Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

04-05-2014 om 15:59

Kosten excursie bij verplicht meedoen

Beetje cryptische omschrijving, waar gaat het over. Middelbare school organiseert een excursie die verplicht is, het is een les buiten school, kinderen moeten een verslag maken en krijgen daar een cijfer voor. Maar die excursie kost geld, niet zo heel erg veel, maar toch. Het gaat om kosten van vervoer en toegang. Ik maak daar vooraf bezwaar tegen omdat ik vind dat dit niet past, onderwijs is toch 'gratis'? Een alternatief programma is er niet. Mijn kind is toch mee gegaan, ze had anders een onvoldoende gehad. De rekening weiger ik te betalen, uit principe. Wat vinden jullie hiervan?


Gelijk

"De rekening weiger ik te betalen, uit principe. Wat vinden jullie hiervan?" Dat je gelijk hebt, om de redenen die je noemt.

skik

Misschien wel gelijk, maar toch.

Ik zou gewoon hebben betaald als mijn kind was meegegaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat je gelijk hebt. Ik hoor bij de meute die gewoon de beurs trekt en er vanuit gaat dat dit eenmalig is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-05-2014 om 18:24

gelijk

Ik vind ook dat je gelijk hebt, maar ik had zelf ook gewoon betaald. Vooral omdat je schrijft dat het niet zo duur was.

dc

dc

04-05-2014 om 22:26

end ook

Omdat de school het leuk maakt voor je kind. Betaal he niet dan houdt dat snel op.

Leuk?

dc, Marieke schrijft niet dat het uitje leuk is. Het is een excursie waar ze een verslag over moet schrijven en waar ze een cijfer voor krijgt. Kan best leuk zijn, maar het is gewoon een les die onderdeel uitmaakt van het onderwijsprogramma. Er is geen alternatief. Dus moet het gewoon gratis zijn. Zolang ouders dat blijven betalen omdat ze niet moeilijk willen doen kunnen scholen hun kosten blijven verhalen op ouders.

skik

guera

guera

05-05-2014 om 14:04

zelfde gedaan

Zou hetzelfde hebben gedaan. OOk niet betalen om daarmee het gesprek uit te lokken, waarvan je hoopt dat dat komt. Ik heb het hier met ouderbijdrage gehad op basisschool. Ging me niet om het bedrag. Het ging me om de uitermate beroerde onderliggende begroting en verantwoording die eraan ten grondslag lag. Door mijn weigering ging school wel verhaal halen en hebben ze begroting verbeterd en schoolgeld aangepast. Dus ja ik vind het de discussie waard. Die komt misschien niet, ook prima maar ik zou ook niet betalen.

Even onherkenbaar.

Even onherkenbaar.

05-05-2014 om 15:27

Onderwijs is gratis, klopt maar........

Als het een van mijn kinderen betrof was hij/zij meegegaan en ik had ook betaald. Ik had de verplichting ter discussie gesteld niet de bijdrage.
De kerstviering is ook min of meer verplicht maar als je daar op religieuze gronden bezwaar tegen hebt kan je vrijstelling vragen.
Dat in deze tijden van bezuinigingen de scholen nog uitjes organiseren en een kleine bijdrage van ouders vragen vind ik persoonlijk niet echt heel raar.

Onze jongste is heel erg kleurenblind, de huidige lesmethodes in full-color print maken leren voor hem heel moeilijk. Met een grijs potlood de tijd tekenen in een groene klok kan hij op de gok doen maar niet controleren of het echt wel goed was, die streep valt weg.
Op advies van de oogarts krijgt hij alle boeken in zwart wit. Helaas heeft hij verder geen visuele beperking van + of - 2 dus school krijgt geen extra geld voor hem. Ze moeten dit uit eigen middelen betalen, omdat dat advies van de oogarts er ligt zijn ze verplicht dit te doen.
Na enig overleg met ons dragen wij vrijwillig bij aan deze kosten. Indien nodig help ik met het kopiëren van de boeken, maak gaatjes in de vellen en doe ze in mappen. Deze mappen hebben wij zelf betaald.
Ik kan dan gaan lopen toeteren dat onderwijs gratis moet zijn maar als dat inhoud dat er pas kopieën komen als hij aangeeft dat hij het niet kan zien dan gaan dingen voor mijn zoon te traag, krijgt hij nooit zijn weektaak af. Door mijn bijdrage in geld en de handen uit de mouwen is leren weer makkelijker en leuker voor mijn zoon.

