dat aantal weet ik niet zeker, ik koop altijd die van 50 maar er zijn ook kleinere kaarten) maar ook dan kost het gewoon altijd € 2,25 per keer.

Ze krijgen daar drinken naar keuze voor (thee, melk, iets Fristi-achtigs of chocomel) en soms iets lekkers, bv rond Pasen een chocolade haasje. En 1 of 2x per jaar is er een overblijffeestje, dan mogen ze allemaal komen en worden er frietjes gegeten.

Charis

Charis

21-02-2014 om 10:27

En hier

Ik betaal dit jaar 170 euro per jaar per kind. Mijn kinderen blijven allebei 4 dagen per week 1 uur tussen de middag over. Volgend jaar wordt dit bedrag waarschijnlijk verhoogd naar 190 euro. Hieruit worden de salarissen van de coördinatoren en de overblijfkrachten betaald. De laatste krijgen 10 euro per uur.

Als ik dit vergelijk met de bedragen die ik hier lees is de overblijf op onze school dus goedkoop.

100 euro

100 euro per kind per jaar, de lunchpauze is een uurtje en daar krijg je verder niks bijzonders voor of bij.

Op de vorige school was het 1,50 per dag per kind. De overblijfouders werden begeleid door twee professionals (briefing en debriefing, supervisie, cursussen), ze kregen een glas sap of melk en een stuk fruit, het buitenspelen wordt gestructureerd (je mag vrij spelen en er zijn zones waar onder begeleiding touwtje gesprongen wordt o.i.d.), met het geld wordt mooi buitenspeelspul en binnenspeelmateriaal gekocht.

skik

hier ook duur

ik weet niet precies wat het kost, maar ook iets rond de 2,50 en volgens mij zelfs 3 euro per keer als je een strippenkaart koopt voor incididenteel gebruik. (en voor zover ik weet moeten de kinderen altijd buiten spelen en alleen bij echt slecht weer mogen ze naar binnen). Ik vind het ook erg prijzig, en de kinderen zouden wellicht vaker overblijven als het goedkoper was (nu maar 1x per week).

Het is zo duur geworden nadat een extern bedrijf het overblijven heeft overgenomen, eerder regelde de school dat zelf met betaalde overblijfmoeders en was het maar half zo duur. (en nu werken nog steeds dezelfde moeders daar, maar dan met een andere werkgever!)

Hier zijn er veel ouders die onderling afspraken hebben gemaakt om op elkaars kinderen te passen, sinds de prijsverhoging. Misschien voor jou ook een optie?

mari39

mari39

21-02-2014 om 11:28

hier

Per half jaar per dag 42 euro, een 10 strippenkaart kost 30 euro. Pauze is 1uur en 15 min. Hier zijn wel enorm veel activiteiten bij de overblijf, waar ook begeleiding bij nodig is. Het maakt dat kinderen hier wel graag overblijven, er is altijd wat leuks te doen.

Marieke

Marieke

21-02-2014 om 12:00

2.50

Voor het continurooster betaalde ik 2,50 per keer, dit is de prijs per kind of je er 1 liet overblijven of meer. Geen thee of melk, niets. Daarnaast was je verplicht om per kind 3 keer per jaar mee te helpen. En daar knapte ik volledig op af. Waarom denk je dat ik overblijf nodig heb? Omdat ik werk! En als ik mee moet gaan helpen met de overblijf, moest ik een vrije dag nemen. Ik woon namelijk niet naast mijn werk. Ik heb het al die jaren op een akkoordje gegooid met de dame van de overblijf. Als ik 30 euro extra betaalde hoefde ik niet mee te helpen, wel graag contant in een gesloten envelop terwijl de overblijfkosten per bank betaald moesten worden.
Ik heb het wel eens uitgerekend wat dit bedrijfje opleverde. Er bleven gedurende drie dagen per week ongeveer 150 kinderen per dag over. Dat levert per dag 375 euro op, per week 1.125 en per schooljaar 45.000! De kosten waren minimaal: er waren (groot)ouders die dit elke week 1 dag deden, dat was de vaste ploeg, ongeveer 6-7 ouders. Die kregen 10 euro per keer. Kosten per dag 70 euro, 210 euro per week, 40 schoolweken is 8.400 per jaar. De andere ouders, die dus 3 keer per kind per jaar moesten meedraaien, kregen niets. Dat was om de kosten zo laag mogelijk te houden werd er gezegd. Mondjesmaat werd er wat speelgoed gekocht, drie voetballen, een goaltje, een step, een paar pakken papier, stiften, potloden en dat was het wel. Dat waren de kosten dus ook niet. Misschien heeft ze ook nog een afdracht naar de school moeten doen, dat weet ik niet, maar dan nog, snel verdiend! En het maakt mij niet uit dat iemand geld verdient, maar mag het dan ook goed zijn? Want alle verplichte ouders liepen er rond met een gezicht; het is omdat het moet, maar anders was ik hier niet.
Door de overblijf is ook wel eens de vergelijking gemaakt met een bso. Mijn kind heeft lang op de bso gezeten, ik kan de vergelijking wel maken. Ten eerste, bij de bso kreeg mijn kind te eten en te drinken. Overblijf: alles zelf meegeven. Als tweede heeft de bso een eigen ruimte nodig, dat kost ook geld. Bij de overblijf werden zo veel mogelijk kinderen in een lokaal gepropt, snel eten en hup naar buiten, weer of geen weer. Twee ouders ruimden daarna de lokalen op. Als derde spelen de leidsters van de bso met de kinderen, bij de overblijf wordt alleen rondgelopen, bovendien is er veel meer speelgoed. En als vierde: op de bso waren er gewoon meer leidsters, gediplomeerd en gemotiveerd. En vooral dat laatste telt voor mij zwaar. Ik was zo blij met het continurooster!

