Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dottie

dottie

08-12-2017 om 12:39

kosten eerste jaar hbo/ uni minder?

Wie weet hoe dit zit; op het nieuws van de week, het collegegeld van het eerste jaar hbo/ uni gaat 50% minder kosten?
Ik viel net midden in het nieuws en heb dus niet alles kunnen horen. Thuis meteen gezocht, dochter gaat komend schooljaar op het hbo beginnen, maar kon alleen maar vinden dat het in het voorlopige regeeraccoord staat.

Het was een item dat de studiebeurs zoals het vroeger bestond niet weer terug kwam, maar dat als tegemoetkoming het eerste jaar collegegeld gehalveerd zou worden.
Iemand die hier al meer van weet?

bijvoorbeeld

Er is best veel nieuws over te vinden.
Het collegegeld gaat omlaag, maar dat wordt betaald van een hogere rente op de studentenlening.

zie bijvoorbeeld https://www.parool.nl/binnenland/64-000-handtekeningen-voor-petitie-lsvb-over-collegegeld~a4543203/

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-12-2017 om 13:01

Fijn

Zo worden toch weer de middeninkomens geraakt? Onze kinderen krijgen geen stufi, dus zelfs dat verlaagde collegegeld moet zelf betaald worden, en dan wordt de rente op de lening ook nog eens hoger.

Niemand

Phryne, niemand krijgt stufi. Iedereen moet collegegeld betalen. Wie wil kan lenen. Dat geldt voor iedereen. Dat lenen wordt wel duurder.

Triva

Triva

08-12-2017 om 13:09

miriam

Lees je nog eens in als ouders een inkomen man ongeveer max 46.000 hebben krijgen studenten een aanvullende stufi.

Tine

Tine

08-12-2017 om 13:45

oud/nieuw

Geldt de verlaging van collegegeld en de verhoging van de rente voor degenen die nu al bezig zijn met de studie of geldt dat voor de student die begint met studeren in studiejaar 2018/19? Man, je weet zo onderhand niet meer waar je aan toe bent.

Triva

Triva

08-12-2017 om 13:49

Tine

Heb je de link gelezen die hierboven is neergezet?

Tine

Tine

08-12-2017 om 13:52

nee

Nee want ik ben niet thuis, kan de link ff niet openen.

Tine

Tine

08-12-2017 om 19:04

gelezen

Ik had al eerder deze week over dit onderwerp gelezen en dacht dat er nieuwe informatie was. Dit artikel is ook van eerder deze week en bevat voor mij geen nieuws. Kortom, er is voor de huidige studenten nog niets bekend. Naar als tussentijds de regels van het spel veranderd zouden worden.

dottie

dottie

08-12-2017 om 20:42

staat het vast?

Bedankt voor de link. Het stuk gaat alleen meer over de oneerlijkheid van de studenten die al begonnen zijn ( en terecht).
Heeft iemand ook een link waar definitief staat dat het volgend schooljaar in gaat en dus ruim 1000 euro scheelt?
Ik zoek me rot, maar ook bij de hogeschool zelf of bij duo, ik kan niets vinden.

Oneerlijk.

Tja, bij veranderingen in regels zijn er altijd mensen die er beter van worden óf slechter.
Wij hadden al 1200 euro opgehoest voor reizen, sinds kort krijgen mbo'ers ook OV.
Alles kan niet met terug werkende kracht. Zou wel lekker zijn

Angela67

Angela67

08-12-2017 om 21:05

dit was in het nieuws:

https://www.nu.nl/politiek/5038844/collegegeld-alle-lerarenopleidingen-omlaag.html

Het collegegeld voor alle lerarenopleidingen wordt vanaf volgend jaar verlaagd. Op deze manier hoopt minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs een extra impuls te geven aan het terugdringen van het lerarentekort.

Is dat misschien wat je hoorde?

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.