Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kleutermama

Kleutermama

03-07-2014 om 17:15

Kleutercito slecht gemaakt.

Mijn zoontje van 4,5 jaar heeft zijn kleutercito´s van eind groep 1 helaas slecht gemaakt. Van de juf kreeg ik te horen dat hij bij rekenen 15 fout had vd 46 vragen en bij taal ook 15 fout vd 48 vragen. Ik weet niet welke score hierbij hoort echter.

Wie kan me helpen? Welke score heeft hij bij 15 fout?

Het is echt enorm belangrijk voor ons omdat op deze school er echt heel streng gekeken wordt naar die cito´s. Maar nergens kunnen we de normen vinden.

kleutermama

kleutermama

03-07-2014 om 17:17

de juf

wil niks hierover zeggen overigens omdat ze eerst met de IB/er wil praten.

Mijntje

Mijntje

03-07-2014 om 17:18

vanaf groep 6

Pas vanaf groep 6 worden die cito's (helaas) belangrijk.
Maakt dus nu echt niet uit. Heel veel kleuters die later goed scoren maken die kleutercito's belabberd. Dat zegt meer over hun zitvlees en concentratie (vaak nog ver te zoeken) dan over hun intelligentie.

kleutercito

Is niet zo belangrijk. Maak het dan ook niet belangrijker dan het is.

kleutermama

kleutermama

03-07-2014 om 18:23

tjah

voor mij is het ook absoluut niet belangrijk maar de school vind van wel. In het zorgplan staat dat bij een D of E er een plan wordt geschreven voor een leerling. Doubleren ligt op de loer voor onze zoon helaas....en dat zien we niet zitten! Nu kunnen ze ons straks om de oren slaan met die citouitslag. Bah bah bah!!!!! Daarom wil ik weten of hij net een C heeft, dus wie o wie weet het??

Raar antwoord

Mijntje en Mark, ik krijg van de vraag van kleutremama de indruk dat die kleutertoets door de juf Bijzonder Belangrijk gevonden wordt. Ze gaat er zelfs met de IB-er over praten.
Wat heeft TS dan aan de opmerking dat die toetsen niet belangrijk zijn?
Hoezo niet? Waar staat dat?

Kleutermama, je kunt het aan Cito vragen. Gewoon per mail. Meestal krijg je een keurig antwoord met wat uitleg.
Je kunt dan meteen ook vragen hoe belangrijk Cito die toets vindt en of de uitslag een belangrijke voorspeller is voor de toekomst.
Als het goed is dan legt Cito uit dat dat allemaal wel meevalt met die belangrijkheid.
Dat kan je geruststellen. En als het nodig is kun je daarmee de juf en de IB-er ook geruststellen.

wizzer

wizzer

03-07-2014 om 18:46

belangrijk en geheimzinnig

School kan wel heel geheimzinnig doen over de uitslag, maar jij hebt gewoon het recht om het dossier van je kind in te zien. Overigens is het ook geen ramp als hij nog maar 4,5 is om in groep 1 te blijven.

Alleen nuttig voor bestuurders niet voor kinderen

http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/3682506/2014/07/02/Prestaties-meten-goed-voor-school-en-kind.dhtml
Een zinnige reactie
"De hamvraag, die Roeters niet beantwoordt en beide journalisten niet stellen, is wat de feitelijke opbrengst is van al dat geïnspecteer & straks van het uitgebreidere categoriseren van scholen in [zeer] zwak, basaal, goed of excellent. Het kost klauwen geld en klauwen tijd [is ook geld, trouwens]. Die kunnen allebei ook anders besteed worden. Aan echt onderwijs bijv. Het voorbeeld dat Roeters vast niet wil horen, is Finland: géén Inspectie, géén centrale toetsen, en 't beste onderwijs van de EU!"

vlinder72

vlinder72

03-07-2014 om 19:03

Even kijken

Ik heb toevallig net een kopie van het onderwijskundig rapport gekregen omdat mijn groep 1 kind naar een andere school gaat. Mijn zoon heeft volgens mij op taal 45 vragen goed en een A score en op rekenen 40 vragen goed en een B score.