Kosten overblijf bij ons

Hier kost overblijf 1,50 per kind (bij strippenkaart) en incidenteel kost het geloof ik 1,60 per kind. Pauze is een uur en ze krijgen verder niks. Ze eten hun meegebrachte eten en drinken en spelen daarna buiten. Alleen bij slecht weer blijven ze binnen en mogen ze boekjes lezen.
Sanneke*

Jesse_1

Jesse_1

21-02-2014 om 16:19

Hier

€ 2,70 per kind per keer voor vaste overblijfdagen. Je betaalt alle dagen dat er overblijf is (dus ook als je kind ziek is, maar niet als er een schoolreis of vrije middag is).
Kinderen krijgen verder niets, éénmaal per jaar wordt er patat getrakteerd op een van de laatste overblijfdagen. Als je kind op die dag normaal gesproken niet overblijft, moet je wel een extra overblijf inkopen als je kind er bij wil zijn.
Er is wel speelmateriaal.
Extra dagen obv strippenkaart, prijs daarvan kan ik nergens terugvinden
Het is wel mogelijk om kosteloos eens een dag te ruilen.

Overblijf is uitbesteed aan een externe organisatie, maar de overblijfjuffen zijn wel vaste, bekende mensen - die ook al overblijfjuf waren voor het via de organisatie ging.

Edith

Edith

21-02-2014 om 17:54

extern bedrijf

Bij ons gebeurt het ook door een extern bedrijf, wellicht dat dat het duur maakt. Maar om nou te zeggen dat het professionals zijn? Ja ze zullen ongetwijfeld een cursusje hebben gehad, maar ze bejegenen de kinderen zeker niet professioneel. En bieden er, behalve een placemat met spelletjes erop, niets extra's voor voor zover ik kan beoordelen.

Ik vind het veel te duur.

Bij ons

kost incidenteel overblijven 1,50, met een strippenkaart iets minder, hoeveel precies weet ik eerlijk gezegd niet.
De pauze duurt 1 uur en 15 minuten, en ze moeten dan hun eigen brood en drinken meenemen.
We hebben overblijfmoeders, die wel (wat) betaald krijgen voor het overblijven.

Puck

Puck

24-02-2014 om 10:46

Bij ons

Bij ons zijn de kosten voor overblijf voor structureel overblijven 4 dagen per week 70 euro per jaar, mits je een aantal keren (stuk of 4 keer per jaar) ingeroosterd wordt als hulpouder. De meeste kinderen blijven niet 4 keer in de week over en in dat geval wordt je ingeroosterd op een dag dat je kind normaal gesproken NIET naar de overblijf gaat. Daardoor hoef je dan ook geen vrij te nemen van je werk. Als je niet wilt of kunt dan zijn de kosten voor een heel jaar 400 euro bij 4x in de week overblijven. Per keer overblijven wordt er gewerkt met 1 of 2 overblijfouders en verder met vaste overblijfvrijwilligers die daar een cursus voor hebben gedaan en die een vrijwilligersbijdrage krijgen.
Incidenteel overblijven betaal je 2,50 per keer.

Hanne.

Hanne.

24-02-2014 om 11:12

op zich leuk

Op zich leuk bedacht om mensen in te roosteren op een dag dat je geen overblijf afneemt.