Anie Niema

Anie Niema

05-05-2014 om 16:39

Visio of barthimeus

Even onherkenbaar, weet je zeker dat de school geen vergoeding kan krijgen voor het aanpassen van het lesmateriaal? Mijn zoon is ernstig visueel gehandicapt, alle boeken worden vergroot door Dedicon en alles wordt betaald uit de vergoeding die de school voor hem krijgt voor aangepaste leermiddelen.
Als je het niet al gedaan hebt, zou je kunnen informeren bij Bartimeus of Visio, afhankelijk van de regio waar je woont. Er is nog een derde organisatie, maar daarvan ben ik even de naam kwijt. Maar je vindt het snel genoeg via internet.

Even onherkenbaar

Even onherkenbaar

05-05-2014 om 16:53

Anie Niema

We zijn bij Visio geweest, als hij kleurenblind was en een afwijing van + - 2 dan wordt alles vergoed, alleen kleurenblind niet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-05-2014 om 19:02

Maar

uiteindelijk gaat dit toch gewoon om een schoolreisje wat op de middelbare ineens een excursie heet? Dus een leuke dag met een opstel na?

Gelijk

Je hebt gelijk maar ik zou hebben betaald. Eventueel had ik m'n mening kenbaar gemaakt maar het zo mij te ver gaan daar kans op gedoe mee te krijgen.

Ik vraag me trouwens af of een school mag bepalen dat je alleen mee mag als je betaalt of betaald hebt en zo niet, kan kiezen het cijfer niet mee te laten tellen. Of stel dat je kind helemaal niet mee gaat, dan is er geen verslag en dus geen cijfer.

Judith-t

De vragen die jij je stelt geven inderdaad het probleem aan.

De wet is heel duidelijk over de financiële bijdrage van ouders: de deelname van leerlingen aan onderwijskundige zaken mag niet afhankelijk zijn van een financiële bijdrage van de ouders.

Een school kan geen 1 op de cijferlijst zetten van de leerling wiens ouders het uitje niet kunnen of willen betalen. Dus kunnen ze deelname aan die activiteit ook niet afhankelijk maken van de bijdrage.

Je kan natuurlijk met 100 redenen aankomen waarom onderwijs soms toch geld kost. Je kan het onderwijs opleuken met allerlei verrijkende activiteiten, uitstapjes en voorzieningen, al dan niet met een educatief sausje, of je kan het onderwijs makkelijker maken met extra faciliteiten. Maar zonder al die extra's moet een leerling ook in staat zijn om het onderwijsprogramma normaal te volgen.

skik

Hangt sterk van de afspraken af

Volgens de letter van de wet:

http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/Documents+algemeen/2012/veelgestelde-vragen-over-ouderbijdragen.pdf

Daarnaast hebben alle scholen een schoolgids waarin vaak deze kosten voor inschrijving van je kind bekend zijn.
Dus voordat je je handtekening zet is het verstandig om eerst de schoolgids door te lezen, of er speciale (dure) reisjes, kleding enz. verplicht zijn om aan te schaffen.
En bij sommige scholen onderteken je een overeenkomst als je je kind inschrijft waarin staat dat je akkoord gaat met de bijkomende kosten.

Nee Jasam

Zoals je in de link die je zelf geplaatst hebt kunt lezen kan een school reisjes en kleding helemaal niet verplicht stellen. En een school mag inschrijving van een leerling niet afhankelijk maken van het tekenen van een overeenkomst voor de betaling van de vrijwillige ouderbijdrage.

skik

nee maar

Bij ons liepen de inkomsten van de ouderbijdrage zo terug (ze zaten rond de 50% van de ouders die betaalden) dat er gedreigd werd met het schrappen van het schoolreisje. Ik snap het wel, als het geld er niet is kunnen dingen niet doorgaan. Maar wel jammer voor de kinderen. Uiteindelijk kwam zo rond de 80% binnen en kan het wel doorgaan.

Juno

Juno

06-05-2014 om 11:04

Anie Niema OT

Veel hangt af van de goodwill van de school. Mijn jongste is ernstig dyslectisch. Ik heb zelf digitale boeken via Dedicon aangeschaft, school weigert te betalen want vindt het niet nodig. Al die extra middelen waardoor mijn zoon misschien nog een kansje maakt in het onderwijs liggen hier thuis stof te vergaren.

schrappen

Toen ik nog deeluitmaakte van de OR hebben wij wegens teruglopende inkomsten uit de ouderbijdrage moeten schrappen in wat we nog konden organiseren/betalen. Deelname aan het gemeentelijk basisschool voetbaltoernooi is voor rekening van de ouders niet meer voor de OR. Andere toernooien ook trouwens.
Tevens is deze OR ook actief en succesvol op zoek naar sponsors. We staan af en toe versteld wat je gratis kunt meenemen als je er om vraagt. Voor de eerste keer vragen moest ik wel een drempel over overigens.

amk

amk

06-05-2014 om 11:23

stichting

voor de extra's is er bij ons een speciale stichting opgericht die geld inzamelt om de extra's te bekostigen. Zo heeft elke klas een budget voor bv een extra excursie, wordt er een theatervoorstelling voor alle groepen geregeld, maar ook een schrijver of illustrator in de klas elk jaar.