Op de M1 cito had hij voor taal 43 vragen goed en een A score en voor rekenen 30 vragen goed en een C score.

Ik weet niet of je hier iets mee kan maar het geeft je vast een beeld.

Mussie

Mussie

03-07-2014 om 19:43

Geloof m'n ogen niet

Ik haal toch meestal m'n schouders op over draadjes hier die gaan over privacy en dossiers en volgsystemen enzo. Ik vind het zelf allemaal wel meevallen. Maar dat de juf jou niks wil zeggen omdat ze eerst zelf met de uitslag aan de haal wil!? Is ze nou helemaal belatafeld?
Goed, ik zou Mirjams advies volgen. En snel mailen. En me afvragen of ik wel op de juiste plek zat met een kind waar nu na een half jaar al zo'n probleem opduikt, terwijl het jochie mi lekker moet frobelen en moet wennen aan school ipv presteren. Voor jouw beeldvorming: mijn kind leek erg achter in groep 1. Kon werkelijk niks van al die testen, kon z'n naam niet schrijven en was trouwens ook nog niet zindelijk. En nu gaat hij over naar 4 gymnasium. Dus misschien reageer ik wat te heftig en is het verder een prima school. Maar ik vind het heel raar dat je op deze leeftijd al zulke zorgen hebt.

Respectloos

Wizzer ook voor jou, net als voor Mark75 en Mijntje: de uitslagen van de Citotoets zijn superbelangrijk als de juf dat wil. Er is vrijheid van onderwijs. Dat betekent dat de juf/school het zelf mag weten. Zittenblijven is een ramp*(of voorspeller, tegenslag, vlekje)* als (een volgende) juf/meester/school het een ramp* vindt.
De manier waarop je het mogelijke besluit van een juf of school om 'het jaartje nog eens over te doen' aan de kant schuift als volstrekt betekenisloos, getuigt bovendien van weinig respect. Natuurlijk betekent het iets. Al is het maar omdat die juf school vindt dat het moet gebeuren.

aan de haal

Wat ook nog kan Mussie, is dat deze juf eerst met de IB-er wil overleggen hoe serieus ze die uitslag moet nemen. Ik - ik maak me wel altijd druk over dossiers en volgsystemen - denk dat deze juf in die zin niks verkeerds doet. Als die uitslag maar wel komt.
De dreiging dat die uitslag het verschil gaat betekenen tussen zittenblijven en doorstromen, is wel vervelend. Mijn ervaring is dat een mailtje van de toetsmaker zelf (Cito in dit geval) waar in staat dat de toetsen geen examens zijn (je kunt er niet voor slagen of zakken) meestal helpt.

Limi

Limi

04-07-2014 om 13:54

vreemd

Vreemd dat ze je wel al het aantal fouten laat weten, maar verder niks anders wil zeggen.

Mijn kleuter had een V bij de taalcito, terwijl hij al kan lezen en schrijven. Maar ik ben daarover niet benaderd; ik zag het in zijn rapport. Ze doen er hier verder ook niks mee volgens mij.

Mijntje

Mijntje

04-07-2014 om 14:07

Sorry, ik kon me gewoon niet voorstellen dat een juf dit superbelangrijk vindt bij een 4,5 jarige.

Het is wel belachelijk!

Ik ben het wel ten dele met je eens mirjam maar volgens mij gaat het daar mijntje , wizzer en Mark75 niet om. Ja de school en jufs nemen dit superserieus maar wij vormen wel met zn allen de maatschappij die al dan niet gedogen dat dit kan bij zulke jonge kinderen. Wij zijn de ouders van deze kinderen en als wij meedoen met dit soort belachelijke dingen waarvan allang bewezen is dat het geen fluit voorstelt bij zulke jonge kinderen en dat het inderdaad de maatschappij, mij dus ook, klauwen vol geld kost en ook nog eens ouders en kinderen onzeker maakt, moeten ouders vooral laten blijken dat dit echt belachelijk is. Vooral dus niet serieus nemen en dit laten merken aan iber en juf ook. Vervolgens wel jouw plan uitvoeren en ze met dezelfde onzinnige regels om de oren slaan die je van cito zult krijgen. Zij krijgen vet betaald voor alle toetsen dus binnenkort natuurlijk ook dure peutertoetsen, dreumestoetsen gaan faciliteren en vast zullen ouders ook nog eens een dag cito toetsen moeten maken. Ja inderdaad ik maak het belachelijk. Niet de vragenstelster maar het systeem. Het systeem zou er voor onze kinderen moeten zijn en niet andersom. Dus ja ik zou kleutermamma hetzelfde advies geven als jij gedaan hebt maar ik zou zeker ook even informeren hoe ze daar op die school met toetsen omgaan en een gespek met ib er aanvragen om dit te bespreken. Want als school al zo hysterisch met een kleutertoets omgaat voorspelt dit niet veel goeds. En neem dan inderdaad info van cito zelf mee. En hopelijk doen heel veel ouders dit, zo veel dat die vrouw helemaal gek wordt van alle kleuterouders die op haar stoep staan om verhaal te halen.