Is je eigen kind dan ook (gratis) welkom? En mag je evt andere kinderen meenemen? Dat is mijn probleem nl. Op de dag dat ik niet werk heb ik nog 2 kinderen onder mijn hoede.

(Al zou ik voor het prijsverschil oppas kunnen inhuren)

Puck

Puck

24-02-2014 om 12:13

Hanne

Je eigen kind dat naar school gaat is dan ook gratis welkom. Jongere broertjes of zusjes volgens mij niet en ook andere kinderen niet. Die regeling zal ook niet voor iedereen de problemen oplossen, maar voor een deel van de ouders dus wel. En er mag ook geruild worden met andere overblijfouders, maar het is ook weer niet toegestaan om bijv. de buurvrouw of je moeder te sturen voor de overblijf.
Het prijsverschil is zo groot omdat men de kosten berekent die men kwijt zou zijn als ze i.p.v. inroosteren voor jou een professionele kracht moeten inhuren.

Katniss

Katniss

24-02-2014 om 12:59

Goedkoop blijkbaar

Ik betaal voor 25 keer overblijven 31,25, dus 1,25 per keer. Als volgend jaar wordt overgegaan naar een (nep) continurooster wordt dat 80 cent, mits je als ouder minstens 4 keer per jaar meedraait als overblijfouder. De rechtmatigheid van de vergoeding heb ik al een paar keer aangekaart, maar de directeur blijft volhouden dat ze wel kosten in rekening mogen brengen omdat overblijven niet verplicht is.
Mijn kind blijft nu alle dagen over, en ik heb al aangegeven dat ik best wil meedraaien, met frisse tegenzin en op dagen die ik zelf uitkies. Ik kan me voorstellen dat er bij die verplichting ook ouders komen overblijven die nog minder geschikt zijn om drie kwartier 23 kinderen onder de duim te houden

Dalarna

Dalarna

24-02-2014 om 14:05

Hier

Hier is het iets van 170 euro per jaar (weet het niet precies). Verplicht stellen dat er moet worden overgebleven voor zo'n groot prijsverschil vind ik een slecht idee, het zijn nou niet de meest gemotiveerde mensen en zeker niet de meest ervaren mensen.

Hier mag je wel een jonger kind meenemen maar dat kind moet natuurlijk niet veel aandacht vragen.

Dalarna

Dalarna

24-02-2014 om 14:07

maar puck

Is het nu 4x70 euro dus 280 euro tegenover 400?
In dat geval zou het betekenen dat ze een professionele overblijfkracht 220 euro voor 4x betalen want je hoeft daarvoor maar 4x te staan? Dat kan natuurlijk niet!

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-02-2014 om 14:12

hier

Voor vast overblijven kan je een strippenkaart kopen van 10 x voor ik dacht 12 euro, dus 1.20 per keer. Voor incidenteel overblijven is het 1.50. Per kind uiteraard.

Sneeuwitje

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-02-2014 om 17:28

Hoeveel?

120 euro toch?!
Dat is 30 euro per keer. En dat is een redelijk gedrag aan personeelkosten per uur voor die schaal, volgens mij zelfs wat aan de lage kant.

Dalarna

Dalarna

24-02-2014 om 22:50

Ginny

Ik vind 30 euro gigantisch veel en ik zou liever hebben dat een school gewoon professionele krachten heeft die elke dag staan en de kinderen kennen dan elke dag iemand anders die zo behoorlijk wat op de kosten kan besparen want vier keer per jaar kan iedereen het nog wel regelen. Dat heeft niets te maken met Puck, ik geloof zo dat die goed is, maar iemand die zo weinig staat willen wij bij onze TSO niet hebben. Eigenlijk is eens per vier weken al niet echt de bedoeling maar dat houden we als ondergrens.

Hanne.

Hanne.

25-02-2014 om 11:53

personeelskosten

Personeelskosten is natuurlijk niet het zelfde als uurloon!
Als je personeel in dienst net krijg je met veel meer bijkomende kosten te maken. Ik zou willen dat ik dat wat mijn werkgever aan mij uitgeeft betaald kreeg

Dalarna

Dalarna

25-02-2014 om 17:03

Hanne

Ja dat snap ik ook maar ik begreep dat er al personeel in dienst is en volgens mij kunnen ze veel slimmer de ouders die wel komen of willen komen betalen en als ze al anderen betalen kost dat nog steeds geen 30 euro.