Natuurlijk is hier ook een bedelbrief voor naar de ouders, naast de vrijwillige bijdrage aan de school, maar andere bronnen zijn sponsering door bedrijven of het uitgeven van een kookboek met recepten van lievelings gerechten van kinderen en dit verkopen.

De vrijwillige bijdrage is voor het schoolreisje (1x per 2 jaar) het schoolfeest (in het jaar dat er geen schoolreisje is) het groep 8 kamp, en de kleine dingen met sinterklaas en kerst. Dit is rond de 40 euro per jaar met een maximum van 120 euro per gezin. Maar zeer duidelijk aangegeven vrijwillig.

vrijwillige ouderbijdrage

Wettelijk mpet die ouderbijdrage vrijwillig zijn, iedere ouder moet kunnen kiezen om wel of niet te betalen. Van een ouderraad wordt echter wel verwacht dat ze de extra's organiseren voor alle kinderen. Het sinterklaasfeest, een eindejaarsfeest, koek en zopie bij de schaatswedstrijden als er ijs ligt.
In de jaarvergadering wordt een financieel jaarverslag gepresenteerd en de bijdrage voor het nieuwe jaar vastgesteld.
De aanwezige ouders die moeten stemmen over een verhoging stemmen dan tegen. Die kunnen uit het jaarverslag opmaken dat lang niet ale ouders betaald hebben en willen niet meer gaan betalen, omdat andere ouders niet betalen. Daardoor komt de begroting nog meer onder druk te staan.
Daardoor ontstaat de noodzaak om onderdelen te schrappen of te versoberen. Tijdens de avondvierdaagse geen kraampje meer met keuze in drankjes maar Limonade voor ouders en kinderen.
Voor ouders met een smalle beurs is het volgens mij altijd mogelijk om in termijnen te betalen.
Een ouderbijdrage maakt het mogelijk dat er leuke dingen worden gedaan op school, vrijwillig te betalen maar realiseer je wel dat niet betalen consequenties heeft.

Hanne.

Hanne.

07-05-2014 om 09:01

kijk eens

"Van een ouderraad wordt echter wel verwacht dat ze de extra's organiseren voor alle kinderen. Het sinterklaasfeest, een eindejaarsfeest, koek en zopie bij de schaatswedstrijden als er ijs ligt."

Is dat zo? Wordt er aan de ouders gevraagd of en in welke mate er behoefte is?

Ik zie vooral het omgekeerde gebeuren. 'Dit gaan we organiseren, en dat moet x kosten'. Bent u het met de begroting eens?' Mijn 'nee want' heeft helaas nog nooit tot een wijziging geleid.

En dus betaal ik niet altijd het (volledige) bedrag van de ouderbijdrage. Omdat ik geen zin heb om bij te dragen aan sportevenementen waar mijn kind niet aan mee doet. Of omdat ik het onzin vindt dat Sinterklaas een feest in 3 etappes is.

Binnen no-time heb ik dan iemand aan de lijn, die me er fijntjes op wijst dat ik het verkeerde bedrag over heb gemaakt. Maar het jaar dat ik inderdaad per ongeluk te veel overmaakte heeft niemand me daar op aangesproken

Terecht protest hier.

Hier kostte het schoolreisje van de kinderen, zelf wegbrengen en ophalen, van groep 1 en 2 vorig jaar, naar een naburige boerderij van één van de klasgenootjes 12,50.

@Skik - ze maken dat je je moreel verplicht gaat voelen.

Hanne

Jouw vraag: Is dat zo? Wordt er aan de ouders gevraagd of en in welke mate er behoefte is?