Riet Petiet

Riet Petiet

04-07-2014 om 17:02

Wat een flauwekul

De kleutercito is een instrument voor kleuterjuffen in overvolle klassen die zelf het niveau van hun kleuters niet meer kunnen bepalen. En dan is het ook nog eens een onbetrouwbaar instrument (bij kleuters). WEINIG waarde aan hechten!

Eens met ML

Als de juf de uitslag belangrijk vindt, is dat het ook. Ongeacht wat jezelf vindt. Maar de vraag is waarom en waarvoor. En dat zou ik haar wel vragen: laat haar jou uitleggen wat er belangrijk aan is en wat zij er aan af kan lezen, waar baseert ze haar mening en kennis op en heeft ze daar informatie over zodat jij je erin kan verdiepen. Ga (nog) niet in discussie. Op deze leeftijd kan je kinderen nog niet testen op leerproblemen tenzij het zo overduidelijk is. Daar heb je dan ook geen Cito voor nodig. De meeste leerproblemen worden (pas) vanaf groep 4 ontdekt.

Wij hebben, op advies overigens, kind in groep 2 kort naar de logopedie gestuurd waar in no time kind op niveau midden groep 3 lezen zat. De klas was te druk en er waren veel interessantere dingen te zien en te doen.

Maar feitelijk telt de Cito pas mee in het advies naar het VO vanaf groep 6.

creabea

creabea

04-07-2014 om 19:17

eerst even afwachten?

wat er uit het overlegje tussen juf en ib-er komt, voordat er weer vanalles wordt geroepen? Misschien valt het allemaal wel mee en trekken ze zich niet zoveel aan van de kleutercito's. Misschien komt het niet zo vaak voor dat een kleuter zo slecht scoort op de school van de TS en weet de juf even niet wat ze daarmee moet. Kan toch?

En als de school inderdaad zo verschrikkelijk veel belang aan citoscores hecht, dan zou dat wellicht niet mijn school zijn....

Mussie

Mussie

04-07-2014 om 20:22

M Lavell

Ja ik weet dat jij je daar wel druk om maakt, en ik niet. Maar ik realiseer me ook terdege dat ik me er nooit druk om heb hoeven maken en dat het goed is dat er mensen zijn die dat wel doen. Wat nu maar weer eens aangetoond wordt. Potverdrie, het is je eigen kind en dan zou je de uitslag nog niet mogen horen!? Ze kan toch zeggen: ik weet niet hoe ik dit moet duiden want ik heb te weinig ervaring/wil graag overleggen/ of weet ik veel. Dus ik wil graag volgende week een vervolgafspraak maken. Brrrr, ik ga me dus vanaf nu ook druk maken zoals je ziet.

Ook kleutermama

Ook kleutermama

12-07-2014 om 21:01

hier

heeft zoon van februari (net geen 4.5 dus) een c gescoord, hij had een score van 38 (geen idee hoeveel vragen) en een vaardigheidsscore van 51. Getoetst op eind 1-niveau.

ik zou het ook heel vervelend vinden hoor, zoals het bij jou gaat. Wij krijgen de cito-scores netjes in een grafiekje mee, al dan niet in het rapport. En dan kan je een gesprek aanvragen voor meer toelichting.

Groetjes, van ook een kleutermama

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.