Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Suze

Suze

14-03-2018 om 12:20

Kleine scholen krijgen meer geld om kwaliteit onderwijs te verhogen

Kleine scholen krijgen meer geld om kwaliteit onderwijs te verhogen

Nieuwsbericht | 13-03-2018 | 10:18

Basisscholen met minder dan 145 leerlingen krijgen voortaan meer geld om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. Het kabinet trekt jaarlijks 20 miljoen euro extra uit voor de zogeheten kleinescholentoeslag. Dat komt bovenop het budget van 120 miljoen euro dat jaarlijks al beschikbaar is.

Zie verder:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/03/13/kleine-scholen-krijgen-meer-geld-om-kwaliteit-onderwijs-te-verhogen?utm_source=e-mailnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Regeringsnieuws

Misschien kunnen ouders met kinderen op kleine scholen hun voordeel doen met deze informatie .

Maar.....

Dat wil niet zeggen dat de kleine school blijft. Het schoolbestuur beslist daar uiteindelijk over.
Bovendien wilde het vorige kabinet (ook VVD) de al bestaande kleine scholen toeslag afschaffen.
De huidige minister deelt ten opzichte van dat plan dus een heleboel geld uit: én de toeslag blijft bestaan, én er komt een toeslag bij.

Dat lijkt fijn maar het toont eens te meer aan hoe wisselvallig de politiek kan zijn.
Over vier jaar (of eerder als het kabinet valt) kan het allemaal weer worden teruggedraaid.
Op die basis kun je leerkrachten geen vast contract bieden.

Ik ben benieuwd hoeveel kleine scholen er alsnog de brui aan geven.

Kleine scholen in kleine plaatsen

In grote steden zitten scholen met slechts 145 leerlingen al ruim onder de opheffingsnorm. Daar zal dat geld wel niet terecht komen.

skik

Dees

Dees

14-03-2018 om 16:07

Dat denk ik ook

Inderdaad ik denk dat dit echt over scholen gaat die in kleine plaatsen staan waarbij een andere school te ver weg is. Denk bijvoorbeeld aan de Waddeneilanden. Binnen dichtbevolkt gebied zijn dat soort scholen ongewenst.

Angela67

Angela67

14-03-2018 om 17:41

wat zouden ze eigenlijk bedoelen

met kwaliteit?
De rekenkamer heeft al vaak aangegeven dat doelmatigheid van uitgaven nooit aangetoond kan worden, laat staan dat men het met elkaar eens is over wat kwaliteit is. Zo wil ik ook wel geld krijgen, alles wat ik ermee doe is goed.
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.