Niet expliciet of er behoefte is aan een sinterklaasfeest of een eindfeest.
Het omgekeerde komt wel voor. Op de jaarvergadering bij het bespreken van het financieel jaarverslag zien mensen (die thuis alles archiveren en precies napluizen) dat er het betreffende jaar 40 euro minder is uitgegeven aan sinterklaasactiviteiten. Hoe dat kan? Meer leerlingen zou het toch duurder moeten maken?
We hadden sinterklaas verrassingen uit kunnen delen uit een sponsoractie van een winkelier hier ter plaatse. Betreffende ouder betaalde ouderbijdrage voor activiteiten buiten de lessen en verwachtte dan een gekocht kado, geen gesponsorde spullen.

ik verbaasde mij er altijd over

wat er werd gedaan voor 40 euro bijdrage per jaar op de basisschool. Dit was inclusief jaarlijkse schoolreis!
Er was altijd iets leuks met kerst, kinderen kregen van school ook nog eens 3 euro terug om zelf met Sinterklaas een cadeautje voor een klasgenoot te kopen. Altijd nog iets van een lentefeest of excursie naar het een of het ander in de buurt.
Ik kon aan de consumpties wel zien dat ze naar de allergoedkoopste super in de buurt waren geweest. Prima dus.
En ik begreep dat ze ook geregeld wat kregen van een plaatselijke middenstander.
Ik heb altijd grote bewondering gehad voor de zuinigheid van onze oudercommissie!

oja

en het schoolkamp van groep 8 werd er ook nog van betaald! In een low budgetlocatie en op de fiets heen. Maar met veel succes altijd, midden in het bos.

oja

en het schoolkamp van groep 8 werd er ook nog van betaald! In een low budgetlocatie en op de fiets heen. Maar met veel succes altijd, midden in het bos.

Hanne.

Hanne.

07-05-2014 om 10:51

Lies K.

Dat uitpluizen zou je natuurlijk ook als stille vorm van protest kunnen interpreteren.

Ik heb als ouder (ondanks dat ik het er niet mee eens was) de ouderbijdrage betaald. Nu blijkt dat ik te veel heb betaald (40 euro over).

Dat zou voor mij ook reden zijn om vragen te stellen. En blijkbaar is er iets anders met het geld gedaan dan vooraf afgesproken. Die 40 euro was vast niet het totale budget van de cadeautjes dat nu ineens over blijft.

Hier hield de OR ook ieder jaar wat geld over. En ineens sponsorden zij een nieuw klimtoestel voor het schoolplein. Waarbij heel enthousiast werd verteld dat de OR dat voor de kinderen had gekocht.

Tja dacht ik toen. Volgens mij hebben de ouders dit gewoon betaald via de 'vrijwillige' ouderbijdrage.

Budgetten

Over, wat is over?
Er wordt al uitgegaan van het feit dat niet alle ouders ouderbijdrage betalen. Gingen we eerst uit van 80% betalende ouders nu nog maar 70%
Vooraf aan een jaar worden er budgetten vastgesteld voor alle activiteiten. De sintviering moet het doen met bedrag X, de kerstviering met bedrag Y enzovoort. De bedoeling is de budgetten niet te overschrijden.
Dus toen er geen schoenkadootjes hoefden te kopen, omdat die gesponsord waren bleef er geld over. De hoeveelheid kadootjes voor Sint is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal kinderen in de onderbouw, dat verandert per jaar.
40 euro over bij de Sint kan het budget voor kerst iets verhogen, of het mogelijk maken dat een versobering elders ongedaan gemaakt kan worden.

Op de basisschool liever minder franje

Nog niet eens zo zeer dat ik er geen geld voor over heb, maar van mij mogen die activiteiten op school wel minder. Het zorgt voor werkdrukverhoging bij de leerkrachten, het brengt onrust in de school, een hoop dingen vind ik sowieso niet nodig.

Ik heb destijds succescol in de mr geprotesteerd tegen het inhuren van een ijskraam voor bij de avondvierdaagse. Daaraan doen namelijk lang niet alle kinderen mee en het is meer bedoeld als marketing (scholen die elkaar willen aftroeven) dan sec voor de leerlingen. En het kostte nogal wat. En verder heb ik liever dat er wat meer tijd en aandacht is voor degelijk lesgeven dan dat er een springkasteel op de sportdag staat.

skik

guera

guera

07-05-2014 om 13:54

gonniegans

50% ???? en alle kinderen mogen mee op schoolreis?
Sja ik vind dat echt niet kunnen. Hier is schoolreis daarom apart. En er is wel een soldariteitsbeginsel als ouders het niet kunnen betalen. Maar als maar 50% van de ouders betaalt dan vind ik dit wel problematisch worden....

Skik

Zo'n ijskraam of springkasteel gaat mij ook te ver. Maar een sint viering, een sportdag, een schoolreisje is toch niet teveel.
Gelukkig hebben wij een OR die goed kan organiseren die nemen de leerkrachten juist werk uit handen. Namens het team is er wel een leerkracht aanwezig bij elke vergadering maar echt organiseren hoeven ze niet. Het maken van groepjes is vaak wel een taak van de leerkracht, omdat de OR niet alle kinderen even goed kent en dus niet weet wie er wel of niet bij elkaar kunnen, om het gezellig te houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.