Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moustache

Moustache

02-10-2013 om 19:57

Kleuter laten doorstromen tijdens schooljaar?

Onze zoon zit momenteel in de 2e kleuterklas (=groep 1 in Nederland). Na een maand in de klas verveelt hij zich stierlijk en ook juf heeft aangegeven dat ze hem niet genoeg uitdaging kan bieden omdat hij ver vooruit is. Uit testen blijkt dat hij nu verbaal op niveau begin 1e leerjaar zit (=groep 4) en wiskundig op niveau midden 1e leerjaar (dus half groep 4). Volgens juf heeft hij ook een rijpe werkhouding. Advies van de school is nu om hem na de herfstvakantie naar 3e kleuterklas (= groep 2) te laten doorstromen. Volgens school heeft dit als voordeel dat hij de beginnende schrijfoefeningen krijgt van groep 3 en hopen ze dat hij meer aansluiting krijgt met de andere kinderen. Een andere optie is om hem dit jaar in groep 1 te laten en hem daarna te laten springen naar groep 4. Wie heeft er ervaring met een kleuter laten doorstromen tijdens schooljaar? Is er dan nog aansluiting met de andere kleuters of is dat makkelijker als het jaar samen gestart wordt?

wizzer

wizzer

02-10-2013 om 20:16

onlogisch

Als hij op het niveau van het eerste leerjaar zit, is het dan niet logischer om hem gelijk daar naar toe te laten doorstromen. (overigens is het eerste leerjaar gelijk aan groep 3 hier).

Moustache

Moustache

02-10-2013 om 21:41

Wizzer

Je hebt gelijk, wizzer, ik zat verkeerd met omzetten van kleuterklassen naar groepen...
Maar hij kan dus echt niet schrijven (is daar motorisch ook nog niet toe in staat) dus in het eerste leerjaar zou hij daar wel met erg grote achterstand zitten...

Kendra

Kendra

03-10-2013 om 07:22

Hier is het gebeurd

Onze zoon is na de kerstvakantie doorgestroomd van groep 2 (kleuters) naar groep 3. Dat was juist omdat hij alles al kon en daar ook al in voorliep, behalve schrijven. We zijn er achteraf wel heel blij om. Want daar heeft hij veel schrijven gehad. Hij kon wat minder tijd besteden aan rekenen en lezen en had daardoor tijd over voor schrijven. Hij heeft snel de aansluiting gevonden bij de rest van de groep. En hij had dus een nog grotere achterstand dan jouw zoon nu zou hebben. Ik zou het zorgvuldig overwegen. Maar nu, 6 jaar later, zijn wij heel blij dat we het toen wel hebben gedaan.

Dalarna

Dalarna

03-10-2013 om 07:43

als ik het goed begrijp

Je hebt twee mogelijkheden:

* na de zomer naar groep 3
* in de herfstvakantie naar groep 2 en na de zomer naar groep 3

als dat zo is: 100% nu na de herfstvakantie naar groep 2 zodat hij daar al vriendjes kan maken die hij na de zomer weer ziet en inderdaad mee kan doen met schrijven.

Maar wellicht begrijp ik het verkeerd?

lisbeth

lisbeth

03-10-2013 om 13:12

hier

mijn oudste is van groep 2 naar groep 4 versneld. Het ging goed, echter wij merken bij haar dat ze echt de basis van het schrijven heeft gemist. ze heeft nog steeds geen fatsoenlijke pengreep omdat ze het gewoon nooit geleerd heeft. Zij had eigenlijk eerder versneld moeten worden, een kleuterklas overslaan was beter geweest.
Mijn jongste zit op dit moment in groep 3, heeft de kleuterklassen doorlopen met aardig wat verrijking en verdieping. Wij merken nu in groep 3 dat we vastlopen, de gewone verrijking is niet voldoende uitdaging maar het probleem bij de extra uitdaging zoals rekentijgers en villa alfabet dat er geen andere kindjes zijn om het mee samen te doen. We zijn nu ook samen met school aan het bekijken of versnellen niet beter is. De bedoeling is dan echter wel dat hij zijn schrijfwerk meeneemt naar groep 4.
Het typische bij hem vond ik dat hij het in de kleuterklassen wel allemaal prima vond, hij amyuseerde zich wel met de bouwhoek etc.

Kendra

Kendra

07-10-2013 om 15:24

Moustache?

Je hebt niet zoveel reacties gehad. Maar heb je er iets aan? Weten jullie al wat je gaat beslissen?

Tango

Tango

07-10-2013 om 23:04

Ik vraag me af

Of het geen goede pengreep hebben nu echt een gevolg is van het missen van het schrijfonderwijs in groep 3. Volgens mij is het meer een motorisch probleem. De pengreep kunnen ze toch ook in groep 4 aanleren? En hier begonnen ze daar al in groep 2 mee.

schrijven en leeftijd

volgens mij heeft het al of niet kunnen schrijven vooral ook te maken met de motoriek in combinatie met leeftijd. In groep 3 leren de kinderen wel schrijven. In groep 4 wordt er van kinderen verwacht dat ze ook klein kunnen schrijven (binnen een hokje, tussen de lijntjes) en een kind dat direct vanuit groep 2 doorstroomt naar groep 4 zal hier doorgaans wel een hiaatje hebben. Onze zoon tenminste wel, die heeft groep 3 deels overgeslagen. Wel een heel vertederde juf, die het zo leuk vond om onze destijds 5-jarige de 'verhaaltjes' bij de rekensommetjes van groep 4 voor te lezen

Maar Moustache, ik denk dat meedraaien met de 3e kleuterklas na de herfstvakantie wel handig is. Zijn bij jullie de kleuterklassen ook gemengd, net als in Nederland? (Hier zijn groep 1 en 2 gecombineerd, wat wel handig voor dit soort gevallen).

Dalarna

Dalarna

09-10-2013 om 07:59

Mamahippie

Niet alle scholen hebben gemengde kleuterklassen hoor. Hier hebben ze instroomgroepen, die dus groter worden tot eind december. Dan zijn ze vol en instroomgroepen die in januari beginnen en volstromen tot juli.

Verder: groepen 1 van kinderen die instroomden tussen januari en juli en na de zomer verder gaan als groep 1.

Dan nog de groepen 2 en afhankelijk van de aantallen een groep 1/2 van kinderen die in groep 2 zitten en geboren zijn tussen sept/dec en kinderen uit groep 1 van jan/juni. Dus altijd max een jaar verschil in leeftijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.