Puck

Puck

25-02-2014 om 18:35

dalarna

Ik snap je redenering niet zo goed. Als je meedraait in het rooster betaal ik voor 4 dagen per week 70 euro in totaal. Geen idee hoe jij aan die 220 euro komt. Hoe ze het hebben berekend weet ik niet maar ze zijn ervan uitgegaan dat als je niet wilt meedraaien je ook andere ouders niet de dupe mag laten worden dat jij dat niet wilt/kunt en dat er voor jouw kind dan voor 4 dagen per week = 4 uur x 40 schoolweken = 160 uur opvang geregeld moet worden. Dan is 400 euro niet zo veel lijkt mij. Het is natuurlijk niet juist om die 4 x dat je meedraait te berekenen, dan lift je mee op de ouders die wel meedraaien.

Dalarna

Dalarna

25-02-2014 om 19:03

ooooooo

Ik rekende 4 dagen per week KEER 70 euro. Nu is het verschil dus 330 euro? Dus voor vier keer mee helpen per jaar hoef je 330 euro minder te betalen? Dat is echt enorm groot en 400 euro is ook belachelijk veel. Hier is het dus een stuk lager dan 200 en je hoeft nooit mee te helpen maar ik weet wel dat ze dat volgend jaar weer gaan veranderen maar dan is mijn jongste van school.

Hoe betalen ze dan van 70 euro al die tijd overblijf als jij daar maar 4x van meehelpt? Hoeveel ouders hebben ze in een overblijf die mee helpen en hoeveel krijgen daar geld voor?

Krista

Krista

11-09-2014 om 10:09

Korting op overblijven?...

Hallo allemaal,
Ja ook wij zijn geschrokken van de bedragen voor het overblijven..
Per oktober begin ik een nieuwe baan en zouden onze 4 kinderen moeten overblijven op school,LOS
De bedragen zijn niet misselijk zeg! 3 euro per kind,2 keer in de week. Met wel 20% korting op 3 en 4de kind.
10,80 per dag keer 2 keer.pfffffff

Hap geld zeg!!!

Ga toch maar even kijken of ik niet een studente of moeder in de straat/wijk kan vinden die de kinderen zouden kunnen opvangen in de pauze van 1 uur en 15 min.

Gr Krista

Dalarna

Dalarna

11-09-2014 om 10:33

Krista

Als overblijfmoeder verdien je (belastingvrij) ook 10 euro op het schoolplein. Ik zou het niet voor minder doen als er vier kinderen bij mij komen eten

blij met nieuwe overblijf

op de nieuwe school van mijn kinderen kost overblijven €1,90 per dag, en je betaalt alleen de dagen dat je kind daadwerkelijk geweest is, dus een keer niet komen (wel afmelden uiteraard) is ook niet betalen. Ook een keer extra komen is geen probleem, mits vooraf gemeld. Eens in de drie maanden komt er een rekening.

Op de oude school werd het overblijven door een externe tso gedaan en daar kostte overblijven ca. €3,- per dag, op basis van een jaar overblijven. Daarnaast kon je een strippenkaart kopen voor incidenteel overblijven en dan kostte het meen ik €3,75(!) per keer. Daar betaalde je dus door als je kinderen een keer ziek zijn.

Nu betalen we ca. 300 euro voor een jaar, voor 2,5 dagen overblijven met 2 kinderen (jongste blijft niet altijd over op vrijdag). Op de oude school betaalden we 120 euro p.k.p.d. Daar bleven ze dus ook maar 1 dag over in de week....

en hier

op de nieuwe school (met continu rooster) is het he-le-maal gratis! Dat scheelt een hoop geld.

bibi63

bibi63

11-09-2014 om 21:51

kosten

Ik snap dat het best een hoop geld is over het jaar genomen, zeker als je meerdere kinderen hebt. Maar voor niets gaat de zon op......
Een school, zonder continurooster, zal extern krachten moeten inhuren. Ook al zijn het 'overblijfmoeders'. Ook zij krijgen een vergoeding (terecht). Daarnaast moet een VOG betaald worden. En een instantie als een officiele TSO kost uiteraard (meer) geld. Wie zou dat anders moeten betalen dan? BSO kost toch ook geld? Of een bedrag van 1,5 per keer of 3,00 per keer voldoende is, is lastig te zeggen. Hangt ook af van de hoeveelheid kinderen (kostendekkend), het aantal medewerkers wat op een x-aantal kinderen wordt gezet enz.
Hoe dan ook, als een school geen continuerooster heeft, is 'tussen-de-middag' vrije tijd voor kids. Als zij dan opgevangen moeten worden (in dit geval door overblijfouders en/of TSO) kost dat geld.